شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 28 - شهریور - 1360

28/شهریور/1360

 

محور دزفول: اوضاع جبهه عادی گزارش شده و تبادل آتش پراکنده بین نیروهای خودی و دشمن در طول دوره ادامه داشت. در وضعیت نیروهای عراقی تغییری به‌وجود نیامده است.

محـور شوش: گـزارش رسیده در تاریخ 27/6/60 حاکی است: 1ـ تبادل آتش توپخانه و خمپاره‌انداز بین نیروهای خودی و دشمن ادامه داشت. بر اثر آتش دشمن یک تن از برادران ارتشی و یک تن از برادران پاسدار زخمی شد. همچنین به‌وسیله آر.پی‌.جی برادران پاسدار دو سنگر دیده‌بانی نیروهای عراقی به‌کلی منهدم شد.

2ـ شب گذشته 26/6/60 دشمن به‌وسیله گلوله توپ منور تعداد زیادی اعلامیه، به‌خیال خود جهت تحریک و اغفال نیروهای خودی در منطقه پرتاب و پخش کرد.

3ـ در هنگـام فریاد الله‌اکبر نیروهای خودی در ساعت 21:00 دشـمن به‌وسیله خمپاره‌انداز مواضع خودی را زیر آتش قرار داد.

گزارش تاریخ 28/6/60 حاکی است آتش توپخانه و خمپاره‌اندازهای دشمن در این روز نسبت به‌روزهای قبل کاهش یافته است. در شمال شلیبیه در چند شب گذشته صدای تحرکات عراقی‌ها جهت ایجاد سنگر به‌گوش می‌رسید.

محور الله‌اکبر: گزارشی نرسیده است.

محور سوسنگرد: به‌دنبال حمله موفقیت‌آمیز نیروهای خودی در غرب و جنوب‌غربی سوسنگرد، هم‌اکنون روستاهای سویدانی، رمله و دحیمی‌یک، 2 و 3 و همچنین روستای آزادی کاملاً در تصرف نیروهای خودی می‌باشد.

الف‌ـ جنوب‌غربی سوسنگرد: استعداد نیروهای عراقی(در حدود بیش از یک کیلومتری جنوب‌غربی روستای سویدانی) احتمالاً یک گروهان تانک می‌باشد.

ب‌ـ غرب سوسنگرد: 1ـ در محور آزادی در حدود 2 کیلومتری نیروهای خودی در جنوب سابله 10 تا 12 دستگاه تانک دشمن استقرار دارند.

2ـ در محور رمله از غرب روستای مگاصیص در امتداد یک خط منحنی با زاویه باز تا حدود یک کیلومتری جنوب‌غربی روستای دحیمی 16 تا 18 دستگاه تانک دشمن مستقر بوده و 2 دستگاه بلدوزر و تعدادی خودرو و نفرات پیاده نیز مشاهده شد.

محور حمیدیه: 1ـ نیروهای دشمن در مقابل روستای حیانیه در پشت جاده نسبت به‌روزهای قبل افزایش یافته‌اند.

2ـ دشمن از طریق جفیر و با استفاده از جاده جهاد‌ سازندگی کامیون‌های حامل مهمات و تریلرهای کمرشکن که حامل تانک و ادوات زرهی می‌باشند، به‌طرف هویزه منتقل می‌کند.

3ـ در تاریخ 27/6/60 یک تن از برادران پاسدار شهید شد و 2 تن دیگر زخمی شدند.

محور دارخوین: گزارشی دریافت نشده است.

محور خونین‌شهر: 1ـ در جبهه کوت‌شیخ مواضع نیروهای خودی زیر آتش دشمن قرار داشت که با پاسخ نیروهای خودی، آتش دشمن خاموش شد.

2ـ واحد خمپاره‌انداز برادران پاسدار مناطق مختلفی از بخش اشغالی خونین‌شهر را زیر آتش قرار دادند و خسارت و تلفاتی به‌دشمن وارد ساختند که از میزان دقیق آن اطلاعی در دست نیست. بنا به‌گزارش، در وضعیت نیروهای عراقی تغییری ایجاد نشده است.

محور آبادان: اوضاع جبهه عادی گزارش شده و تبادل آتش پراکنده بین نیروهای خودی و دشمن در کلیه جبهه‌ها ادامه داشت. در وضعیت استقرار و استعداد نیروهای عراقی تغییر قابل‌توجه‌ای رخ نداده است.

محور جاده آبادان‌ـ ماهشهر: گزارشی واصل نشده است.

 

پیوست الف گزارش نوبه‌ای شماره 351 تاریخ 28/6/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

                                                                                                سرّی

                                                                قرارگاه گردان 304 پیاده مستقل

                                                                              شماره /ق ص/ 109

                                                       مورخ 11 نیسان 1981(برابر با 22/1/60)

به: کلیه گروهان‌ها(گروهان اسناد و مدارک)

موضوع: ارتباط گردان‌های مستقل

نامه فرماندهی لشکر 9 زرهی سرّی شماره 553 تاریخ 13/1/60 عطف به‌نامه مدیریت سازماندهی سرّی شماره ش 2 ق 1/1/3/986 تاریخ 1/1/60 با موافقت ریاست ستاد ارتش و اعلام دفتر خاص وی، سری شماره 925 تاریخ 26/12/59: 1ـ گردان‌های 303 و 304 مستقل از کلیه جهات به قرارگاه ما(لشکر 9 زرهی) ارتباط پیدا می‌کنند و این واحدها جزو واحدهای ملحق شده به سازمان جنگی لشکر به‌حساب می‌آیند. خواهشمند است تصمیمات لازم در مورد آن اتخاذ گردد.

                                                                                      سروان معاون

                                                                              طه حسین محمدعلی

 

پیوست ب گزارش نوبه‌ای شماره 351 تاریخ 28/6/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

                                                                                        به‌کلی سرّی

                                                                قرارگاه گردان 304 پیاده مستقل

                                                                              شماره: /ق ص/ 148

                                                           مورخ: 5/5/1981(برابر با 15/2/60)

به: کلیه گروهان‌ها(گروهان اسناد و مدارک)  

موضوع: تدابیری جهت هوشیاری بیشتر

نامه قرارگاه مقدم تیپ 43 به‌کلی سرّی شماره 1259 مورخ 1/2/1360، عطف به‌نامه فرماندهی لشکر 9 زرهی به‌کلی سری شماره 259 مورخ 26/1/60 مطابق اصل نامه فرماندهی سپاه 3 به‌کلی سرّی شماره 5639 مورخ 16/1/60 به‌شرح زیر ارائه می‌گردد. خواهشمند است مفاد آن‌را به‌مورد اجرا درآورید.

                                                                                    سرهنگ معاون

                                                                             عبدالحسین علی عوده

 

                                                                                        به‌‌کلی سرّی

                                                                                  فرماندهی سپاه 3

                                                                             شماره /ح/2/1/5639

                                                                                   مورخ 16/1/60

شعبه ستاد کل(عملیات)

به: فرمانده لشکر یک مکانیزه

موضوع: تدابیری جهت هوشیاری بیشتر

1ـ مشاهده کردیم که علت پیروزی حمله دشمن در منطقه گردان 8 مکانیزه همانا عدم توجه و هوشیاری گردان و نیز عدم وجود گروه‌های گشتی و کمین مواضع بود که سبب شد دشمن بدون این‌که کسی متوجه شود، وارد مواضع خودی شود. همان‌طور که در نامه به‌کلی سری شماره 4712 تاریخ 21/12/59 تأکید کردیم و از همه خواستیم که به‌مسأله دیده‌بانی، گروه‌های گشتی، کمین و مراقبت دائمی از میدان‌های مین اهمیت فوق‌العاده داده شود، همگی به‌مسأله واقف هستید که پیگیری نحوه کار پرسنل از جانب افسران و فرماندهان امری است ضروری و در صورت عدم پیگیری، پرسنل به‌اهمال‌کاری عادت کرده و عاقبتی به‌جز تلفات جانی و مالی به‌دنبال ندارد. لذا از کلیه فرماندهان می‌خواهیم که اهمال‌کاری را به‌شدت مجازات کرده و بر ضرورت انجام دستورات صادره از مقامات بالاتر تأکید کنند که این امر منجر به حفظ جان آنان خواهد شد.

2ـ بهترین موضع، پوشش راه‌های نزدیک شدن دشمن است. بهتر است که این مواضع سر پوشیده باشند تا از بمباران توپخانه دشمن در امان باشید و نیز این مواضع توسط کانال‌هایی به‌ هم ارتباط داشته باشند تا مهمات و نقل‌و‌انتقالات در زیر مسقف صورت گیرد. به این ترتیب تلفات بسیار کمتر خواهد بود. در ضمن، در جلوی مواضع، گروه‌های گشتی و کمین استقرار یافته و نیز با وجود میدان مین و دیده‌بانی شبانه‌روزی، که امکان ندارد کسی به این مواضع نزدیک شود. در غیر این صورت، دشمن می‌تواند به مواضع نزدیک شده و پیروزی‌های چشمگیری به‌دست آورد.

3ـ ضروری است دفاع به‌صورت اعزام گروه‌های گشتی و کمین و شبیخون‌ به‌مواضع دشمن و دادن تلفات به او، صورت گیرد. لازم است که به‌دشمن شبیخون زده و علاوه بر این‌که او را متحمل تلفات می‌کنید، اسرایی نیز از او خواهید گرفت.

4ـ کلیه فرماندهان در تمام سطوح باید استحکاماتی را ایجاد کنند که دشمن قادر به رسیدن به آن‌ها نباشد و نیز همیشه سربازان را برای جنگ با دشمن تحریک نماید و به آن‌ها گوشزد کنید که باید هوشیار باشند. واحدهایی که هوشیار نباشند، همیشه از دشمن متحمل تلفات زیادی خواهند بود. در این‌جا تأکید می‌کنم که فرماندهانی که بر واحد گمارده می‌شوند، حتماً باید لایق باشند تا بار دیگر چنین ضرباتی را متحمل نشویم. روح انتقام‌گیری را در سربازان به‌وجود آوریم تا خیلی زود انتقام تلفات و شهدای‌مان را از دشمن بگیریم.

                                                              سرلشکر ستاد اسماعیل تایه ذیاب

                                                                                     فرمانده سپاه 3

گیرندگان: فرمانده کل نیروهای مسلح، فرمانده لشکر 3 زرهی، فرماندهی لشکر 5 زرهی، فرماندهی لشکر 6 زرهی، فرماندهی لشکر 10 زرهی.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،محورشوش

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...