شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 30 - بهمن - 1359

30/بهمن/1359

 

محـور جـاده اهــواز‌ـ خونين‌شهر‌: دشـمن دومين سد خـاكي خـود را از جاده اهواز‌ـ خونين‌شهر در منطقه دب‌سليمان(‌به‌مختصات 52‌ـ‌57‌) آغاز كرده و پس از عبور از نقاط شلمیه(‌به مختصات 52‌ـ‌5/60‌) و دب‌سعيد(‌به‌مختصات 47‌ـ65‌) و عذيبي (‌به‌مختصات 41‌ـ‌65‌) آن را تا روستاي مليحه(‌42‌ـ‌72‌) ادامه داده و به كرخه‌كور متصل كرده است. در مورد اين سد و مشخصات عرض و عمق آن بايد تحقيق شود.

محور حمودي‌: 1‌ـ در يك كيلومتري شرق هويزه در كنار كرخه‌كور 5 عراده توپ كششي دشمن استقرار دارند.

2‌ـ 5 عراده توپ كششي در 2 كيلومتري جنوب روستاي حاج‌بدر(‌مليحه‌) مشاهده شد.

3‌ـ در جنوب روستاي حاج‌غالب(‌سميده‌) 5 عراده توپ كششي ديده شده است.

4‌ـ در مقبره سعدون 40 دستگاه تانك و نفربر عراقي مستقر هستند. در پشت اين نيروها 12 دستگاه تانك ديگر به‌عنوان پشتيباني استقرار دارند.

5‌ـ بين روستاي قيصريه‌يك و روستاي حاج‌غالب 7 دستگاه تانك به‌فاصله 500 متري از كرخه‌كور مشاهده شد.

6‌ـ در شمال روستاي حمودي‌سعدون 5 دستگاه تانك و نفربر و همچنين چند دستگاه خودرو مشاهده شد. 2 دستگاه بلدوزر نيز در پشت سد مشغول محكم كردن سد بودند. نيروهاي فوق در شمال روستاي مطير و طليل در يك خط پشت سد موضع گرفته‌اند.

7‌ـ در غرب روستاي مطير يك توپ ضدهوايي مستقر است. توسط آتش توپخانه خودي يك انبار مهمات در اين منطقه منهدم شد.

محور جنوب‌غرب سوسنگرد‌: 1ـ در پاسگاه برزگر 3 دستگاه تانك و تعدادي خودرو بدون پشتيباني مستقر هستند.

2ـ با آتش توپخانه جمهوري اسلامي روي مواضع دشمن در امامزاده خضر در نزديكي هويزه يك دستگاه تانك منهدم شد و تعدادي به‌هلاكت رسيدند.

3ـ در 100 متري جنوب‌غربي روستاي آلبوعفري‌جنوبي 18 سنگر و 5 دستگاه تانك مشاهده شد. همچنين يك دستگاه تانك در شمال روستاي ساريه مستقر است.

4ـ نفرات پياده در فاصله بين روستاهاي ساريه و آلبوعفري‌جنوبي مشاهده شدند.

طبق گزارش نزاجا مستند به‌پست شنود، در تاريخ 28/11/59 گروهان‌هاي كماندويي قيس و مهلب كه جمعاً 80 نفر پرسنل داشته‌اند و در ساريه و آلبوعفري‌جنوبي مستقر بودند، با گروهان 4 نيروي مخصوص تعويض شدند. احتمالاً گروهان 4 حدود 120 نفر پرسنل دارد. در اين مورد بايد تحقيق شود.

محور الله‌اكبر و غرب سوسنگرد‌: 1‌ـ 4 عراده توپ كششي در منطقه‌اي به‌نام الملاعب رو‌به‌روي روستاي محسن‌شايع در 5 تا 6 كيلومتري شمال‌شرقي بستان مستقر هستند.

2‌ـ در مسير جاده بين پل بستان و روستاي فنيخي در كنار رودخانه بستان حدود يك گردان تانك، نفربر و خودرو استقرار دارد.

3‌ـ در كنار رودخانه كرخه‌كور در نزديكي روستاي خرابه تعدادي تانك و يك دستگاه رادار مشاهده شده است.

4‌ـ در روستاي دهلاويه افراد پياده جيش‌الشعبي مستقر هستند.

5‌ـ دشمن از بستان تا روستاي جابر‌حمدان و به‌طرف جاده‌هاي الله‌اكبر يك سيل‌بند احداث كرده كه از آن به‌عنوان جاده نيز استفاده مي‌كنند.

6‌ـ يك پل شناور در شرق بستان روي رودخانه نصب شده است.

7‌ـ بعضي شب‌ها در منازل مسكوني بستان افرادي به‌وسيله تفنگ يا سرنيزه به‌قتل مي‌رسند. هنوز مشخص نيست قاتل يا قاتلين از چه گروهي هستند.

8‌ـ روحيه افراد دشمن در بستان بسيار ضعيف و وحشت‌زده توصيف شده است.

9‌ـ مواضع دشمن زير آتش شديد خمپاره برادران پاسدار و توپخانه ارتش جمهوري اسلامي قرار داشت كه از ميزان تلفات و خسارات اطلاع دقيقي در دست نيست.

ارتفاعات ميشداغ‌: 1‌ـ در روز 26/11/59، 4 افسر عراقي با نقشه، به‌همراهي چند نفر مزدور محلي براي شناسايي به‌دامنه‌هاي غربي كوه‌هاي ميشداغ آمدند.

2ـ در ساعت 10 صبح روز 29/11/59 يك گروه گشتي رزمي دشمن به‌استعداد 2 نفربر در حدود نقطه 47/31 شمالي و 06/48 شرقي با گشتي‌هاي پياده خودي درگير شدند كه پس از اتمام مهمات، يك برادر سرباز و يك نفر از عشاير توسط اين گشتي رزمي دستگير شدند.

نظريه‌: اين گشتي رزمي به‌احتمال قوي از نيروهاي مستقر در محور بستان هستند.

3ـ در روز 29/11/59 هلي‌كوپترهاي عراقي به‌عشيره شحيطات در منطقه شمالي ميشداغ(به‌مختصات حدود 59/31 شمالي و 01/48 شرقي) آمدند و 4 فروند از آن‌ها به‌زمين نشستند. 2 فروند ديگر در فضا به‌گشت مشغول بودند. نيروهاي عراقي به‌منزل يك نفر به‌نام سياگ فرزند يابر كه مؤمن به جمهوري اسلامي و همكار سپاه پاسداران بوده، رفتند و فرد مزبور را دستگير و پس از تفتيش منزلش 3 قبضه اسلحه موجود را نيز به‌همراه ‌بردند.

4ـ در روز 29/11/59، 2 نفربر دشمن براي شناسايي بيش از 30 كيلومتر از واحد خود دور شده و به‌حدود تپه‌هاي لخيضر(در مختصات 01/32 شمالي و 07/48 شرقي) آمده و مراجعت كردند. لازم به‌ذكر است كه اين نقطه در 15 كيلومتري غرب جبهه حويش در كنار كرخه است. مقياس نقشه‌هاي گزارش 1:250000 مي‌باشد.

نظريه كلي‌: نيروهاي عراقي در چند روز گذشته در سطح اين ارتفاعات دست به‌شناسايي وسيع و جمع‌آوري اخبار و اطلاعات از طريق مختلف زده‌اند؛ از قبيل به‌اسارت گرفتن يك سرباز كه از مأموريت يگان خود مطلع بوده و دزديدن يكي از افراد محلي مؤمن و نسبتاً مطلع كه براي سرقت او 6 فروند هلي‌كوپتر وارد عمل ‌شد. قرائن حاكي است كه عراق مشغول برنامه‌ريزي براي اين محور مي‌باشد. لازم است با هوشياري كامل، اطلاعات منطقه پيگيري و شناسايي هوايي از طريق دزفول بيشتر انجام شود. علاوه بر آن عكس‌العمل شديد در مقابل اين شناسايي‌ها نشان داده شود.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محور جاده اهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...