شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 18 - دی - 1359

18/دی/1359

 

محـور جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر: 3 قبضه ضـدهوايي و تعـدادي تانك در جنـوب دب‌سليمان(جنوب جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر) در انتهاي سد خاكي دشمن مشاهده شد. همچنين برادران سپاه مستقر در ستاميه‌بزرگ، سدي خاكي از مقابل ايستگاه آب‌تيمور تا روستاي ستاميه‌بزرگ احداث كرده‌اند كه حدود 2 تا 5/2 كيلومتر با سدخاكي دشمن در جلوي دب‌سليمان فاصله دارد.

محـور دارخوين: 1ـ دشمن در غرب محمديه و جاده آن، در انتهاي كانالي كه از سلمانيه به ‌نهر شادگان متصل است، چند سنگر تانك كنده است. اين سنگرها در سه‌راه كانال شهر شادگان در جنوب روستاي سلمانيه قرار دارند.

2ـ در فاصله‌اي پايين‌تر از سنگرهاي بند يك، يك آتشبار توپخانه مستقر شده كه به‌طرف جاده ماهشهر شليك مي‌كند.

3ـ در 4 كيلومتري رودخانه كارون در غرب روستاي محمديه حدود 20 سنگر شناسايي شد. رفت‌وآمد خودروهاي عراقي به اين سنگرها زياد است.

4ـ يك موضع توپخانه دشمن نيز در شرق سنگرهاي بند 3 به‌فاصله 400 متري ديده شد كه 2 عراده از آن‌ها شليك مي‌كردند. احتمالاً تعداد آن‌ها بيش از اين است. همچنين طي عملياتي كه توسط آتش خمپاره‌انداز برادران سپاه در تاريخ 16/10/59 در غرب كارون صورت گرفت، 5 سنگر تانك منهدم شد. به 5 دستگاه تانك خساراتي وارد گرديد و 20 نفر كشته و 30 نفر زخمي شدند. در عمليات ديگري كه در تاريخ 18/10/59 در منطقه دارخوين توسط خمپاره‌اندازهاي برادران سپاه انجام گرفت، تلفات زير به‌دشمن وارد آمد: انهدام يك دستگاه تانك و يك خودرو، انهدام يك سنگر انفرادي، كشته و زخمي شدن 40 تا 50 نفر.

محور كوهه: يك ستون زرهي با 15 دستگاه تانك و تعدادي نفربر و نيروي پياده از شرق كوهه به‌طرف غرب(به‌طرف حمودي‌فردوس) در حركت بود كه در غرب كوهه، به‌فاصله 4 كيلومتري جنوب كرخه‌كور مستقر شدند و از آن‌جا مواضع خودي را در شمال زير آتش شديد قرار دادند. همچنين طبق اظهار يكي از برادران پاسدار يك ميدان در جلوي سنگرهاي خودي نزديك روستاي سيدشريف و ازرك‌يك كار گذاشته است. مين‌ها شامل ضدتانك پلاستيكي، ضدنفر چوبي و يك نوع مين آتش‌زا مي‌باشد.

محور كرخه‌كور: در تاريخ 18/10/59 دشمن خود را به ‌كرخه‌كور نزديك كرد و نيروهاي خودي مجبور به‌عقب‌نشيني شدند. برادران پاسدار براي جلوگيري از نفوذ دشمن به‌شمال كرخه‌كور تصميم به‌انهدام پل دشمن كه در حمودي‌فردوس زده بود، گرفتند. طبق خبر تأييد نشده، تعداد زيادي از تانك‌هاي خودي توسط دشمن در جنوب كرخه‌كور منهدم شـده و قسمتي از نيروهاي خـودي كه در دشت بين كرخه‌كور و جـاده سوسنگرد‌ـ حميديه قرار دارند، به‌حالت سرگردان مي‌باشند. پس از عقب‌نشيني نيروهاي خودي، يك واحد از برادران سپاه اعزامي از حميديه با دشمن درگير شدند. 10 دستگاه تانك، 2 دستگاه خودروي مهمات و 4 نفربر را منهدم كردند و خسارات فراواني به‌دشمن وارد شد كه به‌علت اتمام مهمات مجبور به‌عقب‌نشيني شدند. هنگامي كه اين واحد از يگان‌هاي ارتش مستقر در منطقه درخواست تأمين مهمات كرد، جوابي به ‌آنان داده نشد. در حالي كه خودروهاي آنان به‌وسيله مين و توپ منهدم شد، با 11 شهيد و تعدادي زخمي مجبور به‌ترك محل درگيري شدند.

گـزارش‌هاي رسيده از مناطق اشغـالي: 1ـ در منطقه سوره در جاده كشتارگاه‌ـ شلمچه، يك مركز فعاليت‌هاي سياسي به‌سرپرستي مجيد شريفي فرزند عساف و محمود علي‌عوفي تشكيل شده است.

2ـ در روستاي ولي‌عصر كه در نزديكي خين واقع است، يك صرافي وجود دارد كه پول ايراني را به عراقي تبديل مي‌كند.

3ـ كميته كشاورزي «لجنه زراعيه» انبار خرماي روستاي ولي‌عصر محل اين كميته است كه در آن بذر و علوفه براي دام‌ها و زمين‌هاي كشاورزي موجود بوده و بين ضدانقلابيون تقسيم مي‌شود.

4ـ كميته كار «لجنه تشغيل» براي كاريابي و اشتغال ضدانقلابيون داير شده است.

5ـ مدرسه روستاي ولي‌عصر اكنون باز است و معلمين عراقي در آن تدريس مي‌كنند. نام اين مدرسه به «الفتوات و الطلايع شعب‌ العربستان» تغيير كرده است.

6ـ بالاتر از فروشگاه تعاوني روستا 2 انبار بزرگ وجود دارد كه اكنون محل مكانيكي و تعميرگاه بزرگي است كه كليه وسايل و خودروهاي ارتش عراق و ضدانقلابيون در آن تعمير مي‌شود و «منطقه‌الصناعيه» نام دارد.

7ـ نرسيده به‌مسجد روستاي ولي‌عصر چند ساختمان وجود دارد كه محل آموزش نظامي ضدانقلابيون است.

8ـ بهداري روستاي ولي‌عصر مركز پزشكي روستا است كه «وزارت الصحه» نام دارد. در اين بيمارستان و ساير بيمارستان‌هاي جبهه دكترهاي اردني، عربستاني و فلسطيني وجود دارند.

9ـ يك مسجد جديد به‌وسيله عراقي‌ها در روستاي ولي‌عصر در حال احداث است.

10ـ در نزديكي مسجد بالا چادري برپا شده كه محل خريد خرما از ضدانقلابيون روستاها است و «لنجه‌التمر» نام دارد. مسؤول اين كميته سيدنعمه مزاري‌پور و سيداحمد مفتي عريض هستند.

11ـ عراقي‌ها با كار سياسي روي روستاييان و اسرا سعي مي‌كنند روي آنان تأثير گذاشته و آنان را جذب كنند. در اين رابطه تا كنون تعداد زيادي از اسراي عرب را براي آموزش نظامي و سياسي به‌مدت 15، 30 و45 روز به‌كار گرفته و پس از آموزش، نيروها را به‌خط‌مقدم جبهه اعزام مي‌كنند. ماهيانه به‌هر فردي كه به‌عنوان سرباز استخدام ‌شود، 25 دينار مي‌پردازند.

12ـ به‌هر خانواده‌اي كه در آن‌جا ساكن شود 50 دينار در ماه پرداخته مي‌شود. كليه خواروبار از دكاني است كه باز شده و روي آن جمله صدام‌حسين نوشته و بين آنان به‌رايگان تقسيم مي‌شود.

13ـ كليه ابزار و ادوات جنگي كه به‌عنوان غنيمت به‌دست عراقي‌ها مي‌افتد، به ‌اردن هديه داده مي‌شوند.

14ـ قرار است فعاليت‌هاي شديد سياسي و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي توسط افراد ضدانقلاب در راديو و تلويزيون و روزنامه‌ها برگزار شود تا نيروهاي ضدانقلاب خوزستان به‌عنوان مبارزيني كه در راه آزادي عربستان مي‌جنگند، در جهان مطرح شوند و اسراييل جديدي در منطقه به‌وجود آيد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محور جاده اهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...