شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 5 - دی - 1359

5/دی/1359

 

محور اهواز‌ـ خونين‌شهر: در يك كيلومتري سدي كه دشمن جلوي روستاي دب‌سليمان احداث كرده بود، دشمن قسمتي از جاده را قطع كرده و باعث شده كه آب از محل بريدگي به‌شرق جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر نفوذ كند. مقداري از آب تا نزديكي روستاي تخيطيه رفته و مقداري ديگر نيز به‌طرف رود كارون در حركت است. دشمن سد بزرگي جلوي روستاي تخيطيه احداث كرده كه احتمالاً براي جلوگيري از نفوذ آب است. لازم به‌تذكر است كه سد احداثي توسط دشمن تا نزديكي روستاي كوهه(كنار كرخه‌كور) امتداد دارد. در گزارش ديگر آمده که 4 عراده توپ در شمال روستاي تخيطيه(غرب جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر) مستقرند كه مواضع خودي و شهر اهواز را زير آتش دارند.

محور دارخوين: 1ـ توپخانه دشمن در جبهه مقابل انرژي اتمي عقب رفته و به‌جاي آن توپ ديگري كه ممكن است كاتيوشا باشد، آورده‌اند. دشمن انرژي اتمي و دارخوين را زير آتش گرفته بود.

2ـ با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار و همچنين آتش توپخانه ارتش جمهوري اسلامي روي سنگرهاي دشمن تلفات زيادي به‌نيروهاي عراقي وارد آمد كه از ميزان دقيق تلفات اطلاعي در دست نيست.

3ـ روز گذشته يك تانكر بزرگ حامل بنزين توسط نيروهاي خودي به‌آتش كشيده شد. يك ميگ عراقي نيز در ساعت 9:00 روز 4/10/59 بر فراز آسمان انرژي اتمي ظاهر كه با آتش پدافند هوايي برادران متواري شد.

4ـ در جبهه محمديه و سلمانيه توپخانه خودي مواضع دشمن را به‌شدت زير آتش قرار داد. پس از آن 4 فروند هلي‌كوپتر ارتش جمهوري اسلامي وارد عمل شدند و يكي از جنگنده‌هاي ارتش مواضع دشمن را در هم كوبيد. در اين عمليات تلفات دشمن بسيار زياد بود و آمبولانس‌ها در حال فعاليت مشاهده شدند. از ميزان دقيق تلفات اطلاعي در دست نيست.

5ـ در روز 4/10/59 با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار مستقر در جبهه‌هاي محمديه و سلمانيه تعداد زيادي از سنگرهاي دشمن با نفرات داخل آن‌ها منهدم شد و تلفات زيادي وارد آمد.

محور كرخه‌كور: نيروهاي دشمن در اين محور تقويت شده‌اند و تحرك و نقل‌و‌انتقالات زيادي به‌چشم مي‌‌خورد. وضعيت و استعداد نيروهاي عراقي در اين منطقه به‌قـرار زير است:

1ـ در 2 كيلومتري جنوب‌غربي روستاي كوهه 20 دستگاه كاميون و تعداد زيادي افراد پياده مشاهده شده است.

2ـ در 2 تا 3 كيلومتري جنوب روستاهاي كوهه و ازرك‌يك 21 دستگاه تانك، 14 دستگاه كاميون و 6 دستگاه بلدوزر مشاهده شد.

3ـ در 5/2 كيلومتري جنوب‌شرقي روستاي ازرك‌يك 15 دستگاه تانك، 20 دستگاه خودرو و 2 دستگاه بلدوزر مستقر است.

4ـ نيروهاي فوق داراي آرايش هلالي هستند كه شرق اين هلال در 5/2 كيلومتري جنوب‌شرقي ازرك‌يك و غرب آن در 2 كيلومتري جنوب‌غربي كوهه است.

محور حمودي‌فردوس: گزارش رسيده از استعداد و محل استقرار نيروهاي عراقي در اطـراف كرخه‌كور در حوالي حمودي‌فردوس حـاكي اسـت: 1ـ 15 دستگاه تانك در يك كيلومتري جنوب روستاي حويش استقرار دارد.

2ـ در جنوب روستاي سميده 2 عراده توپ و همچنين تعدادي تانك، نفربر و خودرو در كنار جاده‌اي كه جهاد سازندگي ساخته، مستقر هستند.

3ـ در شرق روستاي طليل تعدادي تانك و نفربر مشاهده شده است(استعداد اين نيروها گزارش نشده است).

4ـ گسترش نيروهاي دشمن در جنوب‌شرقي كرخه‌كور است. خط‌مقدم نيروهاي متجاوز حدود 11 كيلومتر با هويزه فاصله دارد.

محور سوسنگرد: گزارش رسيده از وضعيت استقرار نيروهاي دشمن در غرب سوسنگرد حاكي است: 1ـ 4 دستگاه نفربر، يك دستگاه خودرو و يك دستگاه جيپ در اطراف تپه راه و ترابري در حدود 3 كيلومتري پل سوسنگرد مستقر هستند.

2ـ 5 دستگاه تانك در قسمت شمالي جاده، حدود 1500 متري پل مستقر است.

3ـ گزارش رسيده از نقل‌و‌انتقالات دشمن در جبهه الله‌اكبر حاكي است كه 10 دستگاه تانك و نفربر از اين جبهه به‌سمت بستان در حركت بودند.

محور دزفول: خبر رسيده از عمليات انجام شده در جبهـه دزفـول حاكـي اسـت: 1ـ در تاريخ 3/10/59 يك دستگاه تانك با سرنشينان آن به‌كلي منهدم شد.

2ـ با آتش شديد خمپاره‌انداز برادران پاسدار در غرب روخانه كرخه تعدادي از سنگرهاي دشمن با نفرات آن به‌كلي منهدم شد و به‌يك دستگاه تانك خساراتي وارد آمد. در اين عمليات 6 تن كشته و زخمي شدند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،اهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...