شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 11 - مهر - 1361

11/مهر/1361

 

قرارگاه قدس؛ تاریخ 8/7/1361، ترتیب و استعداد و گسترش: تغییری نکرده است، تنها در مختصات 16ـ15 صدای جا‌به‌جایی تانک‌ها شنیده می‌شود.

آتش: آتش دشمن به‌طور عادی در منطقه قدس ادامه دارد، فقط در ساعت 17:00 از شدت بیشتری برخوردار بود.

مهندسی رزمی: فعالیت مهندسی در منطقه ابرویی از اول شب‌ تا صبح ادامه داشت.

تاریخ 9/7/1361، ترتیب و استعداد و گسترش: در منطقه طلاییه در قسمت جاده خاکی جنوب دژ، غبار بسیار شدید(ناشی از تردد و رفت‌وآمد ماشین‌های دشمن) مشاهده شد. همچنین چندین دستگاه خودرو از دشمن، روی جاده(شمال دژ اصلی) در حال حرکت مشاهده شد.

مهندسی رزمی: دشمن در شرق پاسگاه طلاییه(در مختـصات 32ـ79) در داخل میدان مین به‌عرض 50 متر، حدود 20 سنگر اجتماعی درست کرده است. در همین مختصات، نفـرات زیادی مشغول کار در میدان مین مشـاهده شدند. در مختـصات 32ـ78، 32ـ79 و 32ـ81 دشمن بریدگی‌های روی دژ درست کرده که در هر بریدگی، یک خودرو مستقر است.

گزارش دیده‌بانی: در مختصات 35ـ 78 در شرق جاده نشوه، آتش دهانه توپ‌های دشمن مشاهده شد.

تاریخ 10/7/1361، ترتیب استعداد و گسترش نیروها: در منطقه ابرویی(به‌مختصات 15ـ16) صدای نقل‌و‌انتقال زیادی از طرف دشمن مشاهده شد.

دشمن: شب گذشته، دشمن در منطقه(به‌مختصات 15ـ16) اقدام به‌اجرای آتش‌تهیه بسیار شدید روی مواضع خودی کرد که بیشتر برای خط اول بود. این عمل دشمن با تکبیر و سروصدای زیادی همراه بود و حدود 50 دقیقه به‌طول انجامید.

مهندسی: دشمن همچنان با وسایل مهندسی از اوایل شب تا نزدیکی صبح، مشغول تحکیم استحکامات است.

گزارش از برادران شناسایی: در تاریخ 9/7/1361 برادران در فاصله 3850 متری از قوس سیل‌بند اول(در مختصات 40ـ60) به یک کانال به‌عمق 50 سانتیمتر و پوشیده(که با علف از استتار نسبی برخوردار می‌باشد) برخورد کردند که هرچه به‌طرف جلو می‌رود، عمق آن کم می‌شود تا با سطح زمین، هم‌سطح می‌شود.

در 6600 متری این کانال، یک خاکریز شمالی‌ـ ‌جنوبی مشاهده کردند که فاصله خاکریز از این نقطه، 3 تا 4 کیلومتر است. در جلوی این خاکریز، تپه‌ای با ارتفاع حدوداً 5 متر دیده شده که 3 نفر، روی آن ایستاده بودند.

در همین تاریخ، 2 نفر از سربازان مسلمان عراقی که از پشت خاکریز خودی، دائم صدای تکبیر را شنیده و صدای رادیو آبادان و بخش عربی که به‌عنوان تنها رابط ملت اسلامی ایران و ارتش عراق می‌باشد در آن‌ها تأثیر به‌سزایی گذاشته، خود را در یکی از نقاط منطقه عملیاتی قدس به‌نیروهای اسلام پناهنده کردند که گزارش بازجویی مفصل، متعاقباً گزارش خواهد شد.

منطقه ‌قرارگاه قائم: در تاریخ 9/7/1361 توپخانه خودی، تعدادی از افراد دشمن را از قسمت چپ ارتفاعات فکه، زیر آتش گرفت و توپخانه دشمن بلافاصله منطقه را زیر آتش توپخانه قرار داد.

برابر اعلام نزاجا: پایگاه شعیبیه عراق، روز 9/7/1361 چندین مرتبه ‌اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد و کلیه برج‌های دیده‌بانی را در جریان حمله احتمالی نیروهای ایرانی به‌خاک عراق قرار داد.

برابر اطلاعات واصله، دشمن در منطقه عملیاتی جنوب درخواست تقویت پدافند هوایی منطقه مجنون را کرده است.

نظریه: پس از خشک شدن زمین منطقه بین طلاییه‌قدیم و هورالعظیم، یگانی به‌استعداد احتمالاً یک تیپ مستقر کرده و مشغول تقویت پدافند هوایی است.

1ـ آموزشگاه جنگ لشکر 30 زرهی از تاریخ 9/7/1361 از بصره به بغداد، تغییر مکان داده است.

2ـ آتشبار 2 گردان 13 موشکی به‌منطقه شعیبیه نقل مکان داده است.

3ـ آتشبار سوم یکی از گردان‌های توپخانه دشمن مستقر در منطقه، تغییر موضع داده است.

فرماندهی دشمن به‌کلیه یگان‌های مستقر در منطقه عملیاتی جنوب، دستور لغو مرخصی را صادر کرد. به‌نظر می‌رسد این عمل به‌مناسبت هفته جنگ و عید قربان بوده تا در آمادگی به‌سر ‌برند. از تاریخ 12/7/1361 مرخصی‌ها آزاد شده است.

منطقه آبادان؛ جزیره مینو: تبادل آتش بین طرفین با سلاح‌های سبک و سنگین برقرار بود و رفت‌وآمد در جاده فاوـ بصره، عادی گزارش شده است.

کناره اروند: درگیری بین طرفین با سلاح‌های سبک و سنگین برقرار بوده و با اجرای آتش خمپاره‌انداز 120 میلیمتری روی پالایشگاه آبادان، آتش‌سوزی رخ داد. شهر آبادان مثل روزهای گذشته، زیر آتش دشمن قرار داشت که باعث مجروح شدن 7 تن گردید.

گـزارش دیده‌بان توپخانه؛ پیاده و مهندسی دشـمن: 1ـ در مختـصات 08300ـ87050 تعـدادی سنگر اجتمـاعی و یک پارک موتـوری وجـود دارد. در مختـصات 7350ـ8740 و 08530ـ 86800 چند خمپاره‌انداز دشمن وجود دارد.

2ـ در مختصات 7550ـ86940 لودر دشمن در زدن سنگر و خاکریز، فعالیت زیادی می‌کند.

3ـ یک پدافند ضدهوایی در مختصات 99940ـ83440 مشاهده شد.

4ـ در مختصات 00900ـ86050، 4 دستگاه کامیون دشمن پر از نفرات، در حدود 100 نفر از مزدوران را پیاده کرد. مهندسی دشمن مقابل مختصات فوق، ارتفاع خاکریز را بلند می‌کرد.

5ـ دشمن در مختصات 00900ـ86050 از خاکریز خودشان، یک خاکریز عمود بر خاکریز ما می‌زد. در مقابل پاسگاه زید، خاکریزی به‌ارتفاع 5/1 متر به‌شکل دیوار زده شده است.

زرهی دشمن: 1ـ 10 دستگاه تانک که کنار آن‌ها جیپ‌های فرماندهی و خودروهای دیگر نیز وجود دارد، در مختصات 08570ـ186420، 07270ـ86590، 08200ـ86420، 7340ـ86540 و 07710ـ85900 مشاهده شد.

2ـ آتش نیروهای خودی روی مواضع دشمن، مؤثر و مفید بود.

در تاریخ 9/7/1361، 3 دستگاه ایفا که 2 دستگاه آن نفرات پیاده بود، 2 دستگاه کمپرسی و 2 دستگاه وانت خودرو از بصره به‌طرف فاو در حال حرکت مشاهده شدند.

 

پیوست گزارش  شماره 114 تاریخ 11/7/1360

شرح اجمالی از نیروهای مخالف جمهوری اسلامی در غرب کشور:

نیروهای دشمن در قرارگاه عملیاتی حمزه سیدالشهدا: نیروهای ضدانقلاب در کردستان و آذربایجان‌غربی، دو دسته هستند: یکی نیروهای دمکرات کردستان و دیگری نیروهای کومله که ظاهراً اختلاف‌نظری در شیوه مبارزه با انقلاب اسلامی دارند و دیگری نیروهای جلال طالبانی که در اطراف شیلر هستند و نیروهای بارزانی که در اطراف زیره، علیه نیروهای جمهوری اسلامی عمل می‌کنند. ضدانقلاب در کردستان، بسیار ضعیف است و نیروهای تحت‌امر قرارگاه‌های عملیاتی حمزه که مدت بسیار کمی از تشکیل آن می‌گذرد، تا حد بسیار زیادی رعب و وحشت در دل آن‌ها انداخته است. اکنون کار قرارگاه حمزه، ‌ریشه‌کن کردن ضد‌انقلاب در کردستان و تأمین خط مرزی می‌باشد. طول فاصله‌ای که اکنون در دست ضد‌انقلاب است، حدود 40 کیلومتری است که از شیلر به‌سمت پیرانشهر و دیگری مسیر پیرانشهر به ‌سردشت است که تا کنون سی کیلومتر از آن آزاد شد.

این کار مقدماتی، اثر مطلوبی داشته، به‌طوری‌که قاسملو به خارج از کشور رفته و مصاحبه‌ کرده و اعلام بسیج عمومی داده است ولی مردم به‌پیام او وقعی نکرده‌اند و خود این موضوع، دلیل بر این می‌باشد که مردم کردستان با آن‌ها نیستند. قصد آن‌ها اکنون بر هم زدن اوضاع می‌باشد تا بتوانند امنیت فعلی را از آن‌ها [ مردم ] بگیرند که بی‌اثر بوده است.

کل نیروهای دمکرات کردستان، 2000 تا 3500 نفر می‌باشد. نیروهای کومله حدود 500 تا 600 نفر هستند. نیروهای جلال طالبانی با منافقین و دمکرات‌ها همکاری دارند و همه شهرها اکنون در دست نیروهای اسلامی است، تنها ارتفاعات مشرف به‌شهرها در دست ضدانقلاب می‌باشد.

شرحی بر چگونگی عملیات مسلم‌بن‌عقیل و نتیجه آن: هویت نیروهای دشمن در غرب، یکی تیپ 46 مکانیزه از لشکر 17 جدیدالتأسیس بود که تیپ مزبور قبلاً در شلمچه بوده و ضربه زیادی دیده است. عملیات در ساعت 12:30 شب شروع شد که به‌لطف خدا ابر، جلوی ماه را گرفته که مسأله‌ای بود برای نیروهای خودی. نیروهای اسلام توانسته‌اند کاملاً نیروهای دشمن را غافلگیر کنند و به‌هدف‌های خود که یکی تأمین شهر مرزی مندلی را که از شهرهای خوب عراق می‌باشد، تأمین نمایند. ارتفاعات کاملاً به‌دست نیروهای اسلام در آمد و دشمن در یک دشت صاف تا بغداد قرار گرفت. در این عملیات، 500 تا 600 نفر از نیروهای دشمن کشته و حدود 30 تا 40 تانک و نفربر منهدم شد و تعدادی نیز به‌غنیمت در آمد. نیروهای اسلام، چند قبضه ضدهوایی به‌غنیمت و حدود 140 نفر اسیر گرفتند. تعداد تلفات نیروهای خودی، بسیار کم بوده است. بعد از عملیات فوق، صدام‌حسین به‌نیروهای ارتش عراق پیام می‌دهد که ارتفاعات را بازپس بگیرند چون آبروی عراق در خطر است.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،ترتیب استعداد

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...