شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 25 - آبان - 1359

25/آبان/1359

 

سوسنگرد: در روز 24/8/59 برادران‌ پاسدار در حمله‌ موشكي‌ به‌‌ يك‌ قسمت‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ در جبهه‌ سوسنگرد 4 دستگاه تانك‌ و يك انبار مهمات‌‌ را به‌آتش‌كشيدند‌ و عده‌اي‌‌ از مزدوران بعثي را به‌هلاكت‌ رساندند. در شناسايي‌ كه‌ امروز انجام‌ گرفت‌، خط شرقي نيروهاي‌ عراقي‌ در سوسنگرد(بين‌ 2 روستاي‌ مرعي‌ و جلاليه‌ در نزديكي‌ جلاليه‌ در جنوب‌ جاده‌ آسفالت)‌ 3 تا 4 خودرو مهمات‌ مستقركرده‌اند. يك‌ بلدوزر هم‌ مشغول‌ حفر سنگر است و به‌‌فاصله‌ 4 كيلومتري هم‌ گروهان‌ تقويت شده مستقر ‌شده است‌.

در تماس‌ تلفني‌‌ ساعت‌ 22:00 تاريخ 25/8/59 با يكي‌ از برادران‌ مستقر در سوسنگرد وضع‌ شهر بدين‌گونه‌ گزارش‌ شده است‌: دشمن‌ در ساعت‌ 1:30 وارد شهر شد و تانك‌هاي‌ خود را وارد خيابان‌هاي‌ شهركرد.‌ برادران‌ پاسدار، ارتش‌ و بسيج‌ 6 دستگاه تانك‌‌ را منهدم‌كردند. در اثر اين‌ ضربه ‌دشمن‌ نيروهاي‌ زرهي‌ خود را‌ عقب‌ كشيد و سپس‌ نيروي‌ پياده‌ را وارد شهركرد. تلفات‌ پياده‌ دشمن‌ سنگين‌ است‌. 12 نفر از عراقي‌ها اسير شده‌اند كه‌ نمي‌توان‌ آن‌ها را خارج كرد. مجروحين‌ خودي‌ نيز وسيله‌اي‌ براي‌ خروج‌ ندارند. در ساعت‌ 21:30 دشمن‌ در دروازه‌ شهر مستقر شده‌ و نفرات‌ پياده‌اش‌ بعضي‌ از ساختمان‌هاي‌ اوليه‌ شهر را اشغال‌كرده‌اند. نيروهاي‌ خودي‌كماكان‌ به‌مقاومت‌ ادامه‌ مي‌دهند.

بر اساس‌ گزارش‌ رسيده‌ از وضعيت‌ نيروهاي‌ دشمن‌ در سوسنگرد و چگونگي‌ نقل‌‌و‌انتقالات آن‌ها، 80 دستگاه‌ تانك‌ و خودرو به‌‌وسايل‌ آن‌ها در اين‌ جبهه‌ اضافه‌ شده‌ و دشمن‌ قصد تقويت‌ بيشتر نيروهايش‌ را دارد.

ارزيابي‌: در شب‌ مشاهده‌ شده‌ و بايد تحقيق‌ شود.

بر طبق‌ اطلاعات‌ موثقي‌كه‌ برادران‌ پاسدار داده‌اند، در مقابل‌ روستاي‌ سبحانيه‌ دركنار رودخانه كرخه دشمن‌ 6 تا 8 دستگاه خودرو، مخزن‌ سوخت‌ و ماشين‌ بيسيم‌ را در ميان‌ درخت‌ها مستقر كرده‌ و مواظب‌ حركات‌ داخل‌ رودخانه‌ هستند.

رحمانيه‌: چند دستگاه تانك‌ و خودرو به‌‌طرف‌ روستاهاي‌ رحماني‌ و كفيشه‌ حركت‌ كرده‌اند و احتمالاً در اين‌ دهكده‌ مستقر شده‌اند. لازم‌ است‌ در اين‌ مورد تحقيق‌ شود. در شب‌ 24/8/59 از روستاي‌ كفيشه‌ صداي‌ تيراندازي‌ شنيده‌ شد.‌ به‌علت‌ مؤثر بودن‌ ديده‌باني‌ در چند روز گذشته‌ ضربات‌ نسبتاً شديدي‌ به‌دشمن‌ وارد شده‌ است‌.

دارخوين: دشمن‌ انرژي‌ اتمي‌ و مواضع‌ خودي‌ در دارخوين‌ را زير آتش‌ داشت‌ كه‌ در اثر اصابت‌ گلوله‌ به انبار انرژي‌ اتمي‌ قسمتي‌ از اين‌ انبار دچار حريق‌ شد‌.

سلمانيه‌ و محمديه: در تاريخ‌ 24/8/59 دشمن‌ از طريق‌ هوا مناطق‌ سلمانيه‌ و محمديه‌ را زير آتش‌ داشت‌ كه‌ خساراتي‌ گزارش نشد. توپخانه‌ دشمن نيز‌ اين‌ مناطق‌ را زير آتش‌ داشت‌. نيروهاي‌ عراقي نقل‌‌و‌انتقالاتي‌ از طريق‌ مارد به‌‌طرف‌ آبادان‌ داشته‌اند.

دب‌حردان: طبق‌ اطلاعات‌ رسيده برادران‌ پاسدار در روز 24/8/59 مواضع‌ دشمن‌ را زير آتش‌ خمپاره‌ گرفتند كه‌ در نتيجه‌ يك دستگاه تانك‌ منهدم شد و عده‌اي‌ از مزدوران‌ بعث‌ به‌هلاكت‌ رسيدند. در شب‌ 24/8/59 نيروهاي‌ عراقي‌ جنگل، اطراف‌ گمبوعه‌ و جاده‌ را زير آتش‌گرفتند‌ ولي‌ شليك‌ آن‌ها بي‌هدف‌ بود. وضعيت‌ نيروهاي‌ دشمن‌ نسبت‌ به‌روزگذشته تفاوتي‌ نكرده‌ است‌. توپخانه‌ عراق در ساعت‌ 11:00 جنگل‌ مصنوعي‌ را زير آتش‌ خود داشت‌.

حمودي‌: استعداد زرهي‌ دشمن‌ 5 دستگاه تانك‌، 4 دستگاه نفربر، 2 قبضه ضدهوايي‌، 3 دستگاه خودرو و يك تانكر بنزين‌ است.

كرخه‌كور: در حوالي‌ روستاي‌ سيدكريم‌ و حريجه 26 دستگاه‌ تانك‌ عراقي‌ سنگر گرفته‌اند، به‌طوري‌ كه‌ فاصله‌ آن‌ها تا اين‌ روستا 2 كيلومتر از جنوب‌ و 2 كيلومتر از شرق است. همچنين‌ فاصله‌ آن‌ها با جبهه‌ بعدي‌‌ درگودال‌ حوالي‌ دب‌‌حردان 4 كيلومتر است. اين‌ نيروها قبلاً 4 كيلومتر بالاتر از موضع‌ قبلي‌شان‌ بودند. فعلاً روزانه‌ يك‌ خمپاره‌ از برادران‌ پاسدار مواضع‌ دشمن‌ را در اين‌ نقطه‌ زير آتش‌ دارد.

كوهه: طبق‌ گزارش‌ واصله‌ از برادران‌ پاسدار نيروهاي‌ دشمن‌ در اين‌ منطقه‌ يك‌ توپخانه‌، 8 دستگاه تانك‌ و يك جيپ‌ دارند. همچنين ‌4 دستگاه تانك‌ در مسير كوهه‌ تا دب‌‌حردان‌ مستقر است.

صحن‌: 4 دستگاه تانك‌ و 4 دستگاه نفربر در روستاي‌ صحن‌ مستقر شدند و‌ از اين‌ روستا محور حميديه‌ را زير آتش‌ قرار دادند.

محور فارسيات‌: توپخانه‌ خودي‌ مواضع‌ دشمن‌ را زير آتش‌ قرار داده كه‌ خساراتي‌ به آن‌ها‌ وارد شده‌ است‌. نيروهاي‌ دشمن‌ در اين‌ منطقه‌ به‌طور چشمگيري‌ تحليل‌ رفته‌اند‌ و استعداد آنان كم‌ شده‌ است. هم اكنون بهترين‌ موقعيت‌ براي‌ پيشروي‌ در اين‌ منطقه‌ است.

بيوض‌: 7 دستگاه تانك‌، 4 دستگاه خودرو و يك‌ آمبولانس‌ در 5/1 كيلومتري‌ روستاي‌ بيوض‌ در كانالي‌ مستقر هستند. ضمناً نيروهاي‌ خودي‌ در روستاي‌ بريچه‌ مستقر هستند. نيروي‌ پشتيباني‌ و كمكي‌ دشمن‌ تحليل‌ رفته‌ و آسيب‌پذير‌ است‌.

قجريه: در تاريخ‌ 24/8/59 نيروهاي‌ خودي‌ مواضع‌ دشمن‌ را در روستاي‌ قجريه‌ زير آتش‌ قرار دادند كه‌ تلفات‌ و خسارات‌ وارده‌ به‌دشمن‌ گزارش‌ نشده‌ است‌.

محور آبادان‌ و خونين‌شهر: در تاريخ‌ 24/8/59 درمنطقه‌ بهمنشير سمت‌ ذوالفقاري‌ ضربه‌ شديدي‌ به‌دشمن وارد شده‌‌ است‌. بر اساس‌ گزارش‌هاي‌ رسيده‌ از خونين‌شهر نيروهاي‌ رزمنده‌‌ به‌صورت‌ چريكي‌ به آن‌طرف‌ پل‌ رفته‌ و پس‌ از زدن‌ ضرباتي‌‌ بازگشتند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،سوسنگرد،ارزیابی خبر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...