شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 10 - آذر - 1359

10/آذر/1359

 

محور دب‌حردان: تمامي سنگر نفرات و لودرهاي دشمن منهدم شده است. آتش توپخانه خودي سد احداثي نيروهاي عراقي را مي‌كوبد. طبق اطلاع رسيده، سد دوم نيز شكسته شده و آب به‌طرف كفار عراقي سرازير شده است. 2 نفر از برادران پاسدار كه براي شناسايي مواضع دشمن در منطقه دب‌حردان اعزام شده بودند، در محاصره يك نفربر پي.‌ام.‌پي و حدود 8 پياده دشمن افتادند. پس از درگير شدن با كفار عراقي و به‌هلاكت رساندن تعدادي از آنان نفربر دشمن فرار كرد و 2 نفر از كفار خود را تسليم ‌كردند. به‌علت اين‌كه از طرف ديگر دشمن به‌طرف برادران در حال حركت بود، اسرا را رها كرده و سالم به‌پايگاه خود بازگشتند.

محور فارسيات: توپخانه دشمن در جلو و پشت براجعه و تخيطيه، مرتباً مواضع بيوض، فارسيات و نورد را زير آتش گرفته بود. در اين روز توپخانه خودي فعاليت چنداني نداشت. نيروهايي از دشمن كه در جنگل آب‌تيمور بودند، شب گذشته به‌خارج از جنگل رفتند و صبح بازگشتند كه متأسفانه برادران رزمنده جايگزين آن‌ها نشدند. استعداد اين نيروها 7 دستگاه تانك و نفربر است. از 4 دستگاه تانك و يك خودرو حامل مهمات كه تا تاريخ 9/9/59 در بيوض بودند، با آتش شديد توپخانه 105 ميلیمتري مستقر در فارسيات يك دستگاه تانك و يك خودرو منهدم شد و 3 دستگاه تانك باقي‌مانده حدود 800 متر به‌طرف تخيطيه عقب نشستند.

محور دارخوين: گزارش از منطقه نثاره حاكي است كه در درگيري بين تعدادي از برادران گروه شناسايي رزمي با يك گروه شناسايي دشمن يك مزدور عراقي اسير و چند قبضه اسلحه سبك به‌غنيمت گرفته شد. اين گروه از برادران پاسدار در ادامه شناسايي متوجه شدند كه نيروهاي مزدور عراقي شب‌ها به‌روستاي سيدعبود آمده، غذا خورده و استراحت مي‌كنند و صبح روز بعد به‌مقر خود باز مي‌گردند. استعداد اين نيروها 4 دستگاه تانك، يك نفربر و يك جيپ با حدود 20 نفر پياده ذكر شده است.

1ـ ساعت 11:00 صبح حدود 10 دستگاه تانك و نفربر از غرب كارون تا 2 كيلومتري انرژي اتمي پيش آمدند و تا ساعت 00:‌14 دارخوين و انرژي اتمي را كوبيدند. در اين ساعت هلي‌كوپترهاي هوانيروز و در ساعت 16:45، 2 فروند فانتوم به‌نيروهاي مستقر در اين منطقه حمله كردند كه از تلفات دشمن اطلاعي به‌دست نيامده است. پس از پيشروي دشمن به‌سمت انرژي اتمي گروهي مشترك از برادران پاسدار و ژاندارمري براي مقابله با كفار پيش رفتند كه 2 نفر از برادران ژاندارمري شهيد شدند و از سرنوشت 3 برادر پاسدار اطلاعي در دست نيست.

2ـ در ساعت 9:00 همين روز هلي‌كوپترهاي دشمن با راكت به تانك‌هاي خودي مستقر در شرق سلمانيه حمله كردند كه يك تانك ارتش صدمه ديد و 2 نفر از برادران ارتشي زخم سطحي برداشتند.

محور حمودي‌سعدون: دشمن به‌سمت روستاي الغدير در غرب حمودي‌سعدون پيشروي مي‌كند. مسير حركت آن‌ها از طريق روستاي سعدون، عياش و طليل است. در ساعت 9:30، 10 دستگاه تانك و 2 جيپ فرماندهي به‌نيروي فوق‌الذكر ملحق شدند. همچنين در وضعيت نيروهاي دشمن مستقر در جنوب گبير‌زهيه و حمودي‌فردوس تغييري مشاهده نشده است. نيروهاي مستقر در حمودي‌فردوس زير آتش دقيق توپخانه خودي قرار داشتند و تلفات و خساراتي هم وارد شد. تحرك در جاده ارتباطي دشمن از حمودي‌فردوس تا حمودي‌سعدون نسبت به‌روزهاي قبل زيادتر شده است.

نظريه: دشمن در نظر دارد با تقويت نيروهاي خود در حمودي‌فردوس و كشاندن اين نيروها به‌سمت غـرب و بستن جـاده سوسـنگرد‌ـ هويزه و تصرف هـويزه، نيروهايش را به‌نيروهاي موجود در غرب و جنوب‌غربي سوسنگرد ملحق كند تا محاصره و تصرف سوسنگرد راحت‌تر باشد. با توجه به‌تعداد كم برادران پاسدار و ديگر رزمندگان ‌كه حفاظت از هويزه را با كمترين امكانات به‌عهده دارند، بايد هرچه سريع‌تر در تقويت نيروي حافظ شهر هويزه و جاده هويزه‌ـ سوسنگرد اقدام شود.

محور سوسنگرد: گزارش رسيده از استعداد نيروهاي دشمن در غرب سوسنگرد حاكي است كه در جنوب جاده سوسنگرد‌ـ بستان، بين دهلاويه و سيدشبيب 8 چادر نفرات با آرايش خطي و 8 دستگاه تانك به‌ستون 2 مستقر شده‌اند. خودروهاي دشمن نيز از سمت بستان به اين محل در رفت‌و‌آمد بودند.

بستان: گزارش رسيده از وضعيت شهر بستان و نيروهاي بين بستان و سوسنگرد بنا به‌مشاهدات عيني برادران حاكي است: 1‌ـ تعداد پياده نظام دشمن در بستان حدود 5000 نفر است. اكثر افراد مسن و از اعضاي جيش‌الشعبي هستند. هيچ‌گونه نيروي زرهي در بستان وجود ندارد.

2‌ـ يك قبضه توپ خمسه‌خمسه در كنار پل سابله مستقر است. ديده‌بان توپخانه نيز در همين محل ديده‌باني مي‌كند.

3‌ـ در غرب پل سابله درمانگاهي در زيرزمين ساخته‌اند كه 2 قبضه ضدهوايي از آن محافظت مي‌كند.

4‌ـ در 150 متري پل سابله يك قبضه توپ خمسه‌خمسه و 3 قبضه ضدهوايي مستقر است.

5‌ـ بين فنيخي در جاده سوسنگرد‌ـ بستان توپخانه دشمن مشتمل بر 14 عراده توپ دورزن و يك سكوي موشك‌انداز مستقر است. تمامي اين‌ها به‌وسيله ضدهوايي محافظت مي‌شوند.

6‌ـ در روستاي شماريه در نزديكي بستان پلي روي رودخانه بستان زده شده است كه رفت‌و‌آمد از روي آن جريان دارد.

7‌ـ شهرداري بستان محل توزيع آرد، قند، شكر و آذوقه دشمن است.

نظريه: دشمن نيروهاي زرهي خود را از بستان و اطراف آن به‌سمت شرق و نزديكي سوسنگرد كشانده و در غرب، جنوب‌غربي و شمال‌غربي سوسنگرد مستقر كرده است تا با اتصال به‌نيروهايي كه از جانب حمودي‌سعدون مي‌آيند، شهر سوسنگرد را به‌محاصره درآورند. لذا بايد هرچه سريع‌تر نسبت به‌عقب راندن نيروهايي كه از طرف غرب سوسنگرد تا ابتداي شهر آمده‌اند، اقدام شود تا دشمن كافر به‌فضل الهي به‌مقاصد شوم خود نرسد.

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...