شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 29 - دی - 1359

29/دی/1359

 

محور فارسيات: با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار تلفات زير به‌دشمن وارد شد: انهدام يك دستگاه خودرو، از كار افتادن يك دستگاه تانك و يك دستگاه نفربر، به‌هلاكت رسيدن حداقل 5 نفر از مزدوران صدام و زخمي شدن 15 نفر از آنان. در اين درگيري نيروهاي خودي تلفاتي نداشتند.

محور دارخوين: دشمن در كنار رود كارون، محل سابق پل در منطقه مارد مقدار زيادي خاك و سنگ آورده است. تعدادي كمپرسي نيز در محل در حال رفت‌و‌آمد مشاهده شدند. تعدادي بلدوزر مشغول كار بودند و سنگ‌ها و خاك‌ها را مي‌گستراندند. احتمالاً اين كار براي جلوگيري از گل‌آلود شدن مواضع دشمن و نفوذ آب(كه از سمت شادگان به‌طرف منطقه سرازير شده بود) صورت مي‌گيرد.

محور حمودي‌سعدون: بر اثر درگيري برادران پاسدار با عراقي‌ها در جنوب‌شرقي سوسنگرد 6 دستگاه تانك و يك دستگاه لودر منهدم شد و تعدادي كشته و زخمي شدند. ضمناً يك دستگاه تانك سالم به‌دست برادران افتاد. در اين درگيري يكي از برادران پاسدار شهيد شد و 2 نفر زخمي شدند.

محور الله‌اكبر: وضعيت استقرار و استعداد نيروهاي دشمن در منطقه الله‌اكبر تغييري نكرده است و همانند سابق 6 دستگاه تانك در 3 كيلومتري شمال كرخه در منطقه سيدخلف مستقر است.

محور جنوب‌غـرب سوسـنگرد: 1ـ نيروي زرهي در فاصله بين روستاهاي ساريه و آلبوعفري‌شمالي در جنوب جاده هويزه مستقر است.

2ـ نيروهاي پياده در روستاي آلبوعفري‌جنوبي در منازل اين روستا مستقر هستند. همچنين تعدادي از افراد پياده در پشت تانك‌هاي سوخته و سنگرهاي خالي نيروي زرهي مستقر هستند.

3ـ در روستاي حاجيه و آلبوعفري‌شمالي نيروي پياده و زرهي مشاهده شد.

محور غرب سوسنگرد: در شبيخوني كه توسط برادران پاسدار در غرب سوسنگرد انجام گرفت، تلفات زير به‌دشمن وارد آمد: انهدام 2 چادر جمعي نفرات، يك ماشين اورال حامل نفرات، يك دستگاه تانك و كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از نفرات كه تعداد دقيق آن مشخص نيست. در اين عمليات يك تن از برادران شهيد شد و 5 نفر زخمي شدند.

محور آبادان: در روزهاي 28 و 29/10/59 آبادان زير آتش توپخانه كاتيوشاي دشمن قرار گرفت كه حداقل 20 تن از افراد غيرنظامي شهيد و تعدادي مجروح شدند. در روز 27/10/59 با آتش توپخانه خودي يك بلدوزر و چند سنگر دشمن منهدم شد و 9 تن از سربازان آن‌ها به‌هلاكت رسيدند. همچنين بر اثر اصابت تركش خمپاره 2 تن از برادران زخمي شدند. در تاريخ 26/10/59 برادران موفق شدند قسمتي از وسايل مخابراتي دشمن را تخريب و يك لودر و چند ماشين جاده‌سازي را منهدم كنند. در اين روز 2 تن از برادران شهيد و 6 نفر زخمي شدند. با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار در جبهه ايران‌گاز يك دستگاه تانك، چند سنگر نفرات و يك انبار مهمات نابود شد. پس از اين عمليات آمبولانس‌هاي دشمن در حال نقل‌و‌انتقال مجروحين مشاهده شدند.

گزارش‌ برون‌مرزي: 1ـ 15 تا 20 روز قبل توپخانه سنگين سترلا كه ساخت كشور فرانسه است، از كويت براي عمليات به عراق آورده شده است.

2ـ تعدادي خلبان عراقي حدود 2 ماه قبل براي آموزش فانتوم به‌ عربستان سعودي رفته‌اند.

3ـ خلبانان عراقي به‌وسيله 9 فروند هواپيماي سوخو كه به‌تازگي از روسيه ارسال شده، در پايگاه شعيبیه آموزش داده مي‌شوند.

4ـ از زمان شروع جنگ شب‌ها در شهرهاي بصره، ناصريه، نجف، كربلا و ديوانيه منع رفت‌و‌آمد اعلام شده كه هنوز ادامه دارد.

5ـ در مختصات 30ـ57 به‌فاصله 250 و 300 متري شط‌العرب، مقابل جزيره مينو، در منزل شخصي به‌نام محمد عدنان حدود 140 نفر از جيش‌الشعبي(ارتش خلقي) عراق قرار دارند.

نظريه: 1ـ دشمن قصد دارد با خيزهاي كوتاه در منطقه حمودي خود را هر چه بيشتر به‌جاده نزديك كند و از سمت جاده هويزه نيز كوشش خود را براي نزديك شدن به سوسنگرد به‌كار مي‌برد. به‌احتمال زياد دشمن قصد دارد در يك زمان از 3 طرف جنوب، جنوب‌شرقي و غرب اين شهر را به‌محاصره در آورده و تصرف كند.

2ـ با توجه به اين‌كه تمامي افراد دشمن در منطقه سوسنگرد داراي ماسك ضدگاز هستند(طبق اظهار اسراي جنگي) امكان به‌كار بردن گازهاي سمي در صورت مقاومت سوسنگرد مي‌رود.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،دارخوین

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...