شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 26 - خرداد - 1360

 

26/خرداد/1360

 

اهواز: دشمن‌ مزدور كه‌ در اثر حملات‌ كوبنده‌ و برق‌آساي‌ نيروهاي‌ خودي‌ قدرت ‌رزمي‌ خود را از دست‌ داده‌ است‌ و خود را خوار و زبون‌ يافته‌، ناجوانمردانه‌ و به‌شيوه ‌نامردي‌ نقاط‌ مسكوني‌ را مورد حملات‌ توپخانه‌ و موشكي‌ خود قرار مي‌دهد. امروز اهواز بار ديگر مورد حمله‌ توپخانه‌ دشمن‌ مزدور قرار گرفت‌ كه‌ از ميزان‌ تلفات‌ و خسارات‌ وارده‌ اطلاع‌ دقيقي‌ در دست‌ نيست‌.

محور غرب‌ اهواز: 1ـ در وضعيت‌ كلي‌ دشمن‌ تغييري‌ حاصل‌ نشده‌ است‌.

2ـ در طول‌ شب‌ دشمن‌ مشغول‌ ايجاد استحكامات‌ و حفر سنگر در پشت ‌خاكريزي‌ است‌ كه‌ از جنوب‌ روستاي‌ سيدحسن‌ تا روستا احداث‌ كرده‌ است‌. در پشت‌ خاكريز 5 سنگر بزرگ‌ احداث‌ شده‌ است‌.

3ـ دشمن‌ نيروي‌ نسبتاً قابل ‌توجه‌اي‌ را در پشت‌ خاكريز بند 2 مستقر كرده‌ است‌، به‌طوري‌ كه‌ در مدت‌ 4 ساعت‌ 8 دستگاه‌ خودرو حامل‌ مهمات‌ و نفرات‌ از خاكريزي‌ كه‌ در غرب‌ سيدطاهر(از تخيتيه‌ تا بني‌تميم‌) احداث‌ شده‌، به‌طرف‌ خاكريز سيدحسن‌ آمدند.

4ـ نيروي‌ پياده‌ زيادي‌ در پشت‌ خاكريز تخيتيه‌ـ بني‌تميم‌ مشاهده‌ شد.

محور ساچت‌(غرب‌ طراح‌): در وضعيت‌ كلي‌ دشمن‌ تغيير عمده‌اي‌ حاصل‌ نشده ‌است‌.

محور غرب‌ سوسنگرد: در ساعت‌ 4:00 تاريخ‌ 26/3/60 برادران‌ پاسدار به‌‌نيروهاي‌ عراقي‌ در روستاي‌ دهلاويه‌ حمله‌ كردند كه‌ در نتيجه‌ 3 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر و يك‌ دستگاه‌ خودرو منهدم‌ شد، تعدادي‌ از قواي‌ كفر كشته‌ و زخمي‌ شدند و برادران ‌پاسدار تا روستاي‌ آزادي‌ پيشروي‌ كردند. در ساعت‌ 9:00 دشمن‌ اقدام‌ به‌پاتك‌ كرد كه‌ با شكست‌ مواجه‌ شد. در ساعت‌ 15:30 دشمن‌ اقدام‌ به‌پاتك‌ دوم‌ كرد كه‌ در اثر فشار شديد، برادران‌ پاسدار مجبور به‌ عقب‌نشيني‌ شدند. در اين‌ درگيري‌ 3 نفر از برادران‌ پاسدار شهيد و 10 نفر زخمي‌ شدند. در اين‌ درگيري‌ يك‌ دستگاه‌ خودرو، يك‌ دستگاه‌ جيپ‌ فرماندهي‌ و 3 قبضه‌ توپ‌ ضدهوايي‌ به‌غنيمت‌ گرفته‌ شد. بر اساس‌ مداركي‌ كه‌ به‌دست‌ آمده‌، تيپ‌ 35 زرهي‌ از لشكر 9 با تيپ‌ 26 زرهي‌ لشكر 5 تعويض‌ شده‌ است‌.

محور شوش‌: با آتش‌ خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار يك‌ دستگاه‌ خودرو و 3 انبار مهمات‌ به‌آتش‌ كشيده‌ شد و 10 نفر از مزدوران‌ بعثي‌ به‌هلاكت‌ رسيدند.

محور دزفول‌: 1ـ در محور صالح‌مشطط‌ وضعيت‌ عادي‌ است‌.

2ـ در محور جسر نادري‌ تغيير عمده‌اي‌ گزارش‌ نشده‌ است‌.

3‌ـ در محــــور دشـــت‌عـباس‌ بــا كمـين‌ مكــرر بــرادران‌ پاســــدار در جـــاده‌ عين‌خوش‌‌ـ ‌دشت‌عباس‌ تردد خودروهاي‌ دشمن‌ در اين‌ جاده‌ در شب‌ كاملاً قطع‌ شده‌ است‌.

4ـ در محور دالپري‌ دشمن‌ در جاده‌ عين‌خوش‌ـ موسيان‌ اقدام‌ به‌‌ايجاد استحكامات‌ و تقويت‌ نيرو كرده‌ است‌.

5ـ از محور رقابيه‌ گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محـور آبادان‌: گـزارش‌ رسيده‌ از ماهشهر حاكي‌ است‌، در محـور جاده‌ آبادان‌ـ ماهشهر تبادل‌ آتش‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در طول‌ روز ادامه‌ داشت‌. در تاريخ‌ 25/3/60 با آتش‌ تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ برادران‌ پاسدار يك‌ دستگاه‌ نفربر منهدم‌ شد و تعدادي‌ از مزدوران‌ كشته‌ يا زخمي‌ شدند. در طول‌ روزهاي‌ 24 و 25/3/60، 96 مين‌ ضدتانك‌ و ضدنفر خنثي‌ شده‌ است‌.

محور دارخوين‌: در شب‌ 26/3/60 اوضاع‌ آرام‌ بود. بين‌ ساعت‌ 10:00 تا 12:00 دشمن‌ آتش‌ شديدي‌ روي‌ نيروهاي‌ خودي‌ اجرا كرد. به‌احتمال‌ قوي‌ دشمن ‌نيروي‌ زرهي‌ خود را از غرب‌ كارون‌ به‌سمت‌ جنوب‌ تغيير مكان‌ داده‌ است‌، زيرا فعاليت‌ زرهي‌ در غرب‌ كارون‌ به‌نسبت‌ قابل‌توجه‌اي‌ تقليل‌ يافته‌ است‌. برادران‌ جهاد سازندگي‌ در سمت‌ چپ‌ جاده‌ مشغول‌ ايجاد خاكريز هستند. شناسايي‌ در جبهه‌ مقابل‌ تا 300 متري‌ انجام‌ شده‌ است‌. دشمن‌ فقط‌ اقدام‌ به‌‌كمين‌ مي‌كند و برادران‌ پاسدار مشغول‌ تحكيم‌ مواضع‌ شده‌اند.

پيوست گزارش‌ نوبه‌اي‌ شماره‌ 256 تاريخ‌ 26/3/1360

خلاصه‌ بازجويي‌ از اسير عراقي‌ سرباز احتياط‌ شهاب‌ محمدخلف‌ جمعي‌ گروهان‌ 3 از گردان‌ يك‌ تيپ‌ 31 نيروي‌ مخصوص‌ كه‌ در حمله‌ برادران‌ پاسدار به‌ دهلاويه‌ در تاريخ‌ 26/3/60 به‌اسارت‌ درآمد.

الف‌ـ تركيب‌ و گسترش‌ نيروها: 1ـ گردان‌ يكم‌ از تيپ‌ 31 نيروي‌ مخصوص‌ در منطقه‌ دهلاويه‌.

2ـ گردان‌ دوم‌ از تيپ‌ 31 نيروي‌ مخصوص‌ در منطقه‌ دهلاويه‌.

3ـ گردان‌ تانك‌ ديرياسين‌ تابع‌ تيپ‌ 35 زرهي‌ در منطقه‌ دهلاويه‌.

4ـ گردان‌ تانك‌(-) المنصور از تيپ‌ 10 زرهي‌، با 21 دسـتگاه‌ تانـك‌ تـي‌ـ72 در منطقه‌ غرب‌ دهلاويه‌.

5ـ در نزديكي‌ پل‌ سابله‌ يك‌ آتشبار خمپاره‌انداز 120 ميليمتري‌ فرانسوي‌.

6ـ يك‌ آتشبار 130 ميليمتري‌ در يك‌ كيلومتري‌ شمال‌ پل‌ نصب‌ شده‌ روي ‌رودخانه‌ بستان‌.

7ـ قرارگاه‌ تيپ‌ 35 زرهي‌ در نزديك‌ قريه‌ خرابه‌.

8ـ قرارگاه‌ تيپ‌ 31 نيروي‌ مخصوص‌ در جفير.

9ـ 800 تا 900 نفـر از ارتش‌ خلقي‌ از خرابه‌ تا بستان‌ و سابله‌ در طول‌ محور بستان‌‌ـ سوسنگرد و اطراف‌ رودخانه‌ مستقر هستند. حدود 700 نفر از آنان‌ مصري ‌هستند كه‌ در تاريخ‌ 9/3/60 وارد منطقه‌ شده‌اند و هيچ‌ يك‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ حق ‌تماس‌ با آنان‌ را ندارند.

10ـ تيپ‌ 10 زرهي‌ در منطقه‌ شيب‌ به‌‌شعاع‌ 15 كيلومتر گسترش‌ يافته‌ است‌ كه ‌سوژه‌ اين‌ تيپ‌ در تاريخ‌ 24/3/60 مشاهده‌ شد.

11ـ گردان‌ سوم‌ از تيپ‌ 31 در منطقه‌ بستان‌ بوده‌ كه‌ در تاريخ‌ 21/3/60 به‌منطقه‌ مارد تغيير مكان‌ داده‌ است‌.

ب‌ـ شخصيت‌ها: 1ـ فرمانده‌ گروهان‌ اركان‌ گردان‌ يك‌ از تيپ‌ 31 سروان‌ عادل ‌عبدالرزاق‌.

2ـ فرمانده‌ گروهان ‌يكم‌ از گردان‌ يك‌ تيپ‌ 31 سروان‌ ياسين‌.

3ـ فرمانده‌ گروهان‌ دوم‌ گردان‌ يك‌ تيپ‌ 31 سروان‌ غسان‌.

4ـ فرمانده‌ گروهان ‌سوم‌ از گردان‌ يك‌ تيپ‌ 31 ستوان‌يكم‌ نايف‌.

5ـ فرمانـده‌ گـردان‌ يك‌ از تيـپ‌ 31 سرگرد سـتاد ياسين‌ دلي‌ ياسين‌ كه‌ در تاريخ‌20/3/60 به‌علت‌ اصابت‌ تركش‌ خمپاره‌ نيروهاي‌ اسلام‌ زخمي‌ و به‌ بيمارستان‌ اعزام‌ شد. به‌جاي‌ وي‌ سرگرد امجد مي‌باشد.

ج‌ـ تلفات‌ و ضایعات‌ پرسنلي‌ و تجهيزات‌ در 4 روز گذشته‌: 1ـ 4 دستگاه‌ خودرو گاز 66 بر اثر اصابت‌ گلوله‌ خمپاره‌ منهدم‌ شد.

2ـ 50 صندوق‌ محتوي‌ موشك‌ ضدتانك‌ ماليوتكا منهدم‌ شد.

3ـ يك‌ دستگاه‌ تانك‌ از گردان‌ ديرياسين‌ بر اثر اصابت‌ گلوله‌ توپخانه‌ منهدم‌ شد.

4ـ 15 نفر از سربازان‌ و درجه‌داران‌ گردان‌ يك‌ از تيپ‌ 31 نيروي‌ مخصوص‌ كشته‌ و حدود 35 نفر زخمي‌ شدند.

دـ هدف‌ نهايي‌ ارتش‌ عراق‌ در منطقه‌ بستان‌ و غرب‌ سوسنگرد: ارتش‌ عراق‌ در مدت‌ عمليات‌ بيشترين‌ تلفات‌ پرسنلي‌ و تجهيزات‌ را در منطقه‌ سوسنگرد متحمل ‌شده‌ و چون‌ در حال‌ حاضر قادر به‌دفاع‌ از منطقه‌ اشغال‌ شده‌ نيست‌، از تاريخ‌ 19/3/60 از منطقه‌ احيمر دست‌ به‌ عقب‌نشيني‌ زده‌ است‌. در بين‌ سربازان‌ شايع ‌شده‌ است‌ كه‌ علت‌ عقب‌نشيني‌ نيروهاي‌ عراقي‌ عدم‌ توافق‌ سياسي‌ بوده‌ و بدين‌صورت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ مي‌خواهند خاك‌ ايران‌ را ترك‌ تا اقدام‌ به‌مذاكره‌ كنند.

رـ روحيه‌ پرسنل‌ و ميل‌ به‌جنگجويي‌ آنان‌: روحيه‌ پرسنل‌ عراق‌ به‌علت‌ طولاني ‌بودن‌ مدت‌ عمليات‌ فوق‌العاده‌ ضعيف‌ شده‌ است‌ و توان‌ رزمي‌ كافي‌ ندارند. آن‌ها با كوچكترين‌ حمله‌ نيروهاي‌ اسلام‌ بدون‌ مقاومت‌ مواضع‌ خود را ترك‌ و اقدام‌ به‌فرار مي‌كنند و بعضي‌ نيز ميل‌ به‌اسير شدن‌ دارند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،اهواز،غرب اهواز

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...