شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 23 - شهریور - 1361

23/شهریور/1361

 

قرارگاه‌ قدس‌: 1ـ در تاريخ‌ 20/6/61 ساعت‌ 18:00 دشمن‌ روي‌ دژ خود در حال ‌جوشكاري‌ ديده‌ شد. همچنين‌ در شب‌ صداي‌ لودر و بلدوزر از پشت‌ خاكريز شنيده‌ می‌شد. در منطقـه‌ پايين ‌رو‌بـه‌‌روي‌ قسمت‌ ابرويـي‌‌شكل(در مختـصات‌ 16‌ـ14) 7 دستگاه‌ لودر و بلدوزر از اوايل‌ شب‌ تا نزديكي‌هاي‌ صبح‌ مشغول‌ ترميم‌ و ادامه‌ خاكريز بودند و نيز يك‌ دستگاه‌ بلدوزر در مختصات‌ 32‌ـ85 درحال‌ فعاليت‌ مشاهده‌ شد.

2ـ بين‌ روزهاي‌ 18 تا 21/6/61 هر روز صبح هلي‌كوپترهاي‌ دشمن‌ در حال‌ گشت‌ روي‌ مواضع‌ خودشـان‌ مشــاهده‌ شـدند و در تـاريخ‌ 21/6/61 در مختـصات 16‌ـ14 در حال‌ پرواز بودند. همچنين‌ در ساعت‌ 17:00 تاريخ‌ 21/6/61، 2 فروند هلي‌كوپتر دشمن‌ در قسمت‌ ابرويي‌‌شكل ‌مشاهده‌ شد. همچنين‌ در پيچ‌ كوشك‌ و محور طلاييه‌ نيز يك‌ مورد پرواز هلي‌كوپتر مشاهده‌ شد.

3ـ در ساعت‌ 8:00 و 14:00 تاريخ‌ 19/6/61 و ساعت‌ 8:45 تاريخ‌ 21/6/61 صداي‌ هواپيماي‌ دشمن‌ در منطقه‌ طلاييه‌ شنيده‌ شد.

4ـ در شب‌ 19/6/61 گشتي‌هاي‌ دشمن‌ در مختصات‌ 20500‌ـ16500 ديده ‌شدند كه‌ پس‌ از روشن‌ شدن‌ منور خودي مجبور به‌فرار شدند. در شب‌ 20/6/61 در مختصات 19‌ـ16 عناصري‌ از دشمن‌ در ميدان‌ مين‌ خود، مشغول‌ كار بودند كه‌ در اثر انفجار يك‌ مين‌، كارشان‌ متوقف‌ شد.

5ـ در شب‌ 20/6/61 يك‌ گروه‌ از برادران‌ در قسمت‌ طلاييه‌‌جديد به‌‌جلو اعزام‌ شدند كه‌ تا 1650 متري ‌جلو رفتند و چيزي‌ مشاهده‌ نكردند. همچنين‌ در شب‌ 21/6/61 يك‌ گروه‌ از برادران‌ از مختصات‌34500‌ـ79200 جلو رفتند كه‌ به‌ ميدان‌ مين‌ دشمن‌ برخورد كردند و از آن‌جا صداي‌ اتومبيل‌ كه‌ به‌‌جلوي‌ دژ دشمن‌ آمده‌ بود، شنيده‌ شد.

6ـ يك‌ گروه‌ از برادران‌ از 2500 متري‌ شرق‌ جاده‌ نشوه‌ جلو رفتندكه‌ در 3000 قدمي به‌ ميدان‌ مين‌ دشمن‌ برخورد كردند.

7ـ دشمن‌ همانند روزهاي‌ قبل ميادين‌ مين‌ خود را در قسمت‌ طلاييه‌ بازديد مي‌كرد و روي‌ دژ عناصري‌ از دشمن‌ خوابيده‌ بودند. در ضمن‌ در سنگرهاي ‌كمين‌ نيز رفت‌‌و‌آمدهايي‌ مشاهده‌ شد. همچنين‌ در سنگرهاي‌ كمين‌ دشمن سيم‌خاردار نسبت‌ به‌جاهايي‌ كه‌ سنگر كمين‌ نيست‌، بيشتر است‌.

8ـ مهندسي‌ دشمن‌ در طول‌ دوره‌ فعال‌ بود و يك‌ دستگاه‌ بيل‌مكانيكي‌ در پشت‌ ميدان‌ مين‌ در قسمت‌ ابرويي‌‌شكل‌ در حال‌ احداث‌ كانال قابل مشاهده‌ بود و نفرات ‌دشمن‌ مشغول‌ ايجاد سنگر در كانال‌ مزبور بودند. در جنوب‌غربي‌ سه‌‌تپه‌ روي‌ دژ فعاليت‌ سنگركني ‌نسبت‌ به‌روزهاي‌ گذشته‌ افزايش‌ يافته‌ است‌.

9ـ در محور طلاييه‌ دشمن‌ در حال‌ ايجاد سنگرهاي‌ كمين‌ و شيارهاي‌ ارتباطي‌ بين‌ سنگرها بود‌.

قرارگاه‌ فجر: 1ـ تبادل‌ آتش‌ در طول‌ دوره‌ بين‌ طرفين‌ ادامه‌ داشت‌ كه‌ طي‌ آن‌ 2 نفر از نيروهاي‌ دشمن‌ كشته‌ يا زخمي‌ شدند.

2ـ دشمن‌ كماكان‌ در حال‌ ايجاد موانع‌ و تحكيم‌ مواضع‌ پدافندي‌ خود است‌.

3ـ در روز 21/6/61 در اثر فعاليت‌ بيل‌هاي‌ مكانيكي بر ارتفاع‌ خاكريز دشمن‌ افزوده‌ شد. همچنين‌ در جلوي‌ سيم‌خاردار و ميدان‌ مين،‌ نيرويي‌ به‌استعداد 20 نفر در حال‌ مين‌گذاري‌ بودند.

4ـ در تاريخ‌ 21/6/61، 2 فروند هلي‌كوپتر دشمن‌ رو‌به‌‌روي‌ مواضع‌ خودي‌ و روي‌ خاكريزهاي‌ دشمن‌ در ارتفاع‌ كم‌ به‌‌مدت‌ 5 دقيقه‌ در حال‌ حركت‌ بودند.

5ـ در تاريخ‌ 22/6/61 يك‌ دستگاه‌ تانك‌ در حين‌ مانور به‌طرف‌ نيروهاي‌ خودي‌ اجراي‌ آتش‌ كرد.

قرارگاه‌ فتح‌: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

جزيره‌ مينو و اروندرود: 1ـ در طول‌ دوره تبادل‌ آتش‌ بين‌ طرفين‌ ادامه‌ داشت‌ كه‌ طي‌ آن ‌يك‌ سنگر تيربار دشمن‌ منهدم‌ شد.

2ـ در طول‌ دوره تردد خودرويي‌ دشمن‌ روي‌ جاده‌ فاو‌ـ بصره‌ ادامه ‌داشت‌.

3ـ در طول‌ دوره‌ شهر آبادان‌ زير آتش‌ توپخانه‌ دشمن‌ قرار داشت‌ كه‌ خساراتي‌ وارد آمد.

پيوست‌ گزارش‌ ‌نوبه‌ای شماره‌ 107 تاريخ‌ 23/6/1361

رياست‌ ستاد كل‌ ارتش‌

                                   مديريت‌ سررشته‌داري‌

                                      شماره: دم‌/ 296

   به‌: رياست‌ ستاد ارتش‌

                              تاريخ:‌ 20/2/82(برابر با 1/12/60)

موضوع‌: گلوله‌هاي‌ 60 ميليمتري‌ غنيمتي ‌وزارت‌ دفاع‌

1ـ به‌علت‌ درخواست‌هاي‌ مكرر و همچنين‌ مصرف‌ زياد گلوله‌هاي‌ 60 ميلیمتري‌ انفجاري‌ و همچنين‌ نياز مبرم‌ واحدها به‌ اين‌ گلوله‌ها، مقداري‌ از گلوله‌هاي‌ غنيمتي‌ به‌‌دست‌ آمده‌ از دشمن‌ فارسي ‌به‌‌شرح‌ زير است‌ كه‌ پس‌ از اجراي‌ آزمايشات‌ نظري‌ و علمي‌ با خمپاره‌اندازهاي‌ يوگسلاوي‌ و فرانسوي‌، سالم‌ بودن‌ آن‌ها محرز شده‌ است‌. لازم‌ به‌ذكر است‌ كه‌ گلوله‌ها انواع‌ مختلف‌ هستند.

نوع‌ مهمات‌: الف‌ـ گلوله‌ خمپاره‌انداز 60 ميليمتري‌ انفجاري‌ كامل‌، مصدر آن‌ مجهول‌ است‌، 426 گلوله‌.

ب‌ـ گلوله‌ خمپاره‌انداز 60 ميلمتري‌ انفجاري‌ كامل(مصدر آن‌ ايراني‌ و مونتاژ آمريكا)، 2049 گلوله‌.

2ـ كميسيوني‌ در اين‌ رابطه‌ تشكيل‌ شده‌ كه‌ نمايندگان‌ آن‌ از مديريت‌ نيروي‌ پياده‌ و نيروي ‌مخصوص‌ و انبارهاي‌ مهمات‌ و سازمان‌ قادسيه‌ هستند. اين‌ كميسيون‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيده‌ كه‌ گلوله‌هاي ‌خمپاره‌انداز 60 ميليمتري‌ ساخت‌ ايران‌ را مي‌توان‌ با استفاده‌ از خمپاره‌انداز 60 ميليمتري‌ ساخت ‌يوگسلاي‌ و فرانسوي‌ شليك‌ كرد، البته‌ طبق‌ تطبيق‌ جدول‌هايي‌ كه‌ به‌‌همراه‌ اين‌ نامه‌ ضميمه‌ شده‌ است‌.

خواهشمند است‌ ضمن‌ اطلاع‌، مهمات‌ فوق‌ را به‌واحدهاي‌ نيازمند تحويل‌ داده‌ و ما را مطلع‌كنيد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،فجر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...