شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 21 - مهر - 1361

21/مهر/1361

 

قرارگاه قدس؛ تاریخ 20/7/61، ترتیب، استعداد، گسترش: فقط در منطقه ابرویی (به‌مختصات 15ـ16) تردد زیاد ماشین مشاهده شده است.

آتش دشمن: در 24 ساعت گذشته در منطقه طلاییه، آتش دشمن نسبتاً شدید بود. در همین منطقه(در مختصات 32ـ14) یک ضدهوایی مشاهده شد که به‌طرف نیروهای خودی تیراندازی می‌کرد. همچنین در منطقه ابرویی، آتش دشمن از ساعت 13:00 تا 16:00 شدید بود.

مهندسی: در منطقه طلاییه(در مختصات 32ـ15) یک تپه دیده‌بانی مشاهده شد. در منطقه ابرویی، دشمن مشغول کندن کانال است(کانال شمالی‌ـ جنوبی در امتداد خط تماس).

فعالیت‌ هوایی: در منطقه طلاییه، در بالای دژ بین سیل‌بند اول و دوم، 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن مشاهده شد. همچنین امروز صبح(20/7/61) در منطقه ابرویی، یک فروند هواپیمای دشمن مشاهده شد.

قرارگاه فجر؛ از 17/7/61 تا 20/7/61، آتش دشمن: طی 3 روز قبل، آتش دشمن متناوباً ادامه داشت که در ساعت آخر روز، بر شدت آن افزوده شده است.

استعداد: طبق شواهد و قرائن، از نیروهای دشمن در خط پدافندی کاسته شده است، به‌طوری‌که تردد خودروهای تدارکاتی و نفرات، کمتر از قبل است. استعداد دشمن رو‌به‌روی نیروهای خودی در محدوده 3 کیلومتری جنوب زید، یک گردان پیاده در خط اول و یک گردان زرهی در خط دوم تخمین زده شده است.

آرایش: با توضیح فوق، تغییری گزارش نشده است. ضمناً دشمن پاسگاه‌های کمین در جلـوی میـدان مین(بـه‌خصـوص در مختـصات 006ـ839) ایجاد کرده که راه ارتباطی پاسگاه‌های کمین، معبرهایی است که در میدان مین ایجاد شده و بعضی از آن‌ها کانال می‌باشد. ابتدای این معبرها، سنگر نگهبانی وجود دارد.

وضعیت گشتی: دشمن در منطقه زید و جنوب آن، به‌اعزام واحدهای 20 تا 25 نفره گشتی اقدام می‌کند. همچنین شناسایی هوایی توسط دشمن به‌وسیله یک هلی‌کوپتر در ساعت 10:30 تا 10:45 روز 20/7/61 از مختـصات تقریبی 01ـ83 به‌جنوب و روبه‌روی خط پدافندی دشمن صورت گرفت. بازدید از میدان مین توسط مزدوران بعثی ادامه دارد.

قرارگاه فجر؛ تاریخ 21/7/61، وضعیت آتش: در طول دوره، تبادل آتش بین طرفین ادامه داشت که در ساعت 16:00 تا 16:40 شدت داشت. تعداد منورهای دشمن در طول شب گذشته، 880 عدد بود.

فعالیت مهندسی: یک لودر دشمن در پشت سیم‌خاردار، مشغول ایجاد سنگر برای خودروها بود. تعدادی از نفرات دشمن به‌استعداد 50 نفر در طول محورها مشغول کار روی میادین مین مشاهده شدند. فاصله بعضی از آن‌ها تا سیم‌خاردار حدود 300 متر بود که حاکی از عمق میدان مین است.

نقل‌وانتقالات: تردد وسایل نقلیه دشمن نسبت به‌روز قبل، کاهش داشته است. در طول محورهای روبه‌روی منطقه، 14 دستگاه جیپ و ایفا که بعضی از آن‌ها حامل نیرو یا گونی بودند، در طول خط در حال حرکت و تخلیه مشاهده شدند.

فعالیت شناسایی: 2 هلی‌کوپتر دشمن در ارتفاع نسبتاً پایین، از ساعت 16:20 تا 16:50 روی مواضع دشمن در حال پرواز مشاهده شدند که اقدام به‌پخش اعلامیه می‌کردند. روبه‌روی مختـصات 16ـ05(محـور وسط، کیلومتر 5) یک گروه شناسایی به‌استعداد 6 نفر تا 750 متری خاکریز خودی جلو آمدند و سپس بازگشتند.

حرکات زرهی: از ساعت 7:40 تا 8:00 روز 20/7/61 صدای جابه‌جایی تانک‌های دشمن روبه‌روی کیلومتر 8 از سمت راست پاسگاه زید شنیده می‌شد.

قرارگاه فتح؛ تاریخ 19/7/61، تیپ امام حسین: الف‌ـ یک گروه گشتی خودی، از طریق پل چهل‌لوله از داخل رودخانه چیخواب به‌طرف رودخانه دویرج به‌راه افتاد و در مختصات41ـ88 کنار پیچ جاده آسفالت، به‌روستای مخروبه‌ای رسید. در ساعت 8:00 صدای نفرات دشمن شنیده ‌شد. در این مکان، دید روی دویرج نبود و حدوداً 2 کیلومتر تا رودخانه فاصله داشت.

ب‌ـ در کنار روستای فوق، سنگرهای کمین وجود داشت که به‌احتمال زیاد از آن‌ها استفاده می‌شود و نفرات دشمن در آن اطراف، رفت‌وآمد داشته‌اند چون جای پای آن‌ها مشخص بود.

پ‌ـ در تاریخ 18/7/61 آتش دشمن سنگین‌تر بود و تردد خودروها و نفرات به‌خصوص در بعدازظهر زیاد بود.

قرارگاه قائم؛ تاریخ 17/7/61: یک تیپ تقویت شده دشمن جلوی پاسگاه فکه(در فاصله تقریبی 17 کیلومتر از یگان) مواضع پدافندی اتخاذ کرد که چادر برزنتی، سنگر نفرات و خودروهای آن‌ها قابل رویت بود.

در ساعت 11:45 روز 16/7/61، 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن در منطقه پاسگاه دویرج روی نوار مرزی در حال پرواز دیده شد.

تاکتیک: برابر اعلام قرارگاه نجف در بازجویی اسرای جنگی، نحوه گسترش یگان‌های عراقی در مواضع پدافندی به‌شرح زیر است: الف‌ـ عناصر تأمین که متشکل از گروهان‌های کماندوی تیپ‌ها است، در جلو.

ب‌ـ در پشت سر، عناصر تأمین میادین مین و موانع.

پ‌ـ مواضع اصلی پدافندی رده یکم در محورهای اصلی، علاوه بر استقرار یگان پیاده و سلاح‌های ضدتانک در منطقۀ هر گردان پیاده، بین یک دسته تا یک گروهان تانک مستقر است.

یکی از اسرای گردان 2 تیپ 19 اظهار کرد که فرماندهان منطقۀ خسروی گفتند با شروع عملیات در جبهه سومار، مطمئن باشید که در سایر جبهه‌ها، ارتش ایران تکی نخواهد کرد و اجرای آتش‌ توپخانه فقط به‌منظور جلوگیری از جابه‌جایی و انتقال یگان‌ها به‌منطقه مندلی است. ضروری است که مِن‌‌بعد، از روش‌های شناخته شده و روشی که ظاهراً برای فریب دشمن به‌کار می‌رود، خودداری شود.

برابر اطلاع واصله؛ در تاریخ 18/7/61: 1ـ گردان‌های 15، 16 و 11 مکانیزه در منطقه بصره مستقر است.

2ـ گردان 12 زرهی تیپ 37 در خانقین مستقر است.

3ـ قرارگاه لشکر 12 در مندلی و قرارگاه لشکر 4 در سلیمانیه می‌باشد.

4ـ تیپ‌های 22، 23 و 28 لشکر 8 در منطقه بصره(منطقه زجاجیه) مستقر است.

5ـ تیپ 50 در حال حاضر در خانقین یا مندلی مستقر است.

6ـ تیپ 10 زرهی ارتش عراق احتمالاً وارد مندلی شده است.

7ـ در ساعت 7:30 روز 17/7/61 گردان 140 کاتیوشا از منطقه ابوالخصیب به عماره، نقل مکان کرده است(برابر سوابق موجود، گردان 140 توپخانه در ترتیب نیرو وجود ندارد).

8ـ در ساعت 00:10 روز 17/7/61 گردان یک تیپ 501 از ابوالخصیب به ‌عماره نقل مکان کرده است.

به‌اظهار اسیر عراقی، در تاریخ 19/7/61 تعدادی گلوله‌ شیمیایی که شبیه آر.‌پی.‌جی7 بوده و به‌وسیله موشک‌انداز پرتاب می‌شود و از نوع سمی و اشک‌آور است، در یگان خود مشاهده کرده که در هر گروهان، 10 جعبه و هر جعبه، شش عدد از این نوع مهمات شیمیایی وجود دارد. کاربرد آن‌ها بنا به‌دستور رده بالاتر است.

ترتیب نیرو: 1ـ برابر اطلاع واصله، تیپ 10 زرهی مستقل پس از درگیری‌های اخیر نیروهای ایران و عراق در منطقه مندلی به آن قسمت اعزام شده است.

2ـ تیپ 6 زرهی از لشکر 3 در منطقه عمومی شلمچه مستقر است.

3ـ برابر اطلاعات واصله، تیپ 94 لشکر 14 با گردان‌های یک، 5 و 6 در منطقه کوشک مستقر است.

4ـ لشکر 9 زرهی پس از انهدام به‌منطقه‌ای در اطراف تکریت برای بازسازی اعزام شده است و با فرا خواندن عناصری از مراکز آموزش و گروهان‌های کماندو و باقی‌مانده، در لشکر جدیدی به‌نام لشکر 17 سازمان یافته است.

5ـ لشکر 14 پیاده جدیدالتشکیل که تیپ‌های 90، 94، 605 و 18 پیاده کوهستانی زیر امر دارد، جایگزین لشکر 8 شده است.

6ـ برابر اطلاع پست شنود: آمار پرسنل برج‌های دیده‌بانی مناطق مزبور به‌شرح زیر می‌باشد: الف‌ـ برج دیده‌بانی شماره 31 منطقه شرق بصره، هشت نفر.

ب‌ـ برج دیده‌بانی شماره 32 منطقه شرق بصره، شش نفر.

پ‌ـ برج دیده‌بانی شماره 33 منطقه شرق بصره، شش نفر.

ت‌ـ برج دیده‌بانی شماره 34 منطقه شرق بصره، شش نفر.

ث‌ـ برج دیده‌بانی شماره 35 منطقه شرق بصره، پنج نفر.

ج‌ـ برج دیده‌بانی شماره 36 منطقه شرق بصره، شش نفر.

چ‌ـ برج دیده‌بانی روبه‌روی پاسگاه زید منطقه شرق بصره، شش نفر.

برابر اطلاعات واصله: 1ـ در تاریخ 14/7/61 تعدادی کاتیوشا از بغداد به بصره وارد و به‌گردان‌های توپخانه لشکر 3 زرهی و گردان‌های توپخانه موشکی مستقر در منطقه شط‌العرب واگذار شده است.

2ـ در تاریخ 8/7/61 تعدادی موشک ضدتانک ساخت فرانسه و شوروی به یگان‌های عراقی مستقر در منطقه تنومه و نشوه واگذار شده است.

3ـ در تاریخ 8/7/61، 45 دستگاه تانک تی‌ـ62 و 21 دستگاه بی.‌ام.‌پی‌یک و تعدادی توپ 122 میلیمتری با قطار از بغداد به بصره حمل و در اختیار لشکر 3 زرهی قرار گرفته است.

4ـ در تاریخ 9/7/61، 8 افسر مصری به‌قرارگاه دفاع ساحلی نیروی‌ دریایی عراق در منطقه فاو اعزام شدند. در بین افسران مزبور، متخصص نصب و پرتاب موشک ناوچه‌های دریایی وجود داشته است.

5ـ در تاریخ 11/7/61 یگان‌هایی از لشکر 4 پیاده عراق که در منطقه القرنه و بصره مستقر بودند، به‌حال آماده‌باش در آمده و قرار بوده به‌منطقه شرق بصره تغییر مکان یابند. ضمناً گروهان کماندو از لشکر 4 در شهر بصره و در منطقه عشار مستقر بوده‌اند.

برابر گزارش یگان‌ها: دشمن در حوالی پاسگاه زید(منطقه تیپ سراب) در شب 15/7/61، 720 گلوله منور روی مواضع خودی پرتاب کرد(شلیک 720 گلوله منور در یک شب و در یک منطقه، نشانه آمادگی و ترس شدید نیروهای دشمن از حمله نیروهای ایرانی است).

برابر اطلاعات واصله، در تاریخ 13/7/61 فرمانده نیروهای محمد قاسم(فرماندهی لشکر 5 مکانیزه) تعدادی از افسران و درجه‌داران استخبارات لشکر 5 را در دفتر خود احضار و ضمن سپاس‌گذاری، نشان درجه و پاداش نقدی به آنان داده و به‌افراد غیرنظامی نیز که با استخبارات همکاری می‌کردند، پاداش نقدی پرداخت شده است.

در ساعت 10:30 روز 17/7/61، 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن، یک فروند در مختصات32ـ17 و دیگـری در مختصات 34ـ16 تا 24ـ17 نقشه حسینیه در حال شناسایی مشاهده شد.

بنا بر اطلاعات واصله، یکی از آتشبارهای سبک پدافند هوایی دشمن در روز 18/7/61 از ابوالخصیب به عماره منتقل شده است.

در تاریخ 18/7/61 آتشبار 433 توپخانه صحرایی از بصره به عماره منتقل شده است.

اطلاعات و عملیات آبادان؛ تاریخ 19/7/61: 1ـ تبادل آتش با سلاح‌های سبک و سنگین در جزیره مینو بین طرفین و کناره اروند و اروندکنار برقرار بود. شهر آبادان، زیر آتش دشمن قرار داشت.

2ـ در کنار اروند، عده‌ای ناشناس به یکی از مقرهای خمپاره 81 میلیمتری ما مستقر در پشت پاسگاه اروند با سلاح کلاشینکف و نارنجک دستی حمله کردند که خسارات و تلفاتی به‌‌بار نیامد.

تاریخ 20/7/61: تبادل آتش با سلاح‌های سبک و سنگین و نیمه‌سنگین بین طرفین در جزیره مینو، کنار اروند و اروندکنار برقرار بود. شهر آبادان نیز زیر آتش دشمن قرار داشت.

اطلاعات و عملیات قرارگاه کربلا؛ تاریخ 22/7/61 بین ساعت 8:30 تا 9:10: منطقه قرارگاه مرکزی کربلا زیر آتش توپخانه عراق قرار گرفت.

گزارش دیده‌بانان توپخانه(سپاه)؛ تاریخ 18/7/61 تا 20/7/61، پیاده و مهندسی دشمن: مزدوران بعثی همچنان به‌مستحکم کردن مواضع خود ادامه می‌دهند. گزارش‌های زیر، قسمتی از این فعالیت‌ها است که توسط دیده‌بان‌ها گزارش شد:

1ـ در مختصات 94650ـ84450 یک لودر و در مختـصات 94800ـ83950،3 لودر صدامیان کافر مشغول فعالیت بودند. در مختصات تقریبی 94800ـ8445، 12 نفر مشغول مین‌گذاری بودند. در مختصات 91920ـ84550 گردوخاک زیادی که حاکی از فعالیت‌ لـودرهای دشـمن بوده، مشـاهده شـد. روبـه‌روی مختـصات 93800ـ81390 در خاکریز سراسری دشمن، عده‌ای مشغول فعالیت بودند.

2ـ در مختصات 99500ـ82800، 2 دستگاه لودر و یک دستگاه بیل‌مکانیکی مشغول فعالیت بودند. در مختصات 51400ـ83870 روبه‌روی سیم‌خاردار، 2 نفر و در مختصات 00850ـ 83700 نیز 2 نفر دیگر و در مختصات 99120ـ79250 در میدان مین مشغول مین‌گذاری بودند. همچنین در مختـصات 98850ـ83360 یک جاده عمود بر خاکریز دشمن دیده شد. در این جاده، رفت‌وآمد خودروهای دشمن زیاد است. در مختصات 99120ـ79250 و 98520ـ79350 یک تپه بزرگ دیده می‌شود که بالای آن حدود 12 سنگر وجود دارد. روبه‌روی مختصات 00330ـ86160 دشمن جلوی میدان مین خود، کانالی احداث کرده‌ است که در این کانال فقط خمپاره 60 و تیربار کار گذاشته‌اند.

3ـ در تاریخ 18/7/61 یک فروند هلی‌کوپتر مزدوران بعثی بر فراز خاکریزهای خودشان در پــرواز بـود. در مختـصات00000ـ83450 یک سنگـر دیده‌بانی و در مختـصات 01240ـ83180 یک سکوی تفنگ 106 وجود دارد. در مختصات 09750ـ81200، 3 لودر مشغول کار بودند که با توجه به‌مشاهدات روزهای قبل، مشغول احداث جاده هستند.

توپخانه دشمن: مختـصات زیر توسـط دیده‌بان‌ها بـه‌دسـت آمـده اسـت: 89200ـ 04550، 77700ـ97950، 80600ـ05005، 76130ـ92820، 76350ـ7525، 01000ـ 77250، 86600ـ80630، 84000ـ84100، 05250ـ 83840، 87000ـ 79680، 87250ـ 77940، 9270ـ8110، 98320ـ79550، 2200ـ79850، 94100ـ 81900، 93780ـ81130، 25480ـ82250، 70400ـ70400، 19200ـ75500، 20650ـ5500، 21000ـ78830، 22500ـ78170، 20830ـ79430، 22000ـ 79700، 18150ـ80300، 10980ـ81250، 12700ـ81340، 91700ـ79700، 10200ـ80140، 03700ـ78320، 90700ـ80670، 94980ـ79350.

نتیجه آتش نیروهای اسلام: بر اثر آتش کفر‌ستیز نیروهای رزمنده اسلام، این خسارات بر دشمن بعثی وارد شد: با اجرای آتش روی نفرات داخل میدان مین، تعدادی از بعثیون، هلاک و تعدادی زخمی شدند. همچنین با اجرای آتش روی نفرات داخل میدان مین، تعدادی از بعثیون، هلاک و تعدادی زخمی شدند. همچنین با اجرای آتش دقیق توپخانه روی مواضع پیاده دشمن، تعدادی از سنگرهای اجتماعی صدامیان منهدم شد و لودرهایی که مشغول احداث خاکریز بودند، مجبور به‌فرار شدند. همچنین با اجرای آتش بر مواضع توپخانه، از فعالیت توپخانه دشمن کاسته شد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،ترتیب استعداد

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...