شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 11 - مهر - 1360

11/مهر/1360

 

محور دزفول: اوضاع جبهه‌های دزفول عادی بود و تبادل آتش توپخانه و خمپاره‌انداز به‌طور پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌. در وضعيت‌ استقرار و استعداد نيروهاي‌ عراقي‌ تغييري‌ به‌وجود نيامده‌ است‌.

محور شوش‌: گزارش‌ واصلـه‌ در تاريخ‌ 10/7/60 حـاكي‌ است‌ كه‌ تبـادل‌ آتش ‌پـراكنده توپخانه‌ و خمپاره‌انداز ادامه‌ داشت‌ و شدت‌ آتش‌ نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ كمتر بود. در منطقه‌ زعن‌ دشمن‌ سنگرهاي‌ جديدي‌ مشرف‌ بر رودخانه‌ احداث‌ كرد و 2 قايق‌ چوبي‌ نيز در آب‌ ديده‌ شده‌ است‌ كه‌ احتمالاً گشتي‌هاي‌ دشمن‌ از سنگرهاي‌ فوق‌ استفاده‌ مي‌كنند. در گزارش‌ امروز آمده‌ است‌ كه‌ با آتش‌ خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار طي‌ چند روز اخير 2 سنگر ديده‌باني‌، 6 سنگر گروهي‌ و يك‌ سنگر انفرادي‌ منهدم‌ و يك‌ انبار مهمات‌ به‌آتش‌ كشيده‌ شد. ضمناً فعاليت‌ آمبولانس‌ها پس‌ از عمليات‌ در منطقه‌ ديده‌ شد كه‌ حاكي‌ از تلفات‌ وارده‌ به‌دشمن‌ است‌.

محور اللّه‌اكبرـ بستان‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور سوسنگرد: نيروهاي‌ عراقي‌ در محورهاي‌ مختلف‌ در غرب‌ سوسنگرد با استعداد روزهاي‌ گذشته‌ و با وضعيت‌ سابق‌ در مواضع‌ خود استقرار دارند و تغييري ‌در وضعيت‌ آن‌ها نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ ايجاد نشده‌ است‌. اوضاع‌ جبهه‌ عادي‌ بود‌ و تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ بين‌ طرفين‌ ادامه‌ داشت‌.

محور حميديه‌: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

محور كارون‌: برابر گزارش‌ واصله‌ از پست‌ استراق‌سمع‌ دارخوين‌، در تاريخ‌ 10/7/60 يك‌ ستون‌ زرهي‌ براي‌ بازسازي‌ از منطقه‌ مارد(محور كارون‌) به‌طرف ‌شمال‌ جاده‌ خونین‌شهرـ اهواز و منطقه‌ جفير در حال‌ حركت‌ بود. همچنين‌ دشمن‌ در ساعت‌ 11:00 امروز به يكي‌ از واحدهاي‌ خط‌ مقدم‌ خود در غرب‌ كارون‌ تأكيد كرد كه‌ امشب‌ حتماً بايد 5 دستگاه‌ تانك‌ به‌نيروهاي‌ شما اضافه‌ شود و اصرار زيادي‌ روي ‌اين‌ مسأله‌ داشت‌. گيرنده‌ در جواب‌ مي‌گفت‌ ما حتماً اين‌ كار را خواهيم‌ كرد و اگر لازم ‌باشد، همين‌ الان‌ و با همين‌ استعداد حاضريم‌ تا تهران‌ پيشروي‌ كنيم‌.

بنا به‌گزارش‌ ديگري‌ از دارخوين‌: 1ـ دشمن‌ در غرب‌ كارون‌ اقدام‌ به‌احداث ‌خاكريزي‌ در مقابل‌ پل‌ كرده‌ و امتداد آن‌ را به‌سمت‌ پل‌ حفار كشانده‌ است‌. لودرها و بلدوزرهاي‌ دشمن‌ به‌شدت‌ در حال‌ فعاليت‌ بودند.

2ـ دشمن‌ نيروهاي‌ زرهي‌ خود را در غرب‌ كارون‌ مقابل‌ محمديه‌ و مارد تقويت‌ كرده‌ است‌.

3ـ دشمن‌ در منطقه‌ از تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ به‌مقدار زياد استفاده‌ مي‌كند و در طول‌ روز مناطق‌ مارد، شـرق ‌كارون‌، پل‌هـا و جـاده‌ آبـادان‌ـ اهواز را زير آتش‌ قرار داده‌ و تردد خودروهاي‌ خودي‌ را مختل‌ مي‌كند.

4ـ دشمن‌ از 15 كيلومتري‌ غرب‌ كارون‌، منطقه‌ بين‌ دارخوين‌ و انرژي‌ اتمي‌ را زير آتش قرار داده‌ بود.

5ـ نيروهاي‌ خودي‌ در سنگرهاي‌ خود مستقر بوده‌ و به‌تحكيم‌ مواضع‌ مشغول‌ هستند.

محور خونین‌شهر: امروز دشمن‌ مواضع‌ خودي‌ را در جبهه‌ كوت‌شيخ‌ زير آتش‌ قرار داد كه‌ با پاسخ‌ نيروهاي‌ خودي آتش‌ آن‌ها خاموش‌ شد. واحد خمپاره‌انداز برادران ‌پاسدار مناطق‌ مختلفي‌ از بخش‌ اشغالي‌ را زير آتش‌ قرار دادند‌ و خسارات‌ و تلفاتي ‌وارد ساختند. در وضعيت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ تغيير قابل‌توجه‌اي‌ رخ‌ نداده‌ است‌.

محور اروندكنار: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

 

پيوست‌ الف گزارش‌ نوبه‌اي‌ شماره‌ 365 تاريخ‌ 11/7/1360

                                                          سری و فوری

                                                شماره: /245/ق ص/

                                                     مورخ‌: 10/12/80(19/9/59)

از: گردان 3 تیپ 8                               

به: کلیه گروهان‌ها و قسمت‌ها

نامه‌ لشكر 3 زرهي‌ سري‌ و فوري‌ شماره‌ 1116 مورخ‌ 18/9/59: در خلال‌ عمليات‌ مشخص‌ شد كه‌ دشـمن‌ به‌شكل‌ زير حملـه‌ كرده‌ و مواضع‌ دفاعـي‌ ما را غافلگير مي‌كنــد:

1ـ ابتدا آتش‌ شديد توپخانه‌ را اجرا مي‌كند تا پوششي‌ براي‌ نزديك‌ شدن ‌افراد پياده‌ به‌مواضع‌ ما باشد.

2ـ سپس‌ آتش‌ توپخانه‌ را متوجه‌ مسافت‌ عميق‌تري ‌مي‌كند تا افراد پياده‌اش‌ آسيب‌ نبينند. اين‌ عمل‌ ادامه‌ پيدا مي‌كند تا دشمن‌ به‌‌سنگرهاي‌ ما رسيده‌ و با افراد ما در سنگرها درگير شوند.

3ـ لطفاً كليه‌ پرسنل‌، به‌خصوص‌ پرسنل‌ واحدهاي‌ خط‌ اول‌ و مراكز ديده‌باني‌ و استراق‌سمع‌ را آگاه‌ كرده‌ كه ‌ديده‌بانان‌ بايد در مواضع‌ محكم‌ روزانه‌ براي‌ ديده‌باني‌ يا تيراندازي‌ استقرار يابند، به‌خصوص‌ وقتي‌ كه‌ دشمن‌ آتش‌ خود را روي‌ خط‌ اول‌ متمركز‌ سازد.

4ـ هنگام‌ حمله ‌افراد پياده‌، آتش‌ سنگين‌ را از مواضع‌ خود به‌طرف‌ دشمن‌ اجرا كرده‌ تا آن‌ها را متحمل ‌تلفات‌ بسيار ساخته‌ و حمله‌ را متوقف‌ سازيد. بر ضرورت‌ ازدياد ديده‌بانان‌ و افراد پياده‌ مستقر در جهت‌ محور حمله‌ تأكيد مي‌شود. خواهشمند است‌ از مفاد نامه‌ اطلاع ‌پيدا كرده‌ و آن‌ را به‌زيردستان‌ ابلاغ‌ كنند.

                                                                سرگرد مصطفي‌ محمد عواد

                                                 از طرف/ فرمانده‌ گردان‌ 3 تيپ‌ 8 پياده‌ مكانيزه‌

 

پيوست‌ ب گزارش‌ نوبه‌اي‌ شماره‌ 365 تاريخ‌ 11/7/1360

                                  سري‌ و فوري‌

                                                   شماره: /ح/1/300

                                                       مورخ‌: 16/12/80(25/9/59)

از: گردان 3 تیپ 8 پیاده مکانیزه      

به: کلیه گروهان‌ها               

نامه‌ سپاه‌ 3 سري‌ و فوري‌ مورخ‌ 19/9/59 كه‌ توسط‌ نامه‌ لشكر 3 زرهي‌ سري‌ و فوري‌ شماره‌ 210 مورخ‌ 21/9/59 به‌ما ابلاغ‌ گرديده‌ است‌، متن‌ استراق‌سمع‌ از پايگاه‌هاي‌ دشمن‌ به اين‌ شرح‌ است‌: 1ـ تاريخ‌ مكالمات‌(6793) ساعت‌ 17:40 مورخ‌ 19/9/59: از ملك‌ به‌ارشد، بعضي‌ از تجهيزات‌ تانك‌هاي‌ ما در نتيجه‌ حمله‌ دشمن‌ از بين‌ رفته‌اند. وضع‌ گروهان‌ ما امروز به‌علت‌ كمبود ذخيره‌ مهمات‌ ناجور است‌. تعدادي‌ از دستگاه‌هاي‌ بيسيم‌ از بين‌ رفته‌اند و عده‌اي‌ شهيد و زخمي‌ شده‌اند.

2ـ تاريخ‌ مكالمات‌(6793) ساعت‌ 17:35 مورخ‌ 19/9/59: از ملك‌ به ‌آرش‌، در ساعت‌ 15:43 هلي‌كوپترهاي‌ ما براي‌ انجام‌ عمليات‌ در منطقه‌ مخصوص‌ به‌خود به‌پرواز درآمدند. اين‌ هلي‌كوپترها بار داشتند. لطفاً بگوييد تا هلي‌كوپترها به‌سوي‌ ما بيايند چون‌ ما چيزي‌ به‌جز كمي‌ مهمات‌ جنگي‌ نداريم‌.

تمام‌. جهت‌ اطلاع‌.

                                                           سروان‌ صباح‌ حسين‌ علي‌

                                              از طرف/ فرمانده‌ گردان‌ 3 تيپ‌ 8 پياده‌ مكانيزه‌

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،محورشوش

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...