شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 14 - آذر - 1359

14/آذر/1359

 

محور دب‌حردان: در وضعيت نيروهاي دشمن در دب‌حردان تغييري حاصل نشده است. سد احداثي دشمن در 5/2 كيلومتري جنوب روستاي حردان پابرجا بوده و نيروهاي دشمن در پشت آن مستقر هستند.

محور فارسيات: توپخانه دشمن مستقر در جلو و پشت براجعه و تخيطيه همچنان در جاي خود باقي است. 2 آتشبار توپخانه 3 و 4 قبضه‌اي در شرق تخيطيه و يكي در پشت جاده كه شامل 4 قبضه است، مستقر شده‌اند. دشمن در جنگل سيدحسن در آب‌تيمور با 7 دستگاه تانك، 3 سنگر خمپاره انداز، 3 ضدهوايي، 100 تا 150 نفر پياده، يك تا 2 تيربار كاليبر‌50 و حدود 5 كاميون حامل مهمات مستقر شده است. ضمناً 5 فروند هلي‌كوپتر هوانيروز مواضع دشمن را در پادگان حميد در هم كوبيدند و سالم بازگشتند. پس از اين عمليات 2 فروند هلي‌كوپتر دشمن مواضع خودي را در اين منطقه كوبيدند كه از تلفات احتمالي اطلاعي در دست نيست. شهر اهواز و روستاهاي اطراف از طرف توپخانه دشمن از همين منطقه كوبيده مي‌شود. نيرويي از دشمن كه استعداد آن مشخص نشده است، از طرف روستاي مليحان به‌طرف روستاي خبينه در حركت بودند و بين اين 2 روستا مستقر شدند. بر اساس گزارش واصله نيروهاي دشمن كه در شمال روستاي بيوض مستقر بودند، اين محل را تخليه كرده‌اند.

محور دارخوين: 1ـ بر اساس گزارش رسيده از روستاي رحماني‌كعبي اين روستا توسط برادران سپاه و ژاندارمري پاكسازي شد. در پاكسازي اين روستا 2 قبضه اسلحه كاليبر‌50 و مقدار زيادي مواد منفجره به‌دست آمد.

2ـ در تاريخ 13/9/59، 7 نفر از برادران از روستاي رحماني به‌طرف سيدعبود رفتند كه دشمن به‌قصد محاصره، آن‌ها را با 4 تانك تهديد ‌كرد ولي برادران با هوشياري موفق به‌فرار شدند.

3ـ دشمن يك ستون در 5 كيلومتري جنوب‌غربي روستاي سيدعبود(نزديك جاده خونين‌شهر‌ـ اهواز) مستقر كرده است كه از استعداد دقيق اين نيرو اطلاعي در دست نيست.

4ـ نيروهاي محافظ پل مارد مشتمل بر 3 گردان هستند. روزانه حدود 90 دستگاه خودرو كه اكثراً حامل مهمات و تداركات است، از روي پل رفت‌و‌آمد مي‌كنند.

محور كرخه‌كور: بر اساس گزارش رسيده از منطقه شرطاق نيروهاي دشمن با 5 دستگاه تانك در دامنه تپه شرطاق در 1500 متري روستاي شرطاق مستقر هستند. در همين روز توپخانه خودي مواضع دشمن را در اين منطقه زير آتش داشت.

محور حمودي‌سعدون: بر اساس گزارش واصله از شمال كرخه‌كور نيروهاي دشمن در منطقه حمودي‌سعدون و حمودي‌فردوس، طليل و كلاً جنوب‌شرقي سوسنگرد مستقر هستند و تغييري در آن‌ها مشاهده نشده است. در اين منطقه دشمن تعدادي از تانك‌هاي سوخته را از سنگرها خارج كرده و توپخانه خودي به‌اشتباه آن‌ها را مورد هدف قرار مي‌دهد كه بايد با هوشياري ديده‌بان اين اشكال رفع شود.

محور حميديه: برادران پاسدار موفق شدند در روزهاي 12 و 13 آذر توسط خمپاره‌انداز تلفات زيادي به‌دشمن كافر وارد آورند. در اين عمليات يك دستگاه تانك، يك دستگاه خودرو حامل نفرات و 2 چادر با نفرات آن به‌كلي نابود شدند. ضمناً حدود 30 نفر از مزدوران كشته و 60 نفر زخمي شدند.

محور سوسنگرد: گزارش واصله از وضعيت نيروهاي دشمن در جنوب جاده حميديه‌ـ سوسنگرد حاكي است كه آن‌ها در 800 متري جنوب خرابه‌هاي مرعي با سنگرهاي بسيار عميق و تعدادي نفربر بي‌.‌ام‌.‌پي مستقر هستند كه استعداد دقيق آن‌ها مشخص نشده است. همچنين دشمن حدود 100 سنگر در اطراف روستاي حمودي‌ساچت دارد ولي استعداد نيروهايش مشخص نيست. بر اساس گزارش سپاه دشت‌آزادگان با آتش توپخانه و خمپاره‌اندازهاي نيروهاي جمهوري اسلامي در غرب سوسنگرد در تاريخ 13/9/59 يك بلدوزر عراقي و 4 خودرو منهدم و 10 تا 15 سنگر در هم كوبيده شد. در اين عمليات حدود 40 نفر از مزدوران كشته و زخمي شدند، به‌طوري كه آمبولانس‌ها چند بار براي حمل كشته‌ها و مجروحين رفت‌و‌آمد كردند. در عمليات برادران در غرب سوسنگرد 2 سنگر بزرگ و يك خمپاره انداز منهدم شد و يك نفربر خساراتي ديد. در اين عمليات حدود 30 نفر از مزدوران كشته و زخمي شدند. كلاً در روز 14/9/59 تعدادي از يگان‌هاي دشمن با نيروهاي تازه نفس در غرب سوسنگرد تعويض شدند و در استعداد نيروهاي آن‌ها تغييري مشاهده نشد.

گزارش رسيده از يك منبع خودي حاكي است كه در 300 متري شمال كرخه(در مقابل روستاي چبینات) تعداد زيادي سنگر حفر شده است و حدود 15 دستگاه تانك در اين سنگرها مستقر شده‌اند. محل استقرار فرمانده مزدور منطقه در يكي از شيارهاي الله‌اكبر است. همچنين حدود 20 دستگاه تانك در پشت شيارهاي بلند مستقر است. دوربين ديده‌باني دشمن در قله تپه الله‌اكبر مستقر شده و منطقه را زير نظر دارد. صندوق‌هاي مهمات را در شيارهايي نزديك روستاي فنيخي مخفي كرده‌اند. در نزديكي فنيخي 3 عراده توپ مستقر شده است. در جنوب روستاي آزادي(بين سيدشبيب و دهلاويه) 14 دستگاه تانك و توپ دشمن مستقر شده است. دشمن براي رد گم كردن، به‌هنگام آتش توپخانه خودي چندين لاستيك را دور از مواضع خود به‌آتش مي‌كشد تا بر اثر ايجاد دود غليظ لاستيك‌ها نيروهاي خودي فكر كنند درست آتش كرده‌اند و بدين‌وسيله خود را از آتش توپخانه ما مصون سازد. بر اساس همين گزارش دشمن در مقابل محل دكل تلويزيون بستان پلي روي رودخانه كرخه نصب كرده است.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...