شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 31 - خرداد - 1360

31/خرداد/1360

 

انّا ‌‌‌للّه‌ و انّا اليه‌ راجعون‌

سرداري‌ از سرداران‌ بزرگ‌ اسلام‌ به‌ملكوت‌ اعلي‌ پيوست‌. شيرمردي‌ كه‌ زندگي‌ را در جبهه‌ جنگ‌ به‌همه‌ مسلمانان‌ آموخت‌، از بيروت‌ گرفته‌ تا كوه‌هاي‌ جبل‌عامل‌ و از كردستان‌ گرفته‌ تا دهلاويه‌، هر لحظه‌ از عمرش‌ در جنگ‌ و ستيز با كفار و منافقان‌ و مرتدان‌ گذشت‌ و آخرالامر در مصاف‌ با مزدوران‌ كافر صدام‌ امريكايي‌ با گلوله‌هاي ‌روسي‌ نزد خدايش‌ شتافت‌. برادر شهيد دكتر مصطفي‌ چمران‌، نماينده‌ امام‌ در شوراي ‌عالي‌ دفاع‌ در ساعت‌ حدود 11:00 تا 11:30 در حالي‌ كه‌ در غرب‌ سوسنگرد فرمانده‌ جديد را براي‌ برادران‌ جنگ‌هاي‌ نامنظم‌ معرفي‌ مي‌كرد، به‌‌شهادت‌ رسيد.

طبق‌ اطلاع‌ رسيده‌ در شب‌ 30/3/60 برادران‌ ستاد جنگ‌هاي‌ نامنظم‌ به‌‌فرماندهي‌ برادر سروان‌ رستمي‌ به‌دشمن‌ مزدور در دهلاويه‌ شبيخون‌ زدند و ضمن ‌منهدم‌ كردن 6 دستگاه‌ تانك‌ و 2 انبار مهمات‌ تعدادي‌ از مزدوران‌ را كشته‌ و زخمي ‌كردند كه‌ در اين‌ حمله‌ سروان‌ رستمي‌ فرمانده‌ عمليات‌ منطقه‌ شهيد شد. صبح‌ روز 31/3/60 شهيد دكتر چمران‌ فرماندهان‌ جديد به‌نام‌هاي‌ مقدم‌ و حدادي‌ را براي ‌معرفي‌ به‌ دهلاويه‌ برد و ضمن‌ سخنراني‌ و دعوت‌ به‌‌استقامت‌ و پذيرايي‌ از شهادت ‌در راه‌ اعتلاي‌ اسلام‌، به‌ برادران‌ روحيه‌اي‌ تازه‌ بخشيد. در همين‌ زمان‌ دشمن‌ شروع ‌به‌‌كوبيدن‌ همان‌ نقطه‌ به‌وسيله‌ خمپاره‌ 60 ميليمتري‌ كرد كه‌ دكتر مي‌گويد به‌‌سنگرها برويد. در همين‌ موقع‌ خمپاره‌اي‌ نزديك‌ آن‌ها اصابت‌ مي‌كند و دكتر به‌همراه‌ 2 فرمانده‌ در اثر تركش‌ خمپاره‌ زخمي‌ شدند. بنا به‌اظهار پزشكان‌ دكتر را پس‌ از مجروح‌ شدن‌ به‌ سوسنگرد آوردند و اقدامات‌ اوليه‌ را انجام‌ دادند و سپس‌ وي‌ را به ‌اهواز منتقل‌ كردند. حتي‌ در نزديكي‌ استاديوم‌ ورزشي‌ اهواز دكتر زنده‌ بوده‌ و بعد ازگفتن‌ شهادتين‌ به‌‌نزد خدايش‌ مي‌رود. روحش‌ شاد و راهش‌ پردوام‌ باد.

ستاد عمليات‌ جنوب‌ شهادت‌ اين‌ سردار بزرگ‌ اسلام‌ را به‌‌پيشگاه‌ حضرت ‌ولي‌عصر(عج‌) و نائب‌ برحقش‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌ و به‌‌برادر ارجمندش‌ و كليه ‌رزمندگان‌ و بستگان‌ و آشنايان‌ تبريك‌ و تسليت‌ عرض‌ نموده‌ و براي‌ آنان‌ از خداوند طلب‌ صبر مي‌كند كه‌ ان‌ اللّه‌ مع‌ الصابرين‌.

محور اهواز: تغيير كلي‌ در وضعيت‌ نيروهاي‌ دشمن‌ گزارش‌ نشده‌ است‌.

محور كوهه‌ـ سيدحسن‌: 1ـ در وضعيت‌ كلي‌ نيروي‌ دشمن‌ تغييري‌ حاصل‌ نشده ‌است‌.

2ـ دشمن‌ نيروي‌ پياده‌ خود را در پشت‌ خاكريز كه‌ در جنوب‌ كرخه‌كور و غرب‌ سيدحسن‌ ايجاد كرده‌، تقويت‌ نمود.

3ـ گشتي‌ رزمي‌ نيروهاي‌ خودي‌ تا روستاي‌ سيدجابر رفته‌ و در 70 متري‌ غرب ‌روستاي‌ مذكور با پرسنل‌ نيروي‌ مخصوص‌ دشمن‌ درگير شدند كه‌ در نتيجه‌ 4 تن‌ از نيروهاي‌ كفر صدامي‌ كشته‌ يا زخمي‌ شدند. در اين‌ درگيري‌ يكي‌ از برادران‌ گروه ‌جنگ‌هاي‌ نامنظم‌ به‌طور سطحي‌ زخمي‌ شد.

4ـ تبادل‌ آتش‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در طول‌ روز ادامه‌ داشت‌.

محور ساچت‌(غرب‌ طراح‌): گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور جنوب‌غرب‌ سوسنگرد: 1ـ 7 دستگاه‌ تانك‌ بين‌ مگاصيص‌ و سويداني‌ ديده ‌شده‌ است‌.

2ـ 7 دستگاه‌ تانك‌ و يك‌ دستگاه‌ نفربر بين‌ سويداني‌ و دغاغله‌ ديده‌ شده‌ است‌.

3ـ 8 دستگاه‌ تانك‌ در غرب‌ روستاي‌ دغاغله‌ مشاهده‌ شده‌ است‌.

4ـ دشمن‌ روي‌ رودخانه‌ نيسان‌ در نزديكي‌ پل‌ الوان‌ 2 پل‌ ديگر نصب‌ كرده‌ است‌.

5ـ يك‌ آتشبار توپخانه‌ در يك‌ كيلومتري‌ جنوب‌شرقي‌ امامزاده‌ زين‌العابدين ‌مستقر است‌ و مواضع‌ ما را در سوسنگرد و دهلاويه‌ زير آتش‌ دارد.

ارزيابي‌: بند 4 قابل‌ بررسي‌ و تحقيق‌ بيشتري‌ است‌.

محور غرب‌ سوسنگرد: در شب‌ 30/3/60 گروه‌ جنگ‌هاي‌ نامنظم‌ به‌ دهلاويه ‌حمله‌ كردند و ضمن‌ انهدام‌ 6 دستگاه‌ تانك‌ و 2 انبار مهمات‌ تعدادي‌ از مزدوران ‌بعثي‌ را كشته‌ يا زخمي‌ كردند. در اين‌ درگيري‌ سروان‌ رستمي‌ فرمانده‌ عمليات ‌جنگ‌هاي‌ نامنظم‌ در منطقه‌ سوسنگرد و اللّه‌اكبر به‌شهادت‌ رسيد. همچنين‌ با آتش ‌خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار يك‌ دستگاه‌ تانك‌ دشمن‌ منهدم‌ شد. دشمن‌ پس‌ از اين‌ حمله‌ آتش‌ شديدي‌ روي‌ نيروهاي‌ خودي‌ در دهلاويه‌ اجرا كرد. در تاريخ‌ 31/3/60 دكتر چمران‌ كه‌ براي‌ معرفي‌ فرماندهان‌ جديد منطقه‌ به‌ دهلاويه‌ رفته‌ بودند، بر اثر اصابت‌ تركش‌ خمپاره‌ به‌‌شهادت‌ رسيد.

بر اساس‌ گزارش‌ ديگري‌ يك‌ آتشبار توپخانه‌ دشمن‌ در شريجي‌ در شرق‌ پل‌ سابله‌ مستقر است‌ و نيروهاي‌ خودي‌ را زير آتش‌ دارد. همچنين‌ 3 دستگاه‌ تانك‌ در روستاي‌ آزادي‌ مشاهده‌ شده‌ است‌.

محور اللّه‌اكبر: نيروهاي‌ زرهي‌ دشمن‌ در پشت‌ خاكريزي‌ كه‌ در غرب‌ شحيطيه ‌احداث‌ شده‌، تغيير چنداني‌ نكرده‌اند. 2 قبضه‌ خمپاره‌انداز در پشت‌ خاكريز قابل ‌رؤيت‌ بود. يك‌ موشك‌انداز در حال‌ شليك‌ مشاهده‌ شد. نقل‌وانتقالات‌ دشمن ‌نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ افزايش‌ يافته‌ است‌. تبادل‌ آتش‌ در طول‌ روز ادامه‌ داشت‌.

محور شوش‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور دزفول‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور دارخوين‌: آتش‌ دشمن‌ در اين‌ محور نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ كاهش‌ يافته ‌است‌. در تاريخ‌ 30/3/60 دشمن‌ نقل‌وانتقالات‌ زيادي‌ داشته‌ است‌ كه‌ توسط ‌خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار از نقل‌وانتقالات‌ آن‌ها تا حدي‌ جلوگيري‌ به‌‌عمل‌ آمد. دشمن‌ روبه‌روي‌ خاكريز خودي‌ اقدام‌ به‌ايجاد خاكريز كرد كه‌ فاصله‌ خاكريز خودي ‌تا دشمن‌ حدود يك‌ كيلومتر است‌. جاده‌ تداركاتي‌ دشمن‌ پشت‌ اين‌ خاكريز است‌. با آتش‌ توپخانه‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و ديده‌باني‌ برادران‌ پاسدار و نيز با آتش ‌خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار خسارات‌ و تلفات‌ زير به‌دشمن‌ كافر وارد آمد: انهدام‌ يك‌ انبار مهمات‌ و انهدام‌ كامل‌ يك‌ سنگر ديده‌باني‌ با نفرات‌ مربوطه‌.

محور آبادان‌: در ساعت‌ 6:00 امروز كسب‌ اطلاع‌ شد كه‌ دشمن‌ منطقه ‌ذوالفقاري‌ را تخليه‌ و با عقب‌نشيني‌ از اين‌ منطقه‌ در 500 متري‌ شرق‌ جاده‌ آبادان‌‌ـ ماهشهر مستقر شده‌ است‌. نيروهاي‌ خودي‌ در 200 متري‌ دشمن‌ مستقر شده‌اند. در درگيري‌ 31/3/60 بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در شرق‌ جاده‌ 6 دستگاه‌ تانك‌ و 2 دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ منهدم‌ و 2 انبار مهمات‌ به‌آتش‌ كشيده‌ شد. 4 تن‌ از مزدوران ‌بعثي‌ نيز به‌اسارت‌ نيروهاي‌ ما در آمدند. اين‌ اسرا توسط‌ برادران‌ پاسدار و تكاوران ‌نيروي‌ دريایي‌ به‌اسارت‌ درآمدند. جاده‌ ماهشهرـ آبادان‌ باز نشده‌ و كماكان‌ در دست‌ نيروهاي‌ دشمن‌ است‌ و دشمن‌ كاملاً بر جاده‌ تسلط‌ دارد.

محور خونين‌شهر: تبادل‌ آتش‌ بين‌ برادران‌ پاسدار و نيروهاي‌ دشمن‌ در بخش ‌اشغالي‌ خونين‌شهر ادامه‌ دارد. توسط‌ خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار مواضع‌ نيروهاي ‌دشمن‌ در بخش‌ اشغالي‌(فلكه‌ دروازه‌، بانك‌ ملي‌، شهرباني‌، منازل‌ فرهنگيان‌، خيابان ‌فردوسي‌، جهاد سازندگي‌، دادگستري‌ و كلينيك‌ بهبهانيان‌) زير آتش‌ قرار گرفت‌ كه ‌تلفات‌ و خساراتي‌ وارد آمد كه‌ از ميزان‌ آن‌ اطلاع‌ دقيقي‌ در دست‌ نيست‌. همچنين‌ با آتش‌ موشك‌انداز آر.پي‌.جي‌ برادران‌ پاسدار چند سنگر اجتماعي‌ و انفرادي‌ منهدم ‌شد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،مصطفی چمران

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...