شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 15 - بهمن - 1359

15/بهمن/1359

 

محور فارسيات‌: نيروهاي عراقي مانند روزهاي قبل و با همان استعداد در سنگرهاي خود موضع گرفته‌اند و تغييري در نيروها مشاهده نشده است. ضمناً دشمن زمين‌هاي اطراف خود را مين‌گذاري كرده است.

محور كرخه‌كور‌: در 3 كيلومتري جنوب روستاي گبير‌زهيه 10 دستگاه تانك مستقر است. منطقه فوق داراي درختان فراواني است و براي عمليات هلي‌كوپتر مناسب است.

محور دارخوين‌: آب، جلوي نيروهاي دشمن مستقر در غرب دارخوين تا جنوب انرژي اتمي را فرا گرفته ولي پشت اين نيروها را كه به‌طرف غرب مي‌باشد، آب نگرفته است. سطح آب كارون در دارخوين مرتب پايين مي‌آيد. بعدازظهر 2 فروند فانتوم به‌مواضع دشمن در مارد حمله كردند كه از ميزان خسارات و تلفات احتمالي اطلاعي در دست نيست. همچنين هلي‌كوپترهاي خودي قصد حمله به‌مواضع نيروهاي عراقي را داشتند كه به‌نظر مي‌رسد عمليات آنان چندان مؤثر نبوده است. ضمناً يك فروند فانتوم در حوالي شادگان سقوط كرد و خلبان آن شهيد شد كه سپاه شادگان از اين موضوع اطلاعي نداشته است.

برون‌مرزي‌: 1‌ـ در فاو يك آتشبار ساحلي به‌استعداد 8 قبضه توپ صحرايي و 2 آتشبار توپخانه كه هر كدام شامل 6 قبضه توپ مي‌باشد، مستقر است.

2‌ـ اخيراً آتشباري به‌استعداد 129 ضدهوايي متوسط در ارتش عراق تشكيل شده و در پشتيباني تيپ 24 لشكر 10 قرار گرفته است. آتشبار مزبور مجهز به‌توپ‌هاي ضدهوايي و موشك‌هاي شليكا و سام است.

3‌ـ گردان هفتم نيروي مخصوص ارتش عراق از بندر البكر به‌جبهه ذوالفقاري انتقال يافته است.

4‌ـ يگان‌هاي توپخانه مشروحه زير كه در پشتيباني تيپ 30 لشكر 6 زرهي ارتش عراق قرار دارند، از جبهه خسروي‌ـ‌ قصر‌شيرين به‌محور هويزه‌ـ سوسنگرد انتقال يافته‌اند‌: گردان 50 توپخانه، آتشبار 3 گردان 42 ضدهوايي، آتشبار 30 گردان هويتزر، آتشبار 3 گردان 3 ضدتانك.

5‌ـ دشمن مجهز به‌ردياب امواج است كه به‌وسيله آن مختصات دقيق محل ارسال بيسيم‌ خودي را دريافت كرده و آن را زير آتش قرار مي‌دهد.

محور حمودي‌: نيروهاي دشمن مستقر در منطقه حمودي در وضعيت سابق بوده و تغييري مشاهده نشده است. ضمناً ارتفاع سدي كه دشمن در منطقه احداث كرده، بيشتر شده و يك بلدوزر، يك لودر و يك بيل‌مكانيكي كه در حال مرتفع و مستحكم كردن سد بودند، مشاهده شدند.

مناطق اشغالي خونين‌شهر‌: 1‌ـ در ميدان مقبل(‌كمال‌الملك سابق‌) در ابتداي خيابان بهارستان، افسران عراقي در سوپر ماركت استراحت مي‌كنند.

2‌ـ پشت اتاقك سوزن‌بان راه‌آهن خونين‌شهر چند نفربر و آمبولانس موجود است.

3‌ـ در ساختمان‌هاي پيش ساخته خونين‌شهر 2 قبضه ضدهوايي و در جلوي در ورودي محوطه 3 سنگر سرپوشيده با تعداد زيادي افراد مسلح مشاهده شده است.

 

ضمیمه:

تخليه اطلاعاتي يك پناهنده عراقي‌: طبق اظهار ستوان دوم وظيفه عراقي(‌مهندس كشاورزي‌) كه در تاريخ 14/11/59 در منطقه دارخوين به‌نيروهاي اسلام پناهنده شده، تيپ 15 مكانيزه عراق متشكل از 3 گردان مكانيزه و يك گردان تانك مي‌باشد كه به‌هر گردان مكانيزه يك گروهان تانك مأمور است. قرارگاه تيپ 15 مكانيزه در جفير است و گردان 2 مكانيزه به‌همراه گروهان 2 تانك، يك آتشبار توپخانه 155 ميليمتري و يك آتشبار ضدهوايي 57 ميليمتري در منطقه‌اي حدود 2 كيلومتر در غرب كارون(‌حدود 8 كيلومتري دارخوين‌) گسترش دارند. مأموريت اين واحد تأمين نيروهاي عراقي براي جلوگيري از حمله ايران از دارخوين است كه تا كنون چندان درگير نبوده‌اند. اين گردان داراي حدود 30 نفربر و 13 دستگاه تانك تي‌ـ‌55 است. اين نيرو تا كنون از مين استفاده نكرده است. يك گردان ديگر از تيپ 15 مكانيزه در اطراف پادگان حميد و گردان ديگرش در منطقه آبادان مستقر است.

طرح آب: پس از تهيه طرح آب و اجراي آن براي نيروهاي نظامي در اهواز و آبادان، 2 سد دز و گتوند باز شد و از سد اول 1500 متر مكعب و دومي 3000 متر مكعب در ثانيه آب گرفته شد. پيش‌بيني‌ براي روستاهايي كه احتمالاً در محاصره آب قرار مي‌گرفتند، انجام گرفت و آب در ساعت 6:40 پنجشنبه 9/11/59 باز شد كه پس از حدود 3 روز به اهواز رسيد. به‌طور كلي، در حدود شوشتر فشار چنداني نداشت و در منطقه اهواز حدود 3 متر بستر رودخانه بالا آمد. كانالي نيز براي انتقال آب كارون از يك كيلومتري اهواز تا منطقه دب‌حردان احداث شده بود كه از زير جاده اهواز‌ـ انديمشك در كنار پليس راه اهواز و زير جاده حميديه عبور و تقريباً 50 متر مكعب در ثانيه آب را منتقل مي‌كرد. به‌علت اين‌كه آب فشار چنداني نداشت، به‌وسيله 3 تلمبه آب را به‌ كانال هدايت كردند كه ادامه آن در اين كانال چندان موفقيت‌آميز نبود. همچنين روي رودخانه كرخه‌كور در روستاي كوهه(در حدود مختصات شبكه 52‌‌ـ67) از قبل سدي زده شده بود و آب اين رود نيز به‌سمت غرب و جنوب جريان يافت. نيروهاي عراقي اقدام به‌احداث يك سد خاكي قوي كردند كه اين آب را بي‌اثر كرد. آن‌ها نقطه‌اي از جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر را در شمال روستاي تخيطيه شكافتند كه باعث شد آب به‌سمت جنوب منحرف شود و حتي قدري نيروهاي خودي را نيز تهديد كند كه با احداث كانال، آب به رود كارون هدايت شد. مجموعاً آب در منطقه اهواز به‌علت وجود اين سد خاكي و شكاف جاده و اين‌كه همه نيروهاي منطقه موفق نشدند شكاف را پر يا سد را منفجر كنند، اثر مثبتي نداشت.

طبق اظهار طراح آب مهندس سرداري(‌رييس اداره آب و برق خوزستان‌) اثر عمده آب در مناطق جنوبي و مارد خواهد بود. اثرات آب در جنوب كارون به‌شرح زير بوده است‌:

1‌ـ آب، روستاي نثاره كوچك را محاصره كرد و تا كناره جاده را گرفته است.

2‌ـ آب از روستاي دريسه به‌سمت شرق كارون تا جاده را فرا ‌گرفت.

3‌ـ آب از انحناي رودخانه كارون در شمال سلمانيه به‌سمت جنوب‌غربي و شرق سرازير شده و تا نزديكي نيروهاي عراقي رسيده است.

4‌ـ آب در يك كانال قديمي از سلمانيه به‌سمت نهر شادگان جريان يافته است.

5‌ـ در 3 كيلومتري جنوب سلمانيه آب تا 200 متري جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر رسيد.

6 ـ از 3 كيلومتري جنوب سلمانيه تا حفار شرقي كه در اشغال دشمن است، اطلاعي در دست نيست.

7‌ـ غرب روستاي مارد را آب گرفته ولي رفت‌و‌آمد در شرق روستا جريان داشته است.

8‌ـ از روستاي حفارشرقي تا آبادان فقط در تاريخ دوشنبه 13/11/59 آب تا كناره كارون و كنار سنگر برادران پاسدار بالا آمد كه به‌علت جزر دريا سريعاً پايين رفت و اثري نداشت.

طرح آب در 14/11/59 تمام شد و اعلام كردند كه اين مرحله فقط آزمايشي بوده است.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فارسیاب،کرخه کور

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...