شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 29 - شهریور - 1360

29/شهریور/1360

 

محور دزفول: الف‌ـ دشت عباس: با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار، یک دستگاه تانک دشمن از کار افتاد و به یک دستگاه تانک دیگر آسیب وارد شد. همچنین 10 نفر از افراد عراقی کشته و زخمی شدند.

ب‌ـ کرخه: اوضاع عادی بود و تبادل آتش پراکنده بین نیروهای خودی و دشمن ادامه داشت.

ج‌ـ مشطط: شب گذشته 28/6/60 برادران پاسدار یک حمله ایذایی شدید به‌دشمن کردند که در نتیجه خسارات و تلفاتی وارد آمد که از میزان دقیق آن اطلاعی در دست نیست.

محور شوش: تبادل آتش به‌طور پراکنده بین نیروهای خودی و دشمن در طول دوره ادامه داشت. در وضعیت استقرار و استعداد نیروهای عراقی تغییری ایجاد شده است.

محور الله‌اکبر: 1ـ در تاریخ 28/6/60، 7 دستگاه تانک دشمن پشت خاکریز مستقر بود که در حال شلیک به‌طرف نیروهای خودی بودند.

2ـ در سمت چپ(جنوب) جاده شنی الله‌اکبرـ بستان توسط دشمن خاکریزی احداث شده ولی هنوز هیچ‌گونه فعالیتی از پشت این خاکریز دیده نشده است.

3ـ در تاریخ 28/6/60 آتش دشمن نسبت به‌روزهای قبل افزایش یافت. بر اثر آتش دشمن چند تن از برادران پاسدار شهید و 2 تن از برادران ارتشی(یک ستوان‌2 و یک سرباز) زخمی شدند.

4ـ برادران پاسدار به‌وسیله خمپاره‌انداز موفق شدند خسارات و تلفات زیر را به‌دشمن وارد سازند: الف‌ـ زیر آتش قراردادن 5 سنگر نفرات و یک سنگر دیده‌بانی و کشته و زخمی کردن 8 نفر از افراد دشمن.

ب‌ـ زیر آتش قرار دادن گروه مهندسی دشمن، در حالی‌که مشغول مین‌گذاری در جلوی خاکریز بودند و به‌هلاکت رساندن 2 نفر از آنان.

5ـ ضمناً در تاریخ 28/6/60، 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن بر فراز خاکریز خودی در حال گشت ‌زدن بودند که در نتیجه آتش پدافند برادران پاسدار و ارتشی متواری شدند.

محور سوسنگرد: 1ـ در محور بیت‌ناجی نیروهای عراقی از یک کیلومتری غرب روستای آزادی تا آلبوحمادی در امتداد بند جنوبی نهر سابله و کنار جاده آسفالته مستقر می‌باشند. ضمناً دشمن جهت نقل‌و‌انتقالات از جاده آسفالته استفاده می‌کند.

2ـ از 2 کیلومتری غرب روستای آزادی تا دحیمی‌3 نیروهای زرهی دشمن به استعداد حدود 20 دستگاه تانک، نفربر و بی‌.ام.پی و نیز تعدادی خودرو به‌صورت هلال نیم‌دایره گسترش دارند.

3ـ از روستای مگاصیص تا دحیمی‌2 حدود 12 دستگاه تانک مشاهده شده است.

4ـ در محـور سـویدانی‌ـ دغاغلـه نیروهای عراقـی از مگاصیص تا دغاغله در پناه خاکریزهای ناقص و کانال به‌صورت یک نیم‌دایره مستقر می‌باشند. همچنین در روستای دغاغله در پشت خاکریز تعداد کمی تانک و نفربر و نیروی پیاده دیده شده است.

محور حمیدیه: گزارشی نرسیده است.

محور دارخوین: 1ـ دشمن خاکریز جدید خود را 300 متر امتداد داده و یک خاکریز دیگر عمود بر این خاکریز احداث کرده است.

2ـ تانک‌های گردان صلاح‌الدین که قبلاً فعالیتی نداشتند، در چند روز اخیر فعالیت‌هایی از خود نشان داده و به‌طرف مواضع نیروهای خودی شلیک می‌کنند.

3ـ با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار، یک دستگاه نفربر دشمن منهدم شد و خدمه آن کشته و زخمی شدند. همچنین با آتش توپخانه جمهوری اسلامی و خمپاره‌انداز برادران پاسدار خسارات و تلفات زیر به‌دشمن وارد آمد: انهدام یک قبضه خمپاره‌انداز 120 میلیمتری، وارد نمودن خسارت به یک تانکر آب، به آتش کشیدن یک انبار مهمات و کشته و زخمی کردن تعدادی از افراد دشمن.

محور خونین‌شهر: 1ـ در تاریخ 28/6/60: واحد خمپاره‌انداز برادران پاسدار مناطق مختلفی از بخش اشغالی خونین‌شهر را زیر آتش خود قرار دادند که در پی آن چند سنگر انفرادی و گروهی نیروهای عراقی منهدم شد و تلفات نسبتاً زیادی به آنان وارد آمد.

2ـ در تاریخ 29/6/60 در جبهه محرزی به‌وسیله خمپاره‌های منور دشمن قسمتی از نخلستان منطقه آتش گرفت و به‌مدت چند ساعت در آتش می‌سوخت. واحد خمپاره‌انداز برادران پاسدار مناطق مختلفی از بخش اشغالی خونین‌شهر را زیر آتش خود قرار دادند و طی آن موفق به انهدام یک قبضه ضدهوایی و یک سنگر تیربار کالیبر‌75 دشمن شده و خدمه آن‌ها را نیز به‌‌هلاکت رساندند. با آتش تفنگ 106 میلیمتری برادران پاسدار 2 سنگر تیربار، یک سنگر گروهی، یک محل دیده‌بانی، 2 سنگر آر.پی.جی و یک سنگر تیربار کالیبر‌75 دشمن مورد هدف واقع شد و به‌کلی منهدم شد.

محور آبادان: در تاریخ 28/6/60: الف‌ـ ایستگاه7: در این جبهه دشمن یک خاکریز کوتاه در جلو و یک خاکریز بلند در پشت این خاکریز احداث کرده و سنگرها در زیر خاکریز ایجاد شده است. یک سنگر تانک نیز در جلوی خاکریز دیده شد. تیربارهای دشمن در این منطقه سه قبضه می‌باشد. همچنین میدان مین دشمن در این منطقه شناسایی شده است.

ب‌ـ ایستگاه‌12: ضمن شناسایی از سمت راست خاکریز اول دشمن مشخص شد که در پشت خاکریز طبیعی توسط دشمن مین‌گذاری شده و مین‌ها از نوع تله‌های منور و کموزدور و مین ضدنفر می‌باشند. لازم به‌ذکر است که خاکریز طبیعی در جلوی خاکریز دشمن واقع است.

ج‌ـ فیاضیه: با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار یک دستگاه آمبولانس منهدم گردید. همچنین با آتش خمپاره‌انداز برادران پاسدار از فعالیت نیروهای عراقی برای ایجاد کانال جلوگیری به‌عمل آمد.

دـ کناره اروندرود: در تاریخ 26/6/60 یک فروند میگ دشمن چند راکت شلیک کرد که تعدادی از آن‌ها در خاک عراق فرود آمد.

محور جاده ماهشهرـ آبادان: در تاریخ 29/6/60 شدت آتش دشمن نسبت به‌روزهای قبل کاهش یافته بود. در ساعت 7:00 نیز 4 فروند هلی‌کوپتر خودی مواضع نیروهای عراقی مستقر در قسمت رخنه را هدف قرار داده و تلفات و خسارات قابل‌توجه‌ای به‌دشمن وارد ساختند. در محور جاده ماهشهر احتمالاً در جلوی خاکریز دشمن سیم‌خاردار وجود دارد. سنگرهای نیروهای عراقی در زیر خاکریز و تعدادی نیز به‌صورت کانال می‌باشند.

 

پیوست الف گزارش نوبه‌ای شماره 352 تاریخ 29/6/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

                                                                                      سرّی و فوری

از: تیپ 43 زرهی مقدم                                                 شماره: ح/ق ص/131

به: گردان 304 پیاده مستقل                             تاریخ: 23/6/1981(برابر با 2/4/60)

چون منطقه جناح چپ تحت مسؤولیت واحد ما(تیپ 43) را آب گرفته و گردان تانک حیفا به‌عنوان نیروی احتیاطی لشکر در نظر گرفته شده است، بنابر اهمیت نسبی منطقه، تصمیمات زیر گرفته شده است:

1ـ قرارگاه شما(قرارگاه گردان 304) از محل استقرار فعلی خود به‌منطقه قرارگاه قدیم گـردان تانـک حیفا انتقـال یابد( در مختصات 78ـ35).

2ـ نقل‌و‌انتقال در ساعت 20:00 روز 3/2/60 صورت می‌گیرد. از دریافت و اجرای گزارش فوق ما را مطلع سازید.

                                                    سرهنگ ستاد فرمانده گروه تیپ 43 زرهی

گیرندگان: قرارگاه مقدم لشکر 9 زرهی، قرارگاه اصلی لشکر 9 زرهی، لیست(ج) گردان 10 مکانیزه، گردان روزانه جنگ.

 

پیوست ب گزارش نوبه‌ای شماره 352 تاریخ 29/6/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

                                                                                        به‌کلی سرّی

                                                                         گردان 304 پیاده مستقل

                                                                               شماره: /ق ص/ 41

                                                             تاریخ: 2/2/1981(برابر با 1/12/59)

به: کلیه گروهان‌ها(گروهان 2)

موضوع: تنظیم پدافند در منطقه لشکر

نامه تیپ 43 زرهی مقدم به‌کلی سرّی شماره 420 مورخ 27/11/59 عطف به‌نامه فرماندهی لشکر 9 زرهی به‌کلی سرّی شماره ح/ق ص/ 11 تاریخ 18/11/59، اضافه بر سفارشات عملیات شماره(1) و تأکید بر توجیهات کتبی و شفاهی گذشته که خلاف ملاقات‌ها و نامه‌ها صادر گردیده‌اند، دستورات زیر را در مواضع دفاعی تیپ‌ها اجرا نمایید. اجرای اوامر از طرف قرارگاه‌ها دنبال خواهد شد:

1ـ کنترل دقیق پل‌ها و مراقبت همیشگی از آن‌ها توسط واحدهای دائمی و فراهم نمودن مواضعی جهت اشغال آن‌ها از طرف واحدها در هنگام درگیری.

2ـ کاهش میدان‌های مین و مراقبت مستمر از آن‌ها به‌طور شبانه‌روزی.

3ـ کندن کانال‌ها و پوشاندن سقف آن‌ها جهت تأمین دیده‌بانی و مراقبت دائمی جبهه هنگام بمباران شدید توپخانه دشمن. این‌کار باید به‌طریقه صحیح و نظامی انجام گیرد.

4ـ تقویت دائمی مواضع مستقر در کناره کرخه‌کور به‌وسیله سلاح‌های ضدتانک، همچنین تهیه مواضعی جهت انتقال نیرو به آن‌ها ضمن درگیری.

5ـ تأمین یک نیروی ضدتانک و موشکی به‌عنوان نیروی احتیاط سیار و همچنین تهیه مواضعی برای جاگیری این نیرو در آن‌ها تا بتوان حمله دشمن را متوقف و دفع کرد.

6ـ انجام تمرین‌های ضروری توسط نیروی احتیاطی و نیروی ضدتانک و نیروی پاتک‌کننده تیپ‌ها. در ضمن تیپ 10 زرهی محورهای هجومی را تا درجه فرماندهان دسته‌های زرهی شناسایی می‌نماید.

7ـ آموزش دوباره گروه‌های تانک و آموزش نحوه تیراندازی موشک مالیوتکا به‌وسیله ایجاد دوره‌های آموزش دائمی در مراکز سازماندهی موجود در منطقه قرارگاه مقدم اداری. در ضمن معلمینی جهت دادن آموزش تربیت می‌شوند.

در صورتی که تربیت معلمین امکان‌پذیر نباشد، قرارگاه ما را مطلع ساخته تا آموزش نحوه کاربرد موشک مالیوتکا و آموزش مجدد گروه‌های تانک توسط واحدهای گروه انجام گیرد.

به‌امید اجرای دستورات فوق و مطلع ساختن ما از طرح‌های تشریحی خود.

                                                            سروان معاون/ طه حسین محمدعلی

پیوست ج گزارش نوبه‌ای شماره 352 تاریخ 29/6/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

                                                                                        به‌کلی سرّی

                                                                          فرماندهی لشکر 3 زرهی

                                                                                 ستاد کل(عملیات)

                                                                               شماره: /ح/4/5722

                                                                                     تاریخ: 27/9/59

به: کلیه یگان‌ها(نیروی شامل، نیروی طارق)

موضوع: مواضع رزمی

جهت تأمین دیده‌بانی و مراقبت خوب و نیز جهت کم‌شدن تأثیر بمباران توپخانه و کم شدن تلفات و نیز برای استفاده خوب و مؤثر از اسلحه، خواهشمند است به‌کلیه واحدهای خود دستور دهید که مواضع رزمی را به شکل زیر احداث کنند. پس از انجام کار، سریعاً ما را مطلع سازید.

                                                               سرتیپ ستاد قدوری جابر محمود

                                                                            فرمانده لشکر 3 زرهی

یک نسخه جهت اطلاع به فرماندهی سپاه 3

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،دشت عباس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...