شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 8 - دی - 1359

8/دی/1359

 

محور اهواز‌‌ـ خونين‌شهر: طبق اطلاع واصله از منطقه تخيطيه آب تا نزديكي اين روستا نفوذ و دشمن در شمال تخيطيه سد احداث كرده است كه ادامه آن از جلوي روستاي دب‌سليمان گذشته و به‌كوهه در كنار كرخه‌كور متصل مي‌شود. پشت اين سد در شمال تخيطيه 19 دستگاه تانك، 5 دستگاه نفربر، تعداد كمي خودرو، 7 دستگاه لودر، 2 دستگاه جرثقيل و يك دستگاه بيل‌مكانيكي مشاهده شده است. همچنين يك عراده توپ در جلوي سد خاكي مستقر بود و به‌طرف نيروهاي خودي شليك مي‌‌كرد. توپخانه دشمن در شمال رمزيه‌يك مشتمل بر 6 عراده توپ و كنار دب‌سليمان مشتمل بر 4 عراده به‌جاي خود باقي است.

گزارش ديگري كه از كيلومتر 50 جاده فوق رسيده حاكي است كه در جنوب جاده 6 دستگاه نفربر و 5 سنگر تانك كه تانك‌ها در آن مستقر بودند، مشاهده شده است. همچنين در شمال كيلومتر 50 توسط دشمن، جاده‌اي احداث شده كه احتمالاً جاده تداركاتي آن‌ها است كه از طاهريه و ام‌الغفاري به‌حمودي‌فردوس وصل مي‌شود. توسط نيروهاي عراقي در همين محل روي جاده موانعي گذاشته شده است.

محور فارسيات: گزارش واصله از عمليات هماهنگ نيروهاي خودي در شرق صفحه‌يك حاكي است كه توپخانه ارتش جمهوري اسلامي به‌مدت 45 دقيقه روي مواضع دشمن اجراي آتش كرد و سپس برادران پاسدار در يك عمليات چريكي بسيار وسيع موفق به‌وارد آوردن تلفات زير به‌دشمن شدند:

انهدام 9 دستگاه تانك با خدمه، انهدام 3 دستگاه خودرو حامل نفرات، انهدام 5 سنگر اجتماعي و انهدام يك قبضه تيربار كاليبر‌75. همچنين در حالي كه فرمانده عراقي با سوت سربازان را براي مراسم شامگاهي جمع مي‌كرد، برادران پاسدار 2 موضع تجمع نفرات آن‌ها را كاملاً منهدم كردند. تلفات جاني دشمن حدود 100 كشته و زخمي گزارش شده است. در اين عمليات به‌هيچ‌يك از برادران پاسدار آسيبي وارد نشد و برادران پس از انجام عمليات سالم به‌پايگاه خود بازگشتند.

ارزيابي خبر: صحت دارد.

در گزارش ديگري از همين منطقه آمده است كه برادران پاسدار موفق به‌كشف يك ميدان مين در غرب كارون شدند كه 150 مين ضدتانك و 36 مين ضدنفر را كشف و خنثي كردند.

ارزيابي خبر: صحت دارد.

محور كرخه‌كور: گزارش‌هاي رسيده از وضعيت نيروهاي دشمن در جنوب كرخه‌كور در مقابل روستا‌هاي كوهه و سيدشريف حاكي است: 1‌ـ 15 دستگاه تانك، 7 دستگاه نفربر، 9 دستگاه كاميون، 4 دستگاه بلدوزر و تعدادي نفرات پياده كه در سنگر مستقر بودند، در يك كيلومتري جنوب كوهه استقرار دارند.

2‌ـ در 5/2 كيلومتري جنوب سيدشريف 20 دستگاه تانك، 15 دستگاه كاميون، چند جيپ و 8 دستگاه لودر استقرار داشته است.

3ـ در جنوب‌شرقي نيروهاي بند 2 به‌فاصله حدود يك كيلومتر 18 دستگاه تانك، 4 دستگاه كاميون و 2 دستگاه جيپ فرماندهي مشاهده شد. نيروهاي فوق همگي به‌صورت هلالي استقرار يافته‌اند.

ارزيابي خبر: صحت دارد.

محور حمودي‌فردوس: گزارش واصله از استعداد و كيفيت استقرار نيروهاي دشمن در اين منطقه حاكي است: 1‌ـ 25 دستگاه تانك، نفربر و خودرو در جنوب روستاي طليل(شمال كرخه‌كور) مستقر هستند.

2‌ـ نيروهاي گشتي عراقي اكثراً تا روستاهاي قيصريه‌يك و 2 پيش مي‌آيند.

3‌ـ 9 عراده توپ در 3 كيلومتري جنوب كرخه‌كور(در منطقه حيانيه) مستقر است.

4‌ـ نيروي زرهي به‌استعداد حدود يك تيپ در 200 متري جنوب جاده ساخته شده توسط جهاد‌ سازندگي(در جنوب كرخه‌كور) مستقر شده است.

ارزيابي خبر: صحت دارد.

محور سوسنگرد: گزارش‌هاي واصله از استعداد و وضعيت استقرار نيروهاي عراقي در غرب و جنوب‌غربي سوسنگرد در تاريخ 7/10/59 حاكي اسـت: 1‌ـ 5 عراده توپ كه در دهلاويه مستقر بودند، از مواضع خود خارج شده و به‌ عشيره ‌فنيخي منتقل و مستقر شده‌اند.

2‌ـ 10 دستگاه تانك، نفربر و خودرو كه تا روستاهاي شرفه(منطقه بين هويزه و رفيع) گشت مي‌زدند و قصد قطع جاده هويزه به ‌رفيع را داشتند، به‌نزديكي پل سابله بازگشتند.

3‌ـ 10 دستگاه تانك، نفربر و خودرو در جنوب روستاي آلبوحمادي مستقر است.

4‌ـ 50 نفر از نيروهاي عراقي در نهري در غرب نيروهاي بند 3 استقرار دارند.

5‌ـ بين روستاهاي دحيمي و دهلاويه 13 دستگاه تانك، نفربر و چند خودرو مشاهده شد.

6ـ 6 دستگاه خودرو و 3 دستگاه بي.‌ام.‌پي نيز در 2 كيلومتري شرق نيروهاي بند 5 مستقر هستند.

ارزيابي خبر: 70 درصد صحت دارد.

گزارش‌هاي واصله از اين منطقه حاكي است كه آتش توپخانه ارتش جمهوري اسلامي روي دشمن مؤثر بوده است. گزارش ديگري كه از عمليات برادران پاسدار رسيده، حاكي است كه در شبيخون برادران يك دستگاه تانك و يك دستگاه نفربر بي.‌ام.‌پي منهدم شد و چند نفر كشته و زخمي شدند. پس از عمليات برادران همگي سالم به‌پايگاه خود بازگشتند.

محور الله‌اكبر: گزارش رسيده از نيروهاي عراقي در شمال رود كرخه(جنوب‌غربي الله‌اكبر) حاکي است كه 15 تا 18 دستگاه تانك، يك قبضه تفنگ 106 ميليمتري و تعدادي خودرو در پشت سد خاكي كه از سيدخلف تا تپه‌هاي الله‌اكبر احداث شده، مستقر هستند. اين سد خاكي كه توسط نيروهاي دشمن به اين سمت احداث شده، از نفوذ آب روي عراقي‌هاي مستقر در پشت آن جلوگيري مي‌كند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،اهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...