شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 7 - آبان - 1359

7/آبان/1359

 

اهواز: نيروهاي‌ عراقي‌ امروز شهر را هدف‌ شليك‌ توپخانه‌ قرار دادند. محل‌هاي‌ مورد هدف نقاط‌ زير بودند:

1ـ‌ چهارراه‌ امام‌ خميني(در اين‌ محل‌ حدود 10 نفر كشته‌ و تعدادي‌ زخمي‌ شدند. تعدادي‌ مغازه‌ و اتومبيل‌ نيز از بين‌ رفت).

2‌‌ـ روبه‌روي‌ مخابرات.

3‌‌ـ پل‌ سفيد.

سوسنگرد: به‌گزارش‌ يك‌ منبع‌ موثق‌ در منطقه‌ روستاي‌ رميم(بين‌ بستان‌ و پاسگاه‌ سعيديه‌) 5 خودرو مشاهده‌ شد‌ كه‌ احتمالاً 2 تانك‌ در ميان‌ آن‌ها استتار شده ‌است. به‌‌گفته‌ افراد محلي اكثر نيروهاي‌ دشمن‌ در فنيخي‌يك(در فاصله‌ 3 تا 4 كيلومتري‌ بستان‌) استقرار دارند. به‌گزارش‌ سپاه‌ سوسنگرد تعدادي‌ از هلي‌كوپترهاي‌ هوانيروز‌ به‌وسيله‌ راكت،‌ دشمن‌ را سركوب‌ كردند كه‌ از تلفات‌ آن‌ها‌ اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌. در منطقه‌ سوسنگرد نياز شديدي‌ به ‌‌بنزين‌ است‌.

حميديه: در نزديكي‌ روستاي‌ طراح سيدعلي‌ و از كنار رودخانه جاده‌ تداركاتي‌ دشمن‌ در 2 كيلومتري‌ پشت‌ رودخانه‌ به‌‌خوبي‌ ديده‌ مي‌شود(جاده‌ به‌سوي‌ نورد و هويزه‌ كشيده‌ شده‌‌‌‌‌‌است). نيروهاي‌ دشمن‌ در اين‌ جاده‌ بين‌ صحن‌ و عشيره‌ حمودي‌سعدون‌ در تردد هستند. حدود يك كيلومتري‌ صحن(موازي‌ با صحن‌) و به‌‌طرف‌ رودخانه‌ خودروهاي‌ دشمن‌ به‌وضوح‌ ديده‌ مي‌شود.

نظريه‌: اگر بتوان‌ از طريق‌ ام‌الغفاري(پشت‌ نيروهاي‌ دشمن‌) به‌‌جاده‌ تداركاتي دست‌ يافت‌، مي‌توان‌ شبانه‌ جاده‌ را مين‌گذاري ‌كرد و يا اين‌كه‌ از اين‌‌سوي‌ رودخانه‌ نيروهاي‌ دشمن‌ را با خمپاره‌ كوبيد.

جراحيه: دشمن‌ در حوالي‌ پاسگاه‌هاي‌ كوشك‌ و طلاييه‌ جديد و قديم‌ تعداد زيادي‌ تانك‌، نفربر و خودروهاي‌ مهمات‌ مستقر كرده است.‌ در پشت‌ آن‌ها هلي‌كوپترهاي‌ عراقي مشاهده‌ شد.

روستاي‌ ازرك‌2: اين‌ روستا خالي‌ از سكنه‌ است و از آن رفت‌‌وآمد عراقي‌ها به‌‌طرف‌ صحن‌ مشخص‌ است‌. 6 قبضه توپ‌ مشاهده‌ شد‌ كه‌ با زمين‌ زاويه تقريباً 75 درجه‌ داشتند. سر اين‌ قبضه‌‌ها به‌‌طرف‌ اهواز بود و به‌طور نامنظم‌ شليك‌ مي‌كردند. در صحن‌ چند لوله‌ تانك‌ مشاهده شد‌ كه‌ پس‌ از شليك‌ پايين‌ آمدند. فاصله‌ ازرك‌2 تا نيروهاي‌ عراقي‌ حدود 3 كيلومتر است.

حردان‌: نيروهاي‌ دشمن‌ در اطراف‌ حردان‌ مستقر هستند.

1‌‌‌ـ‌ دشمن‌‌ حدود 4 تانك‌، 6 زرهپوش‌، 6 قبضه‌ تيربار و يك‌ ضدهوايي‌ در جنگل‌هاي‌ منطقه‌ در بالاي‌ سنگرها مستقركرده است كه‌ به‌سوي‌ اهواز نشانه‌گيري‌ شده‌‌‌‌اند.

2‌‌‌ـ‌ ديروز توپخانه‌ خودي‌ مواضع‌ دشمن‌ را در حردان‌ زير آتش‌ شديدگرفت‌ ولي‌ اكثر شليك‌ها به‌پشت‌ سنگرهاي‌ آن‌ها‌ اصابت‌‌كرد.

3‌‌‌ـ‌ در قسمت‌ جنوبي‌ حردان حدود 22 سنگر، 5 دستگاه تانك‌، 7 دستگاه زرهپوش‌، يك‌ نفربر و يك‌ كاميون‌‌ مستقر است. سربازان‌ عراقي در حالي‌ كه‌ تانك‌هاي‌ خود را پاك‌ مي‌كردند، مشاهده ‌شدند. تانك‌هاي‌ مذكور كاملاً در سنگرها استتار شده‌‌‌‌‌اند.

روستاي‌ سيهود(شمريه‌): دشمن‌ در اين‌ روستا تعداد زيادي‌ سنگر ايجاد كرده‌ كه‌ به‌صورت‌ تپه‌هاي‌ خاك‌ نمايان‌ است و در10 تا 20 متري‌ روستا از سمت‌ راست‌ تا چپ‌ كشيده‌ شده‌‌‌‌‌اند. 2 قبضه‌ تيربار در بالاي‌ ديوار، كنار يك‌ ساختمان‌ سفيد قرار دارد. در سمت‌ راست‌ ده تپه‌اي‌ است كه‌ از ديوار تا آن‌ تپه 6 سنگر بزرگ‌ وجود دارد. سنگرهاي‌ كوچكي‌ نيز در اين‌ قسمت‌ قرار دارد كه‌ به‌نظر مي‌رسد يكي‌ از اين‌ سنگرها مهم‌ باشد. علاوه‌ بر سنگرهاي فوق سنگرهايي‌ در بين‌ آن‌ها وجود دارد كه‌ زميني‌ هستند و افراد، كاميون‌ها و زرهپوش‌ها در آن‌ها مستقر شده‌اند. در بين‌ سربازان‌ عراقي اهالي‌ نيز ديده‌ مي‌شدند. 2 منبع‌ آب‌ در چند كيلومتري‌ روستا وجود داردكه‌ روستاييان‌ مي‌گفتند محل‌ ديده‌باني‌ است‌. امروز توپ‌ 105ميليمتري خودي سنگرهاي‌ دشمن‌ را زير آتش‌ شديد گرفت ولي‌‌ سنگرهاي‌ جلوي‌ روستا و كنار ديوار را هدف‌ قرار نداد.

نظريه‌ منبع‌: اگر توپخانه‌ خودي‌ روستاي‌ سيهود را زير آتش‌ قرار دهد و همچنين‌ روستاي‌ تل‌اسود را بكوبد(گويا نيروهاي‌ پياده‌ دشمن‌ در اين‌ روستا هستند) مي‌توان‌ به‌وسيله‌ آر.پي.‌جي و سلاح‌هاي‌ سبك‌ حمله‌ كرد و به اين‌ طريق‌ شكافي‌ بين‌ نيروهاي‌ دشمن‌ انداخت‌ و ضربات‌ بعدي‌ را به‌راحتي‌ وارد كرد.

دارخوين و سلمانيه: 1‌ـ‌ پل‌هاي‌ مستقر در منطقه‌ سلمانيه،‌ به‌احتمال‌ زيادكشويي‌ هستند‌ كه در موقع‌ خطر جمع‌ مي‌شوند.

2‌‌‌ـ‌ عراقي‌ها براي‌ نقل‌‌و‌انتقال‌ از لنج‌هاي‌ يدك‌كش‌ و همچنين‌ از 6 فروند هلي‌كوپتر استفاده‌ مي‌كنند.

3‌‌‌ـ‌ ستون‌پنجم‌ دشمن‌ در روستاهاي‌ كاظمي‌‌يك، 2 و 3 و به‌خصوص‌ در كاظمي‌3 بسيار فعال‌ است.

آبادان‌: به‌گزارش‌ سپاه‌ آبادان‌‌ نيروهاي‌ دشمن‌ مستقر در ايستگاه‌‌7 به‌‌سرعت‌ در حال‌ پيشروي‌ به‌سوي‌ شهر هستند. جاده‌ خاكي‌ اهواز‌ـ آبادان بسته‌ شده‌ و‌‌ احتمال‌ اين‌‌كه ستون‌ اعزامي‌ ارتش‌ به‌‌‌محاصره‌ نيروهاي‌ دشمن‌ درآيد، بسيار زياد است‌. نيروهاي‌ عراقي از‌ غرب‌‌ كارون‌ در شمال‌ مارد قصد عبور از رودخانه‌ را داشتند كه‌ احتمالاً هدف آن‌ها‌ تقويت‌ نيروهاي‌ محاصره‌ كننده‌ شهر آبادان‌ است.‌ اين‌ موضوع‌ به‌اتاق جنگ‌ اطلاع‌ داده‌ شد و از نتيجه‌ اقدامات اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌. ضمناً 8 نفر از افراد شهرباني‌ در حين‌ خنثي‌ كردن‌ بمب‌ به‌شهادت‌ رسيدند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،اهواز،سوسنگرد

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...