شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 27 - شهریور - 1360

27/شهریور/1360

 

محور دزفول: الف‌ـ دشت عباس: در تاریخ 26/6/60 نیروهای دشمن در تپه بلتا تحرک زیادی داشتند. تعدادی تریلر از بلتا خارج شده و یک دستگاه تانک و یک دستگاه نفربر به این منطقه وارد شدند. همچنین فرمانده آنان از منطقه بازدید کرد.

ب‌ـ کرخه: در این منطقه لودر خودی مشغول کار بود و تعدادی از نیروهای خودی که مأموریت تأمین لودر را به عهده داشتند، با گروه کمین دشمن که قصد انهدام لودر را داشتند، درگیر شدند و آن‌ها را متواری ساختند. در این درگیری هیچ‌گونه تلفاتی به‌نیروهای خودی وارد نیامد. ضمناً مقداری مهمات سبک از دشمن به‌دست نیروهای خودی افتاد.

ج‌ـ مشطط: اوضاع جبهه عادی بود و تبادل آتش پراکنده بین طرفین ادامه داشت. سه‌راهی قهوه‌خانه و صالح‌داود نیروهای دشمن احتمالاً تقویت شده و تحرکاتی داشته‌اند. ضمناً صدای انفجار چند مین در نزدیکی این منطقه شنیده شد.

محور شوش: اوضاع جبهه عادی گزارش شده و در وضعیت استقرار و استعداد نیروهای عراقی تغییری دیده نشده است. همچنین تبادل آتش پراکنده بین نیروهای خودی و دشمن ادامه داشت.

محور الله‌اکبر: وضعیت استقرار و استعداد نیروهای دشمن نسبت به‌روزهای قبل تغییری نکرده است. نیروهای خودی نیز مشغول تحکیم مواضع می‌باشند. همچنین تبادل آتش پراکنده بین طرفین در طول دوره ادامه داشت.

محور سوسنگرد: عملیات شهید مدنی: این عملیات با هماهنگی ارتش و سپاه و بسیج و نیروهای نامنظم(شهید چمران) به‌مرحله اجرا درآمد. مأموریت، اشغال خاکریزهای خط‌مقدم دشمن از دغاغله تا دهلاویه و بنا به‌دستور، تأمین پل سابله بود.

عملیات در ساعت 4:30 تاریخ 27/6/60 با اجرای آتش‌تهیه شروع شد. تا ساعت 5:30 تمام خاکریزهای خط‌مقدم دشمن از دغاغله تا سویدانی و رمله و دحیمی و خاکریز غرب دهلاویه سقوط کرد و پیشروی به‌طرف خاکریز دوم و سوم در جناح دغاغله ادامه داشت. در ساعت 7:00 صبح خاکریز سوم و دغاغله نیز سقوط کرد. درگیری در محور غرب دهلاویه ادامه داشت. بر اساس خبر استراق‌سمع، تعدادی از پیاده‌های دشمن فرار کرده بودند. در ساعت 9:00 در جناح غرب دهلاویه زرهی دشمن قصد پاتک به شط‌‌العباس را داشت که دفع گردید. در حـدود ساعت 13:00 دشمن قصد داشت از شمـال شط‌ا‌لعباس پاتک کند و روستای مگاصیص نیز دوباره به‌دست دشمن افتاده بود. آتش پشتیبانی توپخانه خودی خوب بود و آتش دشمن نیز بیشتر بر روی خاکریزهای خط‌مقدم دشمن که سقوط کرده بود، متمرکز بود.

در ساعت 12:30 هواپیماهای دشمن شهر سوسنگرد را بمباران کردند ولی تلفات و خساراتی به‌بار نیامد.

نتیجه کلی عملیات تا آخر وقت امروز 27/6/60 بدین‌قرار است:

1ـ سقوط خاکریزهای خط‌مقدم دشمن از دغاغله تا غرب دهلاویه، به‌جز روستای مگاصیص که در نتیجه در تمام طول جبهه نیروهای خودی حدود 5/2 کیلومتر پیشروی کردند.

2ـ تلفات دشمن: بیش از 250 کشته و زخمی و به‌اسارت در آمدن 139 نفر.

3ـ ضایعات دشمن: انهدام و به‌غنیمت گرفتن حدود 30 دستگاه تانک و نفربر که آمار دقیق آن در دست نیست، و به‌غنیمت گرفتن تعداد قابل‌توجه‌ای سلاح سبک.

گزارش تکمیلی بعداً ارسال خواهد شد.

محور خونین‌شهر: 1ـ تاریخ 25/6/60 در جبهه کوت‌شیخ، دشمن در بخش اشغالی خونین‌شهر رفت‌وآمدهایی داشت که برادران پاسدار به‌وسیله نارنجک تفنگی و آر.پی.جی مانع تردد خودروهای دشمن شدند. همچنین با هماهنگی برادران پاسدار و ارتش مواضع نیروهای عراقی زیر آتش قرار گرفت که از تلفات وارده اطلاع دقیقی در دست نیست.

2ـ تاریخ 26/6/60 در جبهه کوت‌شیخ به‌وسیله آر.پی.جی و نارنجک تفنگی برادران پاسدار یک سنگر آر.پی.جی نیروهای عراقی منهدم شد. دشمن مواضع خودی را زیر آتش قرار داد که با آتش تفنگ 106 میلیمتری و نارنجک تفنگی و آر.پی.جی برادران پاسدار آتش دشمن خاموش شد.

3ـ در جبهه محرزی تبادل آتش ادامه داشت و با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار آتش دشمن خاموش شد و تلفاتی به‌نیروهای عراقی وارد آمد که از میزان دقیق آن اطلاعی در دست نیست.

محور آبادان: تاریخ 26/6/60: الف‌ـ ذوالفقاری: تعدادی از تیربارهای دشمن در خط دوم مستقر بوده و روی مواضع نیروهای خودی شلیک می‌کنند. تعدادی تیربار دیگر شب‌ها از دو گوشة خاکریز به‌طرف نیروهای خودی تیراندازی می‌کنند. به‌طور کلی دشمن در روز در خط اول، خود را نشان نمی‌دهد. بلدوزرهای دشمن مشغول کار بودند که توپخانه خودی روی مواضع دشمن اجرای آتش کرد و در نتیجه این آتش، یک انبار مهمات منهدم شد که ساعت‌ها در آتش می‌سوخت.

ب‌ـ ایستگاه12: 1ـ در جلو خاکریز سمت راست دشمن میدان مینی وجود دارد که از مین‌های ضدخودرو و ضدنفر تشکیل شده و طول میدان مین در حدود 100 متر است. آرایش مین‌ها بدین‌صورت است که یک مین ضدخودرو در وسط و 3 مین ضدنفر در سه طرف چپ، راست و جلو کاشته شده است.

2ـ 4 دستگاه تانک از سمت راست ساختمان 1200 و 3 تا 4 دستگاه تانک دیگر از سمت چپ ساختمان مشغول شلیک به‌طرف نیروهای خودی بودند.

3ـ تیربارهای دشمن در سطح زمین موضع گرفته و به‌طرف نیروهای خودی شلیک می‌کردند.

ج‌ـ فیاضیه: دشمن مواضع نیروهای خودی را زیر آتش قرار داد که در نتیجه پاسخ آتش خودی، یک دستگاه تانک دشمن منهدم شد. بر اثر آتش دشمن یک نفر از برادران زخمی و یک نفر شهید شد.

دـ کناره اروندرود: صدای حرکت کامیون‌های دشمن از آن‌سوی اروندرود به گوش می‌رسید. دشمن در چند نوبت شهر آبادان را زیر آتش توپخانه قرار داد.

محور جاده آبادان‌ـ ماهشهر: ساعت 7:45 تاریخ 27/6/60 سه فروند هلی‌کوپتر خودی در این منطقه وارد عملیات شدند و مواضع نیروهای عراقی را در این رخنه(قسمتی که دشمن جاده ماهشهر را قطع نموده و به‌طرف جنوب جاده رخنه کرده است) مورد هدف قرار دادند. در این بین یک فروند از این هلی‌کوپترها مواضع برادران پاسدار را هدف شدید موشک‌های خود قرار داد و باعث ایجاد وحشت برادران در منطقه شد.

 

پیوست الف گزارش نوبه‌ای شماره 350 تاریخ 27/6/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

                                                                                        به‌کلی سرّی

                                                                         فرماندهی لشکر 3 زرهی

                                                                                  ستادکل(عملیات)

                                                                               شماره: /ح/4/5480

                                                           تاریخ: 21/2/1980(برابر با 30/8/59)

به: گروه رزمی شامل(قرارگاه اصلی شمال محمود شاکر)

موضوع: نیروی احتیاط

کلیاتی در مورد نیروی احتیاط به‌شرح زیر ارائه می‌گردد. خواهشمند است پس از اطلاع، مفاد آن را به‌مورد اجرا درآورید:

1ـ واحدهای تشکیل‌دهنده نیرو:

الف‌ـ قرارگاه گردان 7 مکانیزه، گروهان پیاده مکانیزه، 2 دسته مکانیزه از گردان 3 تیپ 15.

ب‌ـ قرارگاه گروهان تانک خالد، 2 دسته تانک از گردان تانک حسن.

ج‌ـ یک دسته شناسایی از گردان 7 مکانیزه.

دـ 4 قبضه خمپاره‌انداز 120 میلیمتری.

ه‌ـ یک دسته توپخانه ضدهوایی 57 میلیمتری.

2ـ فرمانده: قرارگاه اصلی شامل محمود شاکر. معاون وی سرگرد کمال امور عارف.

3ـ موقعیت: این نیرو در منطقه(جلوی جاده جدید) از مربع(2880) تا مربع(3684) به مسافت 2 کیلومتر گسترش می‌یابد.

4ـ تهدید احتمالی دشمن: الف‌ـ پیاده کردن نیرو به‌منظور حمله به‌مناطق حیاتی در منطقه لشکر و در همان موقع نفوذ به‌رأس پل از منطقه سلمان.

ب‌ـ عبور از رود کارون بین منطقه کوت‌العبید به‌مختصات(4395) به‌طرف شمال به‌مسافت 15 کیلومتر.

ج‌ـ حمله به‌ساحل نزدیک و دور.

دـ کمک به تیپ 6 زرهی و تیپ 26 زرهی به‌منظور شکست حمله احتمالی دشمن در موقع لزوم.

5ـ مأموریت‌ها: الف‌ـ نابود ساختن نیروهای حمله‌‌کننده دشمن که احتمال داده می‌شود در مناطق حیاتی لشکر پیاده شوند.

ب‌ـ نابود ساختن هرگونه نیروی دشمن که سعی می‌کند از رودخانه کارون، از جهت طاهری‌ـ جاده عمومی(خونین‌شهرـ اهواز) به‌جهت شلمچه عبور کند.

ج‌ـ تقویت نیروی ساحل نزدیک هنگامی که از جانب دشمن مورد تهدید قرار می‌گیرد.

دـ این نیروی احتیاط به‌فرمان فرمانده لشکر برحسب تغییر موقعیت برای نیروهایی که باید تقویت شوند، اعزام می‌گردد.

6ـ شناسایی: شناسایی منطقه به‌عهده شماست و همچنین تثبیت راه‌ها و محورهایی که در صورت لزوم از آن‌ها استفاده می‌شود. به‌نسبت حمله دشمن مناطق را تقسیم‌بندی ‌کنید و نیز کلمات رمز را مشخص و به‌کار ‌برید و ما را مطلع ‌سازید.

7ـ سفارشات هماهنگی: الف‌ـ ارتباط بیسیم روی شبکه عملیاتی لشکر انجام گرفته و ارتباط باسیم توسط جایگزینی لشکر.

ب‌ـ فرمانده لشکر مسؤول هماهنگی بین نیروی خودی و نیروی ساحل نزدیک می‌باشد.

ج‌ـ ایجاد هماهنگی بین نیروی احتیاط و واحدهای لشکر 5 پیاده مستقر در مقابل منطقه طاهری.

دـ در ضمن ما را در جریان عملیات نیروی احتیاط قرار داده و در اسرع وقت این اخبار را همراه با کالک‌هایی که مناطق مورد تهدید روی آن‌ها مشخص شده باشند، برای ما ارسال دارید.

                                                              سرهنگ ستاد قدوری جابر محمود

                                                                            فرمانده لشکر 3 زرهی

گیرندگان: فرمانده سپاه 3. فرمانده لشکر 5(خواهشمند است هماهنگی بین نیروی منطقه طاهری و نیروی احتیاط را برقرار کنید). تیپ 6 زرهی. تیپ 26 زرهی. تیپ 33 تکاوران دریایی. تیپ 44 پیاده. نیروی طارق. فرماندهی شعبه صلاح‌الدین نظامی.

 

پیوست ب گزارش نوبه‌ای شماره 350 تاریخ 27/6/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن

                                      سرّی و فوری

                         دستور عملیاتی شماره(3)

                        شماره: ح 2/3203/ق ص

                                    مورخ: 8/9/59

از: توپخانه صحرایی لشکر 3 زرهی

به: گردان 20 توپخانه متوسط، گردان 110 توپخانه متوسط، آتشبار 3 گردان 40 توپخانه صحرایی، آتشبار 2 گردان توپخانه متوسط، لشکر 3 زرهی، توپخانه سپاه، تیپ 26 زرهی، گردان 3 تیپ 8 پیاده مکانیزه، گردان 3 تیپ 15 مکانیزه.

نقشه‌ها:000/1:100 طاهری

نیروهای دشمن: نیروی دشمن در روستای سلمانیه حدود 150 نفر از پاسداران انقلاب همراه با تعدادی افراد ارتش که مجهز به موشک‌انداز و خمپاره‌انداز و اسلحه ضدهوایی و چند قبضه تفنگ 106 میلیمتری(سوار بر جیپ) هستند، مستقر می‌باشند. دشمن تپه‌ها و بعضی از ساختمان‌های نزدیک و نیزار را اشغال کرده است.

نیروی خودی: گردان 7 مکانیزه و واحدهای ملحق شده به آن.

واحدهای ملحق شده و جدا شده: 1ـ یک دسته خمپاره‌انداز 120 میلیمتری از گردان 3 تیپ 15.

2ـ یک دسته خمپاره‌انداز 82 میلیمتری از گردان 3 تیپ 8 پیاده مکانیزه.

مأموریت:  توپخانه ما گردان 7 مکانیزه تیپ 26 زرهی و واحدهای ملحق شده به آن را در عملیات هجومی به روستای سلمانیه پشتیبانی می‌کند.

نحـوه اجــرای عملیـات: الـف‌ـ تعیین نیـرو: پشتیبانی مستقیم از ساعت 6:00 روز 8/9/59.

پشتیبانی: 1ـ گردان 20 توپخانه متوسط.

2ـ آتشبار 3 گردان 40 توپخانه صحرایی.

3ـ یک دسته خمپاره‌انداز 120 میلیمتری از گردان 3 تیپ 15.

4ـ یک دسته خمپاره‌انداز 82 میلیمتری از گردان 3 تیپ 8 پیاده مکانیزه.

5ـ آتشبار 14 سبک منهای 2 دسته.

6ـ 4 قبضه موشک‌انداز کاتیوشا.

7ـ آتشبار 3 گردان 110 توپخانه متوسط(هنگام درخواست جهت اجرای آتش اولویت دارد).

تعیین مهمات:(مطابق آن‌چه که در دستور عملیاتی شماره 2 آمد).

نحوه اجرای خط آتش: به‌زودی صادر خواهد گردید.

محل استقرار واحدها: 1ـ گردان 10 توپخانه متوسط: محل استقرار، مختـصات(81ـ42) 40 درجه به‌سمت مرکز قوس.

2ـ آتشبار 2 گردان 2 توپخانه متوسط و آتشبار 122 جایگزینی‌(مرتب): در محل فعلی خود.

3ـ آتشبار 3 گردان 40 توپخانه صحرایی، محل استقرار مختصات(81ـ40) و 50 درجه به‌‌سمت مرکز قوس.

4ـ آتشبار 14 و دسته خمپاره‌انداز 120 میلیمتری و دسته خمپاره‌انداز 82 میلیمتری هنگام توافق فرمانده لشکر و به‌دستور فرمانده آتشبار پشتیبانی مستقیم در محل خود استقرار می‌یابد.

5ـ 4 قبضه موشک‌انداز کاتیوشا، در مواضعی که قبلاً برای آن‌ها آماده شده، استقرار می‌یابند.

دستورات هماهنگی: 1ـ ساعت 6:00 روز 9/9/59.

2ـ هر یک از واحدهای(گردان 20 توپخانه متوسط، آتشبار 3 گردان 40 توپخانه صحرایی و آتشبار 2 گردان 2 توپخانه متوسط) یک افسر دیده‌بان را همراه با نیروی خط جلو می‌فرستند. ضمناً فرمانده پشتیبانی مستقیم همراه نیرو می‌باشد.

امور اداری: 1ـ کلیه واحدها باید مهمات کافی همراه داشته باشند.

2ـ کلیه تلفات در پایگاه مقدم پزشکی در منطقه مارد تخلیه می‌گردند.

فرماندهی و مخابرات: طبق دستورات مخابراتی و نیز کلیه ارتباطات بیسیم روی جهاز آلبیل و 108 انجام می‌گیرند. ما را مطلع سازید.

                                                                        سرتیپ حمید خلیل قاسم

                                                        فرمانده توپخانه صحرایی لشکر 3 زرهی

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،دشت عباس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...