شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 21 - شهریور - 1360

21/شهریور/1360

 

محور دزفول‌: تغييري‌ در وضعيت‌ استقرار و استعداد نيروهاي‌ عراقي‌ مستقر در منطقه‌ دزفول‌ ايجاد نشده‌ است‌. تبادل‌ آتش‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در طول ‌دوره‌ و به‌طور پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌.

محور شوش‌: وضع‌ جبهه‌ عادي‌ بود و تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ بين‌ طرفين‌ در طول ‌دوره‌ ادامه‌ داشت‌. در وضعيت‌ نيروهاي‌ دشمن‌ تغيير محسوسي‌ ديده‌ نشده‌ است‌.

محور اللّه‌اكبر: امروز 15 دستگاه‌ تانك‌ از طرف‌ سوبله‌ وارد و در يك‌ كيلومتري ‌شمال‌ بستان‌ در اطراف‌ محلي‌ به‌نام‌ قبرستان‌ عقوري‌(در مختصات‌ 15‌ـ16) مستقر شدند.

ارزيابي‌: كاملاً صحت‌ دارد.

محور سوسنگرد: الف‌ـ جنوب‌غرب‌ سوسنگرد: 1ـ در محور سويداني‌، بين ‌روستاهاي‌ سويداني‌ و مگاصيص‌ 2 دستگاه‌ تانك‌ در پشت‌ خاكريز ديده‌ شد.

2ـ 2 دستگاه‌ تانك‌ ديگر در جنوب‌ روستاي‌ سويداني‌ در پناه‌ خاكريز مستقر است‌.

3ـ در حوالي‌ روستاي‌ دغاغله‌ 5 تا 6 دستگاه‌ تانك‌، يك‌ دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ و تعدادي‌ خودرو مشاهده‌ شد. در سرتاسر خاكريز سويداني‌ و دغاغله‌ نيروي‌ پياده‌ همراه‌ با تيربار مستقر است‌. ضمناً تعدادي‌ سنگر در زير خاكريز دشمن‌ وجود دارد.

4ـ در 2 روز اخير از شدت‌ آتش‌ دشمن‌ نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ كاسته‌ شده‌ و توپخانه‌ دشمن‌ از منطقه‌ زين‌العابدين‌ مواضع‌ خودي‌ را زير آتش‌ قرار مي‌دهد.

ب‌‌ـ غرب‌ سوسنگرد: 1‌ـ در محور روستاي‌ بيت‌ناجي‌، از روستاي‌ آزادي‌ تا آلبوحمادي‌ فقط‌ سنگرهاي‌ انفرادي‌ و تعدادي‌ سنگر گروهي‌ مشاهده‌ شد.

2ـ دشمن‌ در پناه‌ سيل‌بند نهر كور سابله‌، از جاده‌ آسفالته‌ سوسنگرد‌ـ بستان‌ بين ‌مناطق‌ آزادي‌ تا بستان‌ استفاده‌ مي‌كند.

3ـ به‌علت‌ كم‌ بودن‌ آتش‌ خودي‌ روي‌ نهر كور سابله‌ و جاده‌ بستان‌ و همچنين‌ پل‌، دشمن‌ به‌‌راحتي‌ حداكثر استفاده‌ را از اين‌ مناطق‌ مي‌كند.

4ـ از روستاي‌ دحيمي‌ تا رمله‌ و از رمله‌ تا مگاصيص‌ فقط‌ نيروي‌ پياده‌ مشاهده ‌شد. محتمل‌ است‌ تعدادي‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ در پناه‌ خانه‌هاي‌ روستاهاي‌ مگاصيص‌ و دحيمي‌ و در قسمت‌هاي‌ مرتفع‌ خاكريز مستقر باشند.

محور حميديه‌: 1ـ در شمال‌ كرخه‌كور در غرب‌ روستاي‌ حيانيه‌ تعدادي‌ نيروي ‌پياده‌ مستقر است‌.

2ـ شدت‌ آتش‌ دشمن‌ نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ كاهش‌ يافته‌ است‌.

3ـ با آتش‌ خودي‌ يك‌ انبار مهمات‌ به‌آتش‌ كشيده‌ شد و 7 تا 8 نفر كشته‌ و زخمي‌ شدند. به‌نيروهاي‌ خودي‌ در اين‌ روز آسيبي‌ وارد نشد.

محور دارخوين‌: 1ـ تجمع‌ نفرات‌ پياده‌ در پشت‌ خاكريز اول‌ در غرب‌ كارون‌ زياد است‌.

2ـ دشمن‌(در مختصات‌ 62400‌ـ44500) اقدام‌ به‌احداث‌ سنگر ديده‌باني‌ كرده ‌است‌.

3ـ با آتش‌ خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار يك‌ انبار مهمات‌ به‌آتش‌ كشيده‌ شد.

4ـ طي‌ 3 روز گذشته‌ 3 تن‌ از برادران‌ پاسدار زخمي‌ شدند.

5ـ به‌گزارش‌ سپاه‌ شادگان‌ يك‌ تله‌ انفجاري‌ در 300 متري‌ ميدان‌ مين‌، در يك‌ كيلومتري‌ سمت‌ راست‌ نهر شادگان‌ و يك‌ تله‌ انفجاري‌ ديگر در 2 متري‌ سمت ‌راست‌ نهر شادگان‌ در درون‌ علف‌ها توسط‌ دشمن‌ كار گذاشته‌ شده‌ است‌.

محور خونين‌شهر: در وضعيت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ تغييري‌ ايجاد نشده‌ است‌. دشمن ‌مواضع‌ خودي‌ را زير آتش‌ قرار داد كه‌ با پاسخ‌ خودي‌ آتش‌ آن‌ها خاموش‌ شد. واحد خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار مناطق‌ مختلفي‌ از بخش‌ اشغالي‌ خونين‌شهر را زير آتش‌ قرار دادند و تلفات‌ و خساراتي‌ وارد آوردند.

محور آبادان‌: 1ـ در تاريخ‌ 17/6/60 در جبهه‌ ايستگاه‌12 با آتش‌ دشمن‌ 11 نفر از نيروهاي‌ خودي‌ زخمي‌ شدند.

2‌ـ در تاريخ‌ 18/6/60 در جبهه‌ فياضيه‌ با آتش‌ دشمن‌ 3 تن‌ از برادران‌ پاسدار زخمي‌ شدند. همچنين‌ يك‌ نفر از افراد دشمن‌ به‌وسيله‌ تك‌تيرانداز خودي‌ به‌هلاكت ‌رسيد.

3ـ در تاريخ‌ 19/6/60 در جبهه‌ كناره‌ اروندرود با آتش‌ خمپاره‌انداز برادران ‌پاسدار چند موضع‌ تجمعي‌ منهدم‌ شد و باشگاه‌ افسران‌ عراقي‌ هدف‌ قرار گرفت‌. همچنين‌ تعدادي‌ از تيربارهاي‌ دشمن‌ از كار افتادند.

4ـ در تاريخ‌ 20/6/60 در جبهه‌ ذوالفقاري‌ با آتش‌ دشمن‌ تعدادي‌ از برادران ‌زخمي‌ و 3 تن‌ شهيد شدند. همچنين‌ يك‌ سنگر ديده‌باني‌ خودي‌ مورد اصابت‌ خمپاره ‌قرار گرفت‌. در جبهه‌ ايستگاه‌12 با شناسايي‌ برادران‌ پاسدار يك‌ ميدان‌ مين‌ با خصوصيات‌ زير در حدود 150 متري‌ خاكريز خودي‌ كشف‌ شد: الف‌ـ در ميدان‌ مين‌ يك‌ معبر به‌طول‌ 300 متر باز است‌.

ب‌ـ تعدادي‌ از مين‌ها كه‌ توسط‌ برادران‌ خنثي‌ شده‌، از نوع‌ كموزدور هستند و به‌صورت‌ تله‌ كششي‌ كار گذاشته‌ شده‌اند.

ج‌ـ فاصله‌ مين‌ها از هم‌ حدود 50 متر است‌ كه‌ به‌صورت‌ خطي‌ منظم‌ كاشته ‌شده‌اند.

محور جاده‌ آبادان‌ـ ماهشهر: تبادل‌ آتش‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ ادامه ‌داشت‌. بلدوزرهاي‌ دشمن‌ نيز در شب‌ فعال‌ بودند و صداي‌ نقل‌وانتقال‌ تانك‌ها به‌‌گوش‌ مي‌رسيد.

برابر گزارش‌ رسيده‌ از نماينده‌ سپاه‌ پاسداران‌ در اتاق‌ جنگ‌ لشكر 92 زرهي‌، در ساعت‌ 10:15 تاريخ‌ 21/6/60، 4 تا 6 فروند هواپيماي‌ دشمن‌ كه‌ احتمالاً قصد حمله‌ به‌تأسيسات‌ نيشكر هفت‌تپه‌ را داشتند، 24 بمب‌ خوشه‌اي‌ 250 كيلويي ‌بين‌ روستاهاي‌ عجرشه2 و مروانه‌يك‌ در 35 كيلومتري‌ شمال‌ اهواز پرتاب‌ كردند كه‌ 10 غير نظامي‌ عرب‌ مجروح‌ و 2 كودك‌ 6 تا 10 ساله‌ شهيد شدند. از اين‌ تعداد بمب‌ها، 8 عدد عمل‌ كرده‌ و 16 بمب‌ ديگر عمل‌ نكرده‌ است‌.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،محورشوش

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...