شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 19 - اسفند - 1359

19/اسفند/1359

 

محور اهواز‌ـ خونين‌شهر: آبي‌ كه‌ تا روستاي‌ صفحه‌2 رسيده‌ بود، بر اثر فشار قسمتي‌ از سد را شكسته‌ و به رودخانه‌ كارون‌ مي‌ريزد. هنگامي‌ كه‌ بلدوزرها مشغول ‌ترميم‌ شكستگي‌ سد بودند، دشمن‌ روي‌ آن‌ها اجراي‌ آتش‌ كرد. طبق‌ آخرين‌ خبري‌ كه ‌رسيده‌ نيروهاي‌ خودي‌ موفق‌ به‌‌ترميم‌ سد و جلوگيري‌ از نفوذ آب‌ به ‌‌كارون‌ شدند. همچنين‌ در كانال‌ صفحه‌2 گروهي‌ به‌عنوان‌ تأمين‌ از نيروهاي‌ خودي‌ استقرار دارند. برادران‌ پاسدار مستقر در فارسيات‌ كه‌ براي‌ شناسايي‌ به‌جنوب‌ پادگان‌ حميد رفته ‌بودند، تعدادي‌ سنگر را مشاهده‌ كردند ولي‌ از پر بودن‌ سنگرها كاملاً مطمئن‌ نيستند. همچنين‌ در كيلومتر 50 جاده‌ اهواز‌ـ خونين‌شهر(در طرفين‌ جاده‌) نيروهاي‌ دشمن جاده‌ را با تانك‌ و توپ‌ تأمين‌ كرده‌ بودند. يك‌ فروند هواپيماي‌ دشمن‌ از فارسيات‌ به‌سمت‌ سيدطاهر در حال‌ شناسايي‌ و احتمالاً عكسبرداري‌ مشاهده‌ شد. مبادله‌ آتش ‌بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و كفار بعثي‌ در طول‌ روز ادامه‌ داشت‌.

گزارش‌هاي‌ رسيده‌ از محور كوهه‌ و بني‌تميم‌ حاكي‌ است‌: 1ـ 5 دستگاه‌ تانك‌ در شمال‌ روستاي‌ كوهه‌ و بني‌تميم‌ مشاهده‌ شد.

2ـ در شرق‌ روستاي‌ كوهه‌ 6 دستگاه‌ نفربر كه‌ در سنگر بودند، ديده‌ شدند.

3ـ 2 دستگاه‌ بلدوزر در حوالي‌ نفربرها مستقر بودند كه‌ تحركي‌ از آن‌ها ديده‌ نشد.

4ـ شدت‌ آتش‌ نيروهاي‌ خودي‌ روي‌ مواضع‌ دشمن‌ در اين‌ محور نسبت‌ به‌‌روزهاي‌ قبل‌ كاهش‌ يافته‌ است‌.

محور حمودي‌فردوس‌: وضعيت‌ كلي‌ در اين‌ جبهه‌ تغييري‌ نداشته‌ است‌. 7 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، يك‌ قبضه‌ ضدهوايي‌ و 2 دستگاه‌ خودرو در جنوب‌شرقي ‌روستاي‌ ساچت‌ مشاهده‌ شد. دشمن‌ در شب‌ 18/12/59 در شمال‌ و جنوب‌كرخه‌كور نقل‌‌و‌انتقالاتي‌ از شرق‌ به‌سمت‌ هويزه‌ داشته‌ است‌. احتمالاً دشمن‌ در حال‌ تعويض‌ يگان‌هاي‌ خود در اين‌ منطقه‌ است‌.

توضيح‌: اخيراً تيپ‌ 20 عراق‌ كه‌ از شرق‌ پادگان‌ حميد تا پشت‌ سد احداثي‌ در تخيطيه‌ گسترش‌ داشته‌، به‌‌كيلومتر 70 تا 80 اهـواز‌ـ خونين‌شهر و اطراف‌ مارد رفته‌ و تيپ‌ 26 به‌‌جاي‌ آن‌ مستقر شده‌ است‌.

جنوب‌ جاده‌ سوسنگرد‌ـ حميديه‌: 28 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر و 4 دستگاه‌ خودرو در پشت‌ سد احداثي‌ در اطراف‌ قبر سعدون‌ مشاهده‌ شدند. يك‌ دستگاه‌ لودر مشغول ‌ايجاد استحكامات‌ روي‌ سد احداثي‌ بود.

نظريه‌: در پشت‌ سد دشمن‌ و اطراف‌ قبر سعدون‌ 20 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر مشاهده‌ شده‌ بود كه‌ احتمالاً از 28 دستگاه‌ ذكر شده‌، چند دستگاه‌ سوخته‌ و يا از كار افتاده‌ باشد كه‌ دشمن‌ براي‌ فريب‌ نيروهاي‌ خودي‌ آن‌ها را مستقر كرده‌ است‌.

محور جنوب‌ سوسنگرد: نيروهاي‌ دشمن‌ مانند روزهاي‌ گذشته‌ مستقر بودند و در استعداد و آرايش‌ آن‌ها تغييري‌ مشاهده‌ نشده‌ است‌.

محور غرب‌ سوسنگرد: 5 عراده‌ توپ‌ در يك‌ كيلومتري‌ جنوب‌ روستاي‌ دهلاويه ‌مشاهده‌ شد. توپخانه‌ دشمن‌ نسبت‌ به‌چند روز گذشته‌ قدري‌ جلو كشيده‌ است‌. نيروهاي‌ دشمن‌ در مرغداري‌ و شكارباني(غرب‌ سوسنگرد) كماكان‌ مستقر هستند و گزارشي‌ دال‌ بر تقويت‌ آن‌ها نرسيده‌ است‌.

محور اللّه‌‌اكبر: صبح‌ امروز 15 دستگاه‌ تانك‌ كه‌ احتمالاً از نوع‌(تي‌ـ‌‌72) هستند، از طريق‌ جاده‌ تداركاتي‌ به‌ اين‌ محور آورده‌ شدند و در شيارهاي‌ تپه‌هاي‌ اللّه‌اكبر مستقر شدند.

ارزيابي‌ خبر: قابل‌ بررسي‌ و تحقيق‌ است‌.

همچنين‌ در حوالي‌ ساعت‌ 11:00، 5 دستگاه‌ تانك‌ مشاهده‌ شد كه‌ از جاده‌ سوسنگردـ بستان‌ گذشته‌ و در روستاي‌ برديه‌‌كوچك(دحيماويه‌) مستقر شدند.

محور سوسنگرد: شهر سوسنگرد مانند روزهاي‌ گذشته‌ زير آتش‌ كاتيوشا، توپخانه‌ و خمپاره‌انداز قرار داشت‌ كه‌ در نتيجه‌ تعدادي‌ از برادران‌ مجروح‌ شدند.

محور دارخوين‌: برادران‌ پاسدار جاده‌ تداركاتي‌ را كه‌ ايستگاه‌ حسينيه‌ را به‌سنگرهاي‌ دارخوين‌ مربوط‌ مي‌كند و همچنين‌ محوطه‌ ورود به‌سنگرها را مين‌گذاري ‌كردند.

محور محـمديه‌: سدي‌ توسط‌ نيروهاي‌ خـودي‌ از پشت‌ خط‌ تير تا جـاده‌ اهـواز‌ـ آبادان ‌احداث‌ شده‌ است‌. امتداد اين‌ سد از خط‌ شير تا سلمانيه‌ و اسماعيليه(در شمال‌ كارون‌) ادامه‌ خواهد داشت‌. اين‌ سد باعث‌ كور شدن‌ ديد دشمن‌ و جلوگيري‌ از تير مستقيم‌ خواهد بود.

با همكاري‌ برادران‌ ارتش‌ و سپاه‌ در تاريخ‌ 18/12/59 تلفات‌ زير به‌دشمن‌ كافر وارد آمد: 1ـ انهدام‌ 10 سنگر نفرات‌.

2ـ خسارات‌ شديد به‌ 2 دستگاه‌ تانك‌.

3ـ از كار انداختن‌ بلدوزر و لودرهاي‌ دشمن‌.

4ـ زير آتش‌ قرار دادن‌ جاده‌هاي‌ تداركاتي‌.

5ـ كشته‌ و زخمي‌ شدن‌ حدود 25 نفر از مزدوران‌ كافر عراقي‌.

خبري‌ رسيده‌ است‌ مبني‌ بر اين‌كه‌ 10 دستگاه‌ لودر و بلدوزر در غرب‌ كارون‌ در حاشيه‌ جاده‌ شني‌ كه‌ دشمن‌ از جاده‌ خرمشهر تا مارد كشيده‌، مشغول‌ كار مشاهده‌ شدند.

محور شوش‌: در درگيري‌ برادران‌ پاسدار و نيروهاي‌ مزدور بعث‌ عراقي‌ 5 تن‌ از سربازان‌ فريب‌خورده‌ به‌هلاكت‌ رسيدند. با آتش‌ خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار در همين‌ جبهه‌ 20 نفر از مزدوران‌ عراقي‌ به‌هلاكت‌ رسيدند. همچنين‌ واحد مهندسي ‌سپاه‌ پاسداران‌ شوش‌ موفق‌ به‌‌كشف‌ و خنثي‌ كردن‌ يك‌ ميدان‌ مين‌ محدود شدند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،اهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...