شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 30 - آذر - 1361

30/آذر/1361

 

پیاده: 1ـ دشمن در طول شب 28/9/1361 در منطقۀ آبگرفتگی حدفاصل پاسگاه بوبیان و کوت‌سواری با 2 فروند قایق موتوری اقدام به‌گشت‌زنی کرد. این اولین باری است که دشمن در این منطقه، اقدام به‌گشت‌زنی با قایق کرده است.

2ـ در ساعت 1:00 روز 27/9/1361 گشتی‌‌های دشمن قصد نفوذ به‌مواضع یگان‌های خودی در منطقه دشت آژیه را داشتند که با هوشیاری کامل از نفوذ آن‌ها جلوگیری شد.

3ـ در ساعت 10:00 و 14:30 روز 26/9/1361 فعالیت سنگرکنی نفرات پیاده دشمن در حوالی مختصات 73ـ34، 76ـ31، 72ـ35 و 79ـ29 نقشه نهر عنبر مشاهده شد. دشمن به‌شدت در این منطقه، مشغول تهیه سنگر و مواضع پدافندی بود و سعی دارد هر چه بیشتر، خود را به ‌لجمن نیروهای ایرانی نزدیک سازد.

4ـ در حوالی مختصات 83ـ22 نقشه نهر عنبر در 4 کیلومتری جنوب جاده آسفالته زبیدات، دشمن اقدام به‌تهیه سنگرهای کمین و استراق‌سمع کرده است که احتمالاً شب‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند.

5ـ دشمن در ساعات مختلف شب 28/9/1361 اقدام به‌اعزام گشتی در منطقه حدفاصل جنوب پاسگاه زید و شمال آبگرفتگی کرده بود که یک نفر از پرسنل گشتی به‌اسارت نیروهای خودی در آمد.

6ـ دشمن در 24 ساعت گذشته، به‌طور مداوم نیروهای خودی را در منطقه غرب کوشک، زیر آتش قرار داده بود.

حرکات: 1ـ در ساعت 18:30 روز 29/9/1361 یک ستون خودرویی دشمن با چراغ روشن به‌استعداد 35 تا 40 دستگاه از کوشک به‌طرف حلفاییه در حال حرکت مشاهده شد. به‌نظر می‌رسد که دشمن، یگانی را به‌استعداد یک گردان از منطقه، برداشت کرده است.

2ـ در ساعت 20:00 روز 29/9/1361 یک ستون خـودرویی دشمن به‌استعداد                 7 دستگاه از کوشک به‌سمت حلفاییه در حرکت بود.

3ـ در ساعت 18:40 روز 29/9/1361 یک ستون خودرویی دشمن به‌استعداد 30 تا 35 دستگاه خودرو با چراغ روشن از مختصات 07ـ85 نقشه حسینیه شمال پاسگاه زید به‌سمت شمال در حرکت مشاهده شد.

مهندسـی: 1ـ در تـاریخ 27/9/1361 در مختـصات 14ـ85، 15ـ85 و 10ـ85 نقشه حسینیه، دشمن مشغول مین‌گذاری مشاهده شد.

2ـ در ساعت 13:00 روز 27/9/1361 پرسنل دشمن در مختصات 61ـ08 تا حوالی مختصات 71ـ 42 یبیس در حال کشیدن سیم‌خاردار بودند.

توپخـانه: 1ـ در ساعت 12:30، 12:45 و 15:00 روز 27/9/1361 نیروهای دشمن 8 فروند موشک از مناطق رأس‌الخبیه و رأس‌البیشه به‌طرف ناوچه‌های ایرانی که کاروان دریایی را اسکورت می‌کردند، پرتاب نمودند که خوشبختانه هیچ‌کدام به‌هدف اصابت نکرده است.

2ـ در تاریخ 19/9/1361 یک سکـوی پرتاب موشـک احتمالاً سام‌ـ2 از منطقه بصره داخل پادگان محمدالقاسم به‌منطقه عماره، تغییر مکان داد.

3ـ در اول دوره، شهر آبادان به‌طور پراکنده، زیر آتش توپخانه و خمپاره‌انداز دشمن قرار داشت.

4ـ در ساعت 18 روز 28/9/1361، 2 فروند موشک زمین‌به‌زمین به‌وسیله نیروهای عراقی از دهانه ارتفاعات فوقی در غرب فکه به‌سمت دزفول پرتاب شد که تعدادی خانه مسکونی و مغازه، تخریب و عده‌ای از مردم بیگناه دزفول به‌شهادت رسیدند.

هوایی: 1ـ در ساعت 9:40 روز 28/9/1361، 2 فروند هواپیمای دشمن در ارتفاع بالا در منطقه چزابه مشاهده شدند که با اجرای آتش پدافند، متواری گردیدند.

2ـ در ساعت 17:00 روز 22/9/1361 یک فروند هلی‌کوپتر دشمن در شرق هورالعظیم از جنوب به‌شمال، مشغول شناسایی بود. در ساعت 10:40 و 13:30 روز 29/9/1361 یک فروند هواپیمای دشمن در منطقه عین‌خوش در حال پرواز بود.

ش.م.ر: در منطقه غرب(تنگاب) در ساعت 19:45 روز 28/9/1361 دشمن، یک گلولـه شیمیایی از نوع تهوع‌آور به‌طرف یگان‌های در خط شلیک کرد که باعث سرگیجه و تهوع اکثر پرسنل شده است. دشمن به‌تازگی سلاح‌های شیمیایی از آمریکا دریافت داشته که به‌وسیله توپخانه و خمپاره‌انداز، شلیک‌ می‌شود، البته به‌لحاظ مصالح سیاسی، مستقیماً به عراق تحویل نشده و تحویل آن توسط عربستان بوده و از طـریق راه آسـفالته مکـه‌ـ نجف ارسال می‌شود.

متفرقه: 1ـ در تاریخ 26/9/1361 تا 27/9/1361 شهر آبادان، زیر آتش شدید سلاح‌های سنگین و دور برد دشمن صهیونیستی قرار داشت که بر اثر اصابت گلوله، به 3 باب منزل مسکونی خساراتی وارد آمد و یک باب منزل مسکونی، طعمه حریق گردید که با تلاش مأموران آتش‌نشانی، آتش مهار و خاموش شد.

2ـ برابر اعلام ژاندارمری در تاریخ 10/9/1361، 3 نفر به‌نام‌های مال‌اله حنظل عبدالشیخ و علی آدم یاسین و عاصی حامد ماجد به‌نیروهای خودی در بستان پناهنده شدند.

3ـ در تاریخ 14/9/1361 تعداد زیادی موشک ضدتانک از نوع مارتل ساخت فرانسه به‌وسیله عربستان سعودی به عراق تحویل شد.

استعداد دشمن: دشمن با استقرار نیروهای عمده پیاده خود روی ارتفاعات مرزی چیلات، با قرار دادن نیروهای کمین در جلوی خط‌مقدم و ‌ایجاد مواضع مین در جلوی کمین، به‌صورتی آرایش گرفته که کمین‌ها در مسیر آبرفت‌ها و همچنین نیروهای دشمن در دو تنگه‌های این شیار باشند.

 

پیوست الف گزارش شماره 142 تاریخ 30/9/1361

قسمتی از متن ترجمه شده مقاله(درس‌هایی از جنگ ایران و عراق) که توسط یک ژنرال آمریکایی به‌نام آنتونی ‌اچ کوردزمن در نشریه نیروهای مسلح آمریکا به‌چاپ رسیده و نشان ‌دهنده عمق وحشت و ناباوری آن‌ها از پیروزی رزمندگان اسلام و اعتراف آن‌ها به‌پیروزی معنویت بر تانک‌ها دارد:

1ـ جنگ در 3 ماه گذشته به‌صورت تهدیدی بر درخشش تهاجم عراق علیه ایران به یک فاجعه سیاسی و نظامی درآمده است. پیروزی نظامی همه‌جانبه ایران در جبهه مرکزی نزدیک شوش و دزفول در ماه مارس، باعث انهدام 3 تا 4 لشکر از 12 لشکر عراق شد. علی‌رغم این حقیقت که فقدان توانایی‌های لجستیکی، ایران را از بهره‌برداری کامل از این پیروزی باز ‌داشت، با این حال، فتح مذکور، ضربه‌ای مهلک بر صدام‌حسین رییس‌جمهور عراق و حزب بعث وارد آورد.

2ـ اگر ایران از نبرد حاضر، پیروز بیرون آید، احتمال آن وجود دارد این پیروزی، این کشور را به‌عنوان قدرت اصلی خلیج‌فارس(ولی نه به‌عنوان متحد غرب) مطرح خواهد ساخت.

3ـ پس از خروج بنی‌صدر از ایران، نیروهای منظم ارتش و پاسداران انقلاب با یک وحدت نسبی عمل کردند که همراه با یک فرماندهی شایسته، ایران را قادر ساخت که بین 26 تا 29 سپتامبر، آبادان را پس بگیرد.

4ـ بر اساس کلیه گزارشات رسیده، تهاجم ایران از چنان سازماندهی خوبی برخوردار بود که موجب شگفتی عراق و جهان شد. ایران از حمله شبانه نیروی پیاده خود در ناحیه‌ای وسیع، بسیار خوب استفاده برد، نقاط ضعف عراق را یافت و در حالی که نیروهای عراقی در مناطقی که به‌سختی از آن حفاظت می‌کردند قرار داشتند، به‌داخل آن‌ها نفوذ کرد. همچنین به‌نظر می‌رسد که ایران توانست از موقعیت‌های تاکتیکی خود سود برده و سریعاً نیروهایش را متمرکز سازد، در حالی که عراق به ماندن در مواضع و انتظار برای کسب دستور بیشتر، تحمل نشان داد. به‌علاوه نیروهای پیاده ایران از خود، شجاعت شگفت‌آوری نشان دادند و شوق خود را در قبول مرگ در حمله به‌مواضع عراق به‌ منصه‌ظهور رساندند. [ عملیات ] در اطراف بستان و قصر‌شیرین در دسامبر 1981 و ژانویه 1982 گزارش شد و نتایجی را [ به‌نفع ایران ] به‌همراه داشت، در حالی‌که عادی‌ترین تفسیر جنگ این بود که عراق به‌‌هیچ‌وجه قادر نیست مواضع خود را حفظ کند.

5ـ بعد، ضمن اشاره به‌عملیات فتح‌المبین می‌نویسد: ایران قادر بود از یک لشکر، بیش از آن چیزی که همه انتظار دارند، استفاده کند. در آغاز حمله، از واحد‌های کوچک و بی‌شمار پیاده که برای حمله به‌مواضع تعیین شده و آموزش دیده بودند، به‌صورتی عالی بهره‌برداری شد.

6ـ سپس ضمن اعتراف به‌تبلیغات دروغ خود و شایعات گذشته می‌نویسد: در حالی که بعضی از گزارش‌ها حاکی از این امر است که مأموران مذهبی، نیروها را تشویق به‌ دیوانگی می‌کردند و این‌که آن‌ها کاغذهایی با خود حمل می‌کردند که تضمین کننده ورود آن‌ها به‌بهشت به‌عنوان شهید بود، مع‌هذا نیروهای ایرانی از فرماندهی عالی برخوردار بودند که از نیروها برای خودکشی استفاده نمی‌کرد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،پیاده،آبگرفتگی

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...