شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 8 - آذر - 1359

8/آذر/1359

 

محور دب‌حردان: استعداد نيروهاي دشمن مستقر در جنوب روستاي حردان(در پشت سد احداثي) 17 دستگاه تانك و 2 دستگاه لودر است. اين لودرها دائماً در حال اضافه‌كردن به‌پهناي سد و حفر سنگر مي‌باشند. استعداد نيروهاي دشمن در جنوب‌غربي نيروهاي فوق 26 دستگاه تانك، 3 دستگاه لودر، 3 دستگاه نفربر و 2 كاميون گزارش شده كه محل قبلي استقرارشان در نزديكي تلمبه سيدكريم بود كه از 3 روز پيش به‌علت آبگرفتگي تغيير مكان داده‌اند.

محور فارسيات: با هماهنگي برادران سپاه و ژاندارمري، روستاي شمريه و اطراف آن‌كه براي دشمن و فعاليت‌ ستون‌پنجم مركز مهمي به‌شمار مي‌آمد، پاكسازي شد. هم اكنون از قجريه تا مليحان نيروهاي دشمن دسترسي به كارون ندارند و حداقل 3 كيلومتر از رودخانه فاصله دارند. عده‌اي از افراد اين روستاها اسلحه عراقي گرفته و به خونين‌شهر اعزام شده‌اند. همچنين 4 تن از برادران پاسدار حمله دلاورانه‌اي به 3 تريلر حامل مهمات و نيروهاي محافظ آن كردند كه از تلفات دشمن اطلاعي به‌دست نيامده است. پس از اين حمله غافلگيرانه دشمن منطقه را زير آتش خمپاره، توپخانه و آر.‌پي.‌جي قرار داد كه خوشبختانه به‌هيچ‌يك از برادران آسيبي نرسيد.

بر اساس گزارش برادران پاسدار نيروهاي دشمن كه از جنگل آب‌تيمور تا تخيطيه مستقر بودند، اين منطقه را ترك كرده و احتمالاً به‌طرف نيروهايشان در دب‌حردان عزيمت كرده‌اند. به‌احتمال زياد دليل اين تغيير مكان بارش باران بوده است. توپخانه دشمن در جلو و پشت براجعه و بين براجعه و تخيطيه در جاي خود باقي است.50 تا 80 نفر پياده از مزدوران عراقي در جنگل سيدحسن مستقر هستند.

محور دارخوين: 1‌ـ در ساعت 11:30 تاريخ 7/9/59، 13 دستگاه تانك از رو‌به‌روي انرژي اتمي به اين تأسيسات نزديك شدند. 9 دستگاه از اين تانك‌ها بين انرژي اتمي و دكل ماكروويو مستقر شده‌اند. 4 دستگاه ديگر بعد از كوبيدن انرژي اتمي بازگشته‌اند. ضمناً در اين ساعت توسط توپخانه دشمن به‌طرف دارخوين شليك شد.

2‌ـ در تاريخ 7/9/59 برادران پاسدار موفق شدند با آتش خمپاره پل كشويي دشمن را منهدم سازند. پس از ساعتي دشمن با ترميم و تعويض پل توانست به‌عبور‌و‌مرور خود در منطقه مارد ادامه دهد.

3‌ـ متأسفانه در تاريخ 7/9/59 در محمديه افسر ديده‌بان توپخانه ارتش جمهوري اسلامي به‌علت اصابت تركش خمپاره شهيد شد.

4‌ـ در ساعت 8:00 روز 8/9/59، 20 دستگاه تانك تا 3 كيلومتري انرژي اتمي نزديك شدند. تعدادي از اين تانك‌ها در محل موضع گرفتند و تعدادي در ساعت 11:00 بازگشتند.

محور كرخه‌كور: 1‌ـ بر اساس يك گزارش تأئيد نشده از منطقه شرطاق، استعداد نيروهاي دشمن در حدود 30 دستگاه تانك و نفربر، 2 قبضه ضدهوايي، يك آتشبار توپ 130 ميليمتري و نفرات پياده ذكر شده است.

ارزيابي خبر: بايد تحقيق شود.

2‌ـ استعداد نيروي دشمن در حوالي كوهه2، 4 قبضه توپ مي‌باشد.

ارزيابي خبر: صحت دارد.

3‌ـ پل نصب شده توسط دشمن در منطقه سعدون‌تفگ توسط حدود 8 دستگاه تانك با نفرات پياده نگهباني مي‌شود. ضمناً تردد از روي اين پل به جفير و بالعكس جريان دارد.

4‌ـ در وضعيت نيروهاي دشمن در منطقه حمودي‌سعدون و حمودي‌فردوس تغيير كلي داده نشده و آن‌ها همچنان در كل منطقه مستقر هستند.

محور سوسنگرد: گزارش رسيده از وضعيت نيروهاي دشمن در كنار روستاي آزادي(روستاي آزادي بين روستاهاي دهلاويه و سيدشبيب واقع است) حاكي است كه 8 دستگاه تانك در اين منطقه مستقر است كه به‌احتمال زياد از كنار رودخانه بستان به اين منطقه آمده‌اند.

استعداد و وضعيت دشمن در غرب سوسنگرد بدين‌گونه است: 1‌ـ قسمتي از نيروهاي پياده در روستاي آلبوجلال‌شمالي در 2 كيلومتري شمال‌غربي سوسنگرد مستقر هستند.

2‌ـ4 قبضه خمپاره‌انداز در سنگرهاي پاسگاه ژاندارمري در 1500 متري غرب سوسنگرد مستقر شده است.

3‌ـ حدود 20 نفر پياده بين شكارباني و تپه راه و ترابري مستقر هستند.

4‌ـ 3 دستگاه تانك در جنوب تپه راه و ترابري و 3 دستگاه تانك در جنوب پاسگاه ژاندارمري مستقر هستند.

5‌ـ 5 دستگاه تانك در رودخانه خشكيده سابله مستقر شده است.

با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار يك قبضه ضدهوايي مزدوران عراقي منهدم شد. طبق مشاهد عيني يك آمبولانس از طرف سابله براي حمل كشته‌ها و مجروحين وارد منطقه شد و سپس از همان طريق بازگشت. گزارش واصله از منطقه دهلاويه حاكي است از 30 دستگاه تانك و نفربر كه قبلاً در دهلاويه مستقر بود، 15 دستگاه به‌سمت جنوب حركت كرد و در نزديكي دحيمي مستقر شد.

محور بستان: 1‌ـ بهداري بستان محل معالجه و درمان مزدوران عراقي است.

2‌ـ ساختمان حسينيه بستان بازداشتگاه مشكوكين است.

3‌ـ دكل فرستنده تلويزيون بستان‌كه قبلاً توسط مزدوران منهدم شده بود، به‌وسيله تريلر به عراق حمل شده است.

4‌ـ منازل مسكوني روستاي عگبات محل استقرار افراد و مهمات دشمن است.

5‌ـ نيروي پياده دشمن را اكثراً افراد ستون‌پنجم كه قبلاً در عراق آموزش چريكي ديده‌اند، تشكيل مي‌دهند. جالب اين‌جاست كه اكثراً از سنگرهاي خود پا به‌فرار مي‌گذارند.‌ مشاهدات عيني يك روستايي حاكي است كه روحيه ارتش عراق و مزدوران داخلي آن‌ها ضعيف است و اكثر سربازان منتظر فرصتي هستند تا بتوانند فرار كنند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...