شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 8 - مهر - 1359

8/مهر/1359

 

اهواز: 1‌ـ عراق حدود 50 نفر نيروي كماندويي براي حمله به‌مراكز مهم به اهواز گسيل داشته كه ظاهراً داراي موتورسيكلت نيز هستند.

2ـ عوامل داخلي با چراغ‌هاي چشمك‌زن مناطق حساس را به‌دشمن نشان مي‌دهند.

3ـ نيروهاي داخلي كه عرب مي‌باشند و با بعثي‌‌‌ها همكاري دارند، زياد هستند.

4ـ اعضاي شوراهاي اسلامي مناطق تحت تصرف عراقي‌‌ها، بازداشت شده و بازجويي مي‌شوند. زن‌هاي آنان نيز در چند جا مورد تجاوز قرار گرفتند.

5ـ اكثر قريب به‌اتفاق مزدوران بيگانه كه دستگير شده و يا خبر از جانب آن‌ها آمده، داراي موتورسيكلت هستند.

6ـ توپخانه مركزي از پادگان حميد(كيلومتر 40) به‌سمت سيدخلف تا روستاي سيدمحمد دب‌سليمان در شمال پادگان پشت تپه‌هاي شني تا روستاي طاهر مجهز و مستقر هستند.

7ـ ارتش عراق بين عرب‌هاي ايراني طرفدار خود اسلحه پخش كرده است.

8ـ در جبهه جنگل نزديك نورد اوضاع آرام و روحيه افراد خوب است. عده‌اي غيرنظامي مزاحم نيروهاي خودي مي‌شوند. در روستاي ملاشيه روحيه مردم قوي است و فقط مردها باقي مانده‌اند. نيروهاي چپي، منافق و ضدانقلاب در اين روستا فعاليت چشمگيري از خود نشان داده‌اند.

سوسنگرد و حميديه: 1‌ـ 3 روز پيش يعني شنبه 5/7/59 دهكده‌اي به‌نام قلعه‌قزاويه توسط توپخانه دشمن زير آتش قرار گرفت كه 2 نفر كشته و 4 نفر زخمي شدند.

2‌ـ امروز نيز به‌وسيله توپ به‌طرف حميديه شليك كردند و مردم همچنان دسته دسته فرار مي‌كنند.

3ـ هنگ ژاندارمري سوسنگرد از 2 روز پيش تخليه شده و افراد آن از شهر فرار كرده‌اند. شهر را با توپ زير آتش قرار داده‌‌‌‌اند و منهدم كرده‌اند. نيروهاي دشمن به‌وسيله پل وارد سوسنگرد شده و حدود 5 تا 10 كيلومتر پيشروي كرده‌اند. 20 تا 25 دستگاه تانك و توپخانه در آن‌جا مستقر شده و حميديه را هدف قرار دادند. از نيروهاي خودي كسي جلوي راه آن‌ها قرار ندارد و دشمن در حال پيشروي است. در حردان حدود 100 دستگاه تانك عراقي در پشت جنگل مستقر شده‌اند كه از نظر آذوقه در مضيقه هستند و از احشام دهكده استفاده مي‌كنند.

4ـ در منطقه بيوض نيروهاي عراقي وجود دارند و در شركت يونيت و تخيتيه مستقر هستند.

5ـ 3 دستگاه خودروي ضدهوايي و يك نفربر در دهات بيوض، در خانة سيدفياض كه از افراد ضد‌انقلاب مي‌باشد، مستقر است.

6ـ آرايش نيروهاي عراقي به‌صورت قوس بوده كه از پشت دب‌حردان و شرطاق و در جنگل بين شرطاق، عبدال، دب‌سليمان، رمزيه و تخیتیه مستقر هستند. توپخانه عراق در جنگل كوچكي در پشت آب‌تيمور مستقر است و اين خبر صد درصد صحيح مي‌باشد.

7ـ حدود ساعت 13:30، 3 فانتوم ايراني 2 بار به‌خطوط دشمن حمله بردند. همچنين 20 نفر از ضدانقلابيون كه جزو شيوخ و از اعضاي اصلي جبهه‌‌التحرير و جبهه عربستان هستند، شناسايي شده‌‌‌‌‌اند كه به‌اتاق جنگ گزارش شد.

8‌ـ امروز افراد خلقي(خلق عرب) در سوسنگرد به كلاشينكف مسلح شدند. شهر خالي از مردم است. عراقي‌ها مردم بومي را تشويق به‌جنگ عليه ‌‌فارس‌ها مي‌كنند. آن‌ها مسأله عربيت و فارس بودن را مطرح مي‌كنند.

9ـ دشمن تپه الله‌اكبر را گرفته و متوقف شده ‌‌‌‌است. روحيه برادران ارتش در توپخانه خودي از نظر فرماندهي ضعيف است و فرماندهان مطمئن نيستند. از لحاظ ارتشي‌ها توپخانه احتياج كلي است كه چند بار تقاضا شده ولي رسيدگي نشده است.

10ـ در ساعت 11:30 توپخانه عراق به حميديه تيراندازي كرد. 5 دستگاه تانك خودي وارد عمل شدند كه 2 دستگاه از كار افتاد و 3 دستگاه ديگر فرار كردند. در اين درگيري يكي از پاسداران يكي از تانك‌هاي عراقي را هدف قرار داد كه منهدم شد.

11ـ نيروهاي عراقي همچنان به‌سمت حميديه پيشروي مي‌كنند. توپخانه آنان در كوت‌سيدنعيم مستقر است. پاسداران كه حدود 20 نفر از بسيج و 20 نفر از سپاه هستند، همچنان مقاومت مي‌كنند. در حدود ساعت 2:30، 2 هلي‌كوپتر ايراني حردان را بمباران كردند كه چندان به‌هدف‌ها اصابت نكرد.

12ـ (به‌گفته اهالي) عراقي‌ها قرار است امشب به اهواز حمله كنند. عراقي‌ها چند خودرو از نيروهاي خودي به‌غنيمت گرفته‌اند كه عبارتند از يك شورلت آبي، يك تويوتاي سفيد و يك جيپ ارتشي. اين ماشين‌ها با سرنشينانش دستگير شده‌اند.

13‌ـ نيرو‌‌هاي عراقي آب ندارند ولي روحيه‌شان خوب است. آن‌ها از جاده اصلي حميديه‌ـ اهواز در حال پيشروي هستند.

14ـ از طرف پاسداراني كه از جبهه آمده‌اند، پيشنهاد شده كه سد كرخه باز شود.

خارك: اوضاع عادي است و نيروهاي خودي در هوا و دريا برتري دارند.

بهبهان: ساعت 00:‌‌‌13 يك ميگ عراقي بين رگ‌سفيديك و 2 سقوط كرد. خلبان آن با چتر بيرون پريد كه براي دستگيري او درخواست هلي‌كوپتر شد.

خرمشهر: ظهر نيروهاي سبك [ پياده ] ارتش عراق در روستاي مندوان مستقر بوده‌اند. نيروهاي سنگين [ زرهي و مكانيزه ] در نخل‌هاي روستاي عريض هستند. شهر مرتب به توپ بسته مي‌شود. نيروهاي دشمن تا پاسگاه جلو آمده‌اند. حدود 20 دستگاه تانك در سمت راست خارجي شهر مستقر شده‌‌ است. دشمن از طريق پل‌نو نيز در حال پيشروي است و تعدادي از افراد خودي را كشته يا اسير گرفته‌ است.

آبادان: هر نيم ساعت شهر بمباران مي‌شود و مورد حمله زميني قرار مي‌گيرد. نيروها مهمات كم دارند. خسارت‌هاي جاني و مالي بسيار زياد است. احتمالاً تعداد كشته‌ها حدود 200 نفر و زخمي‌ها 5 برابر آن است.

پيشنهاد: اخبار تلفات از طريق سراسري به‌اطلاع مردم برسد تا ملت در جو موجود منطقه قرار گيرند. مناطق زرهي، پالايشگاه و تانك ‌‌فارم جزو مناطق بمباران شده است.

 

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...