شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 5 - آذر - 1359

5/آذر/1359

 

محور دب‌حردان: نيروهاي عراقي سد ديگري(پس از انهدام سد قبلي توسط برادران پاسدار) به‌فاصله 400 متر پشت سد قبلي احداث كرده‌اند كه از يك طرف به‌سمت شرطاق و از طرف ديگر تا پشت حردان كشيده شده است. هم اكنون بلدوزرهاي دشمن در پشت سد مشغول كار هستند. توپخانه‌ خودي مواضع قبلي نيروهاي بعثي را كه از آن‌جا عقب‌نشيني كرده‌اند، زير آتش داشت. قابل تذكر است كه ديده‌بان‌هاي عراقي از بالاي سد جديد به‌ديده‌باني مي‌پردازند.

محور فارسيات: طبق گزارش رسيده از منطقه مليحان 18 تا 20 دستگاه تانك در ساعت 4:00 از پادگان حميد و پشت جاده خونين‌شهر‌ـ اهواز به‌سرعت در حركت بودند و احتمالاً ‌به‌طرف حردان يا سوسنگرد مي‌رفتند. ضمناً توپخانه خودي محور آب‌تيمور را زير آتش داشت. توپخانه دشمن كه مواضع خودي را در ام‌الطمير و مقطوع زير آتش دارد، در روستاي براجعه و پشت جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر بين براجعه و تخيطيه مستقر است.

طبق گزارش برادران آتش توپخانه خودي روي مواضع دشمن در شمال پادگان حميد تلفاتي وارد آورده است. در ساعت 30:‌15 روز 4/9/59، 2 فروند هلي‌كوپتر بر فراز روستاي شمريه مشاهده شدند و در ساعت 30:‌16 همان روز يك فروند ميگ از فراز كارون به‌طرف اهواز آمد و سپس از همان‌ طريق بازگشت. در ساعت 00:‌17 تا 19:30 روز 4/9/59 نيروهاي زرهي دشمن از طريق جاده، از خونين‌شهر به پادگان حميد آمدند. كلاً فشار نيروهاي اين قسمت به‌طرف حردان و بعد حمودي‌سعدون كشيده شده است.

محور دارخوين: 1‌ـ يك ستون از خودروهاي دشمن از ساعت 11:00 تا 15:30 روز 4/9/59 از جنوب كارون(رو‌به‌روي دارخوين به‌فاصله 8 تا 9 كيلومتري رودخانه) به‌طرف شمال‌غربي يعني منطقه حردان و كرخه‌كور در حركت بود.

2‌ـ حدود 13 دستگاه تانك صبح روز 4/9/59 از طرف آبادان پيشروي كردند و پس از عبور از پل احداثي در مارد(در شمال پل، غرب رود كارون، پايين‌تر از روبه‌روي محمديه) يعني شمال راه تداركاتي‌شان مستقر شدند.

3‌ـ در ساعت 15:45 روز 4/9/59 ماشين‌هاي سنگين دشمن از آبادان به‌طرف غرب مي‌رفتند.

4‌ـ از ساعت 20:00 تا 24:00 روز 4/9/59 يك ستون كوچك به‌طرف آبادان در حركت بود.

5‌ـ دشمن شرق جاده آبادان‌ـ اهواز، ‌پايين‌تر از محمديه(800 متري محمديه) و حدود 200 متر مانده به‌خط اول خود را مين ضدنفر كاشته ‌است. در منطقه دارخوين نيروهاي خودي به‌حالت آماده‌باش به‌سر مي برند و دشمن آرايش قبلي خود را كه 6 دستگاه تانك در جلو و يك ضدهوايي و يك كاليبر‌75 در جلو است، حفظ كرده‌ است. توپخانه 105 ميليمتري خودي مستقر در حوالي سلمانيه عملكرد خوبي دارد و امروز 2 خودرو دشمن را منهدم كرده‌ است.

محور آبادان: جاده خاكي ماهشهر‌ـ آبادان باز است. رفت‌و‌آمد از طريق ابتداي جاده خاكي و بعد از ورود به‌جاده آسفالت ماهشهر‌ـ آبادان و جاده اصلي تا ماهشهر برقرار است. نيروهاي عراقي از جاده آسفالت ماهشهر‌ـ آبادان عقب‌نشيني كرده‌اند.

محور كرخه‌كور: توپخانه دشمن مستقر در كوهه‌2 حدود يك كيلومتر عقب نشسته و در 4 كيلومتري روستاي كوهه2 مستقر شده است.

طبق اطلاع واصله در تاريخ 5/9/59: 1‌ـ در تپه شرطاق نيرويي از دشمن وجود ندارد.

2‌ـ در روستاي ستاميه‌كوچك 3 دستگاه تانك، 8 دستگاه نفربر، چند كاميون و نفراتي كه در حال حركت بين سنگرها بودند، مشاهده شد. در اطراف سنگرها آب به‌چشم مي‌خورد و يك لودر و بلدوزر در حال ساختن سد براي جلوگيري از نفوذ آب در سنگرها بودند.

3‌ـ در ستاميه‌بزرگ و رمزيه به‌فاصله يك كيلومتري از اين 2 روستا 6 دستگاه تانك و 2 دستگاه كاميون ديده شد. در ساعت00: 11 از كنار جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر ابتدا 3 جيپ و بعد 18 دستگاه تانك به‌نيروهاي مذكور پيوست.

4‌ـ به‌فاصله 3 كيلومتري روستاي كوهه 3 قبضه توپ 130 ميليمتري، 3 دستگاه تانك، 4 دستگاه نفربر و 4 دستگاه كاميون ديده شد.

محور حمودي: در روزهاي اخير نيروهاي دشمن رو به‌افزايش است و از طريق پل احداثي روي كرخه‌كور در منطقه حمودي‌فردوس و خط هوايي به‌وسيله هلي‌كوپتر از طريق جفير وسايل، امكانات و مهمات به‌منطقه حمل و خود را براي حمله به سوسنگرد آماده مي‌كنند. توپخانه دشمن در اين منطقه شهر سوسنگرد و گاهي اوقات هويزه را زير آتش قرار مي‌دهد. روستاهاي اطراف منطقه يكي پس از ديگري توسط نيروهاي عراقي محاصره و به‌تصرف در مي‌آيد.

محور سوسنگرد: بر اساس گزارش سپاه پاسداران سوسنگرد قسمتي از نيروهاي دشمن كه بين بستان تا فنيخي مستقر بودند، به‌طرف دهلاويه و تپه‌هاي الله‌اكبر منتقل شده‌اند. در بخش بستان فقط مزدوران جيش‌الشعبي مسلح به كلاشينكف و آر.‌پي.‌جي مستقر هستند. همچنين اهالي روستاهاي خرابه و ابوجاموسه كه‌ از دشمن اسلحه گرفته بودند و زير دست مزدوران دوره مي‌ديدند، به‌جبهه اعزام شدند.

طبق اطلاع واصله از غرب سوسنگرد نيروهاي دشمن در سنگرهاي پشت تپه راه و ترابري با حدود 4 دستگاه تانك و اتاق شكارباني سوسنگرد با 2 دستگاه نفربر مستقر هستند. همچنين 6 دستگاه تانك در كنار روستاي مالكيه‌سفلي مشاهده شده است. نيروهاي رزمندگان جمهوري اسلامي توانستند در يك حمله‌ مشترك به‌وسيله توپخانه ارتش و خمپاره‌انداز برادران پاسدار 2 دستگاه تانك دشمن را منهدم كنند و مشاهده شد يك‌ دستگاه تانك كه در حال سوختن بود، با بلدوزر روي آن خاك مي‌ريختند تا خاموش شود. پس از اين حمله 3 دستگاه خودرو و يك جيپ فرماندهي در حال فرار از زير آتش مشاهده شدند. سپس 2 دستگاه آمبولانس براي بردن كشته‌ها و مجروحين به‌صحنه درگيري وارد و سپس خارج شدند. ديده‌بان دشمن نيز در غرب سوسنگرد توسط برادران پاسدار به‌هلاكت رسيد. سپس در حمله توپخانه دشمن روي شهر پل آهني در غرب سوسنگرد منهدم شد.

گزارش از شمال سوسنگرد حاكي است كه دشمن در 2 كيلومتري غرب هوفل(در شمال رودخانه كرخه) داراي حدود 30 دستگاه تانك است. نيروهاي خودي در روستاهاي سبحانيه و شاكريه مستقر هستند. ديده‌بان عراقي‌ در خرابه‌هاي روستاي بنده مستقر شده و به ديده‌باني مشغول است. براساس گزارش رسيده، در منطقه دهلاويه در غرب سوسنگرد 4 يا 5 عراده توپ دورزن و 8 دستگاه خودرو و تانك در سنگر مستقر هستند كه تداركات آن‌ها از طريق پل سابله مي‌رسد. ضمناً 6 دستگاه تانك نيز حدود 500 متر آن‌طرف رودخانه مستقر هستند.

هويزه: هويزه از نظر ارزش و اعتبار در مقايسه با سوسنگرد در رده دوم قرار گرفته است. هم اكنون آرايش نظامي دشمن از جفير تا حمودي، حويش و سمت شمال(ساريه) چنان است كه هرگاه اراده كند، هويزه را بدون مقاومت چنداني تصرف خواهد كرد. اين گفته را تجربه محاصره 3 روزه سوسنگرد و تصرف ساده هويزه اثبات مي‌كند. اگر دشمن در هفته آينده موفق به‌تسخير سوسنگرد نشود، براي ايجاد يك پايگاه زمستاني به‌تسخير هويزه قناعت خواهد كرد كه در آن صورت داراي استتار كامل و راحتي در منازل و… خواهد بود

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...