شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 19 - فروردین - 1360

19/فروردین/1360

 

محور كوهه‌: گزارش‌ رسيده‌ از منطقه‌ سيدطاهر حاكي‌ است‌ كه‌ در پشت‌ سد خاكي‌ دشمن‌ 10 نفر پياده‌ و 3 دستگاه‌ تانك‌ مشاهده‌ شد. تانك‌ها در حال‌ شليك‌ به‌طرف‌ آب‌تيمور بودند. همچنين‌ در سمت‌ چپ‌ و سمت‌ راست‌ سيدطاهر 2 قبضه ‌تيربار مشاهده‌ شد.

محور غرب‌ طراح‌: نيروهاي‌ دشمن‌ در غرب‌ طراح‌ نسبت‌ به‌‌ديروز و روزهاي‌ گذشته‌ افزايش‌ يافته‌ است‌، به‌طوري‌ كه‌ قبلاً حضور 7 تا 12 دستگاه‌ تانك‌ گزارش ‌شده‌ بود ولي امروز استعداد دشمن‌ در اين‌ منطقه‌ 25 تا 30 دستگاه‌ تانك‌ مي‌باشد. آتش‌ طرفين‌ نسبت‌ به‌ديروز شدت‌ يافته‌ و برتري‌ آتش‌ با دشمن‌ است‌.

محور جنوب‌ جاده‌ حميديه‌ـ سوسنگرد: 1ـ آب‌ تمام‌ منطقه‌ حمودي‌سعدون‌ را تا سد خاكي‌ در جنوب‌ حمودي‌سعدون‌ فرا گرفته‌ است‌. ارتفاع‌ آب‌ حدود يك‌ متر است‌.

2ـ در پشت‌ سد خاكي‌ دشمن‌ در جنوب‌ قريه‌ طليل‌ و حمودي‌سعدون فقط‌ یک نيروي‌ پياده‌ مشاهده‌ شد. همچنين‌ يك‌ كاميون‌ از طرف‌ كرخه‌كور به‌پشت‌ سد خاكي ‌آمد.

3ـ در اطراف‌ قبرستان‌ سعدون‌ نيرويي‌ مشاهده‌ نشد.

محور جنوب‌ و جنوب‌غرب‌ سوسنگرد: 1ـ دشمن‌ در جنوب‌ سوسنگرد علاوه‌ بر سد قبلي‌ در 500 تا 600 متري‌ جنوب‌ آن‌ سد ديگري‌ كشيده‌ است‌ كه‌ از كنار جاده‌ تا روستاي‌ دغاغله‌ مي‌رسد.

2ـ در روستاي‌ دغاغله‌ 2 جيپ‌ ارتش‌ مزدور عراق‌ جلوي‌ مردمي‌ را كه‌ قصد عبور از رودخانه‌ داشتند، گرفته‌ است‌. يك‌ نفر را به‌شدت‌ كتك‌ زده‌ و گوسفندانش‌ را با تير زده‌اند و قايق‌هاي‌ مردم‌ را در اين‌ ناحيه‌ سوراخ‌ كرده‌اند.

3ـ در شمال‌شرقي‌ سويداني‌ نيروي‌ زرهي‌ دشمن‌ در عمق‌ 800 و عرض‌ 1500 متر گسترش‌ دارند(احتمالاً يك‌ گردان‌ و يك‌ گروهان‌ تقويت‌ شده‌ است‌).

4ـ روي‌ سد در غرب‌ و شرق‌ هويزه‌ نفرات‌ پياده‌ زيادي‌ ديده‌ شد. در اطراف‌ جاده ‌نفرات‌ پياده‌ دشمن‌ مستقر هستند.

5ـ غلتك‌ها و بلدوزرهاي‌ دشمن‌ همچنان‌ روي‌ جاده‌ در غرب‌ هويزه‌ كار مي‌كنند.

6ـ سد خاكي‌ دشمن‌ از قبر سعدون‌ تا غرب‌ طليل‌ ادامه‌ دارد و در غرب‌ طليل‌ آب ‌هنوز به‌پشت‌ سد دشمن‌ نرسيده‌ است‌ و 500 متر با سد فاصله‌ دارد.

7ـ به‌گفته‌ يكي‌ از افراد مورد اطمينان‌ محلي‌، دشمن‌ در دبستان‌ روستاي ‌آلبوعفري‌شمالي‌ و شركت‌ تعاوني‌ آن‌ روستا نيروي‌ پياده‌ و 2 دستگاه‌ نفربر دارد.

محور شمال‌ و غرب‌ سوسنگرد:1‌ـ جنوب‌شرقي‌ نيروي‌ دشمن‌ در سويداني ‌مين‌گذاري‌ شده‌ است‌.

2ـ تمام‌ اهالي‌ روستاهاي‌ دهلاويه‌، برديه‌ و دحيماويه‌ را در سويداني‌ مستقر كرده‌اند. نيروهاي‌ ضدانقلاب‌ به‌مردم‌ در اين‌ روستا با تانكر نفت‌ مي‌رسانند.

3ـ تمام‌ ساختمان‌هاي‌ روستاهاي‌ آلبوحمادي‌ و عبيد به‌‌صورت‌ انبار مهمات‌ درآمده‌ است‌.

4ـ امروز در بستان‌ مراسم‌ جشني‌ به‌مناسبت‌ بردن‌ تعداد زيادي‌ سرباز براي ‌آموزش‌ به‌ عراق‌ انجام‌ مي‌گيرد.

5ـ رفت‌وآمد در جاده‌هاي‌ تداركاتي‌ دشمن‌ همچنان‌ ادامه‌ دارد.

محور دارخوين‌: با راهنمايي‌ برادران‌ پاسدار هلي‌كوپترهاي‌ هوانيروز قصد داشتند جاده‌ دشمن‌ را كه‌ به‌ حفار مي‌رسد، منهدم‌ كنند تا آب‌ به‌‌جنوب‌ جاده‌ سرازير شود ولي‌ هلي‌كوپترها نتوانستند به‌جاده‌ نزديك‌ شوند ولي‌ روي‌ جاده‌ اهواز‌ـ خونين‌شهر بين‌ كيلومتر 80 و 90 يك‌ دستگاه‌ تانكر سوخت‌ و يك‌ دستگاه‌ كاميون‌ را منهدم‌ كردند. طبق‌ اظهار برادران‌ بين‌ ايستگاه‌ آهو و ايستگاه‌ گرمدشت‌ خالي‌ از نيروي ‌دشمن‌ است‌. همچنين‌ در اين‌ مأموريت‌ ساختمان‌ ايستگاه‌ حسينيه‌ هدف‌ قرار گرفت‌.

محور محمديه‌: 1ـ استعداد و نحوه‌ استقرار نيروهاي‌ دشمن‌ مانند قبل‌ بود و تغييري‌ نكرده‌ است‌.

2ـ در تاريخ‌ 18/1/60 با ديده‌باني‌ برادران‌ پاسدار و آتش‌ توپخانه‌ و خمپاره‌انداز سپاه‌ به‌ 2 دستگاه‌ تانك‌ دشمن‌ خساراتي‌ وارد آمد و يك‌ دستگاه‌ نفربر دشمن‌ منهدم ‌شد.

محور ماهشهر: در تاريخ‌ 18/1/60 جاده‌ ماهشهر و آبادان‌ تمام‌ شد و مورد بهره‌برداري‌ قرار گرفت‌ كه‌ احتياج‌ شديد به‌‌تأمين‌ پياده‌ و پدافند هوايي‌ دارد.

محور خونين‌شهر: 1ـ در طول‌ دوره‌ گذشته‌ دشمن‌ كوت‌شيخ‌ را زير آتش‌ قرار داد كه‌ در نتيجه‌ 2 نفر از برادران‌ زخمي‌ شدند.

2ـ دشمن‌ اخيراً در داخل‌ بازار سيف‌(به‌‌مختصات‌ 70450‌ـ29250) يك ‌تيربار نصب‌ و در مقابل‌ هتل‌ كناررود 2 سنگر مستحكم‌ برپا كرده‌ است‌. همچنين‌ از پشت‌ شركت‌ كارون‌ (به‌‌مختصات‌ 70400‌ـ29200) با خمپاره‌ 60 و 82 ميليمتري ‌مواضع‌ خودي‌ را زير آتش‌ قرار مي‌دهند.

3ـ دشمن‌ جبهه‌ محرزي‌ را زير آتش‌ داشت‌ كه‌ 2 نفر از برادران‌ زخمي‌ شدند. بالا آمدن‌ آب‌ در اين‌ جبهه‌ به‌حدي‌ بود كه‌ راه‌هاي‌ ارتباطي‌ و جاده‌ را به‌كلي‌ آب‌ فرا گرفت‌. بعدازظهر سطح‌ آب‌ رو به‌كاهش‌ نهاد. به‌همين‌ دليل‌ اقدامات‌ برادران‌ براي ‌احداث‌ استحكامات‌ و سنگر مختل‌ و متوقف‌ شد.

4ـ واحد خمپاره‌انداز مواضع‌ دشمن‌ را در منطقه‌ اشغالي‌ خونين‌شهر زير آتش‌ قرار داد كه‌ به‌‌مراكز تجمع‌ دشمن‌ در مناطق‌ زير صدمات‌ قابل‌توجه‌اي‌ وارد آمد: جاده ‌عباره‌، ساختمان‌ اداره‌ كار، كتابخانه‌ عمومي‌، بانك‌ ملي‌، كشتارگاه‌، گاراژهاي‌ جنب‌ پليس‌راه‌ خونين‌شهر، ساختمان‌ دادگستري‌ و هتل‌ باختر(گزارش‌هاي‌ خونين‌شهر مربوط‌ به‌‌تاريخ‌ 18/1/60 است‌).

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محور کوهه،محورغرب طراح

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...