شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 26 - بهمن - 1359

26/بهمن/1359

 

محور جـاده اهواز‌ـ خونين‌شهر‌: 1‌ـ در پشت سد خاكي دشمن در جنوب روستاي ازرك‌يك 3 دستگاه تانك، 3 دستگاه نفربر، 4 دستگاه خودرو و تعدادي نفرات پياده مشاهده شد. يك دستگاه بلدوزر نيز در اين منطقه مشغول كار بود.

2‌ـ در روستاي كوهه، شرق روستاي بني‌تميم 8 دستگاه تانك بدون سنگر و تعدادي خودرو و نفرات پياده مشاهده شد.

3‌ـ رفت‌و‌آمد خودروها به اين منطقه به‌چشم مي‌خورد.

محور دارخوين‌: علت تغيير موضع نيروهاي دشمن از سنگرهاي قبلي خود كه در 7 تا 8 كيلومتري غرب دارخوين مستقر بودند، نفوذ آب به‌داخل سنگرهاي آنان بوده است. اين آب تا 2 كيلومتري روستاي مشارع در 11 كيلومتري جنوب‌غربي دارخوين رسيده و زمين‌هاي اطراف را پوشانده است. بنا به‌همين گزارش در تاريخ 24/11/59، 24 نفر ديگر از اسراي غير نظامي ايراني آزاد شدند.

محور حمودي‌: 1‌ـ انتهاي سد دشمن كه قبلاً تا روستاي سعدون‌سويچ كشيده شده بود، تا نزديكي روستاي مطير امتداد يافته است.

2‌ـ در اطراف مقبره سعدون و تپه‌هاي اطراف 30 دستگاه تانك، نفربر و يك كاميون مهمات مشاهده شد.

3‌ـ در 2 تا 3 كيلومتري روستاي حمودي‌فردوس 3 دستگاه بيل‌مكانيكي مشغول كار بود.

4‌ـ در جنوب روستاي مطير 5 تا 6 دستگاه بلدوزر در حال محكم كردن پل مشاهده شدند.

5ـ در غرب روستاي مطير 12 دستگاه تانك و 2 دستگاه لودر ديده شد.

محور الله‌اكبر و غرب سوسنگرد‌: 1‌ـ آرايش و استعداد نيروهاي دشمن در تپه‌هاي الله‌اكبر و غرب سوسنگرد مانند گذشته بود و تغييري مشاهده نشد.

2‌ـ توپخانه دشمن در روستاي دهلاويه همچنان روي نيروهاي خودي اجراي آتش مي‌كند.

3‌ـ رفت‌و‌آمد خودروهاي دشمن در جاده تداركاتي الله‌اكبر‌ـ بستان بسيار كاهش يافته است.

محور جنوب‌غرب سوسنگرد‌: وضعيت استقرار و استعدد نيروهاي عراقي در محور جنوب‌غرب سوسنگرد كمافي‌السابق بوده و تغييري نكرده است.

محور آبادان: الف‌ـ ذوالفقاري‌: 1‌ـ با آتش خمپاره برادران پاسدار در روز 19/11/59 يكي از سنگرهاي دشمن در اين محور منهدم شد.

2‌ـ در روز 20/11/59 دشمن خمپاره‌هاي 82 ميليمتري خود را از يك قبضه به 3 قبضه رسانده است و با گلوله‌هاي دودزا ثبت تير مي‌كند.

3‌ـ در روز 22/11/59 با آتش خمپاره 2 تن از برادران پاسدار مجروح شدند كه متقابلاً برادران به‌آتش آن‌ها پاسخ دادند. از تلفات دشمن آمار دقيقي در دست نيست.

ب‌ـ فياضيه‌: 1‌ـ در تاريخ 16/11/59 با آتش خمپاره برادران پاسدار يك سنگر خمپاره‌انداز دشمن با تجهيزات و 4 سنگر تجمعي به‌طور كامل منهدم شد. در اين روز با آتش خمپاره‌انداز نيروهاي خودي چند سنگر بتوني و يك خانه كه مهمات دشمن در آن قرار داشت، منهدم شد.

2‌ـ در روز 19/11/59 با شليك خمپاره دشمن يكي از برادران ارتشي شهيد شد و يكي از برادران ارتشي و يكي از برادران پاسدار مجروح شدند كه حال آنان خوب است.

3‌ـ در روز 24/11/59 برادران پاسدار مستقر در اين جبهه موفق شدند به‌وسيله آر‌.پي‌.جي يك خودروي دشمن را منهدم سازند. همچنين به‌وسيله آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار يك انبار مهمات منهدم شد و يك نفر به‌هلاكت رسيد.

ج‌ـ جزيره مينو‌: يك گروه از برادران مستقر در جزيره مينو طي 2 مرحله نفوذ به‌خاك عراق گزارش دادند كه سدهاي خاكي كه براي جلوگيري از نفوذ آب اروندرود به‌خاك عراق احداث شده، ويران گرديده و اكثر مناطق رو‌به‌روي جزيره مينو را آب فرا گرفته است. ضمناً برادران پس از نفوذ به‌خاك عراق با پشتيباني آتش برادران ارتش يك سنگر بتوني دشمن را با تي‌.ان‌.تي منهدم كردند و اعلاميه و پوسترهاي رهبر انقلاب را پخش كردند و سالم به‌مقر خود بازگشتند. همچنين در روز 15/11/59 با شليك آر‌.پي‌.جي يك چادر مهمات دشمن منهدم شد.

د‌ـ ايستگاه‌7‌: 1‌ـ در روز 21/11/59 با اصابت گلوله خمپاره به‌يك سنگر خودي يك نفر از برادران پاسدار شهيد شد و سه تن زخمي شدند. با آتش نيروهاي خودي يك سنگر منهدم شد كه مدتي در آتش مي‌سوخت.

2‌ـ‌ خمپاره‌انداز 120 ميليمتري دشمن كه قبلاً در اين جبهه بيش از 4 قبضه نبود، اخيراً حداقل به 12 قبضه رسيده است. همچنين 2 قبضه مسلسل كاليبر‌75 به‌آن‌ها اضـافه شـده اسـت.

3‌ـ در روز 21/11/59 تانك‌هاي عراقي به‌سوي شهر تيراندازي ‌كردند كه برادران ارتشي به‌وسيله موشك تاو يكي از تانك‌ها را منهدم كردند كه خدمه تانك و يك نفر ديگر كه در كنار تانك ايستاده بود، به‌هلاكت رسيدند.

4‌ـ در روز 24/11/59 با آتش خمپاره برادران پاسدار يك خودرو و يك تانك منهدم شد و خدمه آن‌ها نيز به‌هلاكت رسيدند.

برون‌مرزي: 1ـ اكثر مهمات و تداركات دشمن از طريق كويت تأمين مي‌شود.

2ـ در منطقه ام‌الرصاص دو سكوي پرتاب موشك مستقر بوده، يكي از آن‌ها توسط آتش نيروهاي خودي منهدم شد و ديگري همراه مقدار زيادي مهمات در منطقه موجود است.

3ـ تعدادي تانك از طريق اردن وارد خاك عراق شده است. تعدادي نيرو نيز از كويت و سعودي به‌پايگاه امام علي در ناصريه وارد شده‌اند.

4ـ 2 ماه قبل گردان تانك حسن از تيپ 26 كه به‌طور سازماني 43 تانك در اختيار دارد و در خونين‌شهر و شلمچه درگير بود، 39 دستگاه تانك خود را از دست داده كه تجديد سازمان كرده و اكنون در مارد است.

ارزيابي خبر‌: 50 درصد صحت دارد.

5ـ كارگران بندر فاو اكنون در بندر عقبه در اردن و بنادر عربستان سعودي براي تخليه مهمات و وسايل نظامي مشغول هستند.

6ـ اسراي عرب ايراني در عراق آموزش مي‌بينند و به‌جبهه فرستاده مي‌شوند. 150 تن از اين افراد در خونين‌شهر مشغول انجام مأموريت هسـتند.

7ـ در تاريخ 18/11/59 مجاهدين حزب‌الدعوه در مناطق العشار، البصره، الجمهوريه، الطويسه و مارگيل اقدام به‌پخش اعلاميه‌هايي حاوي عكس رهبر انقلاب كردند. در اين اعلاميه‌ها از مردم خواسته شده كه عليه حزب بعث قيام كنند. اين اعلاميه‌ها توسط سازمان امنيت عراق جمع‌آوري شد.

ارزيابي خبر‌: 70 درصد صحت دارد.

8ـ در تـاريخ 16/11/59 يك گـردان توپخانـه ساحلي در جنوب فـاو به‌فاصله 10 كيلومتري شهر فاو در نزديك پادگان قشله در منطقه الملحه، در نهر حاج‌عيسي نزديك پل مستقر شده است(‌تعدادي از اين توپ‌ها در اين منطقه و تعدادي ديگر در مناطق ديگر مستقر هستند).

9ـ در تاريخ 17/11/59 تيپ 20 از لشكر 5 بصره با كمك گروه مهندسي قصد عبور از منطقه سيبه به‌طرف آبادان را داشت كه توسط آتش توپخانه ايران مجبور به‌عقب‌نشيني و در منطقه الدويب مستقر شد. در آن‌جا نيز تاكنون نقشه‌هايشان خنثي شده است.

10ـ در تاريخ 17/11/59 به‌دستور فرمانده عملياتي بصره 150 چترباز در منطقه البحار مستقر شده‌اند. آن‌ها در مدرسه‌اي در نزديكي خيابان اصلي فاو‌ـ بصره به‌فاصله 50 متري مستقر شده‌اند و مشغول تمرين هستند.

11ـ در تاريخ 17/11/59 يك گروه از افراد مسلح كه ظاهراً وابسته به‌ حزب‌الدعوه هستند، در بصره، خيابان كويت به‌يك گروه گشتي سازمان امنيت حمله كردند. در اين حمله 3 تن از افراد امنيتي و يك دژبان كشته شدند. ضمناً يك تن از مجاهدين شهيد شد.

12ـ در تـاريخ 18/11/59 يـك واحـد از نيروي دريايي عـراق از طريـق مـرز شلمچه‌ـ خونين‌شهر به‌جبهه آبادان فرستاده شد. آن‌ها قبلاً در پادگان الاريف در مارگيل بودند.

13ـ در تاريخ 19/11/59 تعدادي از افراد جيش‌الشعبي كه آموزش آنان به‌اتمام رسيده، براي تقويت نيروهاي قبلي به‌مناطق الدويب و كوت‌الزين فرستاده شدند.

14ـ در تاريخ 19/11/59 تعـدادي موشك سام‌ـ‌6 و سام‌ـ‌7 به‌ فاو فرستاده شد كه تعدادي از آن‌ها در جنوب شركت نفت فاو و تعدادي در نزديك پادگان قشله مستقر شده‌اند. تعدادي ضدهوايي نيز به‌آن‌ها اضافه شده است.

15ـ در تاريخ 17/11/59 افراد امنيتي عراق مبادرت به‌عبور 2 نفر از اهالي مخراگ براي جاسوسي و آوردن اطلاعات نظامي به‌ايران كردند. اين 2 نفر با خود بيسيم دارند.

16ـ در تاريخ 15/11/59، 4 دستگاه تانك، 7 عراده توپ 130 ميليمتري و خمپاره‌انداز 120 ميليمتري در منطقه بين‌ الخوره و سيحان در نزديكي جاده اصلي فاو‌ـ بصره در مواضع مستحكم استقرار يافته‌اند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محور جاده اهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...