شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 14 - بهمن - 1359

14/بهمن/1359

 

محور اهواز‌ـ خونين‌شهر‌: در قسمت شمالي سد احداثي دشمن كه از روستاي تخيطيه تا روستاي كوهه كشيده شده، در جنوب روستاي كوهه در 2 نقطه شكافي ايجاد شده و آب به‌مقدار كم به‌طرف نيروهاي عراقي جريان يافته است.

محور دارخوين‌: امروز يك افسر عراقي خود را به‌برادران پاسدار مستقر در اين منطقه تسليم كرد.

قسمتي از منطقه مارد را آب فرا گرفته است. در حفار غربي دور نخلستان را نيز آب گرفته ولي در شرق مارد با وجود آبگرفتگي رفت‌و‌آمد خودروهاي دشمن مشاهده شده است. آب در دارخوين نسبت به‌روز قبل 10 سانتيمتر پايين آمده است. ضمناً رو‌به‌روي دارخوين آب از 3 طرف دشمن را فرا گرفته است. پس از اين‌كه آب به‌طرف نيروهاي دشمن نفوذ كرد، 6 دستگاه بلدوزر به‌سرعت مشغول كار شدند ولي آتش خمپاره برادران پاسدار و توپخانه خودي آن‌ها را مجبور كرد كه دست از كار بكشند. همچنين در ساعت 20:00 روز 13/11/59، 60 دستگاه خودرو كه با چراغ‌هايشان شناسايي ‌شدند، از طرف اهواز به‌سمت مارد در حركت بودند. بعدازظهر 13/11/59 نيز رفت‌و‌آمد خودروها از اهواز به‌طرف حفار(‌به‌سمت آبادان‌) و بالعكس مشاهده ‌شد. 4 دستگاه تانك نيز به‌علت نفوذ آب در منطقه مارد به‌طرف خونين‌شهر تغيير موضع دادند.

محور حمودي‌: گزارش رسيده در تاريخ 13/11/59 حاكـي اسـت‌: 1‌ـ جاده تداركاتي دشمن در محور كرخه‌كور از روستاي حمودي‌فردوس تا روستاي ام‌الغفاري و از اين روستا تا پادگان حميد كشيده شده است.

2‌ـ در يك كيلومتري شمال پل دشمن در روستاي حيانيه يك عراده كاتيوشا و 4 عراده توپ مستقر است.

3‌ـ 12 عراده توپ در منطقه حمودي‌فردوس استقرار دارند.

4‌ـ يك كاتيوشا و 3 عراده توپ نيز در پادگان حميد مستقر است.

5‌ـ در شرق روستاي ساريه حدود 10 دستگاه تانك و نفربر مشاهده شده است.

6‌ـ در غرب روستاي عتابيه تعدادي از تانك‌هاي دشمن در سنگرهاي قبلي نيروهاي خودي مستقر هستند.

7‌ـ در اطرف تلمبه كرمي در جنوب روستاي عتابيه حدود 15 دستگاه تانك مستقر است.

8‌ـ در 3 كيلومتري جنوب هويزه در مواضع قبلي نيروهاي خودي 7 عراده توپ كششي دشمن استقرار دارد.

9‌ـ در جنوب روستاي حمودي‌سعدون 20 دستگاه تانك و نفربر مشاهده شده است.

10‌ـ انبار مهمات دشمن در شمال روستاي سميده است.

11‌ـ در 3 كيلومتري جنوب‌غربي روستاي سميده 6 عراده كاتيوشا همراه با نيروي پياده مستقر است.

12‌ـ در 3 كيلومتري جنوب روستاي حمودي‌فردوس نيز 6 عراده توپ استقرار دارد.

محور غرب سوسنگرد‌: در روز 13/11/59 برادران پاسدار با آتش خمپاره‌انداز موفق شدند تلفات زيادي به‌نيروهاي عراقي در غرب سوسنگرد وارد آورند. در اين درگيري تلفاتي به‌برادران پاسدار وارد نيامد.

محور آبادان‌: در روز 12/11/59 در قسمت شرقي جبهه ذوالفقاري برادران پاسدار موفق شدند يك انبار مهمات را منهدم سازند كه حدود يك ساعت در آتش مي‌سوخت. در نتيجه اين انفجار چند تن از مزدوران عراقي به‌هلاكت رسيدند.

طبق آخرين گزارش‌هاي رسيده در كناره شرقي رود كارون از آبادان تا روستاي حفار‌شرقي آب فقط تا لب رودخانه و نزديكي سنگر برادران پاسدار آمده و به‌علت جزر سريعاً آب پايين رفته و هيچ‌گونه اثري نداشته است. زمان بالا آمدن آب روز دوشنبه 13/11/59 بوده است.

محور جنوب‌غرب سوسنگرد‌: نيروهاي پياده دشمن در روستاي ساريه مستقر هستند. تعدادي از خمپاره‌اندازها در روستاي آلبوعفري‌جنوبي و تعدادي نيز در روستاي ساريه استقرار دارند. همچنين نيروي زرهي بين روستاهاي ساريه و عتابيه در 700 متري جاده هويزه‌ـ سوسنگرد مستقر شده است. به‌طور كلي مواضع نيروهاي عراقي در اين محور مانند روزهاي قبل بوده و تغييري مشاهده نشده است. لازم به‌ذكر است كه دشمن به‌وسيله توپخانه و خمپاره‌انداز به‌طرف نيروهاي خودي شليك مي‌كند.

محور الله‌اكبر‌: وضعيت نيروهاي دشمن تغييري نكرده و كمپرسي‌ها مشغول ساختن جاده تداركاتي هستند.

برون‌‌مرزي‌: بنا به‌گزارش رسيده از سپاه آبادان‌: 1‌ـ در روزهاي اخير قريب به 400 نفر از هواداران حزب بعث دوره‌هاي تانك و سلاح‌هاي آمريكايي را به‌پايان رسانده‌اند.

2‌ـ تعداد زيادي از طرفداران حزب بعث در استاديوم‌هاي بندر العبناء و المعهوريه و پادگان‌ها به‌وسيله افسران مصري و اردني آموزش مي‌بينند.

3‌ـ از تاريخ 21/11/59 تريلرهاي ارتش عراق مشغول تخليه مهمات و اسلحه آمريكايي موجود در مرزهاي عراق سعودي شده‌اند و آن‌ها را به‌انبارهاي الشعبيه منتقل مي‌كنند.

4‌ـ تيپ 20 زرهي از لشكر 5 بصره كه قبلاً در شلمچه، خونين‌شهر و آبادان با نيروهاي ايراني در نبرد بود و خسارات فراواني ديده است، براي استراحت و تجديد قوا در فاو به‌سر مي‌برد. تيپ 15 پياده مكانيزه به‌صورت احتياط در جفير گسترش يافته و از جاده اهواز‌ـ دير در جنوب قرنه حفاظت مي‌كند. از تيپ 26 زرهي لشكر 5، گردان تانك علي در خونين‌شهر و گردان تانك حسن در آبادان و احتمالاً گردان تانك مقداد در اهواز مي‌باشد.

ارزيابي خبر‌: 50 درصد صحت دارد.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محور جاده اهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...