شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 1 - مهر - 1361

یک/مهر/1361

 

قرارگاه قدس؛ تاریخ 31/7/1361: نیروهای دشمن در منطقه طلاییه، حدود 1800 متر پشت جاده دژ که 6 کیلومتر با سیل‌بند دوم فاصله دارد، شروع به‌زدن سیم‌خاردار و درست کردن سنگر کمین کرده‌اند و در همین منطقه(مختصات 37ـ65) شمالی‌ـ جنوبی یک برجک دیده‌بانی نصب کـرده‌اند. در قسـمت ابرویی شکل در مختـصات 15ـ16 خودروهای ایفای دشمن، جابه‌جایی داشته و به‌شدت مشغول مین‌کاری می‌باشند.

آتش دشمن: به‌صورت عادی در طی دوره، آتش توپخانه ادامه داشت و در طول شب از کلت منور و منور توپ برای روشن کردن مواضع خودی استفاده می‌نمود.

مهندسی: در منطقه ابرویی، دشمن از ساعت 9:30 تا نزدیکی صبح، مشغول تحکیم استحکامات و کندن سنگر بود.

تاریخ 31/6/1361: ترتیب و استعداد دشمن تغییر نکرده است.

آتش دشمن: در منطقه ابرویی 15ـ16 در ساعت 9:00 دیشب، دشمن اقدام به‌ ریختن آتش‌تهیه شدید با کالیبرهای مختلف کرد. همچنین در عصر دیروز، دشمن اقدام به‌ یک آتش‌تهیه بسیار شدید در منطقه هلالی(20ـ18) روی مواضع خودی کرد.

هوایی: در منطقه ابرویی در ساعت 2 بعدازظهر، 2 هلی‌کوپتر بر فراز نیروهای دشمن مشاهده شد.

مهندسی: در منطقه ابرویی، مهندسی دشمن از ساعت 20:00 تا صبح به‌شدت مشغول کار کردن روی استحکامات خود بود. ضمناً گروهی از دشمن در میادین مین مشغول کار بودند. در غرب پاسگاه طلاییه‌جدید، دشمن در جلو و بالای دژ، مشغول سنگرکنی بود. در مختصات 32ـ67 حدود 70 نفر از پرسنل دشمن، مشغول کشیدن سیم‌خاردار و مین‌گذاری دیده شدند.

عوامل برون مرزی: در منطقه قرارگاه قدس تا تاریخ 20/6/1361 تغییرات زیر حاصل شده است: 1ـ احداث یک کانال از نهر صویب به‌شمال و مثلث غرب منطقه، واقع در شمال‌غربی جاده نشوه طلاییه و جنوب خشکی که مشخصات آن به‌شرح زیر است: عرض کانال 20 متر و قطر 8 تا 9 متر و ارتفاع 4 متر که آب آن توسط 10 موتور 16 اینچ از نهر صویب تغذیه و تأمین می‌شود. قرار است 10 موتور دیگر به ‌آن اضافه شود و حفاظت آن توسط 200 نگهبان و ضدهوایی تأمین می‌شود.

2ـ دشمن اقدام به‌احداث یک پل روی شط‌العرب بالاتر از منطقه نهر صویب و شط‌العرب کرده است.

نظریه: با بالا آمدن آبگرفتگی جنوب پاسگاه زید و با هدایت کردن آب نهر صویب به‌سمت مواضع مثلثی، این‌چنین برداشت می‌شود که دشمن قصد دارد بعد از انبار شدن آب در کانال جلوی مثلث‌ها، آن را باز کند و آب را بین مثلث‌ها و خاکریز اول گسترش دهد.

قرارگاه فجر؛ تاریخ 31/6/1361، ترتیب نیرو: تیپ 45 پیاده لشکر 15 از جنوب منطقه شلمچه از طریق خان بنی‌سعد به‌منطقه غرب اعزام شد.

هوایی: هلی‌کوپترهای دشمن بر فراز آبگرفتگی بوبیان و خشکی شرقی آن و روی خاکریزهای خودی، پرواز شناسایی داشته‌اند. همچنین 2 فروند هلی‌کوپتر دیگر در حوالی پاسگاه 25 در حال شناسایی مشاهده شدند.

زمین: آبگرفتگی منطقه بوبیان افزایش یافته که حدود 80 سانتیمتر می‌باشد، البته در بعضی جاها بیشتر نیز می‌باشد.

آتش دشمن: آتش دشمن به‌طور عادی در طول دوره ادامه داشت، به‌استثنای شب‌ها که بر شدت آتش افزوده می‌شود.

تاریخ 1 و 2/7/1361، ترتیب و استعداد و گسترش: نیروهای دشمن، تغییرات عمده‌ای نداشته است.

آتش دشمن: در طی دوره، دشمن مواضع خودی را زیر آتش داشت که در قسمت ابرویی از شدت بیشتری برخوردار بود.

3ـ مهندسی دشمن در پشت خاکریز خود(در مختصات 16ـ15) استحکامات جدیدی به‌وجود آورده است.

نتایج دیده‌بانی خودی: در تاریخ 2/7/1361 در قسمت ابرویی در پشت خاکریز دشمن، چندین ایفا مشاهده شد که احتمالاً برای تعویض نیروهای در خط، جلو آمده بودند.

قرارگاه فجر؛ تاریخ 2/7/1361، تیپ المهدی: وضعیت زمین تغییری نداشته است. طبق اطلاعات به‌دست آمده از دیده‌بانی و شنود و شناسایی از فعالیت دشمن نسبت به‌قبل چنین برداشت شده که اقدام به‌تعویض نیرو در منطقه کرده است.

فعالیت دشمن: آتش دشمن در تاریخ ذکر شده تا کنون در شب و روز زیاد شده، به‌طوری که نیروها تعجب کرده بودند از آتش فوق‌الذکر که ناشی از الله‌اکبر بوده.

شناسایی‌ـ‌گشتی‌: ‌فعالیت نیروهای شناسایی و گشت دشمن اکنون زیادتر شده و با گروه‌های 30 تا 50 نفری به‌شناسایی می‌آیند.

مهندسی دشمن: فعالیت‌های مهندسی دشمن نسبت به‌گذشته کم شده است. مطلب قابل ذکر این‌که چون در منطقه، وقفه طولانی بین عملیات روی داد، دشمن در حال سردرگمی به‌سر می‌برد و مطلب برای دشمن، گنگ است که نیروهای اسلام چه خواهند کرد. تا این‌که شب اول هفته جنگ، با صدای تکبیر ساعت 21:00 دشمن با کلت منور به خط خود، آماده‌باش داد و منطقه را از کوشک تا شلمچه با آتش سنگین پوشاند. مهم این‌که اغلب، آتش خود را متوجه کوشک و جنوب کوشک کرده بود.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،آتش دشمن

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...