شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 16 - تیر - 1361

16/4/1361

جلسه فرماندهان گردان‌ها و گروهان‌‌های تیپ ولی‌عصر در پادگان کرخه دزفول

مسایلی در رابطه با اوضاع نظامی در جنگ با اسراییل و اوضاع سیاسی فعلی و نظامی مطرح شد و این‌که اصلی‌ترین مسأله جنگ با عراق است. سپس برادر [محمدعلی] جعفری طرح را توضیح دادند.

تذکرات لازم:

1ـ فرماندهان گردان‌ها برای نیروها صحبت کنند و همراه گردان‌ها باشند.

2ـ توجیه کلیه واحدهای ستادی.

3ـ تغییرات طرح عملیات.

16/4/1361

جلسه با قرارگاه‌های چهارگانه با حضور فرمانده کل سپاه در ستاد منطقه 8 (ساعت 30/19)

پس از گزارش همیشگی اطلاعات‌عملیات و قرارگاه‌ها، برادر محسن [رضایی] نظر داد که در مرحله اول قرارگاه نصر عمل نکند.

برادر محسن [رضایی]  (ادامه جلسه در ساعت30/22): ما باید اصول جنگ را در این طرح در نظر بگیریم. حالا اگر ما در منطقه با سه قرارگاه قدس، فجر و فتح عمل کنیم، چند موضوع اتفاق می‌افتد:

1ـ اصول استراتژی جنگ.

2ـ تفهیم مأموریت و تجزیه آن.

3ـ شناخت دشمن.

4ـ وضع زمین.

5ـ تلاش بر راهکاری که دشمن تصور آن را ندارد.

6ـ از هم پاشاندن سیستم دشمن اعم از فرماندهی یا سازماندهی یا پشتیبانی آتش.

7ـ اصل غافلگیری.

8ـ آشنایی به‌امکانات مادی و معنوی خودی.

9ـ انهدام نیروی دشمن.

10ـ آزاد کردن نیروی خودی.

الف: انهدام دو لشکر‌ 5 و 3.

ب: تجزیه نیروی دشمن جهت پدافند در جنوب‌غربی کانال و شمال‌‌غربی خاکریز حد شمالی نیروها. همچنین تجزیه نیروهای شمال مرز، از طلاییه تا کوشک.

برادر رحیم [صفوی]: در قرارگاه نصر، انهدام دشمن در نصریک انجام شود و برای باز نگاه داشتن پل‌ها اقدامی صورت گیرد. قرارگاه فتح با مانور فعلی‌اش عمل کند. قرارگاه فجر، تیپ جوادالائمه در جنوب نباشد بلکه تلاش اصلی در جنوب باشد. در قرارگاه قدس، تیپ سراب دو گردان در خط پدافند نگه دارد و دو گردان آن در منطقه دو تیپ سپاه عمل کند و در منطقه تیپ سراب عملیات انجام نشود. باید پیش‌بینی این را بکنیم که قرارگاه فتح نتواند از کانال دوم بیشتر پیشروی کند.

برادر [مجید] بقایی: کانال خط دوم دشمن نکته مهمی می‌باشد، اگر نیرویی از داخل قرارگاه فتح عمل کند و به‌سمت شمال برود و به‌پشت کانال بزند. همچنین معتقدیم [قرارگاه] نصر عمل نکند و اگر قرار است عمل کند، باید سرپل بگیرد.

برادر [غلامعلی] رشید: پیشنهادم این است که ما در جنگ به‌اقداماتی دست بزنیم که دشمن احتمال امکان آن را می‌دهد ولی ما تصور می‌کنیم که نمی‌توانیم انجام دهیم. مثلاً مسأله هلی‌برن را فکر کنیم که چطور ممکن است. نکته دیگر جابه‌جایی نیروهاست.

برادر محسن [رضایی]: پیشنهاد [غلامعلی] رشید را من اصلاح می‌کنم. برای صرفه‌جویی در امکانات، در قرارگاه‌های فجر و فتح نیروی عمده‌ای، حداقل دو تیپ، از بین   [قرارگاه‌های] فجر و قدس حرکت در عمق را انجام دهد. یک نیرو هم از همین نقطه به کانال خط دوم برسد و سپس به‌پایین چرخش کند و به‌انهدام دشمن بپردازد. تقریباً [قرارگاه] فتح نیز مانند همین مانور را داشته باشد و دو نیروی تلاش‌های اصلی، در پشت نیروهای مرکزی به‌هم برسند.

[حسن] باقری: یا باید در قرارگاه نصر هیچ کاری انجام نداد و یا تیپ عاشورا عمل کند و تیپ نجف‌اشرف سرپل را بگیرد، و الا پل‌ها بسته خواهد شد.

برادر محسن [رضایی]: چند سؤال را جواب دهیم که بحث روی روال مشخص بیفتد:

1ـ آیا چهار قرارگاه کارهای خودشان را انجام دهند؟

2ـ برای این‌که تمام نیروهای‌مان درگیر نشوند، چکار بکنیم؟

برادر امین شریعتی: در منطقه قرارگاه قدس که دو تیپ دارد، منطقۀ هر تیپ به یک قرارگاه واگذار گردد و مأموریت قرارگاهی که در بالا قرار می‌گیرد، حرکت در مجاور خاکریز شمالی باشد و مأموریت منطقه پایینی، به‌سمت جنوب انهدام را انجام دهد و [قرارگاه] نصر هم سرپل را بگیرد.

برادر [مصطفی] ردانی [پور]: [قرارگاه] نصر عمل کند و در منطقه سه مثلث در جنوب دو تا پل، سرتاسر تا کنار شط نفوذ شود و پشت نیروهای شلمچه نیز محاصره گردد. ضمناً طرح خودشان را گفت.

برادر [احمد] غلامپور: چرا قرارگاه نصر که تلاش اصلی به‌عهده‌اش بود، نمی‌تواند عمل بکند. نکته دیگر، دشمن در حال گسترش مواضع و شبکه عنکبوتی مثلث‌ها می‌باشد. این مسأله در تغییر مانور ما بسیار مؤثر است. مسأله حرکت سریع تیپ امام حسین‌ (ع) و جناحین آن مطرح می‌باشد.

جمع‌بندی برادر محسن [رضایی]: [قرارگاه] قدس مأموریت خودش را انجام دهد و [قرارگاه] فجر نیز یک تلاش اصلی از شمال منطقه به‌سمت انتهای کانال انجام دهد، یک تلاش هم برای انهدام نیرو به‌سمت جنوب انجام دهد. [قرارگاه] فتح،‌ یک تلاش اصلی از جنوب قرارگاهش به‌سمت انتهای کانال انجام می‌دهد و یک تلاش دیگر از شمال. تلاش اصلی به‌سمت شمال برای انهدام دشمن انجام دهد و با تلاش انهدام دشمن، [قرارگاه] فجر الحاق حاصل کند. دو تلاش اصلی [قرارگاه‌های] فجر و فتح نیز در انتها الحاق پیدا کند.

[قرارگاه] نصر نیز در مرحله بعدی (24 ساعت بعد) عمل خودش را انجام دهد.

بعد یک ساعتی بحث شد که عمل [قرارگاه] نصر چگونه باشد بهتر است، و برای حل مسأله ضعف در قرارگاه فجر و فتح برای تضمین تلاش‌های اصلی‌شان، چه فکری می‌توان کرد.

تصمیم نهایی این شد که تیپ ولی‌عصر به قرارگاه فجر واگذار شود، برای این‌که در پشت تیپ امام سجاد‌ (ع) قرار گیرد. تیپ نجف از قرارگاه نصر به [قرارگاه] فتح برگردد و در پشت تیپ امام حسین‌ (ع) قرار گیرد. در نتیجه تیپ کربلا به قرارگاه نصر مأمور شد، به‌همراه منطقه عملیاتی‌اش.

کلمات کلیدی :
موسسه شهید حسن باقری، شهید حسن باقری، غلامحسین افشردی، پادگان کرخه، شبکه عنکبوتی

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...