شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 12 - آبان - 1361

12/آبان/1361

 

وضعیت کلی دشمن: بر اثر تک موفقیت‌آمیز نیروهای خودی در منطقه عمومی             بیات‌ـ چم‌هندی، نیروهای متجاوز، شکست سختی را متحمل شدند و سازمان و استعداد لشکر 10 زرهی به‌کلی دگرگون شده است.

فعالیت‌های دشمن؛ زرهی و مکانیزه: در ساعت 20:00 تاریخ 12/8/1361 یک ستون زرهی دشمن از مختصات 325ـ155 به‌سمت غرب در حال حرکت مشاهده شد.

2ـ صدای حرکت تانک‌های دشمن از ساعت 21:00 تا 23:00 تاریخ 12/8/1361 از حوالی مختصات 94ـ82 به‌طرف پاسگاه زید شنیده شد.

پیاده: از ساعت 10:00 تا 12:00 تاریخ 11/8/1361 جابه‌جایی نیرو از شلمچه و خین به‌طرف بصره، مشهود بود.

توپخانه: 1ـ تیراندازی توپخانه دشمن نسبت به‌روزهای قبل، محدودتر شده و به‌نظر می‌رسد که دشمن از این منطقه، یگان توپخانه‌ای برداشت و به‌منطقه دیگر انتقال داده است.

2ـ دشمن اقدام به‌ثبت تیر توپخانه در منطقه شمال پاسگاه زید کرده است.

3ـ نیروهای دشمن به‌محض استماع پیروزی رزمندگان اسلام، اقدام به‌اجرای آتش روی منطقه اسکله‌13 و اطراف آن کردند.

4ـ در ساعت 22:00 تاریخ 12/8/1361 دشمن در حوالی مختصات 76ـ15، 4 گلوله کلت اعلام خبر به‌رنگ‌های سبز و قرمز شلیک کرد و به‌دنبال آن، آتش انبوهی در حوالی آن منطقه اجرا شد.

مهندسی: 1ـ دشمن در منطقه عمومی طلاییه، مشغول ایجاد خاکریز و سنگر برای جلوگیری از آبگرفتگی سنگرها و جاده‌ها است.

2ـ صدای فعالیت لودرهای دشمن در جنوب نهر خین به‌گوش می‌رسید.

3ـ چندین دستگاه لودر و کمپرسی دشمن در طول دوره در حوالی مختصات 445ـ430 در حال فعالیت جاده‌سازی و ایجاد خاکریز مشاهده شد.

3ـ دشمن از مختصات 16ـ14 نقشه حسینیه، اقدام به‌احداث یک جاده تدارکاتی از مواضع خود به‌طرف غرب کرده است.

4ـ در  ساعت 24روز 12/8/1361، 151 دستگاه خودرو از فاو به‌طرف بصره و                  119 دستگاه از بصره به‌طرف فاو در حال حرکت مشاهده شد.

5ـ در ساعت 12:00 تاریخ 12/8/1361 یک ستون زرهی دشمن از منطقه کوشک به‌طرف جنوب‌غربی در حال حرکت مشاهده شد.

ترتیب نیرو؛ ترکیب و گسترش: 2 گردان پیاده در غرب پاسگاه دویرج مستقر می‌باشند. یک گردان توپخانه 130 میلیمتری در غرب پاسگاه طاووسیه مستقر می‌باشد.

استعداد: تلفات و ضایعات دشمن در عملیات مسلم‌بن‌عقیل به‌شـرح زیـر بـود: 1ـ تیپ 421 لشکر 12، 80 درصد منهدم شده است.

2ـ گردان یک و 2 تیپ 14 لشکر 12 منهدم شده است.

3ـ دو گردان از تیپ 418 لشکر زیر امر لشکر 7، 70 درصد منهدم شده است.

4ـ گردان 155 از تیپ 3 به‌کلی منهدم شده است.

5ـ گردان یک و 2 تیپ 19 لشکر 7 به‌کلی منهدم شده است.

6ـ 3 گردان کماندو از لشکر 7 به‌کلی منهدم شده است.

7ـ دو گردان از تیپ 39 لشکر 7، 20 درصد منهدم شده است.

8ـ یک گروهان کماندو از لشکر 8 منهدم شده است.

حفاظت اطلاعات: دو دستگاه رادار دشمن در جنوب عماره کنار رود کحلا که شعبه‌ای از دجله می‌باشد، مستقر است که پرواز هواپیماهای جنگی ایران را ثبت می‌کند و توسط فرستنده‌ای که در منطقه ابوخصاف مستقر است، به‌واحدهای در خط خود اطلاع می‌دهد.

شروع عملیات محرم؛ سپاه 3 صاحب‌الزمان(عج): 1ـ نیروی دشمن تا قبل از شروع تک، هیچ‌گونه عکس‌العملی از خود نشان نداد و عملیات با اصل غافلگیری همراه بود.

2ـ از صبح روز عملیات10/8/1361 جهت عبور از نهر دویرج در هنگام عملیات، توسط مهندسی(در محلی واقع در شمال پل طالقانی) سدی خاکی روی دویرج احداث شد تا آب، پشت آن مانده و عمق آب کم شود.

3ـ از اول غروب، نیروهای تک‌ور حرکت کردند و پس از عبور از رودخانه، به‌سمت خطوط دشمن رفته و از معابر تعیین شده گذشتند. در ساعت 20:15 سد احداثی روی نهر دویرج بر اثر فشار آب، شکسته شده و آب به‌طور سیلابی به‌سمت پایین جاری شد. همچنین آب نهر میمه، طغیان کرد و مقداری از مهمات برادران را برد.

4ـ بر خلاف همیشه، وزش باد در زمان عملیات از شمال به‌جنوب بود و امکان استفاده از سلاح‌ ش.م.ر را از دشمن سلب کرد.

5ـ مسأله مهتاب و دیده شدن برادران در هنگام حرکت مطرح بود که از زمان حرکت برادران تا هنگام درگیری، هوا کاملاً ابری بود و باران به‌کندی می‌بارید. البته پس از شروع درگیری، هوا کاملاً صاف و مهتابی شد.

شروع عملیات: پس از اعلام آمادگی تمامی واحدها، در ساعت 22:10 عملیات محرم با اسم رمز یازینب علیهاالسلام به‌طور همزمان از تمامی محورها آغاز شد. قائم‌های‌یک و 2 و 3 به‌دلیل اتکا به‌پل ثابت به‌راحتی با دشمن درگیر شدند و با سرعت، خطوط اول دشمن را شکسته و به‌پاکسازی و ادامه عملیات مشغول شدند.

محـور غربی قائم‌3 و محـورهای قائم‌4(چـم‌سری‌ـ ربوط‌ـ چم‌هندی) پس از طغیان رودخانه در ساعت 23:30 دچار اشکال شدند و تدارکات و تردد واحدها غیرممکن شد، به‌طوری که تعدادی از برادران که در رودخانه در حال عبور بودند، متأسفانه در آب غرق شدند. واحدهایی که عبور کرده بودند، با نیروی دشمن درگیر شده و شروع به‌پیشروی کردند.

وضعیت محورهای مختلف عملیاتی در ساعت 8:00 تاریخ 11/8/1361 به‌شرح زیر بود:

قائم‌یک: 1ـ محور جاده آسفالته، موفق به‌دور زدن نیروی دشمن در غرب [ ارتفاع ] 298 شد و با موفقیت، شروع به انهدام و اسارت دشمن کرد و تا ساعت فوق در جنوب جاده یونیت به‌ارتفاعات مستقر شد.

2ـ محور [ ارتفاع ] 298 تا این ساعت هنوز درگیری ادامه دارد و یک قبضه تیربار بالای ارتفاع 298 هنوز اقدام به‌تیراندازی می‌کند که برادران با دور زدن ارتفاع 298، اقدام به انهدام تیربار دشمن کردند.

3ـ محور شرق [ ارتفاع ] 298 با موفقیت کامل، دشمن را منهدم کرده و بر بالاترین خط‌الرأس ارتفاعات مستقر شد.

4ـ قائم‌یک، موفق به‌اسیر کردن 950 نفر و منهدم نمودن بسیاری از ادوات دشمن شد.

5ـ از این ساعت، قائم‌یک اقدام به‌اعزام نیرو روی ارتفاعات غرب میمه و استقرار در آن جناح کرد.

6ـ نیروهای قائم‌یک در عملیات موفق شدند تا کنار شهر طیب و قرارگاه تیپ 606 در پاسگاه حماد شهاب پیش رفته و پس از جمع‌آوری اسناد، روی ارتفاعات بازگردند.

قائم‌2: 1ـ در هر سه محور قائم‌2 تا این ساعت، عملیات با موفقیت کامل دنبال شده و تمامی ارتفاعات مسلط بر زبیدات و جاده‌های منطقه به‌تصرف درآمده است.

2ـ قائم‌2 در تعقیب دشمن تا نزدیکی زبیدات رفته و قرارگاه تیپ 423 پیاده را تصرف کرده و پس از انهدام دشمن، روی ارتفاعات سرکوب منطقه مستقر شد.

3ـ قائم‌2 تا این ساعت، حدود 20 نفر از افراد دشمن را به‌اسارت درآورده است.

قائم‌3: 1ـ محور نهر عنبر در ابتدای عملیات، مقداری سردرگم بوده که با هدایت از طرف فرماندهی، راه خود را باز ‌یافت، با دشمن درگیر شد و ارتفاعات 400 را تا صبح به‌تصرف در‌آورد.

2ـ محور چم‌سری به‌علت عدم وجود پل و اشکالات دیگر از قبیل ازدحام نیرو در منطقه، موفق به‌پاکسازی سمت غربی جاده چم‌سری‌ـ شرهانی و تصرف قسمت شرقی ارتفاعات 400 نشده است.

3ـ قائم‌3 تا این ساعت، حدود 200 نفر از افراد دشمن را به‌اسارت درآورده است.

4ـ نیروی دشمن در این ساعت در منطقه بین جنوب رکاس تا نزدیکی جاده آسفالت چم‌سری‌ـ شرهانی و روی ارتفاعات، باقی ‌مانده، به‌طوری که جـاده شنی چم‌سری‌ـ نهر عنبر تأمین نداشته و با نبود پل، قابل استفاده نبود.

قائم‌4:‌ محور چم‌سری‌ پس از طغیان آب، دچار اشکال شده و عملیات تنها تا                   6 کیلومتری جنوب نهر دویرج، سمت ارتفاعات پیش رفت و بعد متوقف شد.

1ـ نیروی قائم‌5(تیپ امام سجاد علیه‌السلام) نیز به‌کمک قائم‌4 آمد و در این محور به‌کار گرفته شد. در ساعت 5:00 یک دستگاه پل روی دویرج احداث شد که در ساعت 8:00 با بالا آمدن آب، آن پل هم زیر آب رفت که تدارک نیرو تا بعدازظهر که آب پایین رفت، توسط هوانیروز انجام ‌شد.

2ـ محورهای ربوط و چم‌هندی به‌دلیل عدم وجود پل، موفق نبود و پیشروی آن‌ها توسط دشمن، سد شد. در نتیجه نیروهای خودی در این محورها به‌طرف چم‌سری آمدند و در این محور مستقر شدند. خاکریز توسط نیروی خودی در شرق جاده آسفالته چم‌سـری‌ـ شرهانی ایجاد گردید و پدافند به‌سمت شرق برقرار شد.

3ـ قائم‌4 تا این ساعت، حدود 100 نفر از افراد دشمن را به‌اسارت درآورده است.

ادامه عملیات: با طرح‌ریزی که برای ادامه عملیات انجام شد، نیروهای قائم‌3 و قائم‌6 (تیپ قمر بنی‌هاشم) از سمت ارتفاعات 400 و نیروهای قائم‌4 و قائم‌5 از سمت چم‌سری‌ برای پاکسازی منطقه حرکت کردند. درگیری در ساعت 2:00 تاریخ 12/8/1361 آغاز شد و تا ساعت 8:00 تاریخ 12/8/1361 نتایج زیر حاصل شد:

1ـ منطقه بین جاده چم‌سری‌ـ شرهانی تا جنوب رکاس، از نیروهای دشمن پاکسازی شد و حدود 50 نفر اسیر و بقیه کشته و یا زخمی شدند.

2ـ قرارگاه تیپ 60 زرهی مستقر در پاسگاه شرهانی توسط برادران پاکسازی شد.

3ـ قرارگاه تاکتیکی لشکر 10 در نزدیکی پاسگاه شرهانی منهدم شد.

4ـ برادران بر اثر عدم وجود جاده‌های تدارکاتی مطمئن، مجبور شدند بر بالاترین نقاط ارتفاعات 400 مستقر شوند و حدود 3 کیلومتر از پاسگاه شرهانی عقب بیایند.

5‌ـ تا ساعت 18:00 تاریخ 12/8/1361 تمامی نقاط خالی از نیرو پوشانده شد و الحاق‌ها انجام شد.

6ـ در طول دوره، دشمن تنها اقدام به انجام 2 پاتک بسیار ضعیف در مناطق قائم‌3 و 2 کرد و تنها به‌شلیک متوالی گلوله مستقیم تانک اکتفا نمود که با آتش متقابل برادران، آتش آن‌ها خاموش شد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،وضعیت کلی دشمن

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...