شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 12 - مهر - 1359

12/مهر/1359

 

در 24 ساعت گذشته نبرد كماكان ادامه داشت و ارتش مزدور عراق به‌حمله و تجاوز به‌خاك ايران ادامه داد. نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران چون شيري خروشان در مقابل مزدوران صدام يزيد تكريتي به‌مقابله برخاسته و شجاعانه از آب و خاك ايران اسلامي دفاع و در مواردي ضربه‌هاي مهلكي در خاك عراق بر فرق دشمن وارد كرده‌اند. فرمانده عمليات ارتش عراق در خوزستان به‌يگان‌هاي تابعه دستور داده ‌‌‌‌است كه فرودگاه‌ها، انبار مهمات، انبارهاي نفت و گاز را در منطقه مورد هدف قرار دهند.

قبل از درج اخبار مربوط به مناطق مختلف خوزستان به‌بررسي كلي اهدافي كه نيروهاي مزدور بعث عراق در حملات دنبال مي‌كند، مي‌پردازيم.

بر اساس گزارش‌هاي رسيده از ستاد لشكر 92 زرهي اهواز، دشمن در خوزستان 2 هدف استراتژيك را دنبال مي‌كند: 1ـ تصرف شهر دزفول و لوله‌هاي نفت.

2ـ تصرف شهرهاي خرمشهر و آبادان از نظر تبليغات و اهميت آن.

گذشته از اين لازم است يادآوري شود كه رژيم بعث عراق با استفاده از امكانات تبليغاتي اقدام به‌نمايش صحنه‌هايي از پيشروي نيروهاي خود در سوسنگرد كرد و در اين نمايش صحنه‌هايي از خوشامدگويي عوامل مزدور داخلي را به‌عنوان يك استقبال عمومي و همگاني از نيروهاي ارتش مزدور عراق جا زده است.

در حال حاضر در 11 شهر عراق حكومت نظامي برقرار شده است. به‌هنگام پرواز فانتوم‌هاي ايران بر فراز خاك عراق مردم مسلمان الله‌اكبرگويان از آن‌ها حمايت و پشتيباني مي‌كنند. تظاهرات در شهرهاي عراق رو به‌گسترش است. نيروهاي مزدور عراق پايگاه مردمي خود را از دست داده‌اند. رژيم كافر عراق مجروحين جنگ را در بيمارستان‌هاي كويت بستري مي‌كند و عملاً دولت مرتجع كويت را در جنگ تحميلي شريك خود ساخته است.

اهواز: اهواز و اطراف‌ آن‌ همچنان‌‌ با آتش‌ توپخانه‌ دشمن‌ مواجه بود كه‌ تا اين‌ ساعت‌ آمار دقيقي‌ از تلفات‌ نداريم‌. بر اساس‌ گزارش‌ رسيده‌ در پي‌ انفجاري‌ كه‌ در منطقه‌ پادادشهر در خيابان‌ 16 و 15 روي داد، يك‌ نفر كشته‌ و يك‌ نفر زخمي‌ شدند. بر اساس‌ گزارش‌ ديگري‌ دشمن‌ مناطق‌ خيابان‌ كيان‌، غضنفري‌، فراهاني‌، كوچه‌ راد‌، كوچه‌ شيخ‌بهاء، پمپ‌بنزين‌ چهارراه‌ آبادان‌‌ـ راه‌آهن‌ را بمباران‌ كرده‌ است‌.

بر اساس‌ خبر رسيده‌ به‌‌اتاق خبر و اطلاع‌ از ستاد لشكر 92 زرهي‌ فرماندهي‌ نيروهاي‌ عراق‌ كه‌ اطراف‌ اهواز را محاصره‌ كرده، تقاضاي‌ سوزاندن‌ جنگل‌هاي‌ اهواز را كرده تا بتواند پيشروي كند. دشمن‌ نه‌تنها نتوانست‌ اقدام‌ به اين‌ عمل ‌كند بلكه‌ به‌‌ميزان قابل‌توجه‌اي‌ عقب‌ نشست‌. ساير اخبار وضع‌ شهر را خوب‌ توصيف‌ كرده است. بيشتر مغازه‌ها باز است و مردم‌ تقريباً وضع‌ عادي‌ خود را باز يافته‌‌‌‌‌اند. در عين‌‌ حال ضدانقلاب‌ به‌‌عناوين‌ مختلف‌ مشغول‌ فعاليت‌ بوده‌ و با پخش‌ شايعه قصد ايجاد تفرقه‌ بين‌ ارتش‌ و سپاه‌ را دارد كه‌ همكاري‌ روزافزون‌ سپاه‌ و ارتش‌ در جنگ اين شايعات را خنثي‌ ساخته است‌.

سازمان‌ پيكار با پخش‌ اعلاميه‌هايي وقيحانه‌ دفاع‌ مردم‌ مبارز و مسلمان‌ ايران از سرزمين‌ اسلامي‌ و دفاع‌ در برابر تجاوز عراق را دفاع‌ از ميهن‌ سرمايه‌داران‌ و استثمارگران‌ دانسته‌ است‌. همچنين‌ گروه‌هاي‌ ديگر ضدانقلاب‌(مجاهدين‌ خلق‌) در تجمع‌ و تشكل‌ مجدد در سطح‌ شهر با مساعد ديدن‌ اوضاع‌ كشور اقدام‌ به‌‌فعاليت‌هاي‌ نظامي‌ و گروهي‌ كرده‌‌‌‌اند و در مواقعي‌ كه‌ اعلام‌ به‌متفرق كردن‌ آنان‌ مي‌شود، دختران‌ مجاهد‌ خود را به‌تحصن‌ وا مي‌دارند(نمونه‌ آن‌ در محله‌ زيتون‌كارمندي‌ اتفاق افتاد). در اين‌ بين رفقاي‌ چريك‌ فدايي بيكار نبوده‌ و كماكان‌ به‌فعاليت‌ ضدانقلابي‌ ادامه‌ مي‌دهند. بر اساس‌ گزارش‌هاي‌ رسيده‌ توسط‌ برادران‌ بسيج‌ در سيلو، اداره‌ غله‌، خانه‌هاي‌ كارمندي‌ و كارگري مشغول‌ فعاليت‌ عليه‌ انقلاب‌ و نيروهاي‌ از جان‌ گذشته‌ اسلام‌ هستند. همچنين‌ بر اساس‌ گزارش‌هاي‌ رسيده‌ تعدادي از ضدانقلابيون‌ ديگر سعي‌ بر ايجاد هرج‌و‌مرج‌ و بمب‌گذاري‌ در مناطق‌ مختلف‌ شهر را داشته‌‌اند ‌كه‌ خوشبختانه‌ موفق‌ به‌انجام‌ عمل‌ خرابكارانه نشدند. تعداد زيادي‌ از عوامل‌ دشمن‌ و ضدانقلاب‌ شناسايي ‌و تحويل‌ دادسراي‌ انقلاب‌ شدند.

برابر اطلاعات‌ رسيده‌ در بعضي‌ از مناطق‌ شهر عده‌اي‌ رعايت‌ مقررات‌ خاموشي‌ را نمي‌كنند. اين‌ امر موجب‌ اعتراض‌ عده‌ زيادي‌ از افراد آن‌ مناطق‌ شده كه‌ با صدور اطلاعيه‌اي‌ از طريق‌ راديو سعي ‌كرديم‌ تذكر لازم‌ را به اين‌ افراد بي‌انضباط‌ بدهيم‌.

آبادان: بر اساس‌ تماسي‌ كه‌ با سپاه‌ آبادان‌ داشتيم‌، وضع ‌شهر را آرام توصيف‌كردند. فقط‌ در اثر يك‌ حمله‌ هوايي‌ فرودگاه‌ صدمه‌ جزئي ديده‌‌‌‌‌ است.

منطقه‌ كارون‌: بر اساس‌ اخبار متعددي‌كه‌ به‌‌اتاق خبر رسيده‌ نيروهاي‌ دشمن‌ در روستاهاي‌ واقع‌ در جاده‌ خرمشهر‌‌ـ اهواز به‌طور پراكنده‌ ديده‌ شده‌اند. روستاها عبارتند از: حمودي‌، مليحان، عياشيه، خبینه‌2 و بريچه‌. تيم‌هايي‌ براي‌ شناسايي‌ به‌مناطق‌ فوق فرستاده شد‌ تا پس‌ ازكسب‌ اطلاعات‌ از موقعيت‌ و وضعيت‌ دشمن‌ در مورد آنان‌ اقدام‌ مؤثري‌ به‌عمل ‌آيد.

منطقه‌ رود كرخه: بر اساس‌گزارش‌ رسيده‌ از ستاد لشكر نيروهاي‌ دشمن‌ قصد داشتند روي رود كرخه از شوش‌ تا منطقه‌ كانال‌ توانا اقدام‌ به‌ايجاد پل‌ كنند و از آن‌ عبور كرده‌ و وارد جاده‌ انديمشك‌‌ـ اهواز شوندكه‌ خوشبختانه‌ موفق‌ نشدند.

خرمشهر: امروز خرمشهر مواجه‌ با هجوم‌ دشمن‌ بود و با آتش‌ توپخانه‌ منازل‌ مسكوني‌ و اماكن‌ عمومي‌ را به‌شدت‌‌ كوبيدند. نيروهاي‌ دشمن‌ تا ميدان‌ راه‌آهن‌ پيش‌ آمدند ‌كه‌ در اثر حملات‌ جوانمردانه‌ نيروهاي‌ رزمنده‌ سپاه‌ و ارتش‌ و مردم‌ مبارز خرمشهر دشمن‌ تا شلمچه‌ عقب‌ نشست. تلفات‌ زيادي‌ به آنان‌ وارد آمد و تعداد زيادي‌ تانك‌ منهدم‌ شد. نيروهاي‌ خودي‌ در اين‌ درگيري‌ صدمات‌ قابل‌توجه‌اي‌ ديدند، به‌خصوص‌ كه‌ شهدا و مجروحين از مردم‌ شهر هستند. عده‌ زيادي‌كه‌ اعضاي خانواده يا منازل‌ خود را از دست‌ داده‌اند، سرگردان‌ شده‌اند. ‌بايد در اسرع‌ وقت‌ به‌وضع‌ آنان‌ رسيدگي‌ شود.

حميديه‌ و سوسنگرد: بر اساس‌ گزارش‌هاي رسيده‌ از برادران‌ سپاه‌ حميديه‌ و سوسنگرد وضع‌ كلي شهر آرام ‌است‌ و دشمن‌ تا شهر مرزي‌ سوبله‌ عقب‌ نشسته، از آن‌‌جا به‌وسيله‌ توپخانه به‌شهر بستان ‌حمله‌ كرده‌ است‌. دشمن‌ بعد از عقب‌‌نشيني‌ منطقه‌ سوبله‌ تا پاسگاه‌ صفريه‌ را مين‌گذاري ‌كرده‌ و در تپه‌هاي‌ الله‌اكبر مستقر شده ‌‌‌است و به‌وسيله‌ دوربين‌ منطقه‌ را زير نظر دارد. همچنين‌ تعدادي‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ بعد از عقب‌نشيني‌ به‌‌نيروهاي مستقر‌ در منطقه‌ حردان‌ پيوسته‌اند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،ایران،خرمشهر،عراق

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...