شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 13 - مهر - 1359

13/مهر/1359

 

اهواز: شهر با حمله‌ توپخانه‌ دشمن‌ مواجه بود كه‌ تلفات‌ قابل‌توجه‌اي‌ به‌بار آورده‌ است‌. در مناطق‌ ناصرخسرو، كمپلو، پادادشهر و پمپ‌بنزين‌ چهارراه‌ آبادان‌ به‌وسيله بمب‌ و خمپاره انفجارهايي‌ صورت‌ گرفت كه‌ در منطقه‌ پادادشهر 2 نفر شهيد و 6 نفر مجروح‌ داشتيم‌. آتش‌ خمپاره‌ها نشان‌ مي‌دهدكه دشمن در اطراف‌ شهر با توپ‌ و تانك‌ كمين‌ كرده‌ و در‌ بعضي‌ مواقع، به‌خصوص‌ صبح‌ها اقدام‌ به‌‌پرتاب‌ خمپاره‌ و توپ‌ مي‌كنند تا مردم‌ شهر را در رعب‌ شديد قرار دهند و از اين‌ طريق‌ روحيه‌ آنان‌ را تضعيف‌ كنند. بايد در اين‌ مورد اقدام‌ سريع‌ و عاجلي‌ به‌عمل‌ آيد و واحدهاي‌ دشمن‌ شناسايي‌ و سركوب‌ شوند.

گزارش‌ ديگري‌ از برادران‌ مسؤول‌ حفاظت‌ نيروگاه‌ اتمي‌ از ضعف حفاظت‌ اين‌ پايگاه حكايت ‌مي‌‌‌‌كند. به‌نحوي‌ كه‌ برادران‌ ژاندارمري‌ ضدهوايي‌ مخصوص‌ پايگاه را(به‌علت‌ اعتراض‌ برادران‌ مسؤول‌ حفاظت‌ پايگاه به‌مسايل كاري آنان)‌ به‌ژاندارمري‌ انتقال‌ داده‌ و نيروگاه‌ را بدون‌ ضدهوايي‌ گذاشته‌اند.

‌در 40 كيلومتري‌ اهواز در ايستگاه‌ مخابراتي‌ الهایي‌ عواملي‌ از دشمن‌ دستگير شدند. قطعاً دشمن ‌انفجار آن‌‌جا را در برنامه‌ كار خود دارد و بايد حفاظت‌ ايستگاه‌ تقويت‌ شود.

گزارش‌هاي ديگر حاكي‌ از عدم‌ رعايت‌ مقررات‌ خاموشي‌ به‌وسيله‌ عده‌اي‌ از اهالي‌ اهواز است كه‌ بايد در صورت‌ تكرار اين‌ افراد دستگير شوند. وضع‌ كلي‌ شهر آرام‌ توصيف شده ‌‌‌است. مغازه‌ها اكثراً باز است و مردم‌ تقريباً وضع‌ عادي‌ خود را باز يافته‌اند. گروهك‌هاي‌ موجود در سطح‌ شهر به‌‌اقدامات‌ ضدانقلابي‌ خود مشغول‌ بوده و كماكان عليه‌ خلق‌ اقدام‌ مي‌كنند.

موضوع‌ ديگري كه‌ ‌بايد به آن‌ توجه‌ داشت‌ عدم‌ هماهنگي‌ بين‌ واحدهاي‌ عملياتي‌ سپاه‌ و ارتش‌ و نيروهاي‌ اعزامي‌ از تهران‌ است كه مشكلات‌ زيادي‌ را به‌بار آورده ‌‌است. عمده‌ترين‌ مشكل‌ پيشروي‌ مجدد دشمن‌ در اطراف‌ اهواز است كه چون‌ اقدام‌ مؤثري‌ به‌عمل‌ نيامده‌، وضع‌ اين چنين‌ شده است‌.

سوسنگرد: وضع‌ كلي‌ شهرآرام‌ توصيف‌ شده‌ و به‌حمدلله سپاه شهر در حال‌ تشكل‌ مجدد و سازماندهي‌ جديد مي‌باشد.

حميديه: وضع‌ حميديه‌ نسبتاً آرام‌ بود‌ اما‌ دشمن‌ با توپ‌ و خمسه‌خمسه‌ روستاي‌ شبيشه‌ در پايين‌ حميديه را مورد اصابت‌ قرار داد كه‌ چند نفر مجروح‌ شدند.

آب‌‌تيمور: برابر اطلاعات‌ واصله‌ از لشكر 3 گردان‌ توپخانه‌ دشمن‌ در آب‌‌تيمور مستقر است.

خارك‌: برابر تماس‌ با سپاه‌ خارك‌‌ وضع‌ كلي‌ شهر آرام‌ توصيف‌ شد. فقط‌ شب‌ها حملات‌ هوايي‌ انجام‌ مي‌گيرد و به‌‌حمدلله‌ خسارتي‌ وارد نيامده‌ و نفت‌ كماكان‌ صادر مي‌شود.

دزفول‌: طبق‌ اطلاع‌ سپاه‌ دزفول‌ امروز ساعت‌ 00‌‌‌‌:‌‌‌8 شهر‌ مورد حمله‌ هوايي‌ قرار گرفت‌ كه‌ در اين‌ حمله‌، 2 ميگ‌ عراقي‌ سرنگون‌ شد. همچنين‌ نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ نيروهاي‌ مزدور عراقي‌ را در محور سه‌راهي‌ دهلران‌ عقب‌ رانده‌ و دشمن‌ با به‌جا گذاشتن‌ تلفات‌ بسيار و از دست‌ دادن‌ تعدادي‌ تانك‌ 25 كيلومتر عقب‌نشيني كرده‌ است‌. در اثر شليك‌ توپ‌ در شهر در روز گذشته‌ 16 نفر شهيد و بيش‌ از 20 نفر زخمي‌ شدند.

روستاي‌ بيوض‌: 6 دستگاه تانك‌ دشمن‌ در ده‌ بيوض‌ مستقر است. توپخانه‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ كه‌ به آن‌جا اعزام‌ شده، قبل‌ از عمل‌ دچار سانحه‌ شد و يكي‌ از آن‌ها سوخته‌ و 2 عراده ديگر دچار پنچري‌ لاستيك‌ شد. نيروي‌ توپخانه‌ نتوانست‌ عمل‌ كند و گويا بعداً هوانيروز وارد عمل‌ شد ولي‌ متأسفانه‌ نتوانست‌ تانك‌ و توپ‌هاي‌ دشمن‌ را كه‌ در استتار بودند، بزند تا اين‌كه‌ نيروهاي‌ دشمن‌ آن‌ محل‌ را ترك‌ كردند.

آبادان: دشمن‌ از ساعت 20:00 شب‌ گذشته‌ تا 8:30 امروز، با سلاح‌هاي‌ سنگين‌ و توپ‌ به‌‌جزيره‌ مينو و فرودگاه‌ آبادان‌ حمله‌ كرد. همچنين در ساعت‌ ‌‌‌‌00:‌‌‌10 تا 00‌‌‌‌:‌‌‌11، 4 ميگ‌ عراقي‌ بر فراز آسمان‌ آبادان‌ ظاهر شدند و‌ مناطق‌ مسكوني‌ را مورد حمله‌ قرار دادند. در اثر اين‌ حمله‌ زيان‌هاي‌ جاني‌ و مالي‌ فراواني‌ وارد شد كه‌ از ميزان‌ تلفات‌ اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌.

خرمشهر: با سپاه‌ خرمشهر به‌علت قطع ارتباط نتوانستيم‌ تماس‌ مستقيم‌ داشته‌ باشيم. چند نفر از برادراني‌كه در جبهه‌ گمرك‌ بودند، مي‌گويند عراقي‌ها در گمرك‌ مستقر هستند و از ظهر به اين‌طرف‌ درگيري‌ بوده‌ است‌.

كرخه‌كور: 3 لشكر زرهي‌ كه‌ شامل‌ 240 تانك‌ و ساير ادوات‌ مي‌باشند، در جنگل‌هاي‌ كرخه‌ هستند و روي‌ رودخانه ‌كرخه‌ 3 پل‌ زده‌اند‌ و عبور كرده‌اند. در حدود 10 كيلومتر از طرف‌ پل‌ جلو رفته‌ و در 25 كيلومتري‌ جاده‌ اهواز نيروهاي‌ زرهي‌ مستقر هستند. در ضمن‌ تعدادي‌ از تانك‌هاي‌ دشمن‌ به‌همراه‌ تعدادي‌ خودرو در روستاي‌ عياشيه‌ مستقر شده‌اند و نيرويي‌ در مقابل‌ آن‌ها وجود ندارد.

بستان‌، خرابه‌ و سوبله: دشمن‌ منطقه‌ سوبله‌ تا پاسگاه‌ صفريه‌ را مين‌گذاري‌ كرده كه‌ بعضي‌ از مين‌ها خود‌به‌خود و بعضي‌ در اثر عبور حيوانات‌ منفجر شده‌اند. اوضاع‌ شهر بستان‌ آرام‌ است ولي هنوز به‌‌حالت‌ عادي‌ باز نگشته ‌‌‌‌است. پاسگاه‌ سوبله ‌نيز به‌وسيله‌ نيروهاي‌ خودي‌ پر نشده‌. در ضمن‌ مين‌هاي‌ كار گذاشته‌ در جاده‌‌ بايد در اسرع‌ وقت‌ به‌وسيله‌ واحد مهندسي‌ لشكر خنثي‌ شود‌ و نيروهاي‌ خودي‌ به‌پيشروي‌ در آن‌ منطقه‌ ادامه‌ دهند.

بر اساس‌ اطلاع‌ موثقي‌كه‌ كسب‌ كرديم‌، تعدادي‌ از افسران‌ عراقي‌ در جلسه‌اي‌ كه‌ در سوبله‌ با عده‌اي‌ از اعضاء جبهه‌التحرير خلق‌ عرب‌ داشتند، گفته‌اند آتش‌بسي كه‌ توسط‌ سعدون‌حمادي‌ اعلام‌ شده‌، در واقع‌ براي‌ رسيدن‌ نيروهاي‌ اردني‌ و تقويت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ است‌ تا عراق مجدداً حمله‌ خود را آغاز كند.

روستاي‌ سيدعبود: بنا به‌گزارش‌ رسيده‌ به‌‌اتاق خبر توسط‌ يكي‌ از افراد مؤمن‌ روستاي‌ سيدعبود، فردي‌ به‌نام‌ سيدعبدالله كه‌ فراري‌ بوده‌ و در ارتش‌ عراق خدمت‌ مي‌كند، در تلويزيون عراق صحبت‌ كرده و در حال‌ حاضر در ده‌ سيدعبود نزديك‌ دارخوين‌ مي‌باشد. در ضمن‌ پسر سلمان‌ عدوي‌(كه‌ اعدام‌ شده‌) در اين‌ ده‌ به‌‌سر مي‌برد. اين‌ ده‌ كه‌ در حدود 200 خانوار دارد و همگي‌ از فاميل‌ شخص‌ اعدام‌ شده‌ هستند، توسط‌ نيروهاي‌ عراقي‌ مسلح‌ شده‌ و در پي‌ فرصت‌ مناسب‌ براي همكاري‌ با عوامل‌ مزدور بعث‌ عراق هستند. 2 عراقي‌ كه‌ هماهنگي‌‌ها را به‌عهده‌ دارند، در اين‌ ده‌ به‌‌سر مي‌برند. اين‌ عده‌ شب‌ها دور هم‌ جمع‌ مي‌شوند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،حمیدیه،سوسنگرد

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...