شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 16 - آبان - 1359

16/آبان/1359

 

اهواز: گزارش‌ يك‌ منبع‌ موثق‌ حاكي‌ است‌ كه در ساعت‌ 9:30 جمعه‌ در مزار شهدا در بهشت‌آباد يك‌ گلوله‌ خمپاره‌ به‌‌زمين‌ خورد كه يك‌ نفر را مجروح‌ كرد و به‌يك‌ ماشين‌ متعلق‌ به سپاه‌ خساراتي‌ وارد آورد.

بستان: گزارش سپاه‌ سوسنگرد حاكي‌ است‌: 1ـ تعدادي‌ تانك‌ و نفربر در داخل‌ شهر با حصير استتار كرده‌اند و مجهز به‌‌تيربار ضدهوايي هستند.

2ـ تعدادي تانك‌‌ نيز در نزديكي‌ تلمبه‌ حمودي(نزديك‌ فنيخي‌ بين‌ رودخانه‌ و تپه‌هاي‌ مشرف‌ به ‌‌الله‌اكبر) در ميان‌ دشت‌ سنگركنده‌ و موضع‌گرفته‌اند.

3ـ در روستاي‌ عگبات‌‌ نيروهاي‌ متجاوز در منازل مسكوني مردم مستقر هستند و تعدادي‌ از نفربرهاي‌ آن‌ها در مدرسه‌ استتار شده است. ضمناً افراد جبهه‌‌التحرير و عناصر ضدانقلاب‌ در پاسگاه‌ و درمانگاه‌ سعيديه‌ مستقر هستند. به‌‌گفته‌ سپاه‌ سوسنگرد بيشتركارهاي‌ افراد ستون‌پنجم‌ را جبهه‌التحرير اداره‌ مي‌كنند. شخصي‌ به‌نام‌ ياسين‌ شعلان‌ كه به‌وسيله‌ سپاه‌ اهواز دستگير و آزاد شد، با عراقي‌ها همكاري‌ دارد.

4ـ در تاريخ‌ 14/8/59، 2 فروند هلي‌كوپتر از طريق‌ روستاي‌ سابله‌ و روستاي‌ هوفل‌ وارد ايران‌ شدند و بعد از عمليات‌ شناسايي‌ از طرف‌ بستان‌ به عراق بازگشتند. ساعت‌ شناسايي‌ 16:00 تا 17:00 بوده‌ است‌.

گزارش‌ رسيده از بستان‌ حاكي‌ است،‌ توپخانه‌ دشمن‌ در عبيات‌ در ضلع‌ شمالي‌ بستان(در شمال‌ پل‌ سابله‌) مستقر است. دشمن‌ در حال‌ احداث‌ جاده‌ از طرف‌ سابله‌ به‌‌ بستان‌ است و‌ در داخل‌ بستان‌ 3‌ پل‌ ارتباطي‌ فلزي‌ روي‌ رودخانه‌ نصب‌كرده ‌است. يكي‌ از پل‌ها در شرق و 2 تاي‌ ديگر در غرب‌ بستان‌ قرار دارد.

نيروهاي‌ متجاوز از ساعت‌ 17:00 رفت‌وآمد را ممنوع‌ اعلام‌ كرده‌اند، نقاط‌ ورودي‌ و خروجي‌ شهر را كنترل‌ مي‌كنند‌ و هر روز بر استحكامات‌ خود مي‌افزايند. نيروهاي‌ دشمن‌ بازار بستان‌ و خانه‌هاي‌ مردم‌ را به‌غارت‌ برده‌اند، به‌طوري‌كه‌ منازل‌ محل‌ استقرار آنان‌ شده‌ و از امكانات‌ شهر حتي‌ احشام‌ مردم‌ براي‌ تغذيه‌ خود استفاده‌ مي‌كنند.

گزارش‌ سپاه‌ سوسنگرد حاكي‌ است‌ ساعت‌ 14:00 امروز آنتن‌ فرستنده‌ تلويزيون‌ بستان‌ توسط‌ دشمن‌ متجاوز پايين‌ كشيده‌ شد. ساعت‌ 11:00،‌ 2 دستگاه‌ ريو حامل‌ مواد منفجره‌ كه‌ از بستان‌ به‌طرف‌ روستاي‌ دهلاويه‌ در حال‌ حركت‌ بودند، با آتش‌ توپخانه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ مجبور به‌بازگشت‌ شدند. در ساعت‌18:30 درگيري‌ شديدي‌ در نزديكي‌ دهلاويه‌ به‌وجود آمدكه در نتيجه حدود20 نفر از مزدوران‌ بعثي‌ به‌هلاكت‌ رسيدند و تعدادي‌ از آنان‌ مجروح‌ شدند. به‌گفته‌ برادران‌ پاسدار دشمن‌ هنوز كشته‌هاي‌ خود را در منطقه‌ جمع‌ نكرده‌ است‌.

گزارش‌ يك‌ منبع‌ خودي از بستان‌ حاكي‌ است‌: 1ـ نيروهاي‌ عراقي‌ در روستاي‌ دهلاويه‌ وسايل‌ مردم‌ را به‌غارت‌ برده‌ و تعدادي‌ از منازل‌ مسكوني‌ را منهدم كرده‌اند. آن‌ها 2 نفر از اهالي‌ را دستگيركرده‌ و به‌همراه‌ خود تا نزديكي‌ پل‌ سابله‌ برده‌ و در آن‌جا آزاد كردند.

2ـ عراقي‌ها بلافاصله‌ بعد از ورود به‌روستاي‌ دهلاويه، منطقه‌ الله‌اكبر و سوسنگرد را به‌گلوله‌ بستند كه‌ به‌‌گفته‌ برادران‌ تعدادي‌ از گلوله‌ها به‌شهر اصابت كرد. تعداد نيروهاي‌ فوق 8 تانك‌ و نفربر بود‌.

3ـ نيروهاي‌ بعثي‌ در حالي‌ كه‌ سوار بر نفربرهاي‌ خود هستند، با ضدهوايي‌ و كاليبر75 تمام چيزهاي جلوي خود را به‌رگبار مسلسل‌ مي‌بندند.

4ـ به‌‌گفته‌ برادران‌ پاسدار نيروهاي‌ مستقر در تپه‌هاي‌ الله‌اكبر در پناه آتش‌ توپخانه‌ و تانك‌ها قصد پيشروي‌ در منطقه‌ سابله‌ و اطراف‌ را داشتند كه‌ مواضع آن‌ها توسط‌ هلي‌كوپترهاي‌ خودي‌ بمباران و پيشروي‌ آنان‌ متوقف ‌شد.

سوسنگرد: گزارش‌ سپاه‌ سوسنگرد حاكي‌ است‌ توپخانه‌ مستقر در حمودي‌سعدون ‌(كرخه‌كور) از ساعت‌ 10:00 سوسنگرد را زير آتش‌ قرار داد كه يك‌ غيرنظامي‌ شهيد و 2 نفر مجروح‌ شدند. تيراندازي‌ حدود ساعت‌ 12:30 قطع‌ شد. بعدازظهر نيز به‌طور پراكنده‌ به‌طرف شهر تيراندازي‌ شد. بر اثر تيراندازي‌ توپخانه‌ دشمن‌ از سعدون‌‌حمودي‌ به‌شهر سوسنگرد نيز تعدادي كشته‌ و‌ مجروح‌ شدند. عده‌اي‌ از مردم‌ كه‌ با آتش‌ خمپاره‌ از شهر فرار كرده‌ بودند، روز 15/8/59 به‌‌منازل‌ خود بازگشتند.

كرخه‌كور: خبر يك‌ منبع‌ موثق‌ حاكي‌ است‌ در تاريخ‌ 14/8/59، 3‌ دستگاه تانك‌ دشمن‌ از محل‌ استقرار خود بين‌ روستاهاي‌ سعدون‌‌تفگ‌ و حاج‌بدر به‌‌فاصله‌ 3 كيلومتري‌ جنوب‌‌شرقي‌ روستاي‌ حاج‌بدر پس‌ از طي‌ يك‌ كيلومتر متوقف‌ شدند و به‌سوي‌ هويزه‌ تيراندازي كردند.‌ از تلفات‌ و خسارات‌ وارده‌ اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌. در همين‌ روز 7 دستگاه تانك‌ از جنوب‌شرقي، بين‌ روستاهاي‌ سعدون‌‌تفگ‌ و حاج‌بدر به‌‌طرف‌ روستاي‌ فردوس‌ حركت‌ و پس‌ از طي‌ 6 كيلومتر در شرق قبر سعدون‌ توقف كردند‌ و به‌‌طرف حميديه‌ سنگر گرفتند. در درگيري‌ توپخانه‌ خودي‌ با اين‌ نيروها 2 دستگاه تانك‌ منهدم‌ شد. از تلفات‌ جاني‌ آن‌ها اطلاعي در دست‌ نيست‌. در جنوب‌غربي‌ محل‌ استقرار تانك‌هاي‌ فوق به‌فاصله يك كيلومتري محل‌ اختفاي‌ مهمات‌ دشمن‌ است. در اطراف‌ قبر سعدون‌ نيرويي‌ مستقر نيست.

1ـ در تاريخ‌ 13/8/59 با تيراندازي‌ توپخانه‌ خودي‌ به‌‌مواضع‌ دشمن‌ در مناطق‌ كوهه‌يك و ‌2 و منطقه‌ سيهود صدمات‌ زيادي‌ به‌دشمن وارد شد. ميزان‌ خسارات‌ وارده 10 تا 15 دستگاه تانك‌ و 60 كشته‌ و زخمي‌ بود.

2ـ نيروهاي‌ دشمن‌ شبانه‌ دركنار ساحل ‌كرخه‌كور در نزديكي‌ كوهه‌يك و 2 با خودرو گشت‌ مي‌دهند.

3ـ عده‌اي‌ از عشاير غزلي لباس‌ نظامي‌ پوشيده‌ و اسلحه‌ عراقي‌ به‌دست‌ گرفته‌ و با ارتش‌ دشمن‌ همكاري‌ دارند.

4ـ در روستاي‌ رامسه‌ و حريجه‌، توپخانه‌ اسلام‌ شديداً مواضع‌ دشمن‌ مزدور را در هم ‌كوبيد.‌ از ميزان‌ تلفات‌ و خسارات‌ ‌ اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌.

درتاريخ‌ 15/8/59 تعدادي‌ تانك‌ و نفربر از جانب‌ سعدون‌‌حمودي‌ و خرابه‌هاي‌ ساچت‌ به‌طرف‌ جاده‌ سوسنگرد‌ـ اهواز پيشروي‌كردند و با نيروهاي‌ خودي‌ مستقر در جاده‌ درگير شدند. با كمك‌ توپخانه‌ حميديه‌ مواضع‌ آن‌ها زير آتش‌ قرار گرفت كه‌ در نتيجه‌ نيروهاي‌ مزدور با دادن‌ تلفات‌ مجبور به‌عقب‌نشيني‌ شدند.

در همين روز، 15 دستگاه تانك و نفربر از طرف سعدون‌حمودي به‌طرف جاده سوسنگرد‌ـ اهواز حركت كردند و مواضع خودي مستقر در جاده را هدف قرار دادند و از موشك‌هاي زمين‌به‌زمين استفاده كردند. نيروهاي مزدور عراقي كه قصد تصرف جاده را دارند و در خرابه‌هاي چپ موضع گرفته‌اند، توسط توپخانه ارتش جمهوري اسلامي از پيشروي آن‌ها جلوگيري به‌عمل آمد.

در تاريخ‌ 15/8/59 يك‌ گروه ‌11 نفري‌ از برادران‌ پاسدار مستقر در سوسنگرد به‌‌طرف‌ رودخانه كرخه‌ محل‌ استقرار نيروهاي‌ دشمن‌ اعزام شدند و پس‌ از شناسايي، به‌ تانك‌هاي‌ دشمن‌ حمله كردند. با پشتيباني‌ توپخانه‌ خودي‌ در حميديه‌ مواضع‌ آن‌ها شديداً در هم كوبيده‌ شد كه‌ 7 دستگاه تانك‌ و 2 دستگاه‌ خودرو حامل‌ مهمات‌ به‌آتش‌ كشيده‌ شد و حدود 20 نفر هلاك‌ شدند. برادران‌ اعزامي‌ سالم‌ به‌پايگاه‌ خود بازگشتند.

شمريه: افراد روستاي‌ شمريه‌ با نيروهاي‌ دشمن‌ كه‌ در 2 كيلومتري‌ اين‌ روستا مستقر هستند، همكاري‌ مي‌كنند. جز چند نفر‌ از اهالي‌ روستاي‌ صفحه‌2 كه‌ با دشمن‌ همكاري‌ دارند، بقيه‌ از روستا‌ فراركرده‌اند.

دهليز‌ـ تلمبه‌ سيدكريم و كرخه‌كور: نيروهاي‌ عراقي‌ در دهليز تغيير و تحول‌ نداشته‌اند. بلدوزر آنان‌ همچنان‌ مشغول‌ كندن‌ سنگر بود. سد خاكي‌ پا‌برجا است و آب‌ زيادي‌ پشت‌ آن‌ جمع‌ شده‌ كه‌ آن‌ را درون‌ كانال‌هايي كه‌ به‌‌طرف‌ حردان‌ و دهليز سرازير مي‌شود، هدايت‌كرده‌اند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،اهواز،بستان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...