شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 22 - آذر - 1359

22/آذر/1359

 

محور فارسيات: گروهي از برادران به‌همراه ديده‌بان توپخانه از طريق بيوض به‌قصد جاده خونين‌شهر حركت كردند. در بين راه به‌يك ميدان مين ضدنفر پلاستيكي برخوردند كه انگشتان پاي يكي از برادران قطع و صورت يكي ديگر مجروح شد. اقداماتي براي خنثي كردن مين‌ها صورت گرفته است. بنا به‌گزارش واصله دشمن پادگان حميد و اطراف آن را از نيروي زرهي تخليه و منطقه را مين‌گذاري كرده است. تعدادي ضدهوايي در كنار جاده(سمت چپ پاسگاه حميد) مستقر است.

محور دارخوين: طبق اطلاع رسيده از برادران مستقر در منطقه دارخوين ديروز 21/9/59 از طرف فرمانده تانك‌هاي مستقر در سلمانيه به ‌دارخوين اطلاع داده شد كه نيروهاي مستقر در غرب كارون به‌علت اين‌كه آب در حال بالا آمدن است، ‌بايد به‌شرق كارون بيايند. دستور فوق عيناً به‌نيروهاي ژاندارمري مستقر در نثاره نيز داده شد كه آن‌ها نيز غرب كارون را به‌همراه برادران پاسدار ترك كرده‌اند. از طرف برادران سپاه پيگيري اين مسأله و روشن شدن صحت و سقم موضوع خواسته شده است.

محور حمودي‌سعدون: نيروهاي دشمن تا حدي در اين منطقه تقويت شده‌اند و تا حدودي نيز هنوز روحيه تهاجمي را حفظ كرده‌اند. به‌خاطر تجمع شديد نيروها در اين منطقه بايد هوشيارانه با آن‌ها برخورد كرد.

محور سوسنگرد: طبق گزارش‌هاي واصله از وضعيت نيروهاي دشمن مستقر در غرب سوسنگرد نيروي پياده در سنگرهايي در حدود 1500 متري غرب شهر سوسنگرد مستقر هستند. نيروي زرهي نيز در پشت نيروهاي پياده مستقر هستند. استعداد اين نيروها در حد يك گردان پياده مكانيزه است.

ارزيابي خبر: 80 درصد صحت دارد.

گزارش‌هاي ديگري كه رسيده حاكي است: 1‌ـ به‌فاصله يك كيلومتري جنوب روستاي آزادي(بين دهلاويه و سيدشبيب) 12 تا 15 عراده توپ وجود دارد.

2‌ـ در شمال‌غربي دهلاويه 20 دستگاه تانك و نفربر و 8 تا 10 دستگاه خودرو در حوالي روستاي مذكور مشاهده شده است.

3‌ـ در 300 متري روستاي عبيد‌گاطع، رودخانه كرخه به 2 شاخه تقسيم مي‌شود كه يك شاخه به ‌رودخانه بستان و شاخه ديگر به ‌رودخانه سابله مي‌ريزد. در فاصله 1500 متري انشقاق اين رود به‌طرف غرب، 6 تا 9 دستگاه تانك و نفربر با تعدادي نفرات پياده مستقر است. اين نيروها به‌احتمال بسيار براي جلوگيري از احداث پل توسط نيروهاي رزمنده ايراني مستقر شده‌اند.

4‌ـ در شمال روستاي برديه‌كوچك(دحيماويه) كانال خشكي وجود دارد كه 4 دستگاه تانك در سنگرهاي داخل كانال مشاهده شده‌اند. همچنين در جنوب برديه 12 دستگاه تانك مشاهده شد كه در سنگر هستند و فقط لوله آن‌ها پيداست.

5‌ـ در شمال جاده بين پل سابله و روستاي فنيخي 3 عراده توپ و 2 دستگاه نفربر مشاهده شده است.

6‌ـ احتمالاً ستاد فرماندهي نيروهاي دشمن از پل سابله تا سوسنگرد در ساختمان شركت تعاوني(در جنوب پل سابله) مستقر است كه به‌وسيله يك ضدهوايي و4 دستگاه تانك و نفربر و تعدادي نفرات پياده محافظت مي‌شود.

ارزيابي خبر:‌ صحت دارد.

گزارش رسيده از عمليات انجام شده توسط برادران پاسدار در روز جمعه 21/9/59 حاكي است در اين درگيري كه در غرب سوسنگرد رخ داد، برادران پاسدار با پشتيباني آتش توپخانه ارتش موفق به‌منهدم كردن يك دستگاه تانك، 2 دستگاه نفربر، 2 سنگر تيربار و به‌هلاكت رساندن تعدادي از مزدوران شدند.

بنا به‌گفتة يكي از اهالي روستاي خرابه واقع در غرب بستان نيروهاي عراقي مردان بين 15 تا 40 ساله را مجبور مي‌كنند كه لباس سربازي پوشيده و براي ارتش عراق خدمت كنند.

گزارش ديگري از وضعيت نيروهاي عراقي و حركات ستون‌پنجم حاكـي است: 1‌ـ رعد شرهاني يكي از سران جبهه‌التحرير به‌اتفاق 50 نفر از اعضاي اين جبهه حدود 10 روز پيش به‌كرخه‌كور اعزام شده‌اند.

2‌ـ از خرابه تا بستان‌ جاده‌اي توسط دشمن احداث شده كه شن‌ريزي شده و مقداري قير روي شن‌ها ريخته‌اند.

3‌ـ پايگاه موشك‌هاي سام دشمن در كنار روستاي خرابه مستقر است.

4‌ـ از خرابه تا فنيخي 5000 نفر از جيش‌الشعبي مستقر هستند كه حالت دلگرم‌كننده‌اي را براي ارتش عراق دارند. اين نيروها در چادرهاي انفرادي و دسته‌جمعي مستقر بوده و از افراد لبناني، تونسي، يمني و سعودي تشكيل شده‌اند. مربي آموزشي اين افراد فلسطيني‌ها هستند.

5‌ـ مقر فرماندهي دشمن در كنار پايگاه ضدهوايي سام قرار دارد.

6‌ـ يك پايگاه ضدهوايي سام نيز در روستاي فنيخي مستقر است.

7‌ـ از پل سابله تا سوسنگرد فقط ارتش عراق مستقر است و از جيش‌الشعبي نيرويي در اين قسمت نيست.

گزارش از وضع داخلي عراق: برادران مجاهد مسلمان عراقي طي تظاهرات باشكوهي در استان عماره به‌طرفداري از جمهوري اسلامي و امام خميني به‌يك منزل كه عوامل حزب منفور بعث اسكان داشتند، حمله كرده و 16 نفر از آن‌ها را به‌هلاكت رساندند. در اين درگيري 6 نفر از برادران دستگير و تعدادي اسلحه و مهمات به‌دست بعثي‌ها افتاد.

نتيجه: در مجموع مشاهدات از جبهه‌هاي جنگ چنين به‌نظر مي‌رسد كه دشمن به‌علت ضعف شديد در امكانات، نفرات و روحيه تا حدي از گستردگي نيروهاي خود و استعداد نيروهايش كاسته تا بتواند خودش را حفظ كند و تا حدي به‌نيروهايش استراحت بدهد. از طرفي، عراق تا حدود زيادي مخصوصاً در جبهه‌هاي كارون از پيشروي مأيوس شده و به‌فكر تجمع و استقرار افتاده است. به‌همين خاطر است كه در اكثر نقاط اطراف نيروهايش را مين‌گذاري كرده تا از پيشروي نيروهاي جمهوري اسلامي جلوگيري كند. بنا به‌دلايل و مشاهدات فوق زمان فعلي بهترين موقعيت براي حملات منظم و نامنظم به‌نيروهاي مزدور عراق در منطقه است كه با توجه به‌مسایل فوق و فضل الهي با كمي كوشش و اتكاء به‌نيروي الهي مي‌توان اجانب را سر جايشان نشاند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دارخوین

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...