شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 19 - بهمن - 1359

19/بهمن/1359

 

محور دارخوين‌: 1ـ دشمن روستاهاي محمديه و سلمانيه و همچنين توپخانه خودي را زير آتش قرار داد كه 2 تن از برادران پاسدار و 2 تن از برادران ارتشي مجروح شدند.

2ـ آب كارون كه در چند روز اخير بالا آمده و از طريق روستاي رحماني‌كعبي به دارخوين رسيده بود، از روستاي رحماني جديد تا غرب سيدعبود را فرا نگرفته و زمين‌هاي اين مناطق خشك است. ضمناً روستاي سبعه و زمين‌هاي غرب اين روستا را نيز آب فرا گرفته بود. آب از روستاي رحماني‌كعبي تا انرژي اتمي نفوذ كرده و چنان‌چه جريان آب ادامه مي‌يافت، به‌طرف جنوب رفته و زمين‌هاي جنوب و جنوب‌غربي انرژي اتمي را فرا مي‌گرفت.

3ـ دشمن شروع به‌آزادي افراد غيرنظامي كه از جاده‌ها گرفته بود، كرده است و تا روز 19/11/59، 24 نفر آزاد شده‌اند. اين افراد در عراق آموزش نظامي ديده‌اند ولي حاضر نشده‌اند كه به‌جبهه بروند و به‌طوري كه اظهار داشته‌اند، زماني كه دستگير شدند 75 نفر بودند. نامبردگان در بيابان بين سلمانيه و مارد رها شده‌اند. به‌گفته اين افراد، دشمن جلوي نيروهاي خود در منطقه مارد سدي به‌ارتفاع 3 و عرض 3 متر احداث كرده و در فاصله 1300 متري پشت سد را مين‌گذاري كرده است. آب به 2 كيلومتري سد رسيده است.

محور حمودي‌: عمده نيروهاي دشمن در اين منطقه پشت روستاي مطير مستقر هستند. احتمالاً قسمت شمالي زمين‌هاي اطراف روستا توسط دشمن مين‌گذاري شده است. ضمناً در پشت سد خاكي در حوالي روستاي طليل و مقبره سعدون 4 دستگاه تانك، 3 دستگاه نفربر و 5 دستگاه كاميون مهمات ديده شده است. يك بلدوزر نيز در قسمت شرقي اين سد مشغول كار بوده است. همچنين توپخانه خودي مواضع دشمن را در منطقه حمودي دقيقاً زير آتش قرار داده بود.

محور جنوب‌غرب سوسنگرد‌: 1‌ـ در بخش هويزه افراد جيش‌الشعبي كنترل شهر را به‌عهده دارند و ستون‌پنجم با آنان همكاري مي‌كند.

2‌ـ در روستاي حاج‌بدر كه خالي از سكنه است، در منازل مردم مهمات و تداركات زيادي از دشمن انبار شده است.

3‌ـ در 2 كيلومتري شرق هويزه، در نزديك تلمبه آب كنار كرخه‌كور تعدادي تانك موضع گرفته است.

4‌ـ در ساختمان ژاندارمري هويزه نيروي دشمن مستقر است.

5‌ـ در كتابخانه هويزه نيز تعدادي از افراد پياده مستقر هستند.

6‌ـ رو‌به‌روي ساختمان سپاه پاسداران هويزه كانال عميقي حفر شده كه احتمالاً خودروها در آن استقرار دارند.

7‌ـ دشمن اقدام به‌ساختن جاده‌اي از جفير تا روستاي سميده در كنار كرخه‌كور كرده است.

8‌ـ در 500 متري جنوب مقبره سيد‌سعد، در جنوب هويزه(‌در غرب جاده يزدنو‌) نيروي زرهي و كاميون‌هاي حامل مهمات بدون استتار مستقر هستند.

9‌ـ در 1200 متري شرق جاده هويزه‌ـ يزدنو و 3 كيلومتري جنوب كرخه‌كور حدود 15 عراده توپ استقرار دارند.

محور الله‌اكبر‌: 1‌ـ در دامنه جنوبي تپه‌هاي الله‌اكبر 5 دستگاه تانك به‌فاصله 40، 50، 70 و 200 متر از يكديگر مستقر هستند. در ميان اين تانك‌ها نفرات پياده استقرار دارند.

2‌ـ در 3 كيلومتري شمال‌غربي تپه‌هاي الله‌اكبر نيروي زرهي شامل 11 دستگاه تانك مشاهده شده است. در ميان تانك‌ها افراد پياده مستقر هستند.

3‌ـ در 10 كيلومتري شمال‌غربي تپه‌هاي الله‌اكبر(‌در شرق روستاي جابرحمدان و همچنين شرق جاده تداركاتي‌) توپخانه مستقر است.

4‌ـ در 5/1 تا 2 كيلومتري شمال‌غربي توپخانه، نيروي زرهي پشتيباني مستقر است.

5‌ـ يك آشيانه خمپاره‌انداز در شمال‌شرقي روستاي برديه‌بزرگ ديده شده است.

در تمام روز كاميون‌هاي دشمن در جاده سوسنگرد بستان در حال رفت‌و‌آمد هستند. ضمناً با ديده‌باني برادران پاسدار و آتش دقيق توپخانه خودي خسارات و تلفاتي به‌دشمن وارد آمد. بر اثر آتش دشمن يكي از برادران ديده‌بان شهيد شد.

ماهشهر‌: در ساعت 11:00 روز 15/11/59 يك فروند هواپيماي اف‌ـ‌4 كه قصد فرود روي زمين صاف را داشت، در 40 كيلومتري بندر امام سقوط كرد و خلبان آن شهيد شد.

در سـاعت 17:00، 15/11/59 يك فروند هواپيماي خودي در جبهـه ماهشـهر‌ـ آبادان هدف موشك دشمن قرار گرفت ولي خلبان آن موفق شد با خاموش كردن موتور هواپيما و اوج گرفتن مسير موشك را منحرف كند كه در هنگام بازگشت هواپيما به‌طرف زمين گويا خلبان استارت نمي‌زند و هواپيما با نوك به‌زمين فرو رفت و 2 خلبان آن به‌درجه رفيع شهادت نائل آمدند.

محور آبادان: الف‌ـ ذوالفقاري‌: در تاريخ 12/11/59 در قسمت شرقي اين جبهه برادران پاسدار موفق شدند يك انبار مهمات را منهدم سازند كه در حدود يك ساعت در آتش مي‌سوخت و چند تن به‌هلاكت رسيدند. در تاريخ 15/11/59 حدود ساعت 5:00 تا 5:30 كليه نيروهاي خودي در اين جبهه آتش ‌تهيه روي نيروهاي عراقي گشودند كه تلفاتي به‌نيروهاي مزدور وارد شد. همچنين همزمان با عمليات 2 فانتوم، مواضع دشمن بعثي با خمپاره و توپخانه ارتش زير آتش قرار گرفت. در تاريخ 17/11/59 با آتش خمپاره روي مواضع دشمن تلفات و خساراتي وارد شد.

ب‌ـ ايستگاه‌7‌: در روز 12/11/59 دشمن از اين قسمت ارتفاع خاكريز را به‌مقدار زيادي بالا برده تا از ديد نيروهاي خودي جلوگيري كند. آتش سنگين آنان روي برادران مستقر در اين جبهه نيز ادامه داشت. دشمن مشغول نقل‌و‌انتقال به‌طرف جبهه ذوالفقاري است و لودرهايش در حوالي جاده آبادان‌ـ ماهشهر فعاليت داشتند. در تاريخ 14/11/59 كمپرسي و بلدوزرها مشغول فعاليت بودند و تانك‌ها نيروهاي خودي در خط و همچنين آبادان را زير آتش داشتند. بر اثر آتش خمپاره دشمن در شب قبل يك تن از برادران پاسدار شهيد و يك تن ديگر مجروح شد. در روز 15/11/59، 2 فروند فانتوم مواضع دشمن را در منطقه بمباران كردند كه خساراتي وارد آمد. دشمن نيز با خمپاره دودانگيز مشغول ثبت تير روي مواضع خودي در حوالي ايران‌گاز بود. برادران سپاه با زير آتش گرفتن مواضع دشمن يك سنگر تيربار را منهدم ساختند و به‌چند سنگر خساراتي وارد آوردند. توپخانه دشمن از نوع كششي است و در طول روز در غرب جـاده آبادان‌ـ ماهشهر مستقر است. دشمن در شرق جاده آبادان‌ـ ماهشهر مشغول احداث سدي در قسمت شمال است. برادران پاسدار موفق شدند سنگرهاي خود را تا جاده آبادان‌ـ اهواز امتداد دهند.

برون‌مرزي‌: گزارش‌هاي رسيده از آبادان حاكي است‌: 1‌ـ در منطقه القطعمه تعدادي افراد مسلح و يك افسر عراقي به‌نام ابوعمار و 10 نفر از ضدانقلابيون ايراني مستقر هستند.

2‌ـ يكي از افسران كه آموزش سياسي ارتش عراق را به‌عهده دارد، اظهار داشته كه تصميم بر اين است كه به آبادان حمله شود و اكنون مشغول فراهم كردن مقدمات هستند. آن‌ها خبرگيري از آخرين اوضاع آبادان را فشرده كرده‌اند و براي اين كار بعضي عناصر خائن و ضعيف‌النفس را خريده‌اند و از آنان استفاده مي‌كنند و به‌طور كلي اين برنامه‌ نهايتاً در تاريخ 23/11/59 به‌اجرا درخواهد آمد.

3‌ـ در يك گردهمايي حزبي در شهرستان فاو، شنيده شد كه افراد جيش‌الشعبي ناحيه المدينه، تعدادي از افراد ويژه كه آموزش‌هاي مخصوص ديده‌اند، براي پيوستن به‌نيروهاي عراقي در جبهه آبادان فرستاده شده‌اند. هنگامي كه به‌شلمچه رسيده‌اند، از عمليات خودداري مي‌كنند و براي اعزام خود توضيح بيشتري مي‌خواهند. به‌همين دليل در تاريخ 6/11/59 دستگير و لباس آن‌ها را گرفته و در حال حاضر هر روز 10 نفر از آن‌ها را براي تحقيق به ‌بغداد برده و شكنجه مي‌دهند تا دليل اين كار را بدانند.

متفرقه‌: خبر واصله از وزارت امور خارجه حاكي است كه احتمالاً يك بالن آمريكايي به‌رنگ سفيد كه داراي نوارهاي آبي و يك نوار قرمز است، از بخش شمالي عربستان عبور كرده و وارد مرزهاي جنوبي ايران مي‌شود. اگر بالن بر اثر پاره‌اي عوامل كه خارج از اختيار سرنشينان آن است، بر فراز يگان‌هاي خودي عبور كند، پرسنل سعي كنند(‌اگر بالن مأموريت تحقيقاتي دارد‌) آن را به‌نحو مقتضي بدون تيراندازي به‌زمين بنشانند. گفته شده است كه بالن حدود 20 سرنشين داشته و در روزهاي 20/11/59 و 21/11/59 در فضا ظاهر خواهد شد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محور دارخوین،محور حمودی

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...