شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 17 - آذر - 1359

17/آذر/1359

 

محور دب‌حردان: توپخانه دشمن مشتمل بر 4 آتشبار 6 قبضه‌اي و يك آتشبار 3 قبضه‌اي در جلو و پشت روستاي براجعه و بين براجعه و تخيطيه در جاي قبلي خود باقي هستند و مواضع خودي را زير آتش دارند. همچنين نيروي دشمن در جنگل سيدحسن و آب‌تيمور در جاي خود باقي است. نيرويي از دشمن در بيوض وجود ندارد و اين روستا از نيروهاي دشمن كاملاً پاكسازي شده است. 8 دستگاه تانك، يك دستگاه خودرو، يك قبضه ضدهوايي و تعدادي سرباز پياده در روستاي سكينه‌يك مشاهده شده‌اند كه آرايشي به‌صورت ‌L داشته‌اند. تعدادي از تانك‌ها به‌طرف حردان و تعدادي نيز به‌سمت جبهه نورد موضع گرفته‌اند.

محور فارسيات: 16 دستگاه تانك و خودرو بين شمريه و جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر(مقابل پادگان حميد) مستقر هستند.

ارزيابي خبر: بايد تحقيق شود.

گـزارش رسـيده از عمليات انجام شـده توسـط برادران پاسـدار در منطقه حاكـي است:

1‌ـ در روز 15/9/59 برادران پاسدار با آتش خمپاره‌انداز موفق به‌انهدام كامل يك موضع موشك زمين‌به‌زمين شدند.

2‌ـ در روز 16/9/59 برادران موفق به‌كشف يك ميدان مين، خنثي كردن و به‌غنيمت گرفتن مين‌هاي دشمن شدند. در اين عمليات يكي از برادران‌ جان بركف پاسدار يك پاي خود را از دست داد.

3‌ـ عمليات روز 17/9/59 برادران پاسدار بدين‌گونه بوده است: الف‌ـ يك خودرو و يك نفربر با بيش از 20 نفر از مزدوران كافر توسط خمپاره‌انداز برادران پاسدار نابود شد.

ب‌ـ در عمليات مشترك برادران پاسدار با برادران ارتشي 2 خودرو به‌كلي منهدم شد و تعداد زيادي از مزدوران بعثي كشته و زخمي شدند. همچنين در كميني كه شب هنگام توسط برادران پاسدار به‌جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر زده شد، يك خودرو با نفرات آن نابود شد.

محور دارخوين: 1ـ در سلمانيه و محمديه 21 دستگاه تانك دشمن ديده شد. 3 قبضه ضدهوايي نيز به‌شكل مثلث قرارگرفته‌اند؛ يكي در شرق جاده اهواز‌ـ آبادان، يكي نزديك رود كارون و ديگري وسط و جلوتر از اين دو.

2‌ـ توسط خمپاره‌انداز برادران پاسدار يك خودرو دشمن آتش گرفت.

3‌ـ فاصله برادران در غرب جاده تا خط اول دشمن قريب 5/2 كيلومتر و در شرق جاده محدود به‌يك كيلومتر است.

4‌ـ 3 فروند هلي‌كوپتر دشمن در غرب كارون پايين‌تر از پل مستقر هستند.

5‌ـ در شب 10 دستگاه تانك به‌طرف آبادان حركت كردند.

در شناسايي كه توسط برادران پاسدار از منطقه مشارع صورت گرفت، معلوم شد كه ديده‌بان‌هاي دشمن تا150 متري غرب كارون پيش‌آمده‌اند و در آن‌جا ديده‌باني كرده‌اند. نيروهاي دشمن احتمالاً ‌در 5 كيلومتري شمال‌غربي مشارع مستقر هستند. دشمن علاوه بر پل مارد، پل ديگري نيز در مقابل حفار‌غربي روي كارون نصب كرده است كه بيشتر رفت‌و‌آمد از روي آن صورت مي‌گيرد. چون منطقه مذكور در جنگل واقع شده، اجراي آتش روي آن قدري مشكل است.

محور آبادان: برادران پاسدار در يك درگيري در جاده ماهشهر موفق شدند 4 دستگاه تانك را با نفرات آن منهدم كنند.

محور كرخه‌كور: در 3 كيلومتري جنوب روستاي ازرك‌يك 4 عراده توپ، 6 دستگاه تانك، 4 قبضه ضدهوايي و يك دستگاه لودر مشاهده شد. طبق گزارش گروه شناسايي سپاه نيروهاي دشمن در شرق تپه‌ شرطاق همچنان در جاي خود باقي هستند و تغييري در آرايش و استعداد آن‌ها صورت نگرفته است. در عمليات هماهنگ برادران پاسدار با برادران ارتشي در محور كرخه‌كور در تاريخ 16/9/59 اين تلفات به‌دشمن وارد شد: انهدام 4 دستگاه تانك با مهمات و خدمه آن، انهدام يك دستگاه نفربر بي‌.ام.‌پي با خدمه آن، 16 دستگاه خودرو حامل مهمات و آذوقه، يك انبار بزرگ مهمات، 2 قبضه خمپاره‌انداز، يك دستگاه توپ ضد‌هوايي، به‌هلاكت رساندن بيش از 70 نفر از مزدوران بعثي. پس از حمله برادران آتش‌سوزي تانك‌ها و انبار مهمات دشمن تا چند ساعت ادامه داشت و دود ناشي از آن از فاصله چند كيلومتري پيدا بود.

محور حمودي‌سعدون: خودروهاي دشمن به‌ جفير رفت‌و‌آمد مي‌كنند و در آرايش و استعداد نيروهاي دشمن تغيير قابل‌ملاحظه‌اي مشاهده نشده است.

محور حميديه: در درگيري جنوب حميديه برادران موفق شدند 9 نفر از كفار فريب خورده را به‌هلاكت برسانند. در اين درگيري به‌هيچ‌يك از برادران پاسدار آسيبي نرسيد.

محور سوسنگرد: طبق گزارش واصله از غرب سوسنگرد و تپه‌هاي الله‌اكبر نيروهاي دشمن در اين منطقه تغييري نداشته‌اند و همچنان در جاي خود مستقر هستند. گزارش واصله از عمليات مشترك برادران پاسدار و ارتشي در تاريخ 17/9/59 حاكي است كه برداران موفق شدند: حدود 12 نفر از مزدوران عراق را به‌هلاكت برسانند. همچنين 2 چادر و چند سنگر را نابود كردند و يك قبضه توپ ضدهوايي و يك دستگاه كاميون آذوقه منهدم شد. در اين روز با آتش توپخانه دشمن روي سوسنگرد 2 نفر از برادران به‌طور سطحي مجروح شدند.

در روز 16/9/59 برادران پاسدار موفق به‌انهدام 2 دستگاه تانك، يك خودرو حامل مهمات، يك نفربر و 2 سنگر مهمات شدند. در اين عمليات حدود 75 نفر از مزدوران كشته و زخمي شدند. يكي از برادران جان بركف پاسدار در اين عمليات به‌درجه رفيع شهادت نائل آمد. در روز 17/9/59 نيز برادران موفق شدند 2 دستگاه تانك ديگر عراق را منهدم كنند.

گزارش از جاده‌هاي مرزي: در پي مين‌گذاري برادران پاسدار در يكي از جاده‌هاي مرزي يك خودرو دشمن منهدم شد و 5 نفر از مزدوران كشته و زخمي شدند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دب حردان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...