شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 2 - مهر - 1361

2/مهر/1361

 

قرارگاه قدس؛ وضعیت کلی دشمن، تاریخ 31/6/1361: 1ـ نیروهای دشمن در منطقه طلاییه حدود 1800 متر پشت جاده دژ که 6 کیلومتر با سیل‌بند دوم فاصله دارد، شروع به‌زدن سیم‌خاردار و درست کردن سنگر کمین کرده‌اند. در همین نقطه(به‌مختصات 37ـ65) شمالی‌ـ جنوبی، یک برجک دیده‌بانی نصب کرده‌اند. در قسمت ابرویی‌شکل (مختصات 15ـ16) خودروهای ایفای دشمن، جابه‌جایی داشته‌اند و به‌شدت مشغول مین‌کاری هستند.

2ـ آتش توپخانه دشمن به‌صورت عادی در طی دوره ادامه داشت و در طول شب از کلت منور و منور توپ برای روشن کردن مواضع خودی استفاده می‌کردند.

3ـ در تاریخ 31/6/1361 ترتیب و استعداد دشمن تغییر نکرده است.

4ـ در منطقـه ابرویی(به‌مختـصات 15ـ16) در ساعت 21:00 دیشب، دشمن اقدام به‌اجرای آتش‌تهیه شدید با کالیبرهای مختلف کرد. همچنین عصر دیروز، دشمن اقدام به‌اجرای آتش‌تهیه بسیار شدید در منطقه هلالی(به‌مختصات 20ـ18) روی مواضع خودی کرد.

هوایی: در ساعت 2 بعدازظهر، دو فروند هلی‌کوپتر در منطقه ابرویی بر فراز نیروهای دشمن مشاهده شد.

مهندسی: 1ـ دشمن از ساعت 20:00 تا صبح به‌شدت مشغول کار کردن روی استحکامات خود در منطقه ابرویی بود. ضمناً گروهی از افراد دشمن در میادین مین مشغول کار بودند. در غرب پاسگاه طلاییه‌جدید، دشمن در جلو و بالای دژ، مشغول سنگرکنی بود. در مختصات 32ـ67 حدود 70 نفر از پرسنل دشمن در حال کشیدن سیم‌خاردار و مین‌گذاری دیده شدند.

2ـ در منطقه ابرویی، دشـمن از ساعت 21:30 تا نزدیکی صبح، مشغول تحکیم استحکامات و کندن سنگر بود.

تاریخ 1 و 2/7/1361، استعداد و گسترش: ترتیب و استعداد و گسترش نیروهای دشمن، تغییرات عمده‌ای نداشته است.

آتش دشمن: در طی دوره، دشمن مواضع خودی را زیر آتش داشت که در قسمت ابرویی(به‌مختصات 16ـ15) از شدت بیشتری برخوردار بود.

مهندسـی: دشـمن در پشـت خاکریز خود(در مختـصات 16ـ15) استحکامات جدیدی به‌وجود آورده است.

نتایج دیده‌بانی خودی: در تاریخ 2/7/1361 در قسمت ابرویی در پشت خاکریز دشمن، چندین ایفا مشاهده شد که احتمالاً برای تعویض نیروهای در خط، به‌جلو آمده بودند.

اطلاعات برون مرزی: در منطقه قرارگاه قدس تا تاریخ 20/6/1361 تغییرات زیر حاصل شده است: 1ـ احداث یک کانال از نهر صویب به‌شمال و مثلث غرب منطقه واقع در شمال‌غربی جاده نشوه‌ـ طلاییه و جنوب خشکی که مشخصات آن به‌شرح زیر است: عرض کانال 20 متر و قطر 8 تا 9 متر و ارتفاع 4 متر که آب آن توسط 10 موتور 16 اینچ از نهر صویب تغذیه و تأمین می‌شود. قرار است 10 موتور دیگر به ‌آن اضافه شود. حفاظت آن توسط 200 نگهبان و ضدهوایی تأمین می‌شود.

2ـ دشمن اقدام به‌احداث یک پل روی شط‌العرب واقع در بالاتر از منطقه نهر صویب و شط‌العرب کرده است.

نظریه: با بالا آمدن آبگرفتگی جنوب پاسگاه زید و با هدایت آب نهر صویب به‌سمت مواضع مثلثی، این‌چنین برداشت می‌شود که دشمن قصد دارد بعد از انبار شدن آب در کانال جلوی مثلث‌ها، آن را باز کند و آب را بین مثلث‌ها و خاکریز اول گسترش دهد.

قرارگاه فجر؛ تاریخ 31/6/1361، ترتیب نیرو: تیپ 45 پیاده لشکر 15 از جنوب منطقه شلمچه از طریق خان بنی‌سعد به‌منطقه غرب اعزام شد.

هوایی: هلی‌کوپترهای دشمن بر فراز آبگرفتگی بوبیان و خشکی شرق آن و روی خاکریزهای خودی، پرواز شناسایی داشتند. همچنین دو فروند هلی‌کوپتر در حوالی پاسگاه 25 در حال شناسایی مشاهده شدند.

زمین: 1ـ آبگرفتگی منطقه بوبیان افزایش یافته که حدود 80 سانتیمتر می‌باشد که البته در بعضی جاها عمق آن بیشتر است.

2ـ آتش دشمن به‌طور عادی در طول دوره ادامه داشت؛ به‌استثنای شب‌ها که بر شدت آتش افزوده می‌شود.

تاریخ 2/7/1361 تیپ المهدی: وضعیت زمین تغییری نداشته است.

استعداد و ترکیب دشمن: طبق اطلاعات به‌دست آمده از دیده‌بانی و شنود و شناسایی از فعالیت دشمن نسبت به‌قبل چنین برداشت شده که اقدام به‌تعویض نیرو در منطقه کرده است.

فعالیت دشمن: آتش دشمن در تاریخ ذکر شده در شب و روز زیاد شده است، به‌طوری که نیروها تعجب کرده بودند که این آتش ناشی از الله‌اکبر است.

شناسایی‌ـ گشتی: فعالیت نیروهای شناسایی و گشت دشمن اکنون زیادتر شده و با گروه‌های 30 تا 50 نفری به‌شناسایی می‌آیند.

مهندسی دشمن: فعالیت‌ مهندسی دشمن نسبت به‌گذشته کم شده است. مطلب قابل ذکر این است که چون در منطقه، وقفه طولانی بین عملیات روی داد، دشمن در حال سردرگمی به‌سر می‌برد و مطلب برای دشمن گنگ است که نیروهای اسلام چه خواهند کرد. تا این که شب اول هفته جنگ، با صدای تکبیر ساعت 21:00 دشمن با کلت منور، کلیه خط را آماده‌باش داد و منطقه را از کوشک تا شلمچه با آتش سنگین پوشاند. مهم این که دشمن اغلب، آتش خود را متوجه کوشک و جنوب کوشک کرده بود.

شناسایی هوایی: هلی‌کوپترهای دشمن از طرف پاسگاه بوبیان و در امتداد شمال‌غربی از روی آبگرفتگی عبور کردند.

آبادان؛ جزیره مینو: تبادل آتش با سلاح‌های سبک و سنگین، بین طرفین برقرار بود که بر اثر آتش تفنگ 106 نیروهای ما، یک سنگر نگهبانی دشمن منهدم شد. همچنین در اطراف پاسگاه جزیره در منطقه چومه، اعلامیه‌های ارتش مزدور پخش شده که ارتش ایران را به‌همکاری با ارتش عراق تشویق کرده است.

متفرقه: شهر آبادان همچون روزهای گذشته، زیر آتش دشمن قرار داشت.

دیده‌بانی توپخانه: فعالیت دشمن که به‌وسیله دیده‌بانان توپخانه گزارش شده:

پیاده مکانیزه: 1ـ از ساعت 6:30 تا 9:00 تعداد 43 دستگاه ایفا، 9 دستگاه تانکر،                         6 دستگاه کمپرسی، 10 دستگاه جیپ، 2 دستگاه تریلی و 20 دستگاه خودروی مستقر در جاده فاوـ بصره در حرکت بودند.

2ـ در تاریخ 4/7/1361 گزارشی به‌شرح زیر از دیده‌بان توپخانه رسیده است: در جاده فاوـ بصره از فاو به‌طرف بصره، 8 دستگاه ایفا که حامل نفرات بودند، 14 دستگاه تانکر آب، یک دستگاه لودر و یک دستگاه گاز 66 که در حال حمل یک عراده توپ به‌صورت کششی بود، در حرکت بودند.

 

پیوست الف گزارش  شماره 112 تاریخ 1 و 2/7/1361

سند به‌دست آمده از دشمن:

قرارگاه تیپ مکانیزه 55ـ49

به: فرماندهی لشکر 5 زرهی              شماره: /اس/6/8

موضوع: اطلاعات و معلومات              تاریخ: فروردین 1361

الف‌ـ در ساعت 9:30 روز 27/12/1360 دیدار با دو نفر از عرب‌های خوزستان ایران به‌اسامی زیر انجام شد که این دو، توسط مکتب(مرکز) عربستان فرستاده شده‌اند:

1ـ عبدالزهرا فرزند سعید      2ـ جواد کاظم صالح

ب‌ـ اطلاعاتی که این دو تشریح کـردند، چنین است: 1ـ در تاریخ 15/12/1360 سه هزار بسیجی وارد دارخوین و آبادان شدند.

2ـ در تاریخ 16/12/1360 تعداد 17 دستگاه تانک وارد آبادان شد.

3ـ دشمن دو تیپ که مشخصات آن‌ها معلوم نیست، به‌عنوان احتیاط؛ یکی در چهارشیر مستقر کرده(برای آمادگی جهت حمله) و دومی در منطقه عملیاتی اهواز برای حمله به ‌خرمشهر. این‌طور به‌نظر می‌رسد که این حمله در ایام نوروز باشد.

4ـ در تاریخ 20/12/1360 دشمن 700 سرباز از منطقه ماهشهر به ‌آبادان فرستاد. همچنین تأکید شده است که منطقه ذکر شده از نیروهای زرهی پر است و لشکر 77 هنوز در آبادان مستقر است.

5ـ در تاریخ 10/12/1360 تعداد 100 دستگاه خودرو که پر از سرباز بود، از شیراز به ‌اهواز فرستاده شد.

6ـ برای دشمن، انبارهای مهمات و اسلحه و یک پادگان پلیس‌راه در منطقه بین ماهشهر و سربندر است.

7ـ دشمن یک سنگر دیده‌بانی در خسروآباد روی یک جرثقیل بزرگ برای دیده‌بانی و مراقبت و کشف نیروی ما که در منطقه فاو قرار دارد، گذاشته است.

8ـ در تاریخ 15/12/1360 تعداد 600 خودرو به ‌اسم ماز، 700 دستگاه خودروی ایفا و 100 دستگاه خودروی آتش‌نشانی در بندر شاهپور تخلیه و با قطار به یک نقطه نامعلوم حمل شد.

9ـ دشمن کار ساختن یک راه‌آهن بین ماهشهر و آبادان را آغاز کرده تا جای راه‌آهن اهوازـ خرمشهر را پر کند. این کار هنوز ادامه دارد.

10ـ یک تیپ که همراه پیاده‌ها در نزدیکی هالوپ و جنوب آن و نیروهای دیگر که اطلاعات آن‌ها مجهول است، در امتداد دارخوین و مارد تا آبادان مستقر شدند.

11ـ اکیپ‌های گشتی متشکل از سپاه پاسداران، همراه با تانک‌ها و نفربرهای مکانیزه و خودرو در طرف شرقی کارون در منطقه محصور بین فارسیات و هالوپ وجود دارد. آن‌ها دارای یک موتور [ به‌رنگ ] آبی هستند که همیشه در طول روز فقط در اطراف آب کارون گشت می‌زند.

12ـ مکالمه تلفنی افسر ضداطلاعات لشکر شما با افراد مذکور در بالا جهت شما فرستاده شده است. اطلاع دهید.                    سرتیپ ستاد نزیه یونس الرزو

                                                           فرمانده تیپ مکانیزه 55

رونوشت به: گردان تانک زین‌القدس. گردان 2. گردان تانک شناسایی حنین برای آن‌چه که لازم است و دقت معلومات بالا هر کدام در حوزه عملیاتی خود و اخبار ما.

 

پیوست ب گزارش  شماره 112 تاریخ 1 و 2/7/1361

سند به‌دست آمده از دشمن:

به: تمام گروه‌های پاسداری مخصوص

از: فرماندهی نیروهای ژاندارمری مستقر در خرمشهر

موضوع: توصیه‌هایی برای مقابله با حمله‌های دشمن

1ـ به‌نامه تیپ نیروی مخصوص شماره 22/حرکات/549 در جمادی‌الثانی 1401 در مورد حرکات دشمن و روش‌های او در هنگام اقدام به‌حمله و یا ضدحمله از سوی نیروهای خودی مراجعه شود.

2ـ روش ایران: بنابر آن‌چه که از ضدحمله‌های گذشته که از سوی نیروهای خودی صورت گرفته، ملاحظه شده که ایران در هنگام حمله یا ضدحمله نیروهای ما، دست به این‌گونه اعمال می‌زند:

الف‌ـ باقی گذاشتن تعداد کمی از نیروهای پیاده در زمینی که تصرف کرده، برای این‌که از دادن تلفات زیاد جلوگیری شود.

ب‌ـ قرار دادن نیروهای مناسب در اطراف(چپ و راست) تا از بمباران و آتش توپخانه در امان باشد.

ج‌ـ در هنگامی که نیروهای عراقی دست به‌ضدحمله می‌زنند، راه را برای ورود این نیروها(عراقی) باز می‌کنند و از وسط، آن‌ها را در قلب میدان جا می‌دهند، بعد با استفاده از نیروهای در دو طرف چپ و راست میدان با تمام اسلحه(سبک و سنگین) شروع به‌کوبیدن آن‌ها می‌کنند. این حالت حتی بر راه‌های مواصلاتی(مخابراتی)، اثر می‌گذارد و نیروهای عراقی را کشته، مجروح یا اسیر می‌کنند.

دـ گاهی مواقع این تفنگداران خود را(دوربین‌دار) در پشت نیروهای ما حرکت می‌دهند و از آن‌جا شروع به‌تیراندازی می‌کنند. در نتیجه نیروهای ما خود را در محاصره می‌بینند و از حالت جنگی بیرون می‌آیند و به‌فکر نجات می‌افتند.

3ـ اموری که برای خلاصی از حالات ذکر شده بر ما واجب است: الف‌ـ شناسایی کامل نیروهای ایران در اطراف چپ و راست و همه نیروهای موجود در محور عملیاتی.

ب‌ـ کوبیدن نیروهای موجود دشمن با آتش توپخانه با دقت هر چه تمام‌تر و کوبیدن زمین، به‌طوری که نیروهای ما حمایت شوند.

ج‌ـ جاهای امن دشمن باید کوبیده شود و از سرایت نیروهای دشمن به‌پشت جبهه ممانعت شود.

دـ تأمین نیروهای احتیاط برای چپ و راست میدان، ضروری است.

ه‌ـ تأمین تفنگداران برای حمایت از پشت جبهه و حراست آن از ورود تفنگداران ایران.                          فرمانده نیروهای ژاندارمری مستقر در خرمشهر

                                                                   سرگرد عاصمت

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،وضعیت کلی

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...