شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 1 - آذر - 1359

یک/آذر/1359

 

محور دب‌حردان: به‌گزارش يكي از برادران گروه شناسايي، درتاريخ 1/9/59 برادران بسيج روستاي گمبوعه براي فشار بيشتر آب مقدار ديگري از كانال سيديوسف را شكستند تا آب زودتر به‌انتهاي سد خاكي احداث شده توسط عراقي‌ها از طرف روستاي شرطاق برسد. تخمين زده شده اگر دشمن به‌سد خاكي اضافه نكند، تا فردا شب يا حداكثر تا 3/9/59 آب به‌انتهاي سد خاكي برسد و از پشت سد به‌طرف نيروهاي عراقي برود. به‌علت نزديك بودن دشمن به‌سد خاكي امكان ديدن آب توسط دشمن و اضافه كردن سد خاكي زياد است. دشمن در چند نقطة سد خاكي تيربار كاليبر50 نصب كرده و چند تانك نيز براي محافظت از سد در كنار آن سنگر گرفته‌اند. در روستاي عين‌2، كانال آب كشيده شده از موتور پمپ‌هاي كارون به‌طرف منطقه دب‌حردان تمام شده است. انتهاي كانال تقريباً 4 كيلومتر با جاده حميديه فاصله دارد و از آن‌جا آب روي زمين مسطح در حركت است، به‌طوري كه زمين‌‌هاي منطقه را فرا مي‌گيرد. طبق اطلاع واصله اين آب به‌طرف حردان خواهد رفت. توپخانه خودي امروز نيز دشمن را در دب‌حردان زير آتش قرار داد.

محور فارسيات: توپخانه دشمن مواضع خودي را در جبهه فارسيات زير آتش گرفت. آتش دشمن تا ساعت 5:00، 2/9/59 ادامه داشت. همچنين توپخانه خودي نيز مواضع دشمن را در همين جبهه زير آتش گرفت كه اطلاعي از خسارات و تلفات در دست نيست.

گزارش رسيده از روستاي زويري در شمال شمريه حاكي است ستون‌پنجم دشمن در اين روستا به‌طور مسلحانه رفت‌و‌آمد مي‌كند. ضمناً تانك‌هاي دشمن به‌فاصله حدود 3 كيلومتر در شمال روستا قرار دارند.

محور مليحان: گزارش گروه شناسايي برادران پاسدار در تاريخ 30/8/59 از مليحان در كنار رودخانه كارون حاكي است كه در بيوض 3 سنگر به‌طرف جاده خونين‌شهر ديده شده است. توپخانه دشمن در جلوي روستاي براجعه در 2300 متري شمال‌شرقي روستاي تخيطيه از ساعت 11:20  تا 15:00 روستاي مقطوع را كه نيروهاي خودي در آن مستقر هستند، زير آتش گرفت. توپخانه دشمن در تخيطيه و براجعه در جاي قبلي خود باقي است. احتمال دارد نيروهاي دشمن مستقر در آب‌تيمور(در كنار جاده خونين‌شهر) با پشتيباني توپخانه مستقر در براجعه پيشروي كنند.

محور دارخوين: اطلاع رسيده از منطقه نثاره حاكي است كه دشمن در نزديكي روستاي سيدعبود مشغول كندن سنگر است. افراد روستاي رحماني‌كوچك(جديد) مسلح نيستند ولي گشتي‌هاي ‌عراقي در اين ‌روستا رفت‌وآمد مي‌كنند. به‌‌احتمال ‌زياد افراد مسلح در روستاي‌ رحماني‌بزرگ وجود دارند. همچنين عشيره هاشميه مسلح هستند و با عراقي‌ها همكاري مي‌كنند. گزارش رسيده‌ از منطقه دارخوين حاكي است كه در ساعت 9:00 روز 1/9/59، 8 دستگاه تانك دشمن به‌انرژي اتمي نزديك شدند ولي به‌طرف آن شليك نكردند.

محور شرطاق: وضعيت نيروهاي دشمن در منطقه شرطاق در تاريخ 1/9/59 بدين‌گونه بوده است: يك تيربار ضد هوايي، 2 دستگاه تانك و يك كاميون در فاصله 2 كيلومتري شرطاق2 پشت تپه مستقر بودند. همچنين 3 ‌تانك رو به ‌فولي‌آباد و يك خمپاره در كنار شرطاق‌يك مستقر شده است.

محور حمودي‌سعدون: تعداد نيروهاي مستقر در اين منطقه كم شده است. نفربرها و تانك‌ها اين محل را ترك كرده‌اند و فقط توپ‌ها و چند خودرو باقي مانده‌اند. دشمن كلاً در اين منطقه داراي يك آتشبار توپ و چند خودرو است و سنگرهايش به‌شكل زيگزاگ است. طبق گزارش برادران شناسايي در حوالي روستاي مليحه‌حاج‌بدر در كنار كرخه‌كور(تقريباً 15 كيلومتري جنوب‌شرقي هويزه) 9 قبضه توپ با لوله‌هاي بلند(به‌احتمال زياد تعداد توپ‌ها بيش از اين است) و همچنين تعداد زيادي كاميون، آمبولانس، تانك، ضدهوايي، زيل و نفربر مشاهده شد. در چند كيلومتري شمال روستاي قيصريه(در كنار كرخه‌كور و 12 كيلومتري جنوب‌شرقي هويزه) تعداد زيادي خودرو همانند روز قبل ديده شده. يك لودر دشمن نيز در حال كندن سنگر بود.

مشاهدات گروه شناسايي از منطقه حمـودي چنين گـزارش شـده اسـت: 1ـ حدود 50 دستگاه تانك دشمن كه روز قبل در كنار كرخه‌كور بين روستاهاي ‌سعدون‌تفگ(مليحه2) و حمودي‌فردوس مستقر بودند، امروز در محل قبلي نيستند و احتمالاً به‌طرف جاده حميديه‌ـ سوسنگرد پيش ‌رفته‌اند.

2ـ يك دستگاه كاتيوشا به‌طرف روستاي حمودي‌فردوس در حركت بود.

3ـ10 تا 15 كاميون حامل تداركات دشمن مشاهده شد.

گزارش رسيده از محل استقرار دشمن و جاده رفت‌وآمد آن‌ها حاكي است كه عراقي‌ها از حمودي‌فردوس به ‌حيانيه‌شرقي و غربي، سپس عياش و قبر سعدون در حال تردد بودند. محل استراحت افسران در روستاي مطير است. حدود30 دستگاه تانك، نفربر و خودرو بين روستاهاي مطير و عياش مستقر هستند. يك لودر نيز در يك كيلومتري شمال حويش در حال حفر سنگر بوده است. در شمال حيانيه‌غربي به‌فاصله يك كيلومتر حدود 8 دستگاه تانك و آشپزخانه سيار نظامي مستقر است.

محور حميديه: حدود 20 دستگاه تانك، 2 دستگاه تانك سوخته، 4 دستگاه كاميون و يك دستگاه كاميون سوخته، يك لودر، يك جيپ و احتمالاً 2 خمپاره‌انداز در 5/2 كيلومتريِ سيدكريم مشاهده شد. در اين منطقه دشمن در حال پركردن سنگرهاي جلو و كندن سنگرهايي در عقب است. طول نيروهاي دشمن حدود يك كيلومتر و عرض آن‌ها 200 تا 250 متر است. فاصله تانك‌ها از يكديگر 50 تا 80 متر گزارش شده است.

محور سوسنگرد: نيروهاي پياده دشمن در باغ‌هاي اطراف روستاي آلبوجلال‌شمالي (در شمال‌غربي سوسنگرد) مستقر هستند. خودروهاي آنان در حال رفت‌و‌آمد هستند و خودروهاي ما را مورد حمله قرار مي‌دهند. وضعيت دشمن در سوسنگرد در كنار روستاي مالکيه‌سفلي تغييري نكرده است.

گزارش رسيده از سپاه سوسنگرد به‌نقل از برادراني كه از كويت بازگشته‌اند حاكي است كه دولت مزدور كويت كمك‌هاي زيادي به‌دولت بعث عراق مي‌كند. آن‌ها شبانه‌روز براي تأمين مايحتاج مورد نياز دولت ‌بعث عراق(از قبيل آرد، برنج، كشمش و ديگر مواد غذايي) تلاش مي‌كنند. ضمناً افراد عراقي كه به‌دولت كويت پناه آورده‌اند، اكثراً در منطقه صبيحيه در شرق كويت سكونت داده شده‌اند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...