شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 6 - آذر - 1359

6/آذر/1359

محور دب‌حردان: سدي كه توسط برادران بسيج ساخته شد، در حال اتمام است و قرار است به‌سد خاكي كه از جنگل مصنوعي جاده خونين‌شهر مي‌آيد، متصل شود. نيروهاي عراقي نيز با بلدوزر در حال افزودن به‌طول سد جديد احداثي خود هستند. اين جبهه تغيير قابل‌ملاحظه‌اي نكرده است. حدود ساعت 7:00 هلي‌كوپترهاي ايران بر فراز حردان پرواز كردند. نيروهاي عراقي نيز در پشت حردان مستقر هستند.

محور فارسيات: 1ـ حدود 24 دستگاه تانك و نفربر بين 2 روستاي ستاميه‌بزرگ و كوچك مستقر شده‌اند.

2ـ توپ‌هاي مستقر در كنار روستاي براجعه تغييري نكرده‌اند و تقريباً 3 آتشبار هستند كه 2 آتشبار آن ناقص است. در كنار اين توپ‌ها ضدهوايي نيز مستقر است.

3ـ در اوايل جنگل نيرويي حدود 15 دستگاه تانك تا تاريخ 4/9/59 مستقر بود. نسبت به‌ادامه استقرار آن‌ها بايد تحقيق شود.

4ـ در فاصله 2 تا 5/2 كيلومتري بيوض‌يك و4 كيلومتري بيوض‌2 نيرويي با استعداد 15 تا 20 دستگاه تانك در سنگرها مستقر هستند كه اين سنگرها جديداً به‌سمت جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر گسترش يافته‌اند.

5ـ تغيير عمده و مهم در اين محور استقرار 50 تا 60 دستگاه تانك، نفربر، خودرو و ضدهوايي به‌همراه نفرات پياده زياد در كناره شرقي جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر است. نيروهاي عراقي ديروز در اين محل سنگر حفر و امروز نيروهاي خود را در آن‌ها مستقر كردند. طول اين نيروها كه به‌موازات جاده در كنار آن استقرار يافته‌اند، 5/2 كيلومتر برآورد شده است. محل استقرار از 1700 متر سمت راست تخيطيه است.

محور دارخوين: 1ـ از صبح تا غروب تاريخ 5/9/59 تعداد خودروهايي كه از آبادان به‌غرب رود كارون(از روي پل) مي‌رفتند، بيشتر از خودروهايي بود كه از غرب مي‌آمدند و به‌طرف آبادان مي‌رفتند.

2ـ از ساعت 19:00 همين روز يك ستون از غرب كارون به‌طرف آبادان در حركت بود كه در ساعت 20:40 به‌علت آتش توپخانه خودي حركت دشمن متوقف شد.

3ـ در ساعت 19:00 روز 5/9/59 تعدادي خودرو از غرب دارخوين به‌شمال مي‌رفتند.

4ـ ساعت 8:35 امروز تعدادي خودرو به‌طرف انرژي اتمي و تعدادي نيز از رو‌به‌روي انرژي اتمي به‌طرف پل مي‌رفت.

5ـ از ساعت00:‌11 تا غروب  توپخانه دشمن انرژي اتمي و دارخوين را مي‌كوبيد كه تلفاتي نداشتيم. ساعت 16:30 محل توپخانه دشمن كشف شد كه شامل 6 تا 7 قبضه توپ است. محل اين توپخانه حدود 15 كيلومتري غرب جاده اهواز‌ـ آبادان مقابل انرژي اتمي است. ضمناً نيروهاي زرهي با تانك و خودرو زرهي همراه با 2 قبضه ضدهوايي شليكا در حدود 12 كيلومتري غرب دارخوين مستقر شده است.

محور محمديه و سلمانيه: در شب 6/9/59 ستون طويلي از پل مارد عبور كرد و به‌طرف آبادان مي‌رفت. درخواست آتش سنگين يا حمله هوايي براي كوبيدن دشمن شد ولي ترتيب اثر چنداني داده نشد. دشمن به‌طور متناوب گلوله‌هاي تانك و خمپاره به‌طرف محمديه شليك مي‌كند. توسط خمپاره‌اندازهاي خودي يك دستگاه تانك و 2 دستگاه لودر دشمن آسيب ديد و 3 دستگاه خودرو نابود شد. تعدادي از نفرات نيز زخمي يا كشته شدند. آتش دوربرد دشمن شدت بيشتري نسبت به‌ديروز داشت ولي هدف مشخصي نداشت. همچنين بر تعداد خودروهاي جلوي دارخوين افزوده شده و بعضي از آن‌ها بيرون سنگر هستند. دشمن در 6 تا 7 كيلومتري دارخوين است و دارخوين را مي‌‌كوبد كه خسارتي نداشت. امروز جاي توپخانه دشمن كشف و به‌وسيله توپخانه خودي كوبيده شد.

محور كرخه‌كور: نيرو‌هاي دشمن در روستاي حسين‌دهيش به‌طرف جنوب كشيده شده بودند. آن‌ها داراي 10 دستگاه تانك، 7 نفربر و30 خودرو هستند. افراد پياده خيلي زياد بودند. در حال حاضر به‌طرف ده سابق مطير كه در نقشه به هويرحمودي معروف است، در حركتند. توپخانه خودي جلوي پيشروي دشمن را گرفته است. در بين روستاهاي طليل و مرعي تعداد زيادي تانك، نفربر، ماشين و بلدوزر مشاهده شد. آن‌ها از طرف روستاي عياش آب خود را تأمين مي‌كنند.

طبق گـزارش رسيده بين شـرطاق و ازرك2(در مختصـات 68450‌ـ55500)در گراي 3050 و در 3 كيلومتري 4 عراده توپ 130 ميليمتري در حال تيراندازي به‌سمت اهواز بودند. در ساعت 11:00 تا 12:00 حركات دشمن و نقل‌و‌انتقال مهمات مشاهده شد.

بين شرطاق و ازرك2(در مختـصات 67450‌ـ555000) در گراي 2500 به‌مسافت 1500 متري 2 عراده توپ 130 ميليمتري به‌مسافت 1800 متر از دشمن در حال تيراندازي مشاهد شد. سمت لوله 3 عراده توپ به‌طرف سوسنگرد و 3 عراده ديگر به‌سمت اهواز بود. در ضمن لوله يك عراده توپ پايين بود كه احتمالاً‌ منهدم شده است. در غرب اين توپ‌ها تعدادي تانك و نفربر مشاهده شد. توپخانه‌ دشمن در مسافتي حدود 2 كيلومتر مربع در جنوب‌غربي حمودي‌فردوس گسترده است. پراكندگي كاميون‌ها در پشت توپخانه از روزهاي قبل بيشتر بود. در ساعت 8:15 اين توپخانه در كمتر از 5 دقيقه بيش از 20 گلوله شليك كرد. 15 ماشين از پل حمودي از شرق به‌طرف غرب در حركت بودند. حركت كاميون‌ها در جاده تداركاتي كمتر از ساير روزها بود.

محور سوسنگرد: يك دستگاه تانك وارد پل شكارباني سوسنگرد شده است. در حال حاضر نيروها نقل‌و‌انتقال كرده و به‌طرف سوسنگرد وارد مي‌شوند. در ساعت 16:30 يك‌ دستگاه تانك وارد سنگر دشمن شد. فاصله‌ سنگرهاي دشمن از يكديگر 100 متر مي‌باشد و فاصله آن تا مرغداري 500 متر است. اكثر نيروهاي دشمن در اطراف بستان در جاده دور تپه ترابري مستقر و در حال جابه‌جا شدن هستند و خود را براي يك حمله آماده مي‌كنند. توپخانه‌ خودي اطراف تپه ترابري را تا ساعت 10:30 مي‌كوبيد. ساعت 11:30 ديده‌بان كاتيوشا به‌آن‌جا آمد و گزارش لازم را گرفت ولي تا ساعت يك هنوز اقدامي نكرده بود.

4 دستگاه تانك جلوي شكارباني سوسنگرد مستقر هستند. يك گودال در پشت تپه ‌راه و ترابري حفر شده كه عميق است، به‌طوري كه خودروها و دستگاه‌هاي داخلي آن ديده نمي‌شوند. يك دستگاه بلدوزر بين تپه و ساختمان شكارباني متوقف و در سنگر است. در پشت تپه 4 سنگر كه در هر كدام يك تانك مستقر است، وجود دارد. بر اثر شليك توپخانه ايران 2 دستگاه آمبولانس مشاهده شد كه در حال رفت‌و‌آمد بودند. دشمن نيروهاي خود را از سابله به‌ دهلاويه انتقال داده است. گفته مي‌شود فقط يك توپ سنگين در يكي از خانه‌هاي محل قرار داده است. نيروهاي دشمن در سابله پايگاهي ندارند. يك پل متحرك روبه‌روي روستاي دهلاويه نصب است كه به‌علت شناخته شدن، كمتر از روي آن عبور مي‌كنند. تعدادي از نفرات پياده كه مسلح به آر.‌پي‌.‌جي، كلاشينكف و خمپاره‌انداز هستند، در روستاي آزادي بين دهلاويه و سيدشبيب مستقر هستند. بقيه نيروي دشمن كه شامل تانك، توپخانه و غيره است، در چپ و راست جاده سوسنگرد‌ـ بستان در روستاي دهلاويه مستقر هستند كه 5 تا 6 روز قبل چند چادر نصب كردند. آن‌ها امروز ساعت 7:00 در حال جمع‌كردن آن‌ها بودند كه روي خودروها گذاشتند و مشخص نبود به‌كجا مي‌برند. تعداد خودروها 25 تا 30 دستگاه بود و تعدادي تانك(احتمالاً توپخانه) در سنگر بودند كه به‌طرف سوسنگرد شليك مي‌كردند. 2 قبضه ضد‌هوايي 2 لول سمت‌چپ جاده(2كيلومتري جاده) رو‌به‌روي دهلاويه مستقر است. توپخانه‌ دشمن از روستاي سيدحمد(سيداحمد) به‌طرف سوسنگرد شليك مي‌كند. اوضاع هويزه را آرام گزارش كرده‌اند.

شمريه: توپخانه ارتش براي اولين بار جاده آسفالت اهواز‌ـ خونين‌شهر را زير آتش قرار داد. ديشب يك گروه از برادران پاسدار و ژاندارمري با آر.‌پي‌.‌جي، مين و تيربار در روستاي شمريه مستقر شدند. گروهي به‌عنوان پشتيبان در شرق رودخانه كارون مقابل روستاي شمريه مستقر شدند. در ساعت 8:15 در جاده خاكي پاسگاه حميد به شمريه تانك‌هاي دشمن در حركت بودند. به‌نظر مي‌رسيد دشمن قصد زدن پل روي كارون را دارد كه‌ به توپخانه اطلاع داده شد و با آتش پياپي دشمن مجبور به‌عقب‌نشيني شد. در ساعت 16:30 تا17:00، 2 فروند هلي‌كوپتر دشمن از طرف خونين‌شهر بالاي جاده به‌طرف اهواز و سپس از طرف اهواز به‌طرف خونين‌شهر در حركت بودند. گروهي كه در شب 6/9/59 در شمريه مستقر شدند، با 5 تانك و نفربر درگير شده و دشمن را تا نزديكي پادگان حميد مجبور به‌عقب‌نشيني كردند. در ساعت 11:30، 2 فروند ميگ سرتاسر رودخانه كارون را طي كردند و بازگشتند. به‌نظر مي‌رسد ضربه وارده در روستاي شمريه براي دشمن حساس و مهم بوده كه چند بار هلي‌كوپترها و ميگ‌ها در منطقه به‌پرواز در آمدند. ممكن است دشمن هنوز چشم اميد به‌روستاي شمريه داشته باشد. لذا برادران مستقر در اين روستا به‌تقويت بيشتري نياز دارند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...