شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 19 - خرداد - 1360

19/خرداد/1360

 

محور اهوازـ خونين‌شهر: دشمن‌ محور سيدطاهر را با چند تانك‌ و نفربر كه‌ تازه‌ آورده‌، تقويت‌ كرده‌ است‌.

محور كرخه‌كور: 1ـ در 5 كيلومتري‌ جنوب‌ روستاي‌ حاج‌غالب‌ يك‌ دكل‌ بيسيم‌ و در يك‌ كيلومتري‌ آن‌ يك‌ رادار متحرك‌ وجود دارد.

2ـ در تاريخ‌ 16/3/60 در 5/1 كيلومتري‌ غرب‌ هويزه‌ يك‌ انبار مهمات‌ بزرگ‌ با آتش‌ توپخانه‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ منهدم‌ شد كه‌ تعدادي‌ كشته‌ شدند.

ارزيابي‌: موارد يك‌ و 2 احتمالاً صحت‌ دارد.

محور جنوب‌غرب‌ سوسنگرد: 8 دستگاه‌ تانك‌ و 5 دستگاه‌ نفربر در يك‌ كيلومتري‌ جنوب‌شرقي‌ سويداني‌ مستقر هستند. تانك‌هايي‌ كه‌ بين‌ احيمر و برديه ‌استقرار داشتند، به‌غرب‌، جنوب‌غربي‌ و جنوب‌ سويداني‌ منتقل‌ و در آن‌جا مستقر شدند.

محور غرب‌ سوسنگرد: 1ـ هيچ‌‌گونه‌ نيرويي‌ در احيمر و برديه‌ مشاهده‌ نشد.

2ـ در روستاي‌ آزادي‌ تعدادي‌ نيروي‌ پياده‌ مشاهده‌ شد. همچنين‌ شليك‌ چند تانك‌ دشمن‌ مشاهده‌ شده‌ است‌.

3ـ از آلبوحمادي‌ تا سيدشبيب‌ نيرويي‌ از دشمن‌ مشاهده‌ نشده‌ است‌.

4ـ از پل‌ سابله‌ تا فنيخي‌ نيرويي‌ از دشمن‌ مشاهده‌ نشده‌ است‌ و فقط‌ نيروي‌ پياده ‌از پل‌ سابله‌ حفاظت‌ مي‌كند.

5ـ از روستاي‌ مگاصيص‌ تا پل‌ سابله‌ حدود 30 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر مستقر است‌ كه‌ بيشتر اين‌ نيروها در مگاصيص‌ و رمله‌ استقرار دارند.

6ـ توپخانه‌ دشمن‌ از روستاي‌ رمله‌ نيروهاي‌ خودي‌ را زير آتش‌ دارد.

7ـ اعضاي‌ به‌‌اصطلاح‌ جبهه‌التحرير(عرب‌هاي‌ ايراني‌ وابسته‌ به‌رژيم‌ بعثي‌) بعد از پيروزي‌ قواي‌ اسلام‌ در غرب‌ سوسنگرد و اللّه‌اكبر و تسلط‌ توپخانه‌ روي‌ بستان‌، به‌‌فكر فرار افتاده‌اند، به‌طوري‌ كه‌ 45 قايق‌ در جرايد(جراحيه‌) و 15 قايق‌ در طبر و تعداد زيادي‌ قايق‌ در رفيع‌ آماده‌ دارند كه‌ بتوانند از طريق‌ هورالعظيم‌ فرار كنند. اين ‌افراد مي‌گويند موقعي‌ كه‌ نيروهاي‌ ايران‌ به‌طرف‌ بستان‌ حمله‌ كنند، راه‌ بستان‌ و هويزه ‌بسته‌ مي‌شود و لذا از طريق‌ هور مي‌شود فرار كرد.

8ـ قسمتي‌ از تانك‌هاي‌ دشمن‌ در داخل‌ نخلستان‌هاي‌ جنوب‌ بستان‌(در مختصات‌ تقريبي‌ 12ـ82 نقشه‌ 000/1:50 حميديه‌)، بخشي‌ ديگر از تانك‌ها و نفربرها در كوره‌هاي‌ آجرپزي‌ بستان‌(در مختصات‌ تقريبي‌ 13‌ـ15 نقشه‌ 000/1:50 سعيديه‌) مستقر شده‌اند(از استعداد اين‌ نيروها اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌).

9ـ با آتش‌ توپخانه‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ بستان‌، فنيخي‌ و سابله‌ از عربستاني‌ها و نيروي‌ پياده‌ دشمن‌ خالي‌ شده‌ و به‌روستاي‌ سعيديه‌، كسر و دهات‌ مجاور آن‌ها رفته‌اند.

محور شمال‌غرب‌ سوسنگرد: نيروهاي‌ عراقي‌ در محور شحيطيه‌ كماكان‌ پشت ‌سد خاكي‌ نزديك‌ جابرحمدان‌ مستقر هستند.

محور شوش‌: 1ـ با آتش‌ خمپاره‌اندازان‌ پاسدار در منطقه‌ شليبيه‌ يك‌ دستگاه‌ زيل‌ و يك ‌انبار مهمات‌ منهدم‌ شد و 10 تن‌ از مزدوران‌ به‌هلاكت‌ رسيدند.

2ـ نقل‌وانتقالات‌ و آتش‌ دشمن‌ نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ كاهش‌ يافته‌ است‌.

3ـ طي‌ 2 روز گذشته‌ نيروهاي‌ اسلام‌ از مواضعي‌ كه‌ از دشمن‌ گرفته‌ شده‌، كمي ‌جلوتر رفته‌ و ديد بهتري‌ روي‌ آن‌ها دارند.

محور خونين‌شهر: الف‌ـ جبهه‌ كوت‌شيخ‌: در تاريخ‌ 16/3/60 تبادل‌ آتش ‌پراكنده‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ به‌طور پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌ كه‌ در نتيجه‌ توسط ‌تك‌تيرانداز خودي‌ يك‌ آر.پي‌.جي‌زن‌ دشمن‌ به‌هلاكت‌ رسيد. همچنين‌ توسط ‌آر.پي‌.جي‌، يك‌ سنگر تيربار با نفراتش‌ به‌كلي‌ منهدم‌ شد. در تاريخ‌ 17/3/60 تبادل ‌آتش‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در جريان‌ بود كه‌ 5 تن‌ از برادران‌ زخمي‌ شدند و خسارات‌ و تلفات‌ زير به‌دشمن‌ وارد آمد: به‌آتش‌ كشيدن‌ يك‌ منبع‌ سوخت‌، انهدام‌ 3 قبضه‌ خمپاره‌انداز، به‌آتش‌ كشيدن‌ يك‌ انبار مهمات‌ كه‌ حدود 2 ساعت‌ در حال ‌انفجار بود و كشته‌ شدن‌ 25 نفر از قواي‌ كفر صدامي‌. همچنين‌ در تاريخ‌ 19/3/60 صداي‌ نقل‌وانتقالات‌ در بخش‌ اشغالي‌ خونين‌شهر به‌گوش‌ مي‌رسيد و تبادل‌ پراكنده ‌آتش‌ جريان‌ داشت‌.

ب‌ـ جبهه‌ محرزي‌: در تاريخ‌هاي‌ 16، 17 و 19/3/60 تبادل‌ آتش‌ بين‌ قواي‌ كفر و نيروهاي‌ اسلام‌ جريان‌ داشت‌ كه‌ در نتيجه‌ يكي‌ از برادران‌ بسيجي‌ شهيد شد. از صدمات‌ و تلفات‌ وارده‌ به‌دشمن‌ اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌. در تاريخ‌هاي‌ 16، 17، 18 و 19/3/60 مناطق‌ حساس‌ در منطقه‌ اشغالي‌ خونين‌شهر زير آتش‌ واحد خمپاره‌انداز قرار گرفت‌ كه‌ تلفاتي‌ به‌دشمن‌ وارد آمد كه‌ از آمار آن‌ اطلاع‌ دقيقي‌ در دست‌ نيست‌. در تاريخ‌ 17/3/60 با آتش‌ مؤثر واحد 106 ميليمتري‌ مناطق‌ مهم‌ در خونين‌شهر هدف‌ قرار گرفت‌ كه‌ تلفات‌ و خسارات‌ زيادي‌ وارد آمد، به‌طوري‌ كه ‌صداي‌ فرياد مزدوران‌ به‌گوش‌ مي‌رسيد.

تذكر: در بولتن‌ شماره‌ قبل‌، در محور دشت‌عباس‌ برادران‌ تيپ‌ خرم‌آباد عمليات‌ را انجام‌ داده‌ بودند كه‌ اشتباهاً سپاه‌ ذكر شده‌ بود و بدين‌‌وسيله‌ اصلاح‌ مي‌شود.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوراهواز،خونین شهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...