شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 18 - مهر - 1361

18/مهر/1361

 

قرارگاه قدس؛ تاریخ 14/7/1361، ترتیب، استعداد و گسترش نیرو: در منطقـه ابـرویـی(مختصات 15ـ16) در ساعت 21:30 و 3:30 دشمن، نقل‌وانتقالات شدیدی داشته است.

آتش: در ساعت 21:00 دیشب، توپخانه دشمن به‌مدت 10 دقیقه در منطقه ابرویی، شروع به‌ریختن آتش کرد. در همین شب، در منطقه طلاییه همزمان با تکبیر برادران، دشمن با سلاح‌های مختلف، اقدام به‌ریختن آتش روی مواضع خودی کرد.

مهندسی: هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

قرارگاه فتح: گزارش نرسیده است.

قرارگاه فجر؛ تاریخ 14/7/1361، وضعیت منطقه المهدی: توپخانه: در شبانه روز گذشته، آتش عادی و تمرکز آن بیشتر روی جاده‌های تدارکاتی خودی بود.

استعداد آرایش: تغییری گزارش نشده است.

واحدهای گشتی در منطقه، کمتر از قبل فعال می‌باشند. ضمناً جهت مقابله با این گشتی‌ها، ارتش اقدام به‌اعزام واحدهای کمین کرده است.

قرارگاه فجر؛ تاریخ 14/7/1361، وضعیت منطقه عملیاتی تیپ 41 ثارالله: پیاده: فعالیت محسوسی مشاهده نشد.

توپخانه: تبادل آتش به‌طور پراکنده بر روی مواضع ادامه داشت. در ساعت 21:00 دشمن اقدام به‌ایجاد خط آتش، به‌مدت نیم ساعت روی محورهای منطقه کرده است.

حرکات: حرکت و جابه‌جایی محسوس از دشمن مشاهده نشد. فقط تردد چند ایفا دیده شده است.

شناسایی: دشمن، شناسایی نداشته است.

مهندسی: در طول محورها، تعدادی از نیروهای دشمن، مشغول بازرسی میادین مین و کندن کانال در پشت سیم‌خاردار مشاهده شدند. ضمناً دشمن همچنان مشغول گسترش سنگرهای کمین جلوی میادین مین است.

وضعیت زمین: در آرایش و وضعیت زمین، به‌جز حفر کانال در پشت سیم‌خاردار، تغییری حاصل نشده است.

وضعیت جو: هوا ابری و غبارآلود است. هوای نامناسب منطقه بین ساعت 10:00 تا 17:00 مانع از دیده‌بانی شده است.

نتیجه: دشمن به‌واسطه هراس از حمله نیروهای اسلام در شب عید غدیر، در حالت آماده‌باش به‌سر می‌برد و منطقه را با شلیک نور، روشن کرده است.

ترتیب نیـرو؛ تـاریخ 11/7/1361، ترکیب و گسترش: 1ـ برابر اظـهار پناهنده عـراقـی:

1ـ گردان 3 تانک سیف‌سعد، مأمور به لشکر یک در منطقه عماره مستقر می‌باشد.

2ـ تیپ 29 در منطقه عماره مستقر می‌باشد.

3ـ تیپ 33 نیروی مخصوص در جنوب بصره مستقر می‌باشد.

4ـ احتمالاً تیپ 31 نیروی مخصوص در خانقین استقرار دارد.

تاریخ 12/7/1361: برابر اعلام نزاجا، نقل‌و‌انتقالاتی به‌شرح زیر توسط دشمن به‌عمل آمده است: 1ـ تیپ 46 مکانیزه لشکر 12 زرهی از جنوب به ‌مندلی.

2ـ تیپ 50 زرهی لشکر 12 به‌منطقه خانقین یا مندلی(تحت بررسی است).

3ـ تیپ 421 پیاده به‌منطقه نفت‌خانه.

4ـ تیپ کوهستانی لشکر 2 به‌منطقه مندلی.

5ـ در تاریخ 11/7/1361، 14 دستگاه تانک در حوالی پاسگاه شلمچه به‌خاکریز مقدم، نقل مکان کرده و در آن مستقر شده است.

تـاریخ 14/7/1361: برابر اعـلام قرارگاه نجف‌اشرف، گسترش یگان‌های دشمن در جبهه سومار، قبل از شروع درگیری و تک یگان‌های خودی، به‌شرح زیر بوده است: 1ـ تیپ 46 مکانیزه لشکر 12 زرهی در منطقه میان‌تنگ، کومه‌سنگ‌ـ علی نایر.

2ـ تیپ 421 پیاده.

3ـ تیپ 4 پیاده کوهستانی، حدود 38 روز قبل وارد منطقه مندلی یا نفت‌خانه شد که از محل استقرار آن اطلاع دقیقی به‌دست نیامده و احتمالاً نیروی احتیاط لشکر 12 را تشکیل می‌دهد.

4ـ تیپ 2 پیاده کوهستانی در منطقه نفت‌شهر و نفت‌خانه.

5ـ تیپ 412 در شمال تیپ 2 منطقه چقاخانه.

6ـ تیپ 16 زرهی، قبل از شروع تک یگان‌های خودی در منطقه مندلی حضور نداشته است. ستوان‌دوم اسیر طه حسین محمد اظهار داشته که تیپ 16 همراه با یگان‌های لشکر 6 در منطقه بصره مستقر است لیکن استقرار تیپ 16 در امر لشکر 2 در جبهه مهران، محتمل به‌نظر می‌رسد.

زمین: برابر اظهار پناهنده عراقی، خاکریز اصلی دشمن از کوشک تا جاده نشوه به‌ارتفاع 170 سانتیمتر و عرض 5/3 متر امتداد یافته است. در فاصله 10 متری جلوی خاکریز مزبور، کانالی به‌عمق 5/1 و عرض 5/3 متر احداث شده است. پناهنده شنیده است که داخل آن را از سمت هور، آب انداخته و آب تا حدود مختصات 33ـ83 پیش آمده و از آن به‌بعد، به‌علت شیب زمین، آب پیشروی نکرده است. در فاصله 15 متری این کانال، یک میدان مین به‌عرض 450 تا 500 متر در امتداد کانال وجود دارد که اکثر مین‌ها ضدنفر است. در فاصله 35 متری میدان مین مزبور، یک خاکریز در امتداد میدان مین وجود دارد که معمولاً از هر گردان، یک گروهان برای مدت یک ماه‌و‌نیم جهت پوشش و به‌نام یگان هشدار دهنده، در پشت آن مستقر است. در جلوی این خاکریز نیز یک میدان مین به‌عرض 12 متر وجود دارد.

لجستیک: برابر اظهار پناهنده عراقی، مهمات شیمیایی و خمپاره 60 میلیمتری و همچنین ماسک ضدگاز جدید فرانسوی در بین کلیه یگان‌ها تقسیم شده است.

اطلاعات‌عملیات سپاه سوسنگرد؛  تاریخ 10/7/1361: طبق دیده‌بانی برادران دیده شده است که: 1ـ هلی‌کوپترهای دشمن در دو نوبت هر روز صبح و عصر در تاریخ‌های 7/7/1361، 8/7/1361 و 9/7/1361 در جبهه جهت شناسایی مواضع خودی دیده شده‌اند.

2ـ نقل‌و‌انتقالات نفرات و خودرو به‌شکل بسیار وسیعی مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که نفرات به‌میزان 9 برابر شده‌اند.

3ـ نفرات پیاده دشمن در حال جمع‌آوری میادین مین جلوی خویش هستند.

4ـ شدت آتش نسبت به‌روزهای قبل، بیشتر شده است.

نظریه: با توجه به‌عملیات حضرت مسلم‌بن‌عقیل در غرب کشور و جو تبلیغاتی سیاسی علیه صدام، لذا به‌احتمال 80 تا 95 درصد دشمن برای شکستن این جو، اقدام به تک محدود برای انهدام نیروی خودی و استقرار در نقاط حساس جبهه خواهد کرد.

تذکر: لازم به‌تذکر است که با توجه به‌وضعیت رزمی نیروهای موجود در مواضع خودی، احتمال زیاد دارد که در همان ابتدا با شکست مواجه شوند. مراتب جهت اطلاع و اقدامات لازم ارسال می‌گردد.

اطلاعات‌عملیات سپاه خرمشهر؛ تاریخ 3/7/1361، وضعیت خط گمرک: وضعیت دشمن: 1ـ استعداد سلاح و مهمات: شلیک کردن با آر.پی.جی، کالیبر‌75، تک‌تیرانداز و خمپاره.

2ـ روحیه بسیار ضعیف.

3ـ رفت‌وآمد: صدای خودروهای آن‌ها شنیده می‌شد.

4ـ تلفات: معلوم نیست.

اطلاعات‌عملیات سپاه آبادان؛ تاریخ 11/7/1361، جـزیره مینـو: 1ـ تبادل آتش بین طرفین با سلاح‌های سبک و سنگین برقرار بود. بر اثر آتش نیروهای خودی در آن‌ سوی اروند‌رود، نخل‌ها آتش گرفت.

2ـ رفت‌و‌آمد روی جاده فاوـ بصره، عادی گزارش شده است.

کنار اروندرود: درگیری بین طرفین با سلاح‌های سبک و سنگین برقرار بود. دیروز از ساعت 5:00 تا 5:30 نیروهای خودی روی دشمن، خط آتش گشودند.

تاریخ 12/7/1361؛ جزیره مینو: تبادل آتش بین طرفین برقرار بود. دیشب لودر دشمن روبه‌روی جاده خودی تا ساعت 4:00 مشغول کار بود که از کار آن، گزارش نرسیده است. همچنین بر اثر آتش 106 نیروهای ما، یک سنگر اجتماعی دشمن با نفرات آن منهدم شد.

کناره اروندرود: درگیری با سلاح‌های سبک و سنگین به‌صورت پراکنده بین طرفین برقرار بود. دشمن روبه‌روی نقشه شمالی، مشغول سنگرسازی و احتمالاً پل‌سازی روی شهر و همچنین کشیدن جاده تا لب آب است.

وضعیت خودی: 1ـ روحیه: برادران از روحیه سطح بالایی برخوردار هستند.

2ـ قدرت مانور: با آر.پی.جی، تک‌تیرانداز و کلاش، به‌طرف دشمن اسلام شلیک شد.

3ـ کار عمرانی: ساختن یک سنگر تیربار.

4ـ تدارکات خوب بود.

5ـ مخابرات: به‌کار همیشگی خود ادامه می‌داد.

6ـ وضعیت هوا: صاف بوده است.

متفرقه: برابر اعلام سماجا2 [ ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی، رکن2 ]، صبح روز 10/7/1360 عبدالملک یاسین قائم‌مقام وزارت خارجه عراق با سفیران کشورهای عربی که در کنفرانس فاس شرکت داشته‌اند، ملاقات و پیرامون حمله اخیر ایران به‌خاک عراق بحث و تبادل‌نظر کرده‌اند. قائم مقام وزارت مذکور از سفیران کشورهای عربی خواستار شد که به‌مفاد موافقت‌نامه کنفرانس فاس مبنی بر دفاع مشترک کشورهای عربی در قبال حملات کشورهای خارجی عمل نمایند و کلیه روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای متبوعه آنان با ایران قطع شود.

 

پیوست گزارش شماره 116 تاریخ 18/7/1361

خلاصه متن سخنرانی صدام‌یزید: در تاریخ 6/7/1361 به‌مناسبت روز عید قربان، گردان المنصور تیپ 10 زرهی و تیپ 30 لشکر 6 زرهی، مورد بازدید صدام‌حسین قرار گرفتند که از آنان به‌عنوان مردان قهرمان، تمجید و تشکر کرد و اظهار داشت: شما بودید که حیثیت و شرف عراق را حفظ و پایدار نموده‌اید. نیروهای ایران در آینده نه‌چندان دور، دست به‌حملات وسیع و سرتاسری به‌مرز کشورمان عراق خواهند زد. از شما می‌خواهیم مانند گذشته، درس عبرتی به آنان بدهید. این روزها باید بیش از هر وقت دیگر هوشیار باشید که مبادا غفلت کنید، دشمن در کمین شماست. شما پرسنل تیپ 10 زرهی در حملات اخیر برای ملت عراق ثابت کردید که چگونه از مرز کشور عراق باید دفاع کرد. من می‌خواهم که مانند عملیات شرق بصره عمل نمایید. امروز سه سال است که از جنگ ایران علیه کشور ما عراق می‌گذرد و شما قسمت اعظم آن را به‌اتمام رسانیده‌اید و پیروزی‌های زیادی به‌دست آورده‌اید. همان‌طوری‌که پرسنل این گردان را می‌بینم با روزهای اول از نظر روحیه فرقی نکرده، شاید زیادتر هم گردیده و پرسنل دیگر گردان‌ها و تیپ‌ها هم به‌همین ترتیب است.

همچنین صدام به‌پرسنل تیپ 30 زرهی مژده داد: عن‌قریب، برادران عراقی به‌شما ملحق می‌شوند و شاید هم شما را تعویض نمایند، به‌دلیل این‌که این تیپ در عملیات اخیر، زحمات شایانی کشیده است و احتیاج به‌استراحت دارد.

صدام‌حسین از مرکز قرارگاه تیپ 30 زرهی به‌وسیله تلفن با سایر فرماندهان خط‌مقدم تماس گرفت و ضمن احوال‌پرسی، کلمه هوشیاری را به آنان تذکر می‌داد. در خاتمه، به فرماندهان مستقر در جبهه، مجدداً ندای هوشیاری را به آنان گوشزد کرد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،ترتیب استعداد

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...