شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 9 - آبان - 1359

9/آبان/1359

 

سلمانيه‌ـ محمديه: به‌گزارش‌ يك منبع‌ موثق‌ در ساعت‌ 4:45 نيروهاي‌ عراقي برادران‌ پاسدار و ژاندارمري‌ را در اين‌ محل‌ به‌محاصره‌ درآوردند و تا 500 متري‌ سلمانيه‌ پيشروي‌ كردند.‌ نيروهاي‌ خودي‌ با آر.پي‌.جي‌ و ژ‌ـ3 به‌‌دفاع‌ برخاستند. در اين‌ درگيري،‌ 2 تن‌ از برادران‌ ژاندارم‌ شهيد، يك‌ نفر زخمي‌ و چند تن‌ از برادران‌ پاسدار مجروح‌ شدند. دشمن‌ با دادن‌ 10 نفر تلفات‌ و آسيب‌ ديدن‌ 2 تانك از ناحيه‌ برجك‌ و پهلو عقب‌نشيني ‌كرد.

دارخوين‌: براساس يك‌ گزارش‌ نيرويي‌ از دشمن از دسداد تا مشارع‌‌اول‌ و دوم‌ ‌ديده‌ نمي‌شود و منطقه‌ پاك‌ است. تا 2 هفته پيش در نزديكي‌ دسداد نيرو مستقر شده‌ بود. بر اثر حمله‌ خمپاره‌انداز خودي‌ و عمل‌ مؤثر روي‌ دشمن‌ اين‌ ناحيه‌ تخليه‌ شده و دشمن به‌‌نقطه‌ ديگري‌ منتقل‌ شده است. در مشارع‌‌دوم‌ كه‌ روستايي‌ خالي‌ از سكنه‌ است، خانه‌هايي‌ وجود دارد كه‌ مي‌توان از آن‌ها براي آتش‌ توپخانه‌ و خمپاره‌ ديده‌باني‌كرد و با استقرار يك‌ تيم‌ شناسايي، نقل‌و‌انتقال‌ عراقي‌ها را كنترل‌ و كانال‌هايي‌ را كه‌ به‌‌طرف‌ نيروهاي‌ دشمن‌ ختم‌ مي‌شود، شناسايي‌ كرد.

به‌گزارش‌ يك منبع موثق‌ ستون‌هاي‌ عظيم‌ دشمن‌ از جنوب‌غربي‌ تا نزديكي‌ مارد پيش‌ مي‌آيند و توسط‌ يك‌ لنج‌ از غرب‌ به‌شرق رودخانه‌ عبور داده‌ مي‌شوند و از آن‌جا به‌‌طرف‌ آبادان‌ حركت‌ مي‌كنند. امروز ساعت‌ 16:00، دشمن در نزديكي‌ مارد با نصب‌ يك‌ پل‌ ثابت‌ روي رودخانه‌ كارون‌ 25 دستگاه تريلي‌، كاميون‌ و زرهي‌ را عبور داد‌. در اين‌ ناحيه 7 دستگاه‌ خودرو كه‌ حامل‌ مهمات‌ بودند، توسط‌ خمپاره ‌120 ميليمتري برادران‌ پاسدار منفجر شدند كه 2 ساعت‌ در آتش‌ ‌سوختند.

براي متوقف‌ ساختن‌ و منهدم‌ كردن‌ ستون‌هاي‌ دشمن‌ كه‌ حدود يك‌ لشكر هستند و توسط‌ پل‌ و لنج‌ به‌شرق‌كارون‌ حمل‌ مي‌شوند، يك‌ آتشبار توپخانه‌ 130 ميليمتري‌ مورد احتياج‌ است، زيرا نيروهاي‌ حمله‌كننده‌ به‌ آبادان‌ از اين‌ طريق‌ تقويت‌ مي‌شوند‌ و مهمات‌ نيز از همين‌ مسير به آن‌ها مي‌رسد. 100 نفر نيروي‌ مجهز به‌ آر.پي‌.جي‌، تفنگ‌106 و خمپاره‌هاي60، 81 و 120 مورد نياز است‌. به‌نارنجك‌ تفنگي‌، مهمات‌ آرپي‌جي‌7، خمپاره‌هاي‌ 120 و 81 و 60 نيز احتياج داريم. هواپيماهاي‌ خودي‌ با اطلاع‌ دقيق‌ از محل‌ تجمع‌ نيروهاي‌ دشمن‌ به‌‌آساني‌ مي‌توانند آن‌ها را نابودكنند. مين‌هاي‌ ضدنفر، ضدتانك، ضدخودرو نيز مورد احتياج‌ است. چنان‌چه‌ در اعزام‌ توپخانه‌ سنگين‌ تأخير شود، صدمات‌ سنگين‌ و غيرقابل‌ جبراني‌ به‌وجود خواهد آمد.

بيوض‌‌‌ـ قجريه: حدود 30 نفر از برادران‌ پاسدار در روستاي‌ مكسر مستقر هستند و تقريباً يك‌ كيلومتر از كناره ‌كارون‌ را زير نظر دارند كه‌ با كندن‌ سنگر با سلاح‌هاي‌ سبك‌ از آن‌ محافظت‌ مي‌كنند. روستاي‌ صفحه‌‌يك از سكنه‌ خالي‌ شده‌ و اهالي‌ روستاي‌ صفحه‌2 در خانه‌هاي‌ خود هستند.‌ عراقي‌ها گاه‌گاهي‌ به آن‌جا رفت‌وآمد مي‌كنند و از اوضاع‌ منطقه‌ با خبر مي‌شوند. در روستاي‌ سيهود(شمريه‌) خودرو، تانك‌ يا نفرات‌ عراقي‌ مشاهده‌ نشد.‌ شايد به‌اين دليل‌ باشد كه‌ توپخانه‌ 105 ميليمتري اصفهان‌ در حدود نيم‌ ساعت‌ آن‌ها را زير آتش‌ شديد گرفته‌ بود و دشمن‌ ناچار شد آن‌جا را ترك‌ كند. در روستاي‌ قجريه‌ نيز نيروهاي‌ عراقي‌ ديده‌ نشده‌اند. تنها مكاني كه‌ در اين‌ محور نيروهاي‌ دشمن‌ ديده شده‌اند، ميان‌ بيوض‌‌يك و 2 در نزديكي‌ باغ‌ لوبيا است كه 12 تا‌ 15 تانك‌ مستقر كرده‌اند و از مليحان‌ بهتر ديده‌ مي‌شوند.

سلمانيه‌‌ـ محمديه: نيروهاي‌ عراقي‌ به‌سرعت‌ به‌طرف‌ سلمانيه‌ درحال‌ پيشروي‌ هستند و لوله‌ تانك‌ها را به‌سمت‌ سلمانيه‌ و انرژي‌ اتمي‌ گرفته‌اند‌ و آتش‌ شديدي‌ روي‌ اين‌ مناطق‌ اجرا مي‌كنند. در حمله‌ برادران‌ سپاه‌ و ژاندارمري‌‌ به‌وسيله‌ آتش خمپاره‌ و آر.پي.‌جي‌ دشمن‌ مجبور به‌‌عقب‌نشيني ‌شد. آتش‌ خمپاره‌ برادران‌ در طول‌ روز ادامه‌ داشت‌ و خسارات‌ فراواني‌ به‌مزدوران‌ بعثي‌ وارد آمد كه‌ عبارت است از: انهدام‌ چندين‌ خودرو و يك‌ ماشين‌ حامل‌ مهمات‌ كه‌ با صداي‌ مهيبي‌ منفجر شد و نيز تعداد زيادي‌ كشته‌ و زخمي‌.

نظريه‌ منبع‌: 1ـ افراد آر.پي.‌جي‌‌زن‌ همچنان‌ بايد در مناطق‌ محمديه‌ مستقر باشند.

2ـ مناطق‌ احتمالي‌ نفوذ‌ دشمن‌ مين‌گذاري‌ شود.

3ـ نيروي‌ پشتيباني‌ و غير‌متخصص‌ در انرژي‌ اتمي‌ مستقر باشند و در سلمانيه‌ نباشند.

4ـ در فاصله‌ اهواز‌‌ـ دارخوين‌ نيرو مستقر شود.

5ـ بر اساس شناسايي‌هاي‌ انجام‌ شده، شبيخون‌ در منطقه‌ انجام‌ گيرد و گرنه‌ دشمن‌ صدمات‌ جزئي‌ را ترميم‌ و پس‌ از محاصره‌ آبادان‌ با تمام‌ قوا به‌‌طرف‌ سه‌راهي‌ شادگان‌ پيش‌ خواهد آمد. در آن صورت جلوگيري‌ از پيشروي نيروهاي‌ زرهي‌ و توپخانه‌ دشمن‌ كار مشكلي است و تلفات‌ ما در سلمانيه‌ و دارخوين‌ بسيار سنگين‌ خواهد بود. با عمليات‌ فوق محاصره‌ آبادان‌ تضعيف‌ خواهد شد.

آبادان‌: به‌گزارش‌ سپاه‌ آبادان‌ امروز نيروهاي‌ پياده‌ دشمن‌ از طريق‌ خيابان‌ ذوالفقاري‌ و خاكستان‌ وارد شهر شدند. دشمن‌ قصد دارد از روبه‌روي‌ سردخانه‌ روي‌ رودخانه‌ بهمنشير پل‌ بزند كه‌ هنوز موفق‌ نشده است‌. به‌‌گفته‌ برادران‌ روحيه‌ نيروهاي‌ خودي‌ بد نيست‌ ولي‌ روحيه پرسنل‌ بيمارستان‌ها تقريباً ضعيف‌ است. ضمناً دشمن‌ به‌شدت‌ شهر را زير آتش‌گرفته‌ است‌.

به‌‌نقل‌ از يكي‌ از گروگان‌هاي‌ عراقي‌ در جبهه‌ آبادان اكثر ارتشي‌هاي عراقي‌ حاضر به‌‌تسليم‌ هستند اما با عكس‌العمل‌ شديد ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ مواجه‌ نمي‌شوند كه‌ خود را تسليم‌ كنند. از طرفي‌ تسليم‌ شدن‌ ارتشي‌ها‌ به‌‌مردم‌ براي‌ عراقي‌ها مايه‌ سرشكستگي‌ محسوب‌ مي‌شود. به‌همين دليل مقاومت‌ مي‌كنند و تسليم‌ مردم‌ نمي‌شوند.

دهليز: بنا به‌گزارش‌ منبع موثق‌ در روستاي‌ دهليز(‌سيدحسن‌) تعداد زيادي‌ از برادران‌ پاسدار مستقر هستند. در اثر تركش‌ خمپاره ‌2 تن‌ از برادران‌ پاسدار كه‌ براي‌ شناسايي‌ جاده‌ خاكي‌ شبليه‌‌ـ دهليز رفته‌ بودند، به‌شهادت‌ رسيدند.

سوسنگرد: به‌گزارش‌ سپاه‌ سوسنگرد ديروز و امروز، حدود 14 دستگاه‌ تانك‌ و 45 دستگاه‌ خودرو منهدم‌ و به‌آتش‌ كشيده‌ شد‌. از تلفات‌ جاني دشمن‌ اطلاع‌ دقيقي‌ در دست‌ نيست‌. تعدادي‌ از تانك‌هاي‌ باقي‌مانده‌ در منطقه عقب‌نشيني‌ كرده‌اند.

امروز 2 دستگاه‌ تانك‌ وارد روستاي‌ سعدون‌ شدند و منازل افرادي را كه‌ احتمال‌ داشت با نيروهاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ همكاري كنند، به‌آتش كشيدند. از طرف‌ ديگر تعداد زيادي‌ تانك‌ و خودرو از طرف‌ كوهه‌يك و 2 به‌‌طرف‌ سعدون‌ آمده‌ و به‌نيروهاي‌ مستقر در آن‌جا پيوستند. نفربرهاي‌ دشمن‌ متجاوز در روستاها به‌‌گشت‌زني‌ مشغول‌ هستند و افرادي‌ را كه‌ احتمال‌ همكاري‌ آن‌ها با نيروهاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ وجود داشته‌ باشد، دستگير مي‌كنند. ناگفته‌ نماند كه‌ راهنماي‌ عراقي‌ها‌ شخصي‌ به‌نام‌ كاظم‌ عياشي‌ فرزند عبدالسيد است.

در محور حمودي‌ نيروهاي‌ عراقي‌ مانند روزهاي‌ قبل‌ نزديك‌ شمال‌ چاه‌ نفت‌ در سنگرهاي‌ خود استتار كرده‌اند و روز گذشته‌ فعاليتي‌ نداشتند. فقط‌ 2 دستگاه تانك‌ و 2 دستگاه نفربر در ساعت‌ 10:30 از سنگرها‌ خارج‌ شدند و به‌‌طرف‌ روستايي‌ واقع‌ در 2 كيلومتري‌ خرابه‌‌هاي‌ مرعي‌ آمدند‌ و در آن‌جا مردم‌ را وادار كردند براي‌ آن‌ها‌ هندوانه‌ جمع‌ كنند. اين‌ تانك‌ها و خودروها ساعت 11:40 به‌محل‌ قبلي‌ خود بازگشتند. ضمناً نيروهاي‌ خودي‌ در منطقه(در 45 كيلومتري‌ جاده‌ مذكور) بر اثر آتش‌ شديد دشمن‌ تغيير موضع‌ دادند.

كرخه‌كور: در جبهه‌ كرخه‌كور عده‌ زيادي‌ از سربازان‌ عراقي‌ مي‌خواستند فرار كنند كه‌ توسط‌ مردم‌ محل،‌ لباس‌ در اختيار آنان‌ گذاشته‌ شد. اين‌ موضوع‌ افشا شد و سربازان‌ عراقي‌ و مردم‌ منطقه‌ كه‌ با آنان‌ همكاري‌ كرده‌ بودند، دستگير شدند. به‌‌نقل‌ از سربازان‌ عراقي و ‌بنا به‌‌گفته‌ مردم‌ محل‌ كه‌ با سربازان‌ همكاري‌ داشته‌اند، توده‌ مردم‌ عراق هيچ‌گونه‌ همكاري‌ با نيروهاي‌ ارتشي‌ نمي‌‌كنند.

بستان‌: طبق ‌گزارش سپاه‌ سوسنگرد نيروي‌ زرهي‌ دشمن‌ در منازل‌ مسكوني‌ بستان‌ پنهان‌ شده‌ است تا از ديد هواپيماها محفوظ‌ باشد. دشمن‌ جوانان‌ شهر را كنترل‌ مي‌كند ولي‌ به‌ زن‌ها كاري‌ ندارد.

برون‌مرزي‌: پل‌ استراتژيكي‌ بصره‌ كه‌ گفته‌ مي‌شد بر اثر بمباران‌ نيروي‌‌ هوايي‌ ايران‌ منهدم‌ شده‌، هنوز سالم است و ‌خلبانان‌ جمهوري‌ اسلامي‌ اشتباهي يك‌ كشتي‌ عراقي‌ را منهدم‌ كرده‌اند. ضمناً خلبانان‌ 2 هواپيماي‌ ايراني كه‌ هنگام‌ مأموريت‌ در عراق سقوط كردند، زنده ماندند و اسير دولت‌ بعثي‌ عراق هستند.

طبق ‌گزارشي‌ دولت‌ عراق قصد دارد تعدادي‌ از افراد سازمان‌ منحله‌ ساواك‌ را كه‌ در آن‌ كشور هستند، از طريق‌ شلمچه‌‌ـ خونين‌شهر براي خرابكاري‌ وارد ايران‌ كند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،سلمانیه،محمدیه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...