شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 3 - آذر - 1361

3/آذر/1361

 

پیاده: 1ـ در منطقه سپاه فجر، نیروهای پیاده دشمن در خط، مخصوصاً نیروهای مستقر در کنار دویرج به‌سمت جنوب در حال احداث استحکامات پدافندی از جمله سنگرهای دیده‌بانی مشاهده شدند.

2ـ در تاریخ 1/9/1361، 3 ستون پیاده دشمن در حال عقب‌نشینی از مختـصات 72ـ71 مشاهده شدند که استعداد هر ستون، 20 تا 30 نفر گزارش شده است.

زرهی و مکانیزه: 1ـ در تاریخ 1/9/1361 در منطقه سپاه فجر، حدود 20 دستگاه تانک توسط کمرشکن، وارد منطقه شد که در سنگرهای از پیش ساخته شده، مستقر شدند.

2ـ در تاریخ 30/8/1361(شب) تانک‌های دشمن با استعداد نامعلوم اقدام به‌پیشروی از کنار دویرج به‌سمت شمال(پاسگاه پیچ‌انگیزه) و در ساعت 8 صبح اقدام به‌عقب‌نشینی کردند.

3ـ دشمن جلوی پاسگاه بجلیه، 3 دستگاه تانک مستقر کرده که هر چند یک ‌بار، اقدام به‌شلیک می‌کند.

مهندسی: 1ـ در مختصات 43ـ69 به‌طرف شرق، 10 دستگاه مهندسی مشغول فعالیت شدید بود.

2ـ در منطقه سپاه فجر، فعالیت مهندسی دشمن کماکان ادامه دارد، به‌خصوص این‌که دشمن، پشت نیروهای خط‌مقدم خودش(به‌فاصله 500 تا 1000 متر) به‌وسیله 10 دستگاه لودر و چند دستگاه بلدوزر، مرتب سنگرهای تانک احداث می‌کند.

3ـ نیروهای دشمن در سرتاسر منطقه لشکر قدس، شروع به‌احداث میدان مین و کشیدن سیم‌خاردار حلقوی و خطی کرده است. اکثر این فعالیت‌ها در جناح چپ منطقه محوله و از یک کیلومتری غرب تپه 125 شروع شده و تا حدود 4 کیلومتری شرق تپه 125 پایان می‌پذیرد.

4ـ در منطقه قدس، دشمن اغلب با پیاده کردن گروه‌های 50 تا 60 نفری توسط ایفا در روز و شب، اقدام به‌احداث میدان مین و سیم‌خاردار می‌کند.

5ـ بنا به‌گزارش دیده‌بانان، حدود 15 دستگاه وسایل مهندسی مختلف از یک کیلومتری غرب تپه 125 تا 4 کیلومتری شرق تپه 125 شدیداً مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، 2 دستگاه بیل‌مکانیکی، 2 دستگاه غلتک و نیز 6 دستگاه اسکریپر(خاک‌بردار) و 7 دستگاه بلدوزر مشاهده شده است.

نظریه: بنا‌بر کارایی دستگاه‌های ذکر شده و ‌موضوع فعالیت آن‌ها، احتمالاً دشمن مشغول حفر کانال‌هایی است که حداقل عرض آن‌ها 4 متر می‌باشد. حدس زده می‌شود که عمق این کانال به 5/2 تا 3 متر برسد زیرا که هنگام ورود دستگاه به‌داخل آن کاملاً ناپدید می‌شده است.

6ـ یک عدد بیل‌مکانیکی در مختصات 64ـ41 به‌سمت شرق، به‌مدت 3 ساعت مشغول کندن کانال مشاهده شد و در همان‌جا مستقر گردید.

توپخانه: 1ـ فعالیت توپخانه دشمن در چند روز اخیر به‌شدت افزایش یافته است، به‌طوری که حوالی چم‌هندی و اول تپه‌های ساحل غربی دویرج در منطقه چم‌هندی، به‌هیچ‌وجه تأمین وجود ندارد و آتش دشمن اغلب ایذایی است.

2ـ در تاریخ 1/9/1361 دشمن چندین بار اقدام به‌اجرای آتش‌تهیه در منطقه لشکر قدس توسط 3 آتشبار کرد که بیشتر قرارگاه و راه‌های تدارکاتی، زیر آتش بودند.

3ـ دشمن در منطقه سپاه فجر، آتش انبوهی اجرا کرد، مخصوصاً از ساعت 8:00 تا 8:30 تاریخ 2/9/1361 در منطقه چم‌هندی و ارتفاعات اطراف آن، که نوع مهمات بیشتر گلوله 130 میلیمتری بود.

4ـ در منطقه سپاه 7 فجر در تاریخ 3/9/1361 آتش دشمن از ساعت 8:30 شروع و در ساعت 9:00 تا10:00 بسیار شدید شد. آتش دشمن در بعدازظهر، عادی(ضعیف) شده است. تعداد گلوله‌های شلیک شده، 184 عدد بود.

هوایی: 1ـ (فعالیت شناسایی) در ساعت 7:57 یک فروند هواپیمای دشمن در منطقه سپاه 7 فجر به‌مدت 3 دقیقه مشاهده شد.

2ـ هوانیروز دشمن در منطقه بجلیه(2 کیلومتری جنوب بجلیه) فعالیت عمده‌ای ندارد و اغلب تپه‌های 120 و محل استقرار نیروهای [ لشکر ] 84 را به‌شدت زیر آتش می‌گیرند.

متفرقه: به‌دنبال پیروزی‌های اخیر لشکر اسلام بر قوای کفر، صدام برای روحیه دادن به‌پرسنل شکست خورده خود، سخنرانی‌های متعددی کرده است و در مراسم به‌نیروهایش مدال‌های افتخار نیز داده است. در تاریخ 18/8/1361 صدام در مجلس وزرای عراق گفت، ایران از یک تا پنج کیلومتر، وارد خاک عراق شده است. ما نگران نیستیم و این اولین دفعه‌ای نیست که وارد خاک عراق شده‌اند، فلهذا باید صبر کرد و آینده را دید و بعد قضاوت کرد. من به‌فرماندهان می‌گویم که ملت عراق، شما را تقدیر می‌کند اما به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند قبول کند که ارتش ایران حتی یک متر از خاک عراق را اشغال کند.

نظریه: از تغییرات به‌وجود آمده در منطقه و سخنرانی‌های صدام استنباط می‌شود که ارتش عراق در تهیه و تدارک حمله‌ای وسیع می‌باشد. با توجه به‌تلاش عمده ارتش عراق برای باز پس گرفتن تپه 175 به‌احتمال زیاد از آن می‌خواهد به‌عنوان یک جای پا جهت پاتک در منطقه عملیاتی محرم استفاده کند.

ترکیب و گسترش: بنا به‌اعلام شنود، در تاریخ 30/8/1361 دشمن یک گردان نیرو درکنار یک پل مستقر کرده است که از مکان و ترکیب آن اطلاعی در دست نیست. احتمالاً این نیرو در کنار پل دویرج مستقر شده است.

2ـ برابر اعلام شنود، دشمن نیروهای جدیدی به‌منطقه عملیاتی محرم آورده است. از جمله: تیپ 6 زرهی لشکر 3، تیپ یک پیاده کوهستانی لشکر 4، تیپ 38 پیاده لشکر 7، تیپ 34 زرهی لشکر یک، تیپ 103 لشکر 14، تیپ 504 مستقل پیاده و تیپ 426 مستقل پیاده.

تلفات و ضایعات: در پاتک‌های دشمن در تاریخ یک و 2/9/1361، به‌دشمن ضایعات و تلفات عمده و مهمی وارد شد. از جمله: انهدام 90 درصد تیپ 704 پیاده، تیپ 504 پیاده و 60 درصد تیپ 701 پیاده.

 

پیوست گزارش  شماره 137 تاریخ 3/9/1361

اسناد ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

نامۀ‌ سرّی و فوری

تاریخ: 14/1/1982

گردان توپخانه هشتم میدان

شـماره منشی 208/ قص. آن‌چـه در زیر می‌آیـد، نامـه سـرّی سـپاه 4ـ 704 در تاریخ 9/1/82 که به لشکر یک، سرّی و فوری شماره 944 در تاریخ 10/1/82 ابلاغ گردید و در نامه توپخانه لشکر یک سرّی شماره 492 در تاریخ 12/1/82 ابلاغ گردید، این چنین آغاز می‌شود:

به یگان‌های خود ابلاغ نمایید که در حال حمله به‌دشمن، تکبیر بگویند. خواهشمندیم این دستور را تا آخرین رده یگان خود ابلاغ کنید.

ستوان‌یکم

از طرف/ فرمانده گردان توپخانه هشتم

 

از: گردان توپخانه هشتم                                                    سرّی و فوری

به: آتشبار یک، 2، 3 و گروه تعمیر گردان هشتم                  تاریخ: 27/2/1982

شماره منشی 923، ق،ص، نامه توپخانه لشکر یک سرّی و فوری شماره 2250 در تاریخ 24/2/1982. آن‌چه در زیر می‌آید، نامه سپاه 4 سرّی و فوری شماره 319 در تاریخ 19/2/1982 که در نامه لشکر یک فوری و سرّی شماره 5059 در تاریخ 22/2/1982 ابلاغ شد و این چنین آغاز می‌شود:

در یکی از راه‌های ارتباطی یگان‌های نظامی، چوپان با گوسفندان دیده شده است. چون دشمن فارسی عناصر فوق را (چوپان‌ها را) برای گردآوری اطلاعات مناسب می‌داند، دستورات زیر ابلاغ می‌گردد:

1ـ چوپان‌ها را از نزدیک شدن به‌راه‌ها و یگان‌ها باز دارید.

2ـ چوپانانی را که به‌راه‌های ارتباطی و یگان‌ها نزدیک می‌شوند، دستگیر و دست‌بسته به‌مقر ما بفرستید.

3ـ گوسفندانی را که نزدیک یگان‌ها و راه‌ها می‌شوند، به‌قرارگاه ما بفرستید. تمام شد.

                سرگرد

از طرف/ گردان هشتم توپخانه میدان

 

از: گردان توپخانه هشتم                تاریخ: 5/2/1982

به: آتشبار یک، 2 و 3 گردان توپخانه هشتم        قادسیه صدام

موضوع: اسرای ایرانی

نامه فرماندهی لشکر یک، سرّی و مخفی شماره 73 در تاریخ 19/1/1982 به‌نامه گروه دائمی قربانیان جنگ، مدیریت کل اطلاعات و ضداطلاعات، سرّی و مخفی شماره 27 در تاریخ 5/1/1982 که در نامه فرماندهی سپاه 4 سرّی و مخفی شماره 3 در تاریخ 17/1/1982 ابلاغ گردید، در زیر می‌آید. این نامه از توپخانه میدان لشکر یک، سرّی و شخصی شماره 89 در تاریخ 7/2/1982 به‌ ما ابلاغ گردید. خواهشمند است ضمن اطلاع، به‌ آن عمل نمایید.

   سرگرد ناصر محمد عبدالکریم

                                        از طرف/ فرمانده گردان توپخانه میدان هشتم

 

بعضی از یگان‌ها و تشکیلات نظامی در خلال جنگ با دشمن متعصب فارسی، عادت کرده‌اند که برادران [ مردان ] و زنان و کودکانی که قادر به‌حمل سلاح و شرکت در میدان جنگ نیستند، دستگیر کنند و آنان را به‌عنوان اسیر جنگی به‌پشت جبهه تخلیه کنند و سپس به ‌اردوگاه‌های اسرای جنگی اعزام ‌کنند. این باعث می‌شود که دردسرهایی برای گروه قربانیان جنگ فراهم آورد. علاوه بر این، هیأت صلیب‌سرخ بین‌المللی، آن‌ها را اسیر جنگی نمی‌داند و درخواست اعزام آن‌ها را به تهران می‌کند. از نظر تبلیغاتی، برایمان زیان‌آور است و همچنین از نظر گروه صلیب‌سرخ، برایمان اشکال به‌وجود می‌آورد.

بر این اساس، خواهشمند است به‌کلیه یگان‌های ذیربط دستور دهیدکه این اشخاص را به‌سوی دشمن، آزاد کنند تا برای ایرانیان دردسر باشد.

 

 

به: آتشبار یک، 2، 3 و گروه تعمیرات گردان هشتم توپخانه                   سرّی و فوری

از: گردان توپخانه میدان هشتم                          تاریخ: 5/2/1982

موضوع: سرقت مهمات جنگی

نامه فرمانده سپاه 3 سرّی و شخصی شماره 307 در تاریخ 21/2/1982 که در نامه فرمانده لشکر یک سرّی و شخصی شماره 129 در تاریخ 30/1/1982 ابلاغ گردید و در نامه توپخـانه میدان لشـکر یک سـرّی و شخصـی شمـاره 96 در تاریخ 30/2/1982 ابلاغ گـردید:

1ـ به‌پیوست، مهماتی از صاحبان درجه‌های مختلف ارتش(همانند افسر و درجه‌دار و سرباز) در یک ماه کشف شده، آمده است. این نشان می‌دهد بعضی از یگان‌ها اهمیتی به‌کنترل مهمات ندارند و اقدام به‌بازرسی کسانی‌که به‌مرخصی یا به ماموریت فرستاده می‌شوند، نمی‌کنند.

2ـ کسانی را که به‌سرقت مهمات متهم هستند و به ‌شما فرستاده می‌شوند، لازم است که مؤکداً در مورد علت و چگونگی سرقت، تحقیق لازم را به‌عمل آورید.

3ـ لازم است به‌کلیه افراد یگان خود بفهمانید کسانی‌که اقدام به‌سرقت مهمات می‌کنند، دارای قصد خرابکاری هستند و می‌‌خواهند این مهمات را به‌دست افراد [ حزب ] الدعوه مزدور بدهند تا در عملیات تروریستی و خرابکاری داخل کشور از آن‌ها استفاده کنند. از این جهت، در مورد کسانی‌که اقدام به‌چنین کاری بکنند، کارهای تنبیهی سختی مورد اجرا گذاشته می‌شود.

4ـ افسر ضداطلاعات و فرماندهان، مسؤول مستقیم هرگونه تخلف از این نوع هستند.

5ـ گروه تحقیق باید در اسرع وقت تشکیل گردد و متهمین را به‌دادگاه‌ها تحویل دهند و احکام صادره از دادگاه‌ها، به‌وسیله گروه‌ توجیه سیاسی به‌کلیه افراد یگان‌های مربوط، اطلاع داده ‌شود تا با این وسیله، ترسانده شوند.

خواهشمند است افسران توجیه سیاسی، یگان‌های خود را با خبر سازید تا اقدامات لازم در مورد بند 5 را به‌اجرا در آورند. خواهشمند است آن‌هایی را که به‌مرخصی می‌روند، بازرسی کنید و مهمات افراد یگان به‌طور مداوم حساب شود.

پیـوست سـند: 1ـ 1471 تیـر کالیبـر 62/7 کلاشینکف. ‌2ـ ‌‌45‌‌  تیـر تفنـگ برنـو. ‌3ـ 355 تیـر ژـ3‌. 4ـ 13 تیر کلـت ماکـاروف. 5ـ ‌7 تیر دوشکا. ‌6ـ 2 نارنجـک دسـتی و دفاعی. ‌7ـ ‌‌‌5 سـرنیزه تفنگ کلاشـینکف. ‌8ـ 5 خـشاب کلاشـینکف. 9ـ 115 شانه خالی سیمینوف. 10ـ 2 کلت هفت‌تیر 11ـ یک کلت توکازیف. 12ـ 2 کلت نوع طارق. 13ـ یک کلت ماکروف. 14ـ 6 نارنجک دستی هجومی.

 

 

از: گردان توپخانه میدان هشتم                        تاریخ: 5/2/82

به: آتشبار یکم، دوم و سوم گردان توپخانه هشتم               قادسیه صدام

موضوع: پیشگیری ازغفلت

نامه سپاه 3 سرّی و شخصی و اقدام سریع شماره 84 در تاریخ 28/1/1982 و نامه فرماندهی کل نیروهای مسلح سرّی و شخصی و اقدام سریع شماره 265 در تاریخ 20/1/1982 که در نامه فرماندهی لشکر یک سرّی و شخصی و اقدام سریع شماره 103 در تاریخ 1/2/1982 آمده و آن در نامه توپخانه میدان لشکر یک سرّی و شخصی و اقدام سریع شماره 92 در تاریخ 2/2/1982 برایمان ارسال شده است، بدین‌شرح است:

فرمانده کل نیروهای مسلح بر عدم‌غفلت کلیه یگان‌های در خط‌مقدم جبهه، مخصوصاً در شب و خصوصاً از طرف افسران اعزام گشتی و آن‌چه که در زیر می‌آید، تأکید کرد:

1ـ دقت و جستجو در تأثیر و تکامل نقشه‌های مراقبت و آگاه ساختن فرماندهی و آزمایش صحیح بودن و دستورهای صادره که در مورد چگونگی بیدار گذاشتن سربازان (منظور کارها یا اعمالی که مانع خوابیدن سربازان و دیگر نظامیان گردد) و نقشه آتش (منظور چگونگی اجرای آتش روی دشمن با استفاده از تمامی تجهیزات و مسایل موجود است).

2ـ گسترش صحیح مواضع دیده‌بان‌ها نسبت به ماموریت آن‌ها، موجب گزارش سریع اخبار جبهه است. در تمامی جبهه، اتخاذ مواضع بهتر جهت کنترل کامل دشمن و همچنین کنترل نیروهای موجود، به‌نسبت مسؤولیت یگان‌های موجود در جبهه و همچنین یگان‌های فرعی و مخصوصاً در هنگام شب و ساعاتی از روز که دیده‌بانی وجود ندارد.

3ـ دقت در کار پیک‌ها و امور مخابراتی که به‌نحو احسن آماده باشد تا در کار رسیدن اطلاعات لازم از جبهه به‌فرماندهی و برعکس، وقفه‌ای ایجاد نشود.

4ـ سعی در تکامل همکاری بین یگان‌های مختلف تا در موانع ضروری بتوانند هماهنگ با هم(با توجه به‌مسؤولیت‌های جداگانه هر یک) عمل کنند.

5ـ راه‌های یگان‌ها مشخص و معین گردد. همچنین شب‌نماهایی که در شب به‌وسیله چراغ جنگی(چراغی که نور آن دیده نمی‌شود) روشن می‌شود تا مسیرهایی را معین کند و در جاده‌ها گذاشته شوند تا در هنگام لزوم بتوان کمک‌های لازم را به یگان‌های مختلف به‌سهولت و بدون آن‌که قاطی شوند، رسانده شوند.

لازم است آن‌چه که ضروری است، انجام بگیرد و عمل به‌ آن‌چه که لازم است، استدعا شود.

                                            سرگرد ناصر محمد عبدالدهام

                                      از طرف/ فرمانده گردان توپخانه میدان هشتم

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،پیاده،زرهی

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...