شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 2 - دی - 1359

2/دی/1359

 

محور دب‌سليمان: در چند روز اخير دشمن از مواضع خود 7 تا 8 كيلومتر عقب‌نشيني كرده و در روستاي دب‌سليمان پشت سد احداثي جديد(بين روستاهاي رمزيه و دب‌سليمان) مستقر شده است. در گزارش ديگري آمده است كه با آتش خمپاره‌‌‌‌انداز برادران پاسدار روي سنگرهاي دشمن خساراتي به ‌آن‌ها وارد آمد. تعدادي لودر و بلدوزر كه مشغول حفر سنگر بودند، توسط آتش تفنگ 106 برادران ارتشي منهدم شدند.

بنا به‌گزارش ديگر وضعيت دشمن در اين منطقه چنين است:

1‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌‌ 4 دستگاه بلدوزر در حدود 4 كيلومتري غرب روستاي سكينه‌2 در حوالي دب‌سليمان مشغول فعاليت و حفر سنگر بودند.

2‌‌ـ 2 فروند هلي‌كوپتر از پادگان حميد تا روستاي مكسر جلو آمدند و به‌طرف نيروهاي خودي شليك كردند كه آسيبي وارد نيامد. هلي‌كوپترها سپس به‌پادگان حميد بازگشتند ولي چون توپخانه خودي روي پادگان اجراي آتش مي‌كرد، پادگان را ترك كردند.

محور دارخوين: گزارش واصله از منطقه حاكي است كه از اين محل تا جاده اهواز‌‌‌ـ خونين‌شهر نيرويي از دشمن مستقر نيست و اوضاع كلي منطقه آرام است. گزارش رسيده از منطقه دارخوين و انرژي اتمي حاكي است كه با اجراي آتش شديد توپخانه روي مواضع دشمن در غرب دارخوين توپخانه دشمن تحركي نداشته است. ضمناً خودروهاي دشمن در يك جاده خاكي كه به‌فاصله 12 كيلومتر به‌موازات رود كارون و در غرب اين رود تا نزديكي سيدعبود كشيده شده است، رفت‌و‌آمد مي‌كنند.

محور كرخه‌كور: 1‌‌‌ـ 12 دستگاه تانك و 4 تا 6 دستگاه خودرو و تعدادي نفرات پياده در 2 كيلومتري جنوب مقبره سيدشريف مشاهده شدند.

2‌‌‌ـ در 2 تا 3 كيلومتري شمال نيروهاي فوق نيز 8 دستگاه تانك و 3 دستگاه خودرو مشاهده شد.

3‌‌‌ـ در 2 تا 3 كيلومتري جنوب نيروهاي بند يك 8 دستگاه تانك، 4 دستگاه نفربر و تعدادي خودرو ديده شد.

4ـ نيروهاي فوق در يك مسير هلالي شكل قرار دارند كه ابتداي آن از تپه شرطاق شروع مي‌شود و به‌موازات كرخه‌كور تا روبه‌روي ازرك‌يك ادامه دارند.

5‌‌ـ 2 دستگاه لودر در كنار تپه شرطاق و جنوب مشاهده شده است.

6‌ـ 4 عراده توپ در 4 كيلومتري جنوب روستاي كوهه مشاهده شد كه منطقه كوهه را زير آتش گرفته بودند.

نظريه يك: دشمن در 2 روز گذشته حريجه را سخت مي‌كوبيد كه ممكن است قصد تصرف روستا را براي تأمين جناح خود و توپخانه‌اش داشته باشد.

نظريه 2: با توجه به‌تغيير و تحولات و عقب‌نشيني در منطقه آب‌تيمور دشمن مجبور است محل توپ‌هاي خود را از تخيطيه و براجعه تغيير دهد و به‌احتمال قوي اهواز از برد اين توپ‌ها خارج مي‌شود. لذا دشمن درصدد خواهد بود توپ‌‌هاي مستقر در 4 كيلومتري جنوب كوهه را تقويت كند تا بتواند به‌طرف اهواز اجراي آتش كند.

محور حمودي‌فردوس: 1‌‌ـ 26 دستگاه تانك و نفربر بين روستا‌هاي سعدون‌حمودي و حسين‌دهيش استقرار دارند.

2‌ـ در 2 كيلومتري جنوب روستاي قيصريه‌يك 12 سنگر مشاهده شد كه در 6 سنگر آن 6 دستگاه نفربر مستقر است.

3‌ـ 25 دستگاه تانك، 10 دستگاه نفربر و 20 دستگاه خودرو در جنوب كرخه‌كور(جنوب روستاي شويش) استقرار دارند.

4‌‌ـ فاصله نيروهاي عراقي تا هويزه حدود 11 كيلومتر است و آن‌ها تنها براي گشت‌زني به‌روستاهاي نزديك مي‌آيند. با توجه به‌گزارش‌هاي رسيده، دشمن از منطقه حمودي و كلاً از شمال كرخه‌كور عقب‌نشيني كرده و در جنوب اين رود مستقر شده است. اين حركات حاكي از ناتواني دشمن از انجام تك روي سوسنگرد است و آخرين اميد نيروهاي عراق در اين منطقه تصرف بخش هويزه و استفاده از آن به‌عنوان يك مقر زمستاني مي‌باشد. از سوي ديگر با توجه به‌اخباري كه مي‌رسد، نيروهاي عراقي تنها اميدشان را به‌صلح بسته‌اند و ديگر روحيه رزمندگي ندارند.

محور سوسنگرد: گزارش واصله از استعداد و وضعيت استقرار نيروهاي عراقي در غرب و شمال‌غربي سوسنگرد حاكي است: 1‌ـ 9 دستگاه تانك و يك قبضه ضد‌هوايي در دهلاويه مستقر است.

2‌ـ 15 دستگاه تانك و نفربر در 800 متري روستاي سيدخلف در شمال كرخه‌كور استقرار دارد.

3‌‌ـ در 450 متري شرق نيروهاي فوق 4 دستگاه نفربر مستقر است.

4‌ـ گزارش‌هايي مبني بر ترك منطقه غرب سوسنگرد توسط نيروهاي عراقي مي‌رسد كه حاكي از يأس دشمن از تصرف سوسنگرد است.

گزارش واصله از عمليات انجام شده توسط برادران پاسدار در غرب سوسنگرد حاكي است كه در درگيري صبح امروز برادران پاسدار و نيروهاي عراقي 2 سنگر دشمن با نفرات و يك تانكر آب كاملاً منهدم شده و برادران پس از درگيري، سالم به‌پايگاه خود بازگشتند.

محور دزفول: گزارش رسيده از عمليات برادران پاسـدار در منطقه دزفول حاكـي است:

1‌ـ در ساعت 00‌‌‌:8 روز 30/9/59 برادران پاسدار طي 2 رشته مين‌گذاري در جاده فكه 2 دستگاه خودرو ارتش عراق را با كليه سرنشينان آن منهدم كردند.

2‌ـ در تاريخ 1/10/59 در غرب رودخانه كرخه‌ توسط آتش خمپاره‌انداز برادران سپاه يك دستگاه نفربر منهدم شد و 3 عراقي به‌هلاكت رسيدند.

3‌ـ امروز در ساعت 7:30 برادران پس از شناسايي قبلي طي يك عمليات توانستند 2 دستگاه تانك را با مين‌گذاري و موشك‌ آر.پي.جي منهدم كنند، 15 نفر را به‌هلاكت رسانده و 5 نفر را به‌شدت زخمي كنند. برادران پاسدار پس از انجام عمليات سالم به‌پايگاه خود بازگشتند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محور دارخوین،دب سلیمان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...