شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 12 - آبان - 1359

12/آبان/1359

 

حردان: در اين‌ روز نيروهاي‌ خودي‌ دشمن‌ را در روستاي‌ حردان‌ زير آتش‌ شديد داشتند. نيروهاي‌ دشمن‌ در اين‌ روستا كاهش‌ يافته است، به‌طوري‌ كه‌ بيش از 5 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر زرهي‌ ديده‌ نمي‌شود. يك‌ قبضه‌ تيربار نيز در اين‌ محل‌ نصب‌ شده است. تعداد افرادي‌ كه‌ در اين‌ محل‌ مشاهده‌ شده‌اند، در مقايسه‌ با روزهاي‌ گذشته‌ بسيار اندك‌ بود. نيروهاي‌ دشمن كه‌ به‌صورت‌ هلالي‌ تا آب‌تيموركشيده‌ شده‌‌اند، چند تانك‌ از آن‌ها در مقابل‌ جنگل‌ كم‌ شده‌ است‌. به‌علت‌ آتش‌ شديد نيروهاي‌ ايراني‌ روي روستاي‌ حردان‌ و شليك‌هاي‌ دقيقي‌كه‌ صورت‌ گرفت، امروز نيروهاي‌ دشمن‌ فقط‌ از منطقه‌ آب‌تيمور شليك‌ مي‌كردند.

مليحان: در روستاي‌ تخيطيه‌ و سيدطاهر 5 توپخانه‌ خمسه‌خمسه‌(در فاصله‌ يك‌ كيلومتري‌ تخيطيه‌ در جنوب‌غربي‌ اهواز) مستقر است‌. توپخانه‌ خودي كه‌ از ساعت‌ 8:00 شروع‌ به‌‌شليك‌ كرده‌ بود، در فاصله‌ يك تا 5/1 كيلومتري‌ توپخانه‌ دشمن‌ شليك‌ مي‌كرد. در آب‌‌تيمور نيز توپخانه‌ خودي‌ به‌فاصله‌ يك كيلومتري‌ دشمن‌ شليك‌ مي‌كرد كه‌ محل‌ اصابت‌ گلوله‌هاي‌ توپ‌ دقيقاً قابل‌ مشاهده‌ بود.

دارخوين:‌ دشمن‌ در تاريخ‌ 11/8/59  قبل‌ از هدف‌ قرار دادن‌ دارخوين‌، محمديه‌ را هدف‌ قرار داد‌ كه‌ تلفاتي‌ به‌نيروهاي‌ خودي‌ وارد نيامد. بعدازظهر ديروز، يك‌ خودرو و يك‌ نفربر دشمن‌ به دارخوين‌ نزديك‌ شدند. چند خمپاره‌ به‌طرف‌ پاسگاه‌ شليك‌ كردند و ‌دقيقاً پاسگاه‌ را ‌كوبيدند. در اين‌ حمله‌ 4 نفر از برادران‌ زخمي‌ و يك‌ نفر شهيد شد. دشمن‌ توانسته‌ است‌ در محور رحماني‌كعبي‌ و شريعه‌ در رحماني‌ جديد تعدادي‌ مزدور متمركز كند. بعضي‌ از اهالي‌ را نيز به‌‌نفع‌ خود مسلح‌ كرده‌ است‌ كه‌ اكثراً در رحماني‌ جنوبي‌ هستند و در اين‌ محل‌ سازماندهي‌ مي‌شوند. افراد ستون‌پنجم‌ در اين‌ محل‌ بسيار زياد هستند. اهالي‌ روستاي‌ رحمانيه‌ به‌روستاييان‌ نثاره‌كوچك‌ اخطار كرده‌اند كه‌ بايد به آنان‌ ملحق‌ شوند.

مارد: ديروز بعدازظهر و اوايل‌ شب‌ توپخانه‌ مستقر در جاده‌ ماهشهر‌ـ آبادان‌ خيلي‌ خوب‌ عمل‌ كرد، به‌طوري‌ كه‌ چند خودرو را در غرب‌ پلي‌ كه‌ در نزديكي‌ مارد نصب‌كرده‌اند، منهدم‌ كردند. دشمن‌ پراكنده‌ شده و تا حدودي‌ جلوي‌ حركت‌ تداركات‌ آن‌ها گرفته‌ شده است.

دهليز: توپخانه‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي امروز چند بار به‌سوي‌ اين‌ منطقه‌ آتش‌ گشود.‌ شليك‌ها در10 متري‌ جلوي‌ نيروهاي‌ دشمن‌ به‌زمين‌ اصابت‌ كرد. در بين‌ نيروهاي‌ دشمن‌ يك‌ بلدوزر زرد‌رنگ‌ مشاهده‌ ‌شد. توپخانه‌ محل‌ ازرك‌ و حردان‌ را نيز مورد شليك‌ قرار داد كه‌ گلوله‌ها به‌‌هدف‌ اصابت‌ نكردند. دشمن‌ در اين‌ منطقه حدود 47 دستگاه تانك‌ كه‌ از لوله‌هاي‌ بلندشان‌ قابل‌ شمارش‌ بودند، مستقر كرده‌ است‌. 8 تا 12 كاميون‌ با روكش‌ خاكي‌ رنگ مايل‌ به‌‌سفيد مشاهده‌ شد. يك‌ گودال‌ در حدود 2 كيلومتري‌ سمت‌ چپ‌ تلمبه‌ سيدكريم‌ وجود دارد كه‌ اكثر نيروهاي‌ دشمن‌ در آن‌ گودال‌ جمع‌ شده‌اند.

محور دارخوین: بنا به‌گزارش منبع موثق، دشمن توانسته است در محور رحمانی‌کعبی و شریعه در رحمانی‌جدید تعدادی مزدور متمرکز کند و بعضی از اهالی را نیز به‌نفع خود مسلح کرده که اکثراً در رحمانی‌جنوبی می‌باشند و در این محل سازمان‌دهی می‌شوند. تعداد افراد ستون‌پنجم در این محل بسیار هستند. اهالی روستای رحمانیه به‌روستاییان نثاره‌کوچک اخطار کرده اند که باید به آنان ملحق شوند.

نظريه‌ منبع‌: در اين‌ محور از حدفاصل‌ خرائب‌ تا هالوپ براي‌ حمله‌ به‌دشمن‌ و يورش‌ به‌‌مزدوران‌شان‌ مناسب‌ است.

گزارش‌ يك‌ منبع‌ موثق‌ حاكي‌ است‌ دشمن‌ در نزديكي‌ حمودي‌ پلي‌ را نصب‌ و در كنار پل‌ 3 تانك‌ مستقر كرده‌ است‌.‌ لوله ‌آن‌ها به‌سوي‌ اهواز و سوسنگرد است. در شرق پل‌ 3 تانك‌ به‌‌فاصله‌ 30 تا40 متري يكديگر استتار شده است. در آن‌سوي‌ رودخانه‌ كرخه در غرب‌ پل‌ 4 تانك‌ به‌‌فاصله‌ 30 تا 40 متري‌ رو به‌ هويزه‌ و در جنوب 4 تانك‌ به‌‌فاصله‌ 30 تا40 متر‌ از رودخانه‌ به‌‌طرف‌ حميديه‌ مستقر شده است.

سوسنگرد: دشمن‌ در بالاي‌ حمودي‌ 6 دستگاه تانك‌ و 4 دستگاه نفربر مستقركرده است‌.‌ جلوي هر يك‌ از تانك‌ها سنگر كنده‌ شده‌ و ديده‌بان‌ها در شعاع‌ 200 متري‌ نيروهاي‌ خودي به‌‌گشت‌ و ديده‌باني‌ مشغول هستند. يك‌ جرثقيل‌ اطلس‌ نيز سنگرهاي‌ ديگري‌ آماده‌ مي‌كند.

مواضع‌ نيروهاي‌ عراقي‌ در نزديكي‌ نگراوي‌ نسبت‌ به‌روز قبل‌ به‌‌طرف‌ جنوب‌غربي‌ تغيير كرده‌ است‌ و لودر مشغول‌ كندن‌ سنگرهاي‌ تازه‌ است. در پشت‌ اين نيروها تعداد زيادي‌ كاميون‌ استقرار يافته‌ و خودروها‌ در پشت‌ جبهه‌ فعاليت‌ زيادي‌ دارند.‌ در ساعت‌ 9:00 مواضع‌ دشمن‌ در منطقه‌ زير آتش‌ شديد توپخانه‌ قرار گرفت‌ كه‌ بلافاصله‌ تانك‌هاي‌ عراقي‌ كه‌ در حوالي‌ جنگل‌ كوهه‌ مستقر بودند، درخت‌هاي‌ اطراف‌ را به‌‌گلوله‌ بستند.

آبادان: نيروهاي‌ زرهي‌ و پياده‌ جمهوري‌ اسلامي‌ با پشتيباني‌ توپخانه‌ از جاده‌ ماهشهر به‌طرف‌ آبادان‌ و خونين‌شهر در حال‌ پيشروي‌ هستند و پس‌ از پاكسازي‌ مناطق‌ از وجود دشمن جايگزين‌ آنان‌ مي‌شوند. در اين‌ پيشروي لازم‌ است‌ جاده‌ خاكي نزديك نيروهاي‌ خودي‌ كه محل‌ مناسبي‌ براي‌ شناسايي‌ است، كنترل‌ شود تا ستون‌پنجم‌ نتواند گراي‌ نيروهاي‌ خودي‌ را به‌دشمن‌ بدهد.

اهواز: گزارش‌ رسيده‌ از ستاد بسيج‌ شهر اهواز حاكي‌ است‌ كه چند روز پيش‌ ستاد مقاومت‌ مساجد به‌مناسبتي‌ مقداري‌ شيريني‌ و شكلات‌ بين‌ مردم‌ پخش‌ كرده است و 2 روز بعد‌ ستون‌پنجم‌ اقدام‌ به‌‌توزيع شكلات‌ و شيريني‌ و سيگار آغشته‌ به‌زهر بين‌ مردم‌ مناطق‌ حصيرآباد و چهارصددستگاه‌ ‌كردكه‌ خوشبختانه‌‌ نقشه‌شان‌ توسط‌ ستاد نقش‌ بر آب‌ ‌شد. گزارش‌ رسيده‌ از اين‌ ستاد در تاريخ‌ 11/8/59 حاكي‌ است بين‌ ساعت‌‌هاي 22:30 تا23:00، 2 خمپاره‌ در اطراف‌ محله‌ بازار عبدالحميد و خيابان‌ فردوسي‌ منفجر شد كه‌ به‌احتمال‌ زياد از شيلنگ‌آباد يا رفيش‌آباد شليك‌ شده است. همچنين‌ در تاريخ‌ 12/8/59 در ساعت 13:30 چند‌ خمپاره‌‌ به‌سوي‌ اهواز شليك‌ شد و‌ به‌‌محل‌هاي‌ امانيه‌ و اطراف‌ راه‌آهن‌ اصابت‌ كردكه‌ از تلفات‌ و خسارات‌ آن‌ اطلاع‌ دقيقي‌ در دست‌ نيست‌.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،حردان،آب تیمور

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...