شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 7 - آذر - 1359

7/آذر/1359

 

محور دب‌حردان: طبق گزارش از منطقه جنوب‌شرقي شرطاق(نزديك قريه سكينه‌يك و 2 در نزديكي جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر) سنگر دشمن توسط برادران پاسدار شناسايي شده است. امتداد اين سنگر حدود يك كيلومتر بوده و به‌صورت سد احداث شده است. در ابتدا و انتهاي اين سنگر ضدهوايي مستقر شده است. يك دستگاه لودر نيز مشغول حفر سنگر مشاهده شد. 2 دستگاه تانك، 2 دستگاه كاميون، يك عراده توپ 130 ميليمتري، يك چادر مهمات و تعدادي نفرات پياده در پشت سنگرها تشخيص داده‌ شد.

محور فارسيات: مزدوران در ساعت 11:00 روز 6/9/59 قصد نزديك شدن به ‌رود كارون را داشتند كه با مقاومت برادران پاسدار و ژاندارمري روبه‌رو شده و پس از 2 ساعت درگيري با پشتيباني توپخانه ارتش 2 دستگاه تانك و 2 دستگاه نفربر دشمن منهدم شد و آن‌ها مجبور به‌فرار و عقب‌نشيني شدند. روحيه سربازان بعثي شديداً ضعيف بوده و با روحيه برادران رزمنده جمهوري‌ اسلامي قابل مقايسه نيست.

محور دارخوين: با آتش خمپاره برادران پاسدار در تاريخ 6/9/59، 3 دستگاه خودرو دشمن منهدم شد و به‌يك دستگاه تانك و 2 دستگاه لودر خساراتي وارد شد. بر اثر اين حمله تعدادي از مزدوران كشته و زخمي شدند. در اين روز توپخانه دشمن منطقه محمديه و سلمانيه را زير آتش داشت كه خسارتي به‌بار نياورد.

محوركرخه‌كور: وضعيت دشمن در اين منطقه در تاريخ 7/9/59 بدين‌صورت بوده است: 1‌ـ توپخانه مستقر در حوالي كوهه و جنوب گبير‌زهيه فعاليت زيادي داشت و روستاهاي طراح، عارض و چند روستاي ديگر در آن حوالي را كه با توپخانه‌ دشمن فاصله‌اي كمتر از 15 كيلومتر دارند، هدف گلوله‌ قرار دادند. از خسارات احتمالي اطلاعي در دست نيست.

2‌ـ توپخانه دشمن مستقر در جنوب‌غربي حمودي‌فردوس فعاليت كمتري نسبت به‌روز قبل داشت.

3‌ـ تردد خودروها در جاده تداركاتي دشمن بسيار كم و اغلب، خودروهاي سبك و جيپ در اين جاده ديـده مي‌شـود.

4‌ـ عـده‌اي از روستاييان از جنوب به‌كنار كرخه‌كور در حال نقل مكان بوده‌اند.

ارزيابي خبر: بند يك تا بند 3 صحت دارد. بند 4 بايد تحقيق شود.

طبق شناسايي يكي از برادران پاسدار از حوالي روستاي كوهه، 10 دستگاه تانك و نفربر و در 3 كيلومتري تانك‌ها 3 قبضه توپ مشاهده شد كه به‌سوي سوسنگرد شليك مي‌كردند. توپخانه ارتش به‌كمك ديده‌باني برادران پاسدار موفق شد در منطقه خويش‌ انبار مهمات دشمن را منهدم سازد. ساعتي بعد از انفجار دود و آتش هنوز ديده مي‌شد.

به‌گزارش گروه شناسايي برادران پاسدار نيروهاي دشمن كه در حدود يك گردان مي‌باشند، در جنوب‌شرقي روستاي حمودي‌مطير مستقر هستند. در 500 متري خرابه‌هاي حمودي‌مطير يك دستگاه تانك، يك دستگاه نفربر و يك خمسه‌خمسه فعال كه در حال آتش بود، وجود داشت. از توپ‌هاي دشمن فقط اين خمسه‌خمسه شليك مي‌كرد. دشمن در قسمت غرب، نيروهاي پياده خود را جابه‌جا كرده است. لازم به‌تذكر است كه آتش توپخانه خودي در 4 كيلومتري شمال دشمن به‌زمين اصابت مي‌كرد. حمودي‌مطير در جنوب‌غربي كيلومتر 10 جاده ‌سوسنگرد‌‌ـ اهواز قرار دارد.

به‌طور كلي نيروهاي عراقي در منطقه حمودي با پراكند‌گي كامل در حال آماده شدن براي حمله ‌گسترده و تصرف سوسنگرد هستند. استعداد نيروهاي دشمن مستقر در 3 كيلومتري شمال حويش 20 دستگاه تانك استتار شده، 4 چادر و يك تانكر بلند است. استعداد آن‌ها در 2 كيلومتري شمال نيروهاي فوق 25 دستگاه ‌تانك، چند خودرو و 2 دستگاه بلدوزر گزارش شده است.

نظريه: از آن‌جا كه هرگاه نيروهاي متجاوز بخواهند منطقه‌اي را تصرف كنند، ابتدا روستاها را گلوله باران مي‌كنند تا هرگونه مقاومتي در هم شكسته شود و اين‌كه دشمن در تاريخ 7/9/59 روستاهاي شمال‌شرقي كرخه‌كور را گلوله باران كرد، نشان ‌مي‌دهد كه قصد دشمن تصرف اين منطقه است. احتمالاً اين حمله قسمتي از طرح وسيع براي تصرف جاده اهواز‌ـ سوسنگرد و سپس محاصره اهواز مي‌باشد.

محور سوسنگرد: بر اساس گزارش برادران شناسايي سپاه استعداد نيروهاي عراقي در جنوب‌غربي سوسنگرد بدين قرار است:

1‌ـ 6 دستگاه تانك در 500 متري غرب روستاي مالكيه2 در غرب كرخه استقرار يافته‌ است.

2‌ـ نيروي پياده دشمن در نخلستان‌هاي روستاي مالكيه مستقر است.

3‌ـ توپخانه دشمن در 3 كيلومتري غرب كرخه مستقر است و از آن‌جا شهر سوسنگرد را زير آتش گرفته.

طبق گزارش‌هاي تاريخ 6/9/59: 1‌ـ بستان خالي از توپ و تانك است و فقط نفرات پياده كه آن‌ها را جيش‌الشعبي مي‌گويند، در شهر مستقر هستند.

2‌ـ بين عگبات و رميم حدود 20 دستگاه تانك و خودرو در نخلستان مستقر است.

3‌ـ در سابله فقط يك توپ سنگين در منزل حاج‌بلي نصب شده و افراد پياده در دبستان حاج‌بلي مستقر هستند. روي پل سابله ضدهوايي نصب شده است.

4‌ـ در دهلاويه توپخانه سنگين قرار دارد. افراد پياده حامل آر.‌پي‌.‌جي، خمپاره‌انداز و ضدهوايي هستند. تانك‌ها در روستا و در جنوب جاده سوسنگرد‌‌ـ بستان مستقر هستند.

5‌ـ در دبستان برديه پايگاهي تأسيس كرده‌اند كه تانك، نفربر و افراد دشمن در آن‌جا مستقر هستند.

6‌ـ طبق خبري كه هنوز تأييد نشده،120 دستگاه تانك از مرز سوبله به‌طرف كوه‌هاي، الله‌اكبر در حركت هستند.

ارزيابي اخبار: بندهاي يك، 2، 4 و 5 صحت دارند. درباره بند 3 و 6 بايد تحقيق شود.

محل رفت‌و‌آمد عراقي‌ها در آبادي پايين‌تر از هوفل(چبینات) است و اكثر خمپاره‌هايي كه به سوسنگرد اصابت مي‌كند، از اين قسمت شليك مي‌شود. نيروهاي عراقي در اطراف كوه‌هاي‌ الله‌اكبر مستقر هستند.

در تاريخ 5/9/59، 51 كيسه آرد كه روي كيسه‌ها آرم كشور كويت ديده شده، بين روستاييان سويداني در غرب سوسنگرد توزيع شد. آردها توسط رعد شرهاني فعال‌ترين عضو جبهۀ‌التحرير بين روستاييان توزيع شده است. اين شخص در زمان تصرف سوسنگرد فرماندار شهر شده بود. طبق اطلاع تأييد نشده، دشمن در غرب سوسنگرد در‌صدد است كه نيروهاي پياده خود را تقويت كند. 10 دستگاه تانك در احيمر(5/4 كيلومتري غرب سوسنگرد) مستقر است.

در تاريخ 7/9/59 نيروهاي عراقي در روستاي چبینات 6 قبضه توپ و 4 دستگاه تانك و حدود 30 نفر پياده را مستقر كرده‌اند. اين روستا از سكنه خالي است. روستاي چبینات پايين‌تر از روستاي هوفل در شمال‌غربي سوسنگرد واقع است.

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...