شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 12 - دی - 1361

12/دی/1361

 

فعالیت‌های دشمن: 1ـ در ساعت 14:30 تاریخ 9/10/1361، 6 نفر از افراد دشمن در حوالی مختصات 795ـ280 در جنوب شرهانی در حال ایجاد سنگر بودند.

2ـ ساعت 12:30 تاریخ 9/10/1361 حدود 50 نفر از افراد دشمن در حدود مختصات 086300ـ4500 شمال پاسگاه زید مشاهده شدند که با اجرای آتش افراد خودی، متواری گردیدند.

3ـ در ساعت 1:00 روز 11/10/1361 حدود 40 نفر از افراد دشمن در مختصات 86ـ 17 سه‌راهی زبیدات مشاهده شدند که پس از تیراندازی افراد خودی، متواری شدند و یک نفر از آن‌ها به‌هلاکت رسید.

زرهی: در مدت دوره، صدای جابه‌جایی ادوات زرهی دشمن در مقابل فجر6 شنیده می‌شد.

حرکات: از ساعت 14:00 تا 16:00 تاریخ 6/10/1361 حدود 10 دستگاه خودرو دشمن بین مختـصات 92ـ82 تا 98ـ83 در شمال پاسگاه بوبیان در حال رفت‌وآمد مشاهده شدند.

مهندسی‌: 1ـ در ساعت 11:00 روز 9/10/1361، 2 دستگاه کمپرسی دشمن در حوالی مختصات 81ـ27 در جنوب شرهانی درحال خالی کردن شن بودند.

2ـ دشـمن طول خاکریـزی را که در دوره گذشـته در حـوالی مختصات 810ـ268 در جنوب‌غربی احداث کرده بود، افزایش داده و در داخل سیم‌خاردار جلوی خاکریز، تعدادی لاستیک به‌فواصل 100 متر از یکدیگر قرار داده است. به‌نظر می‌رسد دشمن از لاستیک‌های مزبور برای روشن کردن منطقه نبرد استفاده می‌کند.

3ـ دشمن در منطقه چیلات جلوی ارتفاعات 100، میدان مین به‌عمق 15 تا 30 متر ایجاد کرده که به‌وسیله معابری به‌کمینگاه‌های خود ارتباط برقرار می‌کند.

توپخانه: 1ـ در مدت دوره، تبادل آتش توپخانه در سراسر منطقه عملیات، بین نیروهای خودی و دشمن ادامه داشت که در منطقه عملیاتی لشکر 21 [ ارتش ] نسبت به‌گذشته کاهش داشت.

2ـ بر اثر اصابت گلوله سلاح‌های سنگین و دور برد دشمن در مناطق مسکونی آبادان، به 3 باب منزل مسکونی خساراتی وارد آمد.

هوایی: 1ـ در ساعت 9:00 و 10:00 تاریخ 9/10/1361 یک فروند هواپیمای دشمن در ارتفاع بالا در آسمان منطقه عین‌خوش و شرهانی در حال پرواز بود.

2ـ در ساعت 16:00 روز 10/10/1361، 2 فروند هواپیمای دشمن؛ یکی بر فراز پادگان عین‌خوش و دیگری بر فراز تپه 202 در ارتفاع پایین در حال پرواز بودند که با تیراندازی پدافند هوایی خودی، متواری شدند.

تاکتیک: 1ـ دشمن تلاش می‌کند از طریق اعزام گشتی‌های پیاده به‌جلوی خطوط تماس، ضمن شناسایی، از نیروهای خودی اسیر بگیرد.

2‌ـ آماده‌باش‌های مکرر و اعلامیه‌های ترغیب، تقدیر و هشدار صادره از وزارت دفاع و ستاد کل ارتش عراق، حاکی از نگرانی فرماندهان و رؤسا از پایین بودن روحیه پرسنل است.

3ـ دشمن تلاش می‌کند با اجرای آتش شدید و انبوه توپخانه، روحیه ضعیف پرسنل خطوط‌مقدم خود را تقویت نماید.

 

پیوست گزارش  شماره 144 تاریخ 12/10/1361

کاملاً سری و شخصی

قرارگاه     شماره: /ع/59

                تاریخ: 18 ایلول 82 (برابر با 17/6/1361)

دستور عملیاتی شماره 3

منطقه مندلی‌ـ سومارـ نقشه 000/50:‌1     

وضعیت:

دشمن: اولاً‌ـ تیپ 4 پیاده مکانیزه لشکر 81 زرهی در جلوی منطقه لشکر ما مستقر است.

ثانیاً‌ـ تعدادی از گردان‌های پیاده داوطلب، پاسدار [ امام ] خمینی نیز مستقر می‌باشند که در منطقه لشکر ما گسترش یافته‌اند.

ثالثاً‌ـ احتمال می‌رود که تیپ 30 گرگان(مستقل و گردان 130 از تیپ 55 هوابرد) در منطقه سومار مستقر باشند.

نیروهای ما: اولاً‌ـ لشکر 2 و یگان‌های ملحق شده به آن، از ارتفاعات مرزی در امتداد دره (الحزام) تا منطقه آسایشگاه سربازان، به‌منظور جلوگیری از رسیدن دشمن به‌مرزهای بین‌المللی و انهدام آن(قبل از رسیدن به‌اهداف‌شان) پدافند می‌کند و آن با ایجاد استحکامات قوی جهت حفظ منطقه استراتژیک نفت‌صدام، محقق است.

نیروهای باقی‌مانده: 1‌ـ نیروهای الفرسان ج.ش(الجیش‌الشعبی).

2ـ 2 گروهان تکاور از نیروهای / 17.

3ـ گروهان 4 گارد مرزی گردان 155 گارد مرزی.

4ـ س.ه.م/35( دسته مهندسی صحرایی 30).

5ـ دسته 3 گردان ضدتانک.

6ـ 5 تیم [ موشک ضدتانک ] میلان از یگان 201.

7ـ 2 تیم [ موشک ] هوت.

8ـ دسته دژبانی از گروهان.

9ـ 3 رادار هوایی.

زیر امر قرار می‌گیرند: 1ـ آتشبار 3 گردان ضدتانک 74 (منهای دو قبضه توپ).

2ـ گردان توپخانه 105 متوسط.

در پدافند می‌ماند: 1ـ دسته یک: آتشبار 2 گردان ص 37(3 ق.ص).

2ـ دسته 2 گردان توپخانه.ط.ع(489).

3ـ دسته 3 آتشبار 2 گردان توپخانه ط.ع(144).

4ـ (ضدهوایی 161) دسته یک آتشبار 161 میلیمتری(منهای دسته رادار سامبلینی).

5ـ دسته صوت.

در پدافند می‌ماند و بنا بر درخواست، آتش می‌کند: 1ـ گردان توپخانه/ 33 متوسط.

2ـ ک‌م 12ز.

زیر امر لشکر 12 زرهی بماند: 1ـ دسته شناسایی گردان تانک ابن‌الهیثم.

2ـ دسته شناسایی گردان یک.

3ـ دسته شناسایی گردان 2.

4ـ دسته شناسایی گردان 3

مأموریت: تیپ 46 پیاده مکانیزه و یگان‌های ملحق شده به آن از ارتفاعات مرزی ما‌بین منطقه پدافندی الصعود تا منطقه پدافندی الحزام در دره کانی‌شیخ داخل جهت جلوگیری از رسیدن دشمن به‌ارتفاعات مرزی، پدافند می‌کند.

اجرا: نیروهای تیپ ما و دو گردان پیاده موجود در خط‌مقدم(ارتفاعات مرزی) در قسمت مشرف به‌ دره حران(میان‌تنگ) و یک گردان پیاده در عمق و در اختیار داشتن یک گردان تانک(منها) در احتیاط و با قرار دادن یک گروهان پیاده از هر گردان در خط‌مقدم، به‌اضافه یک دسته تانک به‌عنوان یگان‌های پوششی جلوی هر گردان، پدافند خود را شکل می‌دهد.

طرح عملیات: طرح پدافندی منطقه لشکر ما براساس حفظ مرز بین‌المللی(با دشمن ایرانی) با پدافند بر ارتفاعات حاکم و مسلط و حفظ خط دفاعی بر فرض محاصره و قطع ارتباط با تکیه بر مواضع محکم(میدان تیر خوب با عمق مناسب) و امکان دفاع در تمامی جناح‌ها و تقسیم سلاح‌ها در خط پدافندی جهت برقراری بهترین پشتیبانی برای واحدهای جلو خواهد بود.

از اهم طرح پدافندی ما برای وارد کردن تلفات به دشمن، به‌وسیله توپخانه و خمپاره‌انداز در مناطق تجمع و گسترش آن‌ها خواهد بود و بعد درگیری یگان‌های پوششی و میدان‌های مین جلوی جبهه می‌باشد که برای وارد ساختن بزرگترین خسارات به‌دشمن امکان‌پذیر است و با استقرار آتش توپخانه برای خاموش کردن توپخانه دشمن استقرار آتش خمپاره‌ها با حجم زیاد روی پیاده دشمن که جلوی یگان‌های پوشش می‌باشد. این وسیله، بزرگترین خسارات را به‌دشمن وارد خواهد کرد و در هنگامی که دشمن، حمله وسیعی را آغاز کرد، نیروهای پوششی در حال درگیری و با دستور از فرماندهی به‌مواضع اصلی باز می‌گردند. در این موقع، دشمن با میادین مین برخورد خواهد کرد و ما در مواضع اصلی با تمام سلاح‌ها(سبک و متوسط) به‌مقابله با دشمن می‌پردازیم. امکان دارد دشمن به‌بعضی از ارتفاعات حاکم(اصلی) برسد و با قطع راه‌ها، بعضی از یگان‌ها را محاصره کند. در صورت محاصره و از دست دادن ارتفاعات، هر یگان باید به‌هر قیمت، مقاومت کند چون این ارتفاعات، آخرین مواضع دفاعی مرزی ما می‌باشند. بنا‌بر ‌این، هر کدام از نیروها در مواضع خود باید پایداری کند تا آن مواضع، نقطه اتکا جهت پاتک به‌مواضع از دست‌رفته برای باز ‌پس گرفتن مناطق دیگر باشد.

 

گردان تانک الهیثم

گسترش: 1ـ زیر امر گردان 3: یک گروهان تانک.

2ـ زیر امر گردان 2: یک دسته تانک و رادار هوایی.

3ـ زیر امر لشکر 12 زرهی: یک دسته شناسایی.

مأموریت: 1ـ مقابله با نیروهای دشمن که شاید از طرف تنگه حران(میان‌تنگ) حمله کنند؛ بدین‌صورت که یک خط دفاعی در دو طرف تنگه تشکیل دهند و دشمن را قبل از این‌که بتواند حمله خود را به‌سوی مندلی اجرا کند، منهدم نماید.

2ـ انجام پاتک جهت پس گرفتن و تقویت مواضع گردان 3 با همکاری یگان‌های مزبور.

3ـ انجام پاتک جهت پس گرفتن و تقویت مواضع گردان 2 با همکاری یگان‌های مزبور.

4ـ مقابله با نیروهای دشمن که شاید از طرف دره کانی‌شیخ حمله کنند، بدین‌صورت که یک خط دفاعی، دو طرف دره تشکیل دهند تا دشمن را قبل از رسیدن به‌جاده سیف‌سعدـ مندلی منهدم کنند.

5ـ مقابله با نیروهای دشمن که شاید موفق شوند به‌مواضع نیروهای الصمود نفوذ کنند و به‌طرف شهر مندلی پیشروی نمایند. باید با تشکیل خط دفاعی نزدیک ده عزیز صباح‌خان(4341)، نیروهای دشمن را قبل از حرکت به‌سمت شهر مندلی منهدم کنند.

6ـ مقابله با نیروهای چترباز.

گردان یک تیپ 46 پیاده مکانیزه

گسترش: 1ـ فوراً در پدافند مستقیم قرار گیرد: آتشبار یک گردان توپخانه 105 متوسط.

2ـ در پدافند باقی می‌ماند: توپخانه لشکر.

3ـ زیر امر 12 زرهی: یک دسته شناسایی.

مأموریت‌: 1ـ جهت به‌وجود آوردن عمق در منطقه دفاعی(اصلی)، بعد از دستور باید مواضعی در دو طرف تنگه حران(میان‌تنگ) ایجاد کند.

2ـ جهت پس گرفتن یا تقویت مواضع گردان 3 با همکاری یگان‌های گردان مزبور آماده شود.

3ـ انجام پاتک برای پس گرفتن یا تقویت مواضع گردان 2 با همکاری یگان‌های مزبور. گردان 2 تیپ 46 پیاده مکانیزه:

گسترش: زیر امر باقی می‌ماند: 1ـ 2 پایگاه از نیروهای الفرسان ج‌ش(جیش‌الشعبی).

2ـ گروهان تکاور 380 از نیروهای تکاور/ 17.

3ـ گروهان 4 گارد مرزی از گردان 155 گارد مرزی.

4ـ یک دسته از گروهان 3 گردان یک ضدتانک.

5ـ 2 دسته [ موشک‌انداز ] میلان

فوراً زیر امر قرار گیرند: رادار هوایی.

در پدافند مستقیم باقی می‌ماند: 1ـ آتشبار 2 گردان توپخانه 105 متوسط.

2ـ 2 قبضه توپ 100 میلیمتری آتشبار 3 ضدتانک 74.

در پدافند می‌مانند: توپخانه لشکر.

زیر امر لشکر 12 زرهی: یک دسته شناسایی.

مأموریت: ارتفاعات مرزی از قسمت دره کانی‌شیخ داخل تا جاده حران(میان‌تنگ) سومار به‌استعداد 9 گروهان و با فرستادن یک گروهان پیاده به‌جلو به‌عنوان یگان‌هـای پوششی(ص‌ـ س) در ارتفاعات چغاامان(400ـ 595) پدافند می‌نماید. مأموریت آن به‌شرح زیر است: 1ـ زیر نظر داشتن حرکات دشمن و گزارش سریع آن.

2ـ گزارش سریع در موقع نزدیک شدن دشمن.

3ـ وارد ساختن خسارت به‌دشمن به‌وسیله سلاح‌های ممکنه(بنابر برد سلاح‌ها) و از هم پاشیدن دشمن.

4ـ با دستور ما، درگیری با دشمن و در همان حال عقب‌نشینی به‌مواضع اصلی برای سرگرم کردن دشمن و تأخیر در عملیات، تا آن‌جایی‌که ممکن باشد.

گردان 3 تیپ 46 پیاده مکانیزه:

ارتفاعات مرزی از رودخانه کنگیر تا حدفاصل با نیروهای الصمود به‌استعداد 3 گروهان و با فرستادن یک گروهان پیاده به‌جلو(به‌عنوان یگان‌هـای پوششی در مختصات 460ـ558 در منطقه 343). مأموریت آن‌ها به‌شرح زیـر اسـت: 1ـ زیر نظر داشتن حرکات دشمن و گزارش سریع آن.

2ـ گزارش سریع در موقع نزدیک شدن دشمن.

3ـ وارد ساختن خسارت به‌دشمن به‌وسیله سلاح‌های سبک(بنابر برد سلاح‌ها) و از هم پاشیدن دشمن.

4ـ با دستور ما، درگیری با دشمن و در همان حال عقب‌نشینی به‌مواضع اصلی جهت سرگرم کردن دشمن و به‌تأخیر انداختن عملیات آن‌ها تا آن‌جایی‌که ممکن باشد.

توپخانه: 1ـ توپخانه صحرایی(گردان متوسط 105).

2ـ آتشبار یک در پدافند مستقیم گردان یک.

3ـ آتشبار 2 در پدافند مستقیم گردان 2.

4ـ آتشبار 3 در پدافند مستقیم گردان 3.

طرح آتش: در نامه گردان توپخانه 105 متوسط به‌کلی سرّی شماره 1023 در 15 ایلول 1982 (24/6/1361) صادر شد.

توپخانه ضدهوایی: جهت تأمین کلی در منطقه تیپ گسترش یابد: 1ـ قرارگاه‌ها.

2ـ مواضع توپخانه.

3ـ یگان‌های در خط.

4ـ هنگام حرکت نیروهای احتیاط.

مهندسی: گروهان مهندسی صحرایی/ 35 و گروهان مهندسی(صلی‌الله‌علیه‌ و‌آله‌و سلم) تیپ، با دستور از قرارگاه ما عمل می‌کنند.

مأموریت‌: 1ـ ایجاد میدان‌های مین برای حمایت از جلوی منطقه یگان‌های ما. در درجه اول، جلوی گردان 3 و در درجه دوم جلوی گردان 2.

2ـ ایجاد موانع سیم‌خاردار جلوی مواضع دفاعی تیپ.

3ـ ایجاد موانع ضدتانک در مناطقی که جهت حرکت زرهی مناسب است.

4ـ ایجاد راه‌ها و ترمیم آن‌ها در منطقه تیپ ما.

5ـ کمک به‌یگان‌ها برای ایجاد استحکامات.

آتشبار 2 گردان توپ/ ضدتانک74:

1ـ یک دسته ضدتانک زیر امر گردان 2.

2ـ یک دسته ضدتانک زیر امر گردان 3.

مأموریت: 1ـ مقابله با زره و خودروهای دشمن به‌نسبت برد اسلحه.

2ـ مقابله با پیاده دشمن به‌وسیله توپ 106 میلیمتری.

3ـ شرکت در دفع پیاده دشمن و منهدم کردن آن با اسلحه سبک.

گروهان هلی‌برد 380: زیر امر گردان 2 قرار گیرد و در خط پدافندی گردان شرکت کند.

گروهان هلی‌برد 397: در احتیاط تیپ می‌باشد و به‌مراقبت از دره حران، جلوی منطقه دفاعی تیپ ادامه می‌دهد(و ضمناً حمایت میدان‌های مین).

اسلحه میلان: 1ـ 2 دسته [ موشک‌انداز ] میلان زیر امر گردان 2

2ـ 3 دسته [ موشک‌انداز ] میلان زیر امر گردان 3

مأموریت: مقابله زره دشمن از دورترین مسافت در برد.

اسلحه [ موشک‌انداز ] الهوت: زیر امر قرارگاه ما و بعد از سلاح میلان در مقابل زره از آن استفاده می‌شود.

الجیش‌الشعبی(نیروهای الفرسان): 1ـ 2 پایگاه زیر امر گردان 3

2ـ 2 پایگاه زیر امر گردان 2

مأموریت: عمق یگان‌ها را تشکیل می‌دهند و تقسیم سربازان تا درجه دسته انجام می‌شود، بدون شرکت در یگان‌های پوشش و خط‌مقدم.

سفارشات هماهنگی:

وقت‌ها: دقایق: 1ـ روشنایی اول در ساعت 6:00.

روشنایی اخیر در ساعت 19:00.

موضع دفاعی در تاریخ 1/ تا/1982 (9/7/1361) (روز حمله مسلم‌بن‌عقیل) تکمیل می‌شود.

ثانیاً: حدفاصل

ثالثاً: خط دفاعی

رابعاً: همراه برای گردان 2 و گردان 3 و قرارگاه تیپ، رادار اختصاص می‌یابد.

مسایل اداری: الف‌ـ دستور اداری بعداً صادر خواهد شد.

ب‌ـ منطقه اداری نزدیک روز(1320) ایجاد می‌گردد.

ج‌ـ بهداری: مواضع بهداری یگان نزدیک، قرارگاه‌های آن در ساعت 10:00 روز 20 ایلول 1982 (19/6/1361) ایجاد می‌شود.

ثانیاً: مواضع بهداری قرارگاه تیپ(5636) در ساعت 10:00 روز 18 ایلول (17/6/1361) از طرف گروه پزشکی 21 ایجاد می‌شود.

ثالثاً: زخمی‌های متوسط و شدید در ایستگاه مقدم پانسمان می‌شوند و به ‌آب‌نفت و بلدروز و منطقه اداری تخلیه می‌شوند.

دژبان: دستور دژبان را شهربانی تأمین می‌کند و نقطه مراقبت در منطقه ورودی به‌قرارگاه تیپ و در شهر سومار، مندلی و نفت‌صدام‌ مستقر می‌باشد.

جنگ الکتریکی: اولاً: سکوت رادیویی حاکم می‌شود و به‌جای آن از تلفن(باسیم) استفاده می‌شود.

ثانیاً: سکوت رادیویی، موقع درگیری با دشمن و یا در حالت قطع مخابرات، شکسته می‌شود.

 

به‌کلی سرّی

 

ن    کلمه رمز                               معنی                   از طرف ( ) صادر می‌شود

1      حمام                         شکست سکوت بیسیم                   قرارگاه ما

2       بلبل                       تهیه احتیاط جهت حرکت                 قرارگاه ما

3      عباس                    حرکت گردان تانک ابن‌الهیثم               قرارگاه ما

                             برای گرفتن دو طرف تنگه حران

4      سمک           حرکت گردان تانک ابن‌الهیثم به ‌دره کانی‌شیخ    قرارگاه ما

5      دلیل            حرکت گردان تانک ابن‌الهیثم به‌منطقه الصمود     قرارگاه ما

6      عزیز           حرکت گردان برای گرفتن دو طرف تنگه حران    قرارگاه ما

به ما ابلاغ کنید

                 سرهنگ ستاد                                        سرهنگ‌دوم ستاد

             عزیز حسون حمدان                                 عبدالواحد شنان الرباط

        افسر ستاد تیپ 3 گارد مرزی                          فرمانده تیپ 46 پیاده

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فعالیت های دشمن،نفرات دشمن

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...