شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 27 - دی - 1360

27/10/1360

تهران‌‌ـ طرح‌و‌برنامه (ستاد مرکزی) [گزارش جلسه به‌خط غلامعلی رشید است]

1ـ برادر محسن رضایی. 2ـ برادر رحیم صفـوی. 3ـ برادر [حسین] کنعانی [مقدم]. 4ـ برادر [غلامعلی] رشید. 5ـ برادر [حسن] باقری. 6ـ برادر [حمید] معینیان.

شروع جلسه 11، ختم جلسه 14.

رحیم [صفوی]: تا آخر این ماه می‌توانیم 7000 نیرو به شما بدهیم. هر چند که غرب فشار می‌آورد و نیرو می‌خواهد تعویض کند، حدود 3000 نفر. در سمینار فرماندهان باید فشار بیاوریم به‌فرماندهان سپاه که نیرو بسیج کنند، حالا تا چقدر برادر محسن [رضایی] این کار را انجام دهند.

محسن [رضایی]: موقعی که گزارش 343 را خواندم، نقش احتیاط عراق را همان‌طور که قبلاً در ذهنم بود، فهمیدم. ما باید در مورد احتیاط خودمان نیروی بیشتری داشته باشیم، حتی نقش احتیاط مهم‌تر از نقش نیروهای تک‌ور است. ما باید به‌احتیاط خودمان بهای بیشتری بدهیم.

[غلامعلی] رشید: در مورد حذف دو فلش و این‌که هدف‌های کلیدی عین‌خوش و تنگه رقابیه را سپاه عمل کند و هدف‌های علی‌گره‌زد و رادار را به ارتش بدهیم، من معتقدم که ارتش به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند.

رحیم [صفوی]: هر چه شناسایی‌ها بیشتر شود، ما به نکات ریزتری برخورد می‌کنیم که در عملیات آینده ما نقش زیادی دارد. من معتقدم که نباید به‌ترکیب طرح دست زد، بلکه باید زمان را بیشتر کرد و وقت بیشتری را صرف طرح کنیم.

محسن [رضایی]: من معتقدم که باید همین طرح را اجرا کنیم.

[حسین] کنعانی [مقدم]: هدف‌ها به‌هم مربوط است و در این طرح تعدد اهداف است. لذا باید طوری عمل شود که کلیه هدف‌ها تأمین شود. بعد مسأله آتش پشتیبانی است که بتواند نیروها را پشتیبانی کند.

محسن [رضایی]: به‌خاطر همین تعدد هدف است که ما قصد داریم هدف‌های کلیدی را سپاه عمل کند و هدف‌هایی را که اهمیت کمتری دارند، ارتش عمل کند.

رحیم [صفوی]: تا 17/10/60 نیروها برای شما می‌رسد و با نیروهای موجود در جبهه‌ها حدود 14000 تا 15000 نیرو می‌شود.

تا 2/11/60، 6000 نفر نیرو به‌جنوب فرستاده می‌شود.

نتیجه‌گیری جلسه:

1ـ در مورد مانور (حذف اهداف علی‌گره‌زد و رادار) قرار شد با [علی صیاد] شیرازی فرمانده نزاجا صحبت شود و فشار آورده شود که هدف‌ها را ارتش به‌تنهایی تصرف کند.

2ـ در مورد نیروها، قرار شد که تا تاریخ 12/11/60 حدود 6000 نفر اعزام شود.

27/10/1360

تهران (منزل سرهنگ [علی صیاد] شیرازی)

[گزارش جلسه به‌خط غلامعلی رشید است]

1ـ سرهنگ [علی صیاد] شیرازی 2ـ رحیم صفـوی. 3ـ حسن باقری. 4ـ [غلامعلی] رشید. 5ـ [حمید] معینیان.

شروع جلسه 17، ختم جلسه 45/17.

[غلامعلی] رشید: (بعد از تشریح اهداف کربلا2) مسأله عدم اکیپ فرماندهی در اهداف رادار و تپه‌های علی‌گره‌زد عنوان شد و این‌که اگر ممکن است، این اهداف را ارتش به‌تنهایی تصرف کند. مسأله دیگر، به‌علت گستردگی منطقه وجود نفربر برای ما خیلی لازم است.

[علی صیاد] شیرازی: تا آن‌جا که اطلاع دارم، 25 دستگاه نفربر در اختیار شما قرار گرفته است. با توجه به‌شناخت روی نیروهای خودمان لشکر‌ 77 آبادان (طرح ثامن‌الائمه) در تصرف رادار موفق خواهد بود ولی در مورد لشکر‌ 21 در تصرف تپه‌های علی‌گره‌زد، با توجه به این‌که [حسین] حسنی‌سعدی (فرمانده لشکر‌ 21) اتکاء زیادی به‌سپاه دارد، لذا باید حتماً در ترکیب نیروها، سپاه به‌همراه ارتش نقش داشته باشد. در مورد نفربرها، از زیر زمین هم که شده، برای‌تان پیدا می‌کنم و شما هیچ نگران نباشید. ما باید قرارگاه‌های قوی در محل‌هایی که می‌خواهیم حمله را شروع کنیم، ایجاد کنیم.

[غلامعلی] رشید: ان‌شاء‌الله دو بیمارستان جهت مداوا و تخلیه مجروحین در دالپری و چاه نفت ایجاد کنیم.

[علی صیاد] شیرازی: در مورد تصرف هدف‌های علی‌گره‌زد و رادار، من خودم صحبت می‌کنم و شما صحبتی نکنید، بعد نتیجه مشخص می‌شود.

نتیجه‌گیری جلسه: 1ـ سرهنگ [علی صیاد] شیرازی با برادران ارتشی (لشکر‌ 77 و لشکر21) در مورد تصرف هدف‌های علی‌گره‌زد و رادار صحبت می‌کنند.

2ـ در مورد نفربرها، سرهنگ [علی صیاد] شیرازی هر چه لازم باشد، تهیه می‌کنند.

کلمات کلیدی :
موسسه شهید حسن باقری، شهید حسن باقری، غلامحسین افشردی، ستاد مرکزی، سمینار

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...