شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 8 - آبان - 1361

8/آبان/1361

 

فعالیت‌های دشمن؛ پیاده: 1ـ در مقابل مختصات 94800ـ86390 در طول دوره، تعداد زیادی از نفرات دشمن در حال فعالیت از قبیل کندن سنگر و بررسی میادین مین و سیم‌های خاردار مشاهده شدند.

2ـ در طول دوره، روبـه‌روی مختـصات 00330ـ86160 نیروی پیاده بسیار زیادی مشاهده شد که در حال ساختن سنگر و بررسی میادین مین و سیم‌های خاردار بودند.

زرهی: 1ـ دشمن در چند روز گذشته، در مقابل مختصات 08350ـ14850 تانک‌های بیشتری به‌منطقه آورده، به‌طوری که آتش تانک،‌ بیش از روزهای قبل بود. چنان‌چه در عرض 15 دقیقه، پی‌درپی 25 گلوله به‌طرف مواضع نیروهای خودی شلیک کردند.

2ـ در طول شب 3/8/1361 صدای حرکت تانک‌های دشمن که در حال جابه‌جایی از سمیده به‌طرف چم‌هندی و ربوط بودند، شنیده شد.

توپخانه: 1ـ پادگان عین‌خوش مانند روزهای قبل، زیر آتش توپخانه دشمن قرار داشت. شدت آتش روی جاده تدارکاتی عین‌خوش‌ـ دهلران از شدت بیشتری برخوردار بود.

2ـ در ساعت 8:30 تاریخ 7/8/1361 حدود 4 گلوله توپ به‌نزدیکی قرارگاه لشکر 92 اصابت کرد که تلفات و خساراتی در ‌بر‌نداشت.

3ـ برابر اعلام لشکر 21 حمزه در پاره‌ای از ساعات دوره(5 و 6/8/1361) 3 عراده توپ در مختصات 90ـ79 و 2 عراده در مختصات 78ـ13 فعال بود.

مهندسی: 1ـ در مقابل مختصات 94800ـ86390 در چند روز گذشته، 20 دستگاه لودر در حال خاکریز زدن و کندن سنگر مشاهده شد. یک بیل‌مکانیکی هم در حال زدن کانال مشاهده شد.

2ـ در مقابل مختصات 08350ـ14850 نیروهای دشمن شروع به‌زدن کانال به‌طرف مواضع ما کردند که 150 تا 200 متر از سیم‌خاردار گذشته‌اند. در ضمن این کانال‌ها به‌طور افقی به ‌هم راه دارند.

3ـ در مقابل مختصات 00330ـ86160، 2 دستگاه بیل‌مکانیکی در حال زدن کانال دیده شد.

4ـ در محور ابرویی، نیروهای دشمن، پشت سیم‌خاردار و آخر میدان مین، کانال‌ها و سنگرهایی با کیسه شنی ایجاد کرده‌اند. پشت آن، خاکریز کوتاه و کم ‌استقامتی است که احتمالاً نیروی کمی در آن‌جا وجود دارد.

هوایی: 1ـ در منطقه قرارگاه تاکتیکی کربلا، بمباران‌ هوایی کماکان هر روز ادامه دارد و بیشتر هدف بمباران، پادگان عین‌خوش است.

2ـ در تاریخ 6/8/1361 در ساعت 16:00 هواپیماهای دشمن، پادگان عین‌خوش را بمباران کردند که خساراتی به‌بار نیامد.

3ـ 4 فروند هلی‌کوپتر دشمن در ساعت 16:55 تاریخ 5/8/1361 در مختصات 96ـ27، 3 کیلومتری سمت چپ موسیان در منطقه تحت‌پوشش ژاندارمری، شروع به‌مانور و شناسایی کردند.2 فروند از آن‌ها پس از گشت روی مرز برمی‌گشت و 2 فروند دیگر، یک موشک هدایت‌ شونده(به‌نقل از فرمانده دسته ژاندارمری حاضر در صحنه عملیات) به‌سوی مواضع خودی پرتاب کرد که باعث ایجاد خفگی و تنگی نفس و تهوع شد. بعد از آن، 15 موشک توسط هلی‌کوپتر دیگر پرتاب شد که چند تای آن‌ها منفجر شد و بقیه منفجر نشدند که همراه با صدای انفجار بود.

4ـ در تـاریخ 6/8/1361 یـک هلی‌کوپتر شناسایی دشمن در مختصات تقریبی                93250ـ82640 به‌زمین نشست که به‌نظر می‌رسید آن نقطه، محل فرود هلی‌کوپترهای دشمن باشد. یک هلی‌کوپتر شناسایی دیگر نیز در همان حوالی دیده شد.

پدافند ش.م.ر: برابر اعلام نزاجا مستند به‌اظهار پناهنده عراقی که در منطقه قرارگاه قائم تسلیم شده است، در نزدیکی میادین مین، بشکه‌های مواد شیمیایی وجود دارد که در اثر انفجار مین‌ها تولید انفجار کرده و دود آن در فضا پخش می‌شود.

ترتیب نیرو؛ ترکیب و گسترش: برابر اظهار پناهنده عراقی، کریم حویزاوی که در ساعت 6:00 تاریخ 7/8/1361 در فکه دستگیر شده است: 1ـ 16 روز پیش(21/7/1361)، تیپ 501 از منطقه پاسگاه سیحان نرسیده به سیبه به‌منطقه فکه آمده است. خط‌حد این تیپ از پل دویرج تا آبادی گبه در شمال یبیس می‌باشد.

2ـ سمت چپ تیپ 501، تیپ 108 گارد مرزی روبه‌روی دهکده سمت شرق فکه و تیپ 92 احتیاط می‌باشد.

3ـ تیپ 501 جایگزین تیپ 27 لشکر یک که به‌شهر مندلی رفته بود، شده است. لازم به‌ذکر است که تیپ 27 بعد از عملیات مندلی برای بازسازی به‌پشت جبهه و احتمالاً به‌قرارگاه غزیله رفته است.

4ـ قرارگاه لشکر 15 در بصره می‌باشد. قرارگاه لشکر یک و تیپ‌هایی که در منطقه هستند، احتمالاً در غزیله می‌باشد.

استعداد: تلفات و ضایعات دشمن(بنا بر اعلام قرارگاه نجف اشرف سپاه) در عملیات مسلم‌بن عقیل به‌شرح زیر است:

تیپ 421 از لشکر 12، 80 درصد منهدم شده است. گردان 2 تیپ 14 مأمور به لشکر 9 منهدم شده است. گردان یک تیپ 14 مأمور به لشکر 9 منهدم شده است. تیپ 418 (دو گردان از لشکر 8 زیر امر لشکر 7) 70 درصد منهدم شده است. تیپ 19 از لشکر 7 (با دو گردان یک و2) به‌کلی منهدم شده و گردان 2 مجدداً پس از رفع کمبود در پاتک 20/7/1361 منهدم شد. سه گردان(کماندو) از لشکر 7 منهدم شده است. گردان 155 از تیپ 3، 70 درصد منهدم شده است. تیپ 39، انهدام دو گردان(20 درصد کشته، اسیر، زخمی و بقیه متواری شده‌اند). گردان 17(کماندو) از تیپ 59 احتمالاً 50 درصد منهدم شده است. یک گروهان(کماندو) از لشکر 8 منهدم شده است.

شایستگی رزمی؛ بنا به‌اظهار پناهنده عراقی: 1ـ روحیه پرسنل ارتش عراق، بسیار ضعیف است. رابطه بین فرماندهان سپاه سرد و بد می‌باشد.

2ـ نیروهای دشمن هر روز از ساعت 17:00 تا 1:00 در حالت آماده‌باش می‌باشند.

لجستیک؛ بنا به‌اظهار پناهنده عراقی: به آن‌ها گفته‌اند ایران از اول محرم، 4 تیپ منظم و 13 هزار داوطلب به‌منطقه آورده است.

نتیجه: تحکیم و تثبیت مواضع پدافندی، شناسایی با هلی‌کوپتر، تقویت نیروهای خود در منطقه.

پیوست گزارش  شماره 128‌ تاریخ 8/8/1361

متن بازجویی از پناهنده عراقی کریم حویزاوی جبر: محل تولد بغداد. سال تولد 1962، محل دستگیری فکه. تاریخ و ساعت دستگیری ساعت 6 صبح روز 7/8/1361. یگان: گردان یکم تیپ 501 لشکر 15. مدت خدمت 8 ماه:

س‌ـ تاریخ حرکت تیپ به‌منطقه؟

ج‌ـ 16 روز پیش، تیپ 501 از منطقه پاسگاه سیحان نرسیده به ‌سیبه به‌منطقه فکه آمده است.

س‌ـ تیپ 501 جایگزین کدام تیپ شده است؟

ج‌ـ تیپ 501 جایگزین تیپ 27 لشکر یک شده که به مندلی رفته بود. لازم به‌ذکر است که تیپ 27 بعد از عملیات مندلی برای بازسازی به‌پشت جبهه احتمالاً در قرارگاه غزیله رفته است.

س‌ـ خط‌حد تیپ را مشخص کنید؟

ج‌ـ خط‌حد تیپ از پل دویرج تا آبادی گبه‌تشل در شمال یبیس می‌باشد.

س‌ـ یگان‌های همجوار خود را نام ببرید؟

ج‌ـ تیپ 108 گارد مرزی، سمت غرب روبه‌روی دهکده و سمت شرق فکه، تیپ 82 احتیاط می‌باشد.

س‌ـ وضعیت زمین در منطقه تیپ چگونه است؟

ج‌ـ فاصله خاکریز تا نهر دویرج، 2 دقیقه راهپیمایی و بنابر تخمین مسافت از زمین حدود 600 متر می‌باشد. جلوی خاکریز، یک کانال به‌عرض 6 متر و عمق 4 متر می‌باشد که این کانال، سرتاسر خاکریز ادامه دارد. به‌فاصله 50 متر از کانال، یک سیم‌خاردار سرتاسری است. بعد از سیم‌خاردار، میدان مینی به‌عمق 100 متر می‌باشد. بعد از میدان مین، کانالی مشابه کانال بالا وجود دارد. بعد از کانال، میدان مین دیگری به‌عمق 100 متر می‌باشد. در میادین مین، بشکه‌های حاوی مواد شیمیایی می‌باشد. بعد از میدان مین، رودخانه دویرج است و بعد، چند تپه که روی آن‌ها سه منطقه دیده‌بانی وجود دارد. اطراف تپه‌ها به‌حالت کمربندی، میدان مین دیگری کشیده شده است. در ضمن عراق روی رودخانه دویرج، یک پل چوبی برای عبور‌و‌مرور دیده‌بانان احداث کرده است.

س‌ـ وضعیت روحیه پرسنل را شرح دهید؟

ج‌ـ روحیه‌ها بسیار ضعیف و رابطه بین فرماندهان، بسیار سرد و بد می‌باشد.

س‌ـ قرارگاه لشکر 15 در کجاست؟

ج‌ـ قرارگاه لشکر در بصره می‌باشد. قرارگاه لشکر یک و تیپ‌هایی که در منطقه می‌باشد، احتمالاً در غزیله است.

س‌ـ آیا نیروهای شما در حالت آماده‌باش هستند؟

‌ج‌ـ نیروهای ما هر روز از ساعت 5 عصر تا یک بعد از نیمه‌شب در حالت آماده‌باش هستند.

س‌ـ هر دسته چند تیر‌بار و آر.پی.جی دارد؟

ج‌ـ به‌هر دسته، یک تیر‌بار بی.کی، 3 مسلسل آر.بی.کی، 3 آر.پی.‌جی، 3 تفنگ نارنجک‌انداز و یک خمپاره 60 میلیمتری می‌دهند. در ضمن دشمن جدیداً توپخانه 185 میلیمتری فرانسوی را در منطقه فکه و طیب مستقر کرده.

س‌ـ دشمن، احتمال حمله را از کدام منطقه می‌دهد؟

ج‌ـ احتمال حمله را از منطقه فکه‌ـ طیب می‌دهد و در این نقاط، دست به‌تقویت نیروهای خود زده است. افسران به‌پرسنل خود گفته‌اند: در صورت حمله نیروهای ایران، تا صبح مقاومت کنید، اگر چه محاصره شده باشید. ما صبح آن‌ها را عقب خواهیم زد.

س‌ـ شما تعداد نیروهای ما را چقدر تخمین می‌زنید؟

دـ به‌ما گفته بودند که ایران از اول محرم، 4 تیپ منظم و 13 هزار داوطلب به‌منطقه آورده است.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فعالیت های دشمن،نفرات دشمن

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...